De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 25 december pagina 48

25 december 1926 – pagina 48

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND ;,No.. 258,6 3 t ,% i HAMET ,ANNA v. BUERENSTRAAT 204 DEN HAAG, METALEN MASSA-ARTIKELEN PLOMBEERBLIKJES KISTE N HAKEN TELEFOON 72369 T O E GE PASTE KUNST DOOR OTTO VAN TUSSENBROEK Tentoonstellingen van Weef- en Batikkunst , In Voor de Kunst" te Utrecht exposeeren de gezusters de Saedeleer tal van wol-tapijten waarvan de teekening mee rendeels geïnspireerd is op schilderwerk van- bekende (meest Belgische) kunste;naren onder welke ook onze landgenoot Jan Sluyters (?Danseürs"). Het ligt voor de hand dat een schil derij, als schilderstuk bedoelden gegeven, n weefWerk vertolkt, heel Wat anders wordt en het gevolgd beginsel is dan ook over alle linie's gemeten fout. Dit maakt dat men van Zadkine's ,,Chuchotements" gerust mag fluisteren en zelfs hardop kan verkondigen dat wat in zijn ?arbeid subliem aandoet, in de wol interpretatie belachelijk wordt. Deze gevaarlijke schrede Werd gedaan ook in andere weefsels. Slechts de strenge en ? strakke ontwerpen door Paul Haesaerts en enkele fraaie motieven, geheel vlak gehouden door IJves Alix bewijzen hier hoe het Wel kan zijn. Zoeken deze bekwame Weefsters het Weelderige in wandkleeden en tapijten, dan zal gewerkt dienen te worden naar speciaal voor het bijzondere doel ver vaardigde ontwerpen en kleurschema's eenerzijds en .opzettelijk vlak gegeven ornamenten anderzijds. Eerst dan zal ten volle de schoonheid gediend kunnen zijn, waarnaar zij klaarblijkelijk ver langen, maar ook zullen zij zich de moeite moeten getroosten zelf hunne tentoonstellingen in den vreemde in te richten ! Zooals hier een en ander ge hangen en neergelegd was, ontbrak elk onderling verband en de Weefsels, mo dern en rijk van kleur, deden hier veeleer rammelend aan.... In de Kunstzaal Fetter en Co. te Amsterdam toont Prof. Anton Rosen verschillende handweefsels, vervaardigd op de Werkplaatsen Vaevestuen", van Welke hij de aesthetische leider is. Zijne ontwerpen kenmerken zich door het Bezigen van zich volkomen aan de karakteristieke eigenschappen der weeftechniek voegende blok-motieven, waar bij, door het dooreen verwerken van verschillende tinten (blauw en roodpaars; groen en lila enz.) een z.g. changeanteffect Wordt verkregen. In dit alles is eenvoud het kenmerk van al dit, uit technisch oogpunt bezien, Welhaast volmaakte Werk, waarbij tevens als grootste deugd te waardeeren valt dat aan het materiaal nimmer geweld is aangedaan. Het is als een stil liedje, dat weinig de aandacht wekt, maar juist daarom misschien zoo roert.... »>? v^ Heel wat opvallender, zelfs luidruch tiger is het batik-werk van Ragnild d'Ailly. Haar siermotieven zwieren en zwaaien, slieren en slingeren zich over en op en door elkander heen en het is haar oogenschijnlijk vooral om den Weeldërigen indruk te doen. Daarin slaagt zij het best in de doeken met afgedempte kleuren. Daar waar zij* brutaler Wordt, minder vrouwelijk ook, als in de groote doek welke de eereplaats op deze tentoonstelling inneemt, is het direct gevolg een al te lijn-drukke en kleur-wilde versiering. Men moet niettemin respect hebben voor de Werkkracht en volharding dezer ongetwijfeld begaafde kunstenaresse, maar dit respect wordt ietwat bekoeld door de erkentenis van een te veel aan ongebreidelden hartstocht voor feeste lijke Vurmen en een te weinig aan inge togen liefde voor teedere uitspraak. De droom ontbreekt hier te zeer.,.. Neem eens proef met deze ouderwetsche goede cacao. Vraagt Uw winkelier. 2 pondsbus .... M-50 l 0.80 V, 0.42' l ons 0.18 C O M O E D I A DOOR HENRIK SCHOLTE A. 5. T. V.-opvoering: ,,De Lach der Goden,'' door Lord Dunsany, Y) IT kunststuk is hier enkele jaren geleden bekend *-* geworden uit een opvoering, waarbij meer de goden aan deze zijde van het tooneel lachten, en dat met een kennelijk homerisch accent. Wat de tot Assyrische hoogwaardigheidsbekleeders omgetooverde sociëtaires van Comoedia er van dachten, bleef onder schmink en gouden baarden verborgen. Maar toen bij den wereldondergang van Teek een van onze bekende komieken met een bordpapieren reclame zuil omver rolde en reusachtige pilaren over on willige katrolletjes eenige toenadering zochten, zal hier of daar een zieltogende toren ook wel vermoed BERGT UWEN INBOEDEL bij latere vestiging in het Buitenland of elders, bij de Firma BATENBURG 6 FOLMER, (G. W. FOLMER) te 's-Gravenhage, Huijgenspark 22. Telcf. 11030 SPECIALE OVEREENKOMSTEN VOOR LANGE BEWAARGEVING: GARANTIEZORGVULDIG ONDERHOUD IN EIGEN MODERNE GEBOUWEN hebben, dat het met deze tragedie" niet heelemaal pluis is. Met veel ophef van woorden wordt hier eigenlijk de eenvoudigste zaak van de wereld behandeld: ijdele prinsessen stoken hun echtgenooten op om den profeet op te stoken, dat deze op zijn beurt den koning op zal stoken om de pas veroverde stad Teek te verlaten. Waarom? O, heel natuurlijk: om dat de winkels, de kappers en de tearooms minder zijn dan in Barbul-el-Sharnak. De koning voelt daar echter niet veel voor, maar hij kan er ook niets aan doen, dat de Goden zich onder de valsche profetie gedragen als een troep gekietelde reuzen en de stad Teek eenvoudig van den aardbodem weg lachen. Alles dood. Doek. Dit zou een heel aardig, poëtisch sprookje kunnen zijn, zelfs een fijn-satyrische fantaisie op menschelijke nietigheden, wanneer de pretentieuze aanstellerij van een hoogdravende tragedie" te schrijven, dezen liefhebberenden Lord niet zoo had dwars gezeten. Nu moeten wij alles voor bittere ernst slikken, een Assyrische nachtmerrie, die alleen maar dit effect heeft, dat men er klaar wakker en geprikkeld bij wordt. Om een paar mooie beelden vergeet men de luchtledige kern en den opsmuk van kunstbloemen niet. Tegen de bedoeling van Lord Dunsany in heeft de A S. T. V., onder de nieuwe leiding van Herman Kloppers, nog de dragelijkste opvatting gehuldigd: een uitvoerig kijkspel, een soort op de plaats geloopen maskerade. Kloppers' zorgvuldige regie zorgde voor een vaak mooie tooneel-schikking, al was de opstelling van den stoet niet altijd zóó harmonisch, dat de sprekende personen vrij kwamen te staan. Een ingenieus trappendécor, waarvoor de heele diepte en hoogte van het tooneel benut was, sierlijke, door de meisjesstudenten zelf vervaardigde costumes, mo derne, hel-kleurige pruiken en vooral ook Teck's ondergang met bengaalsch vuur en zonder onge lukken redden deze opvoering nog tot een lichtverteerbare, zeer aesthetische vertooning. Over de waarde van de door den heer de Roos gecompo neerde muziek kan ik niet oordcelen; zij gaf echter aan het geheel een duidelijk merkbaar aangenaam relief. De regie liet terecht geen enkele figuur domineeren. Toch mogen twee spelers wel met eere vermeld J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam-R'dam-Den Haag. DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND worden: de heer R. Korthals Altes. die op ironische en zakelijke wijze den koning als den eenigen nuchteren mensch in dit gekkenhuis weergaf. En mej. Sandra Moltzer, die als de zielszieke koningin opviel door een gevoelige stem. Het lag niet aan haar, dat haar jammerklachten over den luitspeler des doods" zoo spoedig eentonig werkten. PER K* L M* NAAR P A R IJ S f 39,50 LONDEN £48, SNELSTE VERBINDING VERWARMDE CABINES TYP.; AMST. BOEK- EN STEENDRUKKERIJ, V/H ELLERMAN, HARMS & CO.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl