Historisch Archief 1877-1940
ORöBfiE':A*IS3'ERFAlVÈMeR;.W.BBKBliAD! VOOR NEDERLAND
4*?.
TABA SIGAREN
-T ** ZIJN TOCH DE BESTE ~* ~*
DRAMATISCHE KRONIEK.
DOOR TOP NAEFF
Vereenigd Tooneel' Genesius, door Henri
Ghéon
OK Henri Ghéon is een van die
tooneelhervormers, welke van de groote dramatische
auiteurs de vormen afkijken, en er dan met vinding
rijkheid en vlijt een inhoud" in passen, een van
die zwakke, naar tendenzen zoekende schrijvers, die
mét alle geweld drama's van universeele strekking
?en beteekenis willen schrijven. Al of niet gemoder
niseerde legenden genieten daarbij de voorkeur, en
wfe van deze soort stukken iets navertellen wil,
geTaakt slechts verward in de intenties, het
kernlidht, dat bij de werkelijk groote schrijvers een onmid
dellijk uitgangspunt biedt en de stof verklaart, ont
breekt. Voor het repertoire van den dag, dat niet
vdn meesterwerken alleen leeft, zouden ze de
verdifensten kunnen bezitten als noviteiten in elk geval
tot en met de première de aandacht voor het tooneel
?wakker te houden, stond daar niet tegenover, dat
26 zich met hun uiterlijke pretenties tusschen het
publiek en de_productie der machtige dramaturgen
stellen, en feitelijk de oorzaak zijn, dat de menschen,
die zich door de allure" laten begoochelen, en zich
daarbij verbeelden alles prachtig en verheven te
móeten vinden wat hun als zoodanig wordt voor
gezet, hoe langer hoe minder begeeren te naderen tot
"wat diepere onderscheiding vereischt. Men verveelt
zich in den schouwburg liever dood dan te verraden,
dat men van zoo'n quasi verheven exposéeen vagen
?en verwarden indruk kreeg en er geen oogenblik door
?werd ontroerd, en klapt aan het slot met energie
"vóór de bevriende spelers, de decors en de
bloemenmanden. Zoo gaat het hier, en zoo gaat het elders,
?een gedrang van pseudo-meesterwerken, en alles over
?én kam; waaronder misschien het jonge eerlijke
talent neem bijv. Achard, om bij de Franschen
ie blijven, die van nature hoog boven deze
stukkeniabriquage uitrijst, doch bij het groote publiek
' nauwelijks meer gekend wordt te lijden heeft.
Tooneelspelers, die zich afmatten om hun ondrama
tische rollen zoo dramatisch mogelijk te spelen, en
«en geduldig publiek, dat zich knollen voor citroenen
laat verkoopen in afwachting van de nieuwe
tooneelkunst".
Henri Ghéon reikt naar de successen van Claudel,
van Shaw, en nu Pirandello op het moment troef is,
verwondert het niet ook dien grooten naam in het
programma-bijschrift vermeld te vinden; dit is
nauwelijks mér te vermijden wanneer men zich een
beetje wil doen respecteeren; was het tooneel niet
van oudsher de wereld van den schijn?" Het be
zwaar van alle navolging is, en dat zien we ook hier,
dat men, plus royaliste que Ie roi, bepaalde accenten
ie veel aanzet. De navolgers van Hauptmann en
Heijermans zochten alles jn het milieu en het dialect,
de Claudel nabloeiers in de genade"
enderhetoriek, de persiflanten a la maniere de Shaw in de
ontluisterde majesteit en de brutaliteit, en allen be
wezen en bewijzen hetzelfde: dat, wat bij de grooten
uit het kunstenaarstemperament juist op het rijpe
«ogenblik geboren wordt, en in het bepaalde com
plex van het kunstwerk past, er althans niet in
stoort, bij de kleinen uit de innerlijke leegte hinderlijk
naar voren springt. De aftandsche Caesar", dien we
bij Shaw verdragen, omdat de weemoed van al wat
menschelijk en vergankelijk is, om hem hangt, wordt
bij Ghéon tot een keizer Diocletianus, in wien wij
<Paul Huf was de vertolker) niet meer dan een grove
persiflage zien op den senielen Maecenas van
anti?christelijk ras, een, in dit kader, waar van
menscheijke levenswaarden gesproken wordt, weerzinwek
kende figuur. Genesius, de tooneelspeler, is zijn
gunsteling, de tooneelspeelster Poppea zijn maitresse.
Als machthebber dwingt hij die beiden met de leden
van zijn hoftheater een drama uit de werkelijkheid
op te voeren, n.l. den marteldood van Adriaan",
die enkele jaren te voren heeft plaats gevonden.
Het stuk heet te spelen in de derde eeuw na Christus,
iijdens de Christenvervolging, doch dit 'slechts als
masker voor onzen eigen tijd.
Een caricatUüf van eeff ,;drartïatiSctie auteur"
(Kommer Kleyn) wordt aangesteld om dit drama
ijlings te vervaardigen. Och ja, ook deze spot met
de hof-dichters zou een Pirandello zich kunnen
veroorloven, in tegenstelling tot hetgeen in zijn werk
van nature dichterlijk is; bij Ghéon krijgt noch het
groteske, noch het verhevene kraak -of smaak.
Aanvankelijk weinig met de rol ingenomen, wegens
zijn haat aan de christenen, die zijn geliefden broeder
Felix bekeerden en van hem vervreemden, gehoor
zaamt Genesius, en dan zien we over hem komen,
wat de katholieken de genade" noemen, en wat van
den anderen kant een in het dagelijksch leven dikwijls
voorkomend verschijnsel bevestigt: dat het gebaar de
richting aanwijst vóór we ons den wil bewust zijn,
en dat de houding, die wij onder bepaalde omstandig
heden moeten aannemen, op den duur ook de psyche
beïnvloedt. Hier lag voor een modern psycholoog een
prachtig probleem vóór: in hoever de tooneelspeler,
meer dan eenig ander gedwongen zich in verschil
lende levenshoudingen te stellen en zich daarmede
innerlijk tot op zekere hoogte te assimileeren, als
mensch daarvan den invloed, de infectie zelfs, onder
gaat.
Een probleem, dat door een groot dichter tot een
aangrijpend innerlijk conflict kon worden verwerkt:
de overgave van den mensch aan de droomgestalte,
die meer en meer zijn eigen menschelijkheid
verdringt, en zijn leven tot n groeiende com
plicatie maakt, waaruit tot in het oneindige slechts
de nieuwe rol hem, tijdelijk, verlossen kan. De rol,
waaraan hij in zijn jeugd zijn dorst lescht, op middel
baren leeftijd zijn hartstochten uitviert, waarin hij,
ouder wordend, wegvlucht als in een klooster, waarin
hij ten slotte als mensch sterft vóór zijn dood. Op
welk een plan zou een tragedie moeten staan om dit
proces der, voor enkele uren bevrijdende,
zelfbedwelming, dat elke kunstenaar kent, met den terug
slag van den daagschen dag, en het reikhalzen naar
den avond, waar te maken ! En welk een beteekenis
zou bij een dergelijk tragisch spel de bekeering"
krijgen: de laatste nieuwe rol...
Ghéon heeft er niet aan getipt. Hij bepaalde zich
er toe het feit te constateeren door zich te beroepen
op de overlevering en het geval, en zoo zien we dus
Genesius, zonder dat er door de omstandigheden of
door den schrijver iets wordt verklaard, eenvoudig
in de houding van den historischen martelaar tot
christen bekeerd. Een banaal gesprek met zijn
broeder Felix, plus de lusten en lasten van twee aan
zijn hals hangende vrouwen, moeten voor deze
grootsche bekeering den grondslag leggen. De
jaloersche Caesar" laat aan het slot aan den tooneel
speler hetzelfde lot voltrekken als zijn held heeft
ondergaan. De schoone Poppea, die Genesius lief
heeft met een weliswaar aardsche, doch oprechte
liefde, is bereid zijn lot te deelen, en de jeugdige
Albine (Sarah Heyblom) die haar vergeefsche neiging
voor dezen man bijtijds tot een hemelsche extaze
te herleiden wist, volgt hem op haar beurt vrijwillig
in den dood.
Het Vereenigd Tooneel" heeft dit maakwerk
opgevoerd zonder naar een stijl te trachten, waarin
de platheid en de vroomheid, scherp omlijnd, tot op
zekere hoogte gescheiden konden blijven. Alles ver
vloeide in elkaar, een vaag af- en aan geloop, in een
sloom tempo. Kracht en felheid werden hier ver
eischt, contrast-werking, die het verhevene opstuwt.
Bij de laatste tooneelen, in opera-decor, was het
niet gemakkelijk zich te oriënteeren, aangezien het
tooneel-op-het-tooneel nu eens vóór, dan weer achter
de los opgezette manteau werd verondersteld, en de
geschilderde toeschouwers met starre monden en
onbeweeglijke handen toejuichingen en applauzen te
weeg brachten, men wist niet waar vandaan
Van Dalsum deed al wat in zijn vermogen was
om te demonstreeren wat er in Genesius omging
tijdens de bekeering, die zich over drie bedrijven
spannen moest, en ten slotte niet minder dan naar
het aureool" reikte. Dit hartstochtelijk trachten,
waarvoor de dramaturg hem de natuurlijke middelen
onthield, had het boeiende, en tevens vermoeiende,
dat zijn spel, met de willekeurig gerekte lettergrepen,
plotselinge fluisteringen en beklemmingen, door
gaans kenmerkt. Doch intusschen slaagde hij er in
een knappe praestatie de rol bijeen te houden,
er stijging in te brengen, en met den glans der ver
heerlijking onafgebroken op het gelaat, de illusie der
genade" zichtbaar te maken voor wie haar aldus
wilden zien.
Het is mij altijd, of er een licht opgaat, wanneer
Vraagt steeds
PATRIA BISCUITS
VAN OUDS HET BESTE MERK
SCHILDERKUNST
DOOR MR. M. F. HENNUS
Tentoonstelling Johan 3raakensiek. Rij 3uffa
Op een tentoonstelling van werk van Johan
Braakensiek moet men niet aan anderen denken en
denkt men ook niet aan anderen. Het is een mar
kante eigenschap van Braakensiek's talent en een
geldende dat het zoo vast omschreven is. Het gaat
zoo ver als 't gaat, het is zooals het is, dat is de
kracht er van. In al de jaren dat Braakensiek teekent
is zijn talent niet veranderd. Het is ook niet toege
nomen of verslapt, het is hetzelfde gebleven. Braaken
siek's talent is absoluut betrouwbaar. Daar schuilt
een van de geheimen van zijn succes. Het is altijd
en oyeral herkenbaar aan altijd dezelfde eigenschap
pen, die altijd in dezelfde mate aanwezig zijn. Bauer
heeft voor de kroniek in de negentiger jaren
spotprenten geteekend die artistiek gesproken beduidend
hooger staan. Zou daarom de Groene in betere con
ditie zijn geweest als ze Bauer tot wekelijkschen
illustrator had gehad? Ik geloof het niet. Bauer
varieert, Bauer experimenteert, Bauer is onderhevig
aan ups en downs. Braakensiek nooit. Wat hij kan,
kan hij altijd. Hij heeft zijn eigen hardnekkigen
stijl. Men heeft hem verweten dat zijn gelijkenissen
oppervlakkig zijn. Allicht. Hij is geen psycholoog,
hij is een typeerder, maar die oppervlakkige
gelijkenis is er altijd, altijd op dezelfde wijze en voor
zijn bedoeling altijd voldoende. En niet alleen voor
hem zelven ook voor zijn publiek: Braakensiek is
duidelijk. Hij is een apostel der duidelijkheid.
Iedereen begrijpt wat hij te zeggen heeft, omdat hij
het zegt op de allereenvoudigste manier. Zijn grootste
deugd is zijn volmaakte eenvoud. Hij probeert nooit
geestiger, of leuker of handiger of artistieker te zijn
dan hij zijn kan. Hij is de eene week volmaakt gelijk
aan de andere, decenniën lang. Zoo is hij zelf een
type geworden, een type dat nooit verveelt, omdat
het nooit moeite doet de aandacht op zich te vestigen.
Braakensiek de spotprententeekenaar is absoluut
objectief.
Bij de heeren Buffa ziet ge ook schilderijen. De
hartjesdag is er bestemd voor het historisch museum.
Zaagt ge ooit duidelijker schilderij? Elk huis is
herkenbaar, elk uithangbord leesbaar en elk type
onmiddellijk te definieeren. Het is een spotprent in
kleur en de verdienste ervan is juist dezelfde als die
der teekeningen.
D. G. SiNTIE LAMMER
HEERENGRACHT 396, AMSTERDAM. Tot 15 Jan.:
Tentoonstelling Werken door P. v. WYNGAERDT
Magda Janssens in een rol toevallig een paar regels
lyriek te zeggen heeft, zelfs wanneer het maar
wat pathetische onzin is, zooals hier bijv. de beeld
spraak van de mannenhand, die tusschen haar beide
vrouwenhanden als een doffer tusschen twee duiven"
fi donc! ? warmpjes zat bewaard. Het timbre
van de stem, dat zachte inzetten en aanzwellen van
den toon, is heerlijk. Zij was voor het overige een nogal
ordinaire Poppea, in aanmerking genomen, dat deze
favorite de aardsche liefde in het stuk belichaamde en
wel tot zulk een pure hoogte, dat zij er den dood om
in wilde gaan. Maar uit zoo'n enkel fragmentje (2e
bedrijf) blijft desondanks de innige klank van haar
stem ons troostend bij. En van dat licht, wat soms
een avond goedmaakt, had Henri Eerens, als broeder
Felix, iets in zijn oogen. Hij kwam ais de arme"
van onder de trap", en droeg een costuum waarin
misschien alleen Raymond Duncan in dagen van
christenvervolging zich ongestraft op straat zou
kunnen vertoonen, maar uit zijn blik sprak de be
doeling: de goede trouw van een voldragen geloof.
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
GERARD A. v. d. STEUR'S~
K LEERMAKER IJ
HAARLEM, Kruisstraat 7 - Telefoon 10730
Uitsluitend Ie kwaliteit Engelsche Stoffen
Vraagt voorwaarden voor abonnement
000
FIRMA J. G. MEIJER
2 Markten - GRONINGEN - Opgericht 1706
SPECIALITEIT IN
000
000
ECHTE GRONINGER KOEK
000 van f l.~, f 1.50, f2?£2.50» f3.?enz. 0^0
000 Franco per post 50 Cents verhooging 000