Historisch Archief 1877-1940
No. 2586
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
33
OCCASION
F*R" 10 RK; Nieuw (Overjarig)
Carrosserie Allweatker"
tegen specialen prijs»
N. V. AUTO-GARAGE ARCHIPEL"
Koninginnegracht 110-112 Tel. 54900
'S-GRAVENHAGE
KERST-STEMMING
Teekeninüvoor de Groene Amsterdammer' door L. J. JoriJaan
SCHILDERKUNST
DOOR A. PLASSCHAERT
Den Haag; De Bron; A. Segal
Segal is tegenwoordig cttbist. Hij is een Duitsch
cubist. Dat beteekent altijd overdrijvingen; sommige
te ver doorgevoerde theorieën; het beteekent altijd
iets tegen den goeden smaak, of langs den goeden
smaak. Een der overdrijvingen hier is het voortzetten
van de schildering op de lijst. Toorop heeft indertijd
in zijn symbolische periode lijnen laten doorloopen op
de lijst en het heeft me altijd verwerpelijk geschenen
(hoe vlot-décortaief daar de moeielijkheid ook werd
opgelost) 1°omdat het 't schilderij toch niet volledig
uitbreidde, 2°omdat het een gebogen vlak, dat van
de lijst, invoerde, 'naast en om het platte vlak der
schilderij zelf. Segal heeft een platte lijst, waarop hij
de schildering voortzet, om zoogenaamd de werking
in 't eindelooze te continueeren. De eerste onzuiver
heid is dan natuurlijk: waarom toch een lijst aan
gebracht en niet het schilderij zelf, dus in 't zelfde
platte vlak omgeven met dergelijken rand; de tweede
fout is, dat zoo'n ongeveer eender-geconstrueerde
lijstverdeeling voor het oog onrust geeft, maar feitelijk
geen voortzetting, en de fout is ten derde, en deze is
het ernstigste, dat de oneindigheid, die verlangd
wordt voor het schilderij, niét die van afmetingen
in cM. is (en waarom werden dan deze nog gekozen),
maar een oneindigheid van den geest is en die wordt
het best, immers, bereikt juist door geslotenheid van
de compositie; doordat deze in zichzelf weerkeert;
hierdoor wordt zij toch in haar volledigheid, bevrijd
van het tijdelijke.
Maar ... wat zit ei in die verkeerde lijsten?
Het cubisme van bijv. Lhöte, den kritikus van de
Nouvelle Revue Franchise, had een zekere discretie,
zooals dat van Le Fauconnier in sommige portretten
ook had (om in bewogener voorstelling wat onrustiger,
soms te onrustig te worden !) Segal vertoont die
cubistische vormen, die wij sinds lang kennen, en die,
waar de vlakken geborgen moeten worden voorgesteld,
mij steeds in hun ronden en ronding doen denken
aan gebogen rollen metaal. Het spreekt hieruit van
zelf (dat was ook bij Lhóte het geval) dat de stof
uitdrukking zeer secundair wordt tenjppzichte van
het groothouden der vlakken, die de vormen begren
zen, evenals ten opzichte van het evenwicht.
Daaren. boven, iedereen weet dat, zijn die begrenzende vlakken,
die vlakken van enkele mathematische lichamen
(bol, cylinder, kegel, kubus etc.) Een cubistisch
IDYLLE EN WERKELIJKHEID
?TRANSPORT Mij. HOLLAND"!
JWeejsperzijde 94 AMSTERDAM!
) Telefoon 51271 Tel.-Adres Transport"!
> Verhuizingen, door geheel Europa per meu- <
'belwagen en gesloten spoorwegwagons,'
) binnenlands ook per gesloten autoverhuis- (
> wagens met aanhangwagen. Binnen een<
' rayon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten j
(BEWAARPLAATSEN VOOR GEHEELE EN'
GEDEELTELIJKE INBOEDELS
schilderij van b.v. Lhöte had een bekoring van
groengrijzen soms, die het tot een aangenaam zicht maakte
voor d'oogen. Het was discreet, zooals Fransche kunst
dat gewoonlijk is. Natuurlijk is Segal zwaarder,
en soms troebel, niettegenstaande alle oprechte be
doeling. Hij meent het, maar dat is toch niet voldoende;
alleen-voldoende ter schoonheid? De oprechtheid moet
zijn omtrent iets zuivers ! En dat is wat Segal niet
eigen is. Het spreekt van zelf, dat dit vitium niet is
te overwinnen, het beheerscht de kleur! Segal is
dus dikwijls troebel....
F,r zijn hier landschappen, figuur; er zijn abstrac
ties, series voorstellingen binnen n lijst, die
dramatisch-vertellende elementen vertoonen; er is van
allerlei, dat wij reeds zagen in dezelfde vormen
de kleur alleen is anders, en slechter. Zooals ik n
zei: zij kon de tentoonstelling niet redden.
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar
TLT/NENBURG M U VS
D
E
C IN 1926
f\ VOERDEN WIJ BEHALVE VELE
^"* WERKEN BIJ PARTICULIEREN
D O.A. UIT.
A BIJENKORF DEN HAAG :-:
VERB. HOTEL WEIMAR R DAM
TTIVOLI CAFÉRESTAURANT
EN Tl VOLI-THEATER R'DAM
I
E
F*SCHILDERWERK