Historisch Archief 1877-1940
DB GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
VOOR VROUWEN:
BEDROEVEND
DOOR ANNA POLAK
"\T OLGENS de Nieuwe Rotterdamsche Courant
" moet de Provinciale Noord-Brabantsche en
's-Her?togenbossche Courant van 18 September 1926
onderstaand bericht hebben bevat:
Neutrale Vrouwenorganisaties in Nederland.
Z.D.H. Mgr. Diepen signaleert in de St.
Jansklokken" als voor Roomsen-Katholieken ongeschikt
«f zelfs absoluut verwerpelijk:
1. den Nationalen Vrouwenraad,"
2. de Vereeniging van Staatsburgeressen",
.3. den Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid",
-4. de Nederlandsche Vereeniging van Huisvrouwen",
?terwijl hetzelfde orgaan twee dagen later een moti
veering van die waarschuwing tegen het lidmaatschap
van neutrale vrouwenorganisaties vermeldt van den
volgenden inhoud:
De Nationale Vrouwenraad propageert openlijk
?en bedekt tal van leeringen en praktijken, die lijn
recht in strijd zijn met de Katholieke Geloofs- en Zede
leer en bevordert, vooral door zijn aansluiting bij
den Internationalen Vrouwenraad", vaak en recht
streeks vijandig optreden tegen de Katholieke Kerk.
De Vereeniging van Staatsburgeressen is gema
tigder in haar streven, doch legt het er op aan de
stermaen der minder principieel onderlegde
R.K--vrou\«|a-bij de a.s verkiezingen voor hare candidaten
te winrffin.
De Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid heeft in
?de laatste jaren weinig van zich doen spreken.
De Nederlandsche Vereeniging van Huisvrouwen
beweegt zich wel is waar in hoofdzaak op huishou
delijk gebied, doch propageert tevens verkeerde
be?ginselen in zake de opvoeding der kinderen."
Deze persberichten nu zijn bedroevend in velerlei
?opzicht.
In de eerste plaats wegens de onkunde, waarvan
-de toch niet onbeteekenende schrijver blijk geeft.
.Moet niet een ieder, die iets bestrijden wil, de moeite
nemen, het gewraakte te leeren kennen, alvorens
tot den aanval over te gaan? Maar die neutrale
?vrouwenorganisaties, waarvan Monseigneur Diepen
het R. K. deel onzer vrouwelijke bevolking zoo ver
mogelijk verwijderd wenscht te houden, zijn voor
dezen geestelijken leider zelf volslagen terra
incognita". Alles, maar dan ook letterlijk alles wat die
?organisaties door Z.D.H, wordt ten laste gelegd,
bewijst welk een vreemdeling hij is in dat door de
Roomsche vrouw te schuwen Jeruzalem.
Daar hebben wij om te beginnen den Vrouwenraad.
Die federatie waarvan, zooals Mgr. Diepen niet
-.schijnt te weten, personen geen lid kunnen zijn
heeft nooit iets gepropageerd dat in strijd is met
?de Katholieke Geloofs- en Zedeleer! Anders zouden
?de enkele moedige Roomsche vrouwen, die hetzij als
afgevaardigde, hetzij als comitélid de vergaderingen
plegen bij te wonen, terwijl ne harer jarenlang deel
uitmaakte van het Dagelijksch Bestuur bonnes
catholiques" zonder eenig voorbehoud daartegen wel
verzet nebben aangeteekend.
Dat bovendien nog de Raad, vooral door zijn aan
sluiting bij den International Council", vaak en
rechtstreeks vijandig zou zijn opgetreden tegen de
Katholieke Kerk", is die bewering, indien men ze
au sérieux" zou willen nemen, niet al te dwaas,
waar bij de Internationale Federatie Nationale Vrou
wenraden uit zuiver Katholieke landen: België, Frank
rijk, Italiëzijn aangesloten?
Staatsburgeressen" gematigder dan de Raad?
Die uitspraak dwingt allen, die ook maar eenigermate
in de onderlinge verhouding der betrokken organisaties
zijn ingewijd, een glimlach af. Want juist déze Ver
eeniging is, mét de Vrije Vrouwenvereemgmg, de
in feministicis" verst gaande van alle bij den Raad
geaffilieerden; zij vormt er den uitersten linkervleugel
van.
Doch evenmin als den lof van het haar door Mgr.
Diepen toegedachte ep'theton ornans" der rela
tieve gematigdheid, verdient ze den blaam van de
stemmen der minder principieel onderlegde Katho
lieke vrouwen te willen winnen voor hare candidaten.
Hoe ter wereld zou de Vereeniging van Staatsburge
ressen, d. i. de vroegere Vereen g ng voor Vrouwen
kiesrecht, dat kunnen, waar ze personen niet alleen
van de meest verschillende godsdienstige overtuiging
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN D SNAREN
O H DAT-JD Achter St. Pieter 4 O
;Q LL. IVr\nrv Utrecht P Tel. 443 D'
JPIANO'S D VERHUREN D D VLEUGELS
(daarop kom ik straks terug), maar ook van de
wijdst uiteenloopende politieke richting onder hare
leden telt, dus noch als landelijke vereeniging, noch
als plaatselijke afdeelingen eigen candidaten héft?
De Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid zou de
laatste jaren weinig van zich hebben doen spreken.
Dat ware op zichzelf reeds een wonderlijke reden
om lid-worden er van te verbieden, of zelfs maar te
ontraden. Maar bovendien, worden er niet juist
telkens opnieuw druk bezochte bijeenkomsten ge
houden om ontwapening te bepleiten, of op andere
wijze de vredesgedachte te propageeren? En had er
niet nog dezen zomer een Congres te Dublin plaats
van de internationale organisatie, waarvan de Neder
landsche Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid deel
uitmaakt?
Wat, ten slotte, de Nederlandsche Vereeniging
van Huisvrouwen betreft, het is ons, die de
huisvrouwen-vakvereeniging hebben opgericht, en die
van nabij hare pogingen beschouwen om deze ar
beidsters" en haar voor de gemeenschap zoo belang
rijk beroep tot hooger peil te heffen: haar tentoon
stellingen, demonstraties, lezingen, haar bemoei
ingen voor beteren woningbouw, voor het nader
tot hare oplossing brengen van de
dienstbodenquestie het is ons niet bekend, dat zij berhaupt
beginselen, laat staan verkeerde beginselen propageert
in zake de opvoeding der kinderen.
Mgr. Diepen zou inderdaad moeite hebben, al
ware het slechts ne zijner beschuldigingen jegens
de neutrale vrouwenorganisaties waar te maken !
Intusschen, dit wordt ook niet van hem gevraagd.
Aangezien de Katholieke zedeleer, zooals de moraal
van lederen hoogstaanden godsdienst, betichten
zonder grond ongetwijfeld onvoorwaardelijk ver
oordeelt, moeten de onjuiste beweringen van dezen
hooggeplaatsten geestelijke uitsluitend aan onwetend
heid te wijten zijn, en zullen ze, nu hij beter is
ingefieht, uitteraard nimmer worden herhaald.
Wil de bisschop van den Bosch zijn vrouwelijke
geloofsgenooten per se van het neutrale feministische
kamp verwijderd houden, dan zal hij daartoe in de toe
komst andere wapenen gebruiken. Maar, al zal
er dan op de middelen ter verhoeding van een
gezamenlijk optrekken en gezamenlijk slag leveren
niets meer zijn aan te merken, de isoleering op zich
zelf zou reeds bedroevend zijn.
Bedroevend, en tevens noodeloos. Want nooit
worden in de neutrale vrouwenbeweging de gevoelens
der geloovige Katholieken gekwetst. Noch door wat
er gezegd, noch door wat er gedaan wordt.
Het Nationaal Bureau voor Vrouwenarbeid (dat
door Mgr. Diepen gelukkiglijk niet voor R.Katholieken
ongeschikt wordt verklaard) telt niet alleen vele
Roomsche leeken onder zijn leden en aanvragenden,
maar ook verscheiden geestelijken. Onze Beroeps
keuze-leidraad bevat alle Katholieke
opleidingsgelegenheden voor meisjes, wordt aan alle Roomsche
scholen die vrouwelijke leerlingen hebben gestuurd,
terwijl wij meermalen met een Eerwaarde Moeder
vruchtbaar samenwerken om voor een kind dat
hare onderwijs-inrichting gaat verlaten tot een ver
standige beroepskeus te geraken.
Doch evenals ons Bureau, is ook de overige
nietconfessioneele vrouwenbeweging in ons land in waar
heid neutraal, in dier voege dat zij mannen en vrou
wen van elke godsdienstige overtuiging tot leden
heeft: van religie afkeerigen, agnostici, maar ook
geloovigen Joodsch en vooral Protestantsch
geloovigen van iedere schakeering.
Wanneer wij het betreuren, dat de Katholieke
vrouwen, op enkele uitzonderingen na, zich daarvan
afzijdig houden, dan is dat geenszins wegens de
vrouwenbeweging, die een groot deel harer
bestrevingen reeds veroverd heeft, en machtig genoeg is
om in niet al te verre toekomst ook het alsnog ontbre
kende, ten bate der gemeenschap, te verwerven.
Maar dan is dat wegens de Roomsche vrouwen
zelven en niet het minst om der saamhoorigheidswil.
Ook de Katholieke Nederlandsche is kind van haar
tijd en haar land. Ook zij heeft, bewust of onbewust,
behoefte aan breeder ontwikkeling, verstandiger
beroepskeuze, deugdelijker vakvorming: aan ont
plooiing, daardoor, en actieve tewerkstelling, van
alle in haar wonende gaven van geest en gemoed;
aan gunstiger arbeidsvoorwaarden; aan een waardiger
positie in gezin, maatschappij en staat
Wat de neutrale vrouwenbeweging op elk van deze
gebieden aan winst te boeken gaf, is gelukkigerwijze
automatisch tevens aan het Roomsche meisje, aan
de Roomsche vrouw ten goede gekomen. Maar is het,
objectief beschouwd, niet rechtvaardiger en, subjectief
gevoeld, niet bevredigender, wanneer men helpt om
datgene te verkrijgen, waar men zelve mede profijt
van trekt?
Moge Mgr. Diepen dan, begrijpend, dat men in het
bonte hedendaagsche leven aanraking met anders
denkenden elders dan in de kloostercel tóch niet
vermijden kan, en wetend dat de eenige afdoende
bescherming tegen hetgeen ongewenschte invloed
wordt geacht gegeven moet worden van binnen uit,
zijn afwerende houding jegens de neutra-le orga
nisaties laten varen !
De Katholieke vrouw, individueel zoowel als
collectief, zal daardoor niet geschaad, integendeel
grootelijks gebaat worden.
DE MODE IN SILHOUET
Teekening voor De Groene Amsterdammer",
door Hermine Yzendraaf
AVONDJURK
OVER BOEKEN EN
TIJDSCHRIFTEN
Kinderboeken
Tineke, Anneke, Liesje en Mieke. (Van Holkema
en Warendorf's Uitg. Maatsch. Amsterdam).
Gij allen hebt toch stellig reeds de 4
poppenprentenboeken gezien. Kijk anders even bij een boek
winkel of speelgoedwinkel naar binnen en onmid
dellijk valt uw oog op de 4 kleuters met hun blosje
op de wangen. Met het naambordje om de hals bevelen
zij zich zelf aan en kijken met groote vraagoogen,
alsof zij het kindje zoeken, dat n van hun viertjes
zal koopen om verrukt mee naar huis te gaan.
Terecht verrukt, want even pittig en grappig als
het titelblad van deze prentenboeken er dank zij
Jou-Jou" uit ziet, even genoegelijk is de tekst, die
Tante Lize er bij schreef.
Moeder gaat voorlezen, door I. C. de
Boone-Swartwoldt. Geill. door Jan Wiegman (Uitg. J. M.
Meulenhoff, Amsterdam).
Nieuwe verhalen voor kleine kleuters" staat onder
den titel van dit boekje, dat een deel is van de serie
Mijn eigen boekjes". De vlot geschreven, korte
verhalen zijn ruim geïllustreerd met eenige gekleurde
platen en tal van zwartjes. Wanneer de kleine lezers
zien hoe mooi Henk, Ida en Jaapje figuren kunnen
knippen, zullen ze zin krijgen het ook eens te probeeren
en zich best vermaken.
Lentebloesem, door Mien Labberton. Geill. door
Tjeerd Bottema. (Uitg. J. Ploegsma. Zeist).
Steeds wordt de bibliotheek voor de kinderen
uitgebreid met nieuwe boeken vol verhalen: korte,
lange, droeve, grappige. Aan den verhaaltrant wordt
meest de voorkeur gegeven. Doch dit boekje brengt
nu eens een verzameling fleurige versjes voor de kin
deren. Tjeerd Bottema teekende er de plaatjes bij.
't Zijn versjes op allerlei gebied, over Kip Kakel,
over Beer Bobo, over Robert Rudolf als wijsgeer, en
over heel veel andere dingen meer. Voor de ouderen
een pleizier om ze voor te lezen en voor ieder kind
een genot om naar te luisteren. Dit bundeltje versjes
is een ware aanwinst voor de kinderbibliotüeek.
M. W.
Koopt U een gouden ring
zonder merk?
Waarom dan wel boter
zonder Rijksmerk?
Hofstede Oud~Bussem"
Kerkstraat 187. Tel. 49344