De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 25 december pagina 33

25 december 1926 – pagina 33

Dit is een ingescande tekst.

No. 2586 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 33 OCCASION F*R" 10 RK; Nieuw (Overjarig) Carrosserie Allweatker" tegen specialen prijs» N. V. AUTO-GARAGE ARCHIPEL" Koninginnegracht 110-112 Tel. 54900 'S-GRAVENHAGE KERST-STEMMING Teekeninüvoor de Groene Amsterdammer' door L. J. JoriJaan SCHILDERKUNST DOOR A. PLASSCHAERT Den Haag; De Bron; A. Segal Segal is tegenwoordig cttbist. Hij is een Duitsch cubist. Dat beteekent altijd overdrijvingen; sommige te ver doorgevoerde theorieën; het beteekent altijd iets tegen den goeden smaak, of langs den goeden smaak. Een der overdrijvingen hier is het voortzetten van de schildering op de lijst. Toorop heeft indertijd in zijn symbolische periode lijnen laten doorloopen op de lijst en het heeft me altijd verwerpelijk geschenen (hoe vlot-décortaief daar de moeielijkheid ook werd opgelost) 1°omdat het 't schilderij toch niet volledig uitbreidde, 2°omdat het een gebogen vlak, dat van de lijst, invoerde, 'naast en om het platte vlak der schilderij zelf. Segal heeft een platte lijst, waarop hij de schildering voortzet, om zoogenaamd de werking in 't eindelooze te continueeren. De eerste onzuiver heid is dan natuurlijk: waarom toch een lijst aan gebracht en niet het schilderij zelf, dus in 't zelfde platte vlak omgeven met dergelijken rand; de tweede fout is, dat zoo'n ongeveer eender-geconstrueerde lijstverdeeling voor het oog onrust geeft, maar feitelijk geen voortzetting, en de fout is ten derde, en deze is het ernstigste, dat de oneindigheid, die verlangd wordt voor het schilderij, niét die van afmetingen in cM. is (en waarom werden dan deze nog gekozen), maar een oneindigheid van den geest is en die wordt het best, immers, bereikt juist door geslotenheid van de compositie; doordat deze in zichzelf weerkeert; hierdoor wordt zij toch in haar volledigheid, bevrijd van het tijdelijke. Maar ... wat zit ei in die verkeerde lijsten? Het cubisme van bijv. Lhöte, den kritikus van de Nouvelle Revue Franchise, had een zekere discretie, zooals dat van Le Fauconnier in sommige portretten ook had (om in bewogener voorstelling wat onrustiger, soms te onrustig te worden !) Segal vertoont die cubistische vormen, die wij sinds lang kennen, en die, waar de vlakken geborgen moeten worden voorgesteld, mij steeds in hun ronden en ronding doen denken aan gebogen rollen metaal. Het spreekt hieruit van zelf (dat was ook bij Lhóte het geval) dat de stof uitdrukking zeer secundair wordt tenjppzichte van het groothouden der vlakken, die de vormen begren zen, evenals ten opzichte van het evenwicht. Daaren. boven, iedereen weet dat, zijn die begrenzende vlakken, die vlakken van enkele mathematische lichamen (bol, cylinder, kegel, kubus etc.) Een cubistisch IDYLLE EN WERKELIJKHEID ?TRANSPORT Mij. HOLLAND"! JWeejsperzijde 94 AMSTERDAM! ) Telefoon 51271 Tel.-Adres Transport"! > Verhuizingen, door geheel Europa per meu- < 'belwagen en gesloten spoorwegwagons,' ) binnenlands ook per gesloten autoverhuis- ( > wagens met aanhangwagen. Binnen een< ' rayon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten j (BEWAARPLAATSEN VOOR GEHEELE EN' GEDEELTELIJKE INBOEDELS schilderij van b.v. Lhöte had een bekoring van groengrijzen soms, die het tot een aangenaam zicht maakte voor d'oogen. Het was discreet, zooals Fransche kunst dat gewoonlijk is. Natuurlijk is Segal zwaarder, en soms troebel, niettegenstaande alle oprechte be doeling. Hij meent het, maar dat is toch niet voldoende; alleen-voldoende ter schoonheid? De oprechtheid moet zijn omtrent iets zuivers ! En dat is wat Segal niet eigen is. Het spreekt van zelf, dat dit vitium niet is te overwinnen, het beheerscht de kleur! Segal is dus dikwijls troebel.... F,r zijn hier landschappen, figuur; er zijn abstrac ties, series voorstellingen binnen n lijst, die dramatisch-vertellende elementen vertoonen; er is van allerlei, dat wij reeds zagen in dezelfde vormen de kleur alleen is anders, en slechter. Zooals ik n zei: zij kon de tentoonstelling niet redden. Nederlandsche Munt Holland's beste 10 cents sigaar TLT/NENBURG M U VS D E C IN 1926 f\ VOERDEN WIJ BEHALVE VELE ^"* WERKEN BIJ PARTICULIEREN D O.A. UIT. A BIJENKORF DEN HAAG :-: VERB. HOTEL WEIMAR R DAM TTIVOLI CAFÉRESTAURANT EN Tl VOLI-THEATER R'DAM I E F*SCHILDERWERK

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl