Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
t;
? i
E R K EN STAAT1)
DOORPR0F- DR. H. BRUGMANS
(noL 2581) mochten wij het eerste deel
, ,_.j jlr- de Visser's Kerk en Staat in dit blad
, ?aarikQ.ndiren. ntusschen had de schrijver ons reeds
-achterhaald.en zijn tweede deel in het licht gezonden.
"Wij haasfen ons dit tweede deel aan te kondigen,
?opK in d^ gerechtvaardigde bezorgdheid, dat dr. de
?Visser on} ten tweede male de baas is en zijn derde
«deel het icht laat zien, voordat het tweede nog is
jjesprokei.
Dit twiede deel is geheel gewijd aan Nederland
"vóór en tjdens de Republiek. In dit laatste ligt na
tuurlijk vjor den schrijver het zwaartepunt; voor hem
"was het katuurlijk een zeer aantrekkelijke taak de
"verhouding van de gereformeerde publieke kerk tot
- "den staatfjen omgekeerd te bespreken, Dat die ver
houding ^eer eigenaardig was en geenszins meer
anet onze,hioderne denkbeelden strookt, spreekt van
.zelf. Niejtemin ligt de oorsprong en de kern van zeer
' vele toesanden en denkbeelden op kerkelijk en
gods?dienstig .gebied juist in die periode. Wij hebben
Wer dariook te doen met echte vaderlandsche
ge-.schiedetjs, waarin allerlei eigenaardigheden van ons
, -volksleun en volkskarakter met bijzondere
dia'delijk-heid n^r voren komen. De zucht naar vrijheid,
-zelfstanjigheid en onafhankelijkheid, die voor ons
volk zo! karakteristiek is in bijna alle tijden, komt
ao de zeventiende en achttiende eeuw eigenlijk het
jscherpsl tot uiting in ons kerkelijk leven en juist
?daas de te meer, nu op staatkundig terrein de vrijheid
niet al ;e ruim was toegemeten. Stellig erkende de
.kerk d« staat als heerscher op zijn eigen gebied,
mits da ootëde staat de kerk. in haar recht liet op
Jiaar eifenaardig terrein en werkkriYig. Maar juist
3iierrrejn natuurlijk groote moeilijkheden, omdat
hier geëscherpe grenzen werden en ook bezwaarlijk
kónden Vorden getrokken: beider gebied ging soms
v «orimerkaar in elkander over. Het zuiver kerkelijke
aietenddtaten gaarne aan de kerk o veren op het gebied
?der belijenis had de staat geen gezag. Maar wat had
?de staalte doen ten opzichte van de handhaving
<dier belienis en van de ware gereformeerde leer?
~ En dan ok lag op het groote terrein der praktische
moraal llerlei geschil over wat de staat had te
*ischen i wat de kerk toekwam. Want al erkende men
.tiatuurk hef recht der kerk om de Christelijke
- moraal fnverzwakt te handhaven, ook hier had de
,i\ overhei een roeping te vervullen, die ook door de
kerk n t werd betwist. Maar ook hier natuurlijk
?verzonli grenzen en daardoor zeer veel geschil.
En bo'Vidien rees telkens weer de vraag met drei
genden adruk aan de kim van ons geestelijk leven:
Is de kn een generale of een provinciale organisatie
?én hoe1 r gaat de bevoegdheid der generale of
provinciaWoverheid om hier regelend op te treden?
.Men we, dat deze en dergelijke vragen in de dagen
t'^ van hèpestand telkens en telkens weer de
gemoe«deren b ig hielden en verontrustten. Toen is ten slotte
J"x met ge :ld een beslissing afgedwongen. De generale
' aynode an Dordrecht is bijeen gekomen en heeft
? 4al van Ier gewichtige beslissingen genomen. Maar
alweer jfer eigenaardig: toen eenmaaj de synode
"-,' -was ge iten; was de regeering zoo diep overtuigd
:word| van de bezwaren en zelfs de gevaren, aan
kerkvergadering verbonden, dat zij er
htimeheertoe heeft kunnen besluiten nogmaals een
genera synode bijeen te roepen: tijdens de republiek
tïs er gef algemeene synode meer geweest, hoe dikwijls
men eiok om heeft verzocht. In de gewesten ging
het be' en vlotter. In de meeste provinciën werden.
Sjerege kerkvergaderingen gehouden. Maar Holland
splitst ie vergadering om begrijpelijke redenen in
iwe*;( ten en kreeg zoo een synode voor Noord-en een
voer ^Td-Holland. In Zeeland ging men nog radicaler
J. Th. de Visser, Kerk en Staat. Tweede deel.
(voor fn tijdens de Republiek). Leiden
jthotf's . M. z. ?.
1)
JVedta
A. W.
rll
tllllS
I1AAIRD
ti-EDENGRACHTóOO
AMSTERDAM
BELErt TAP'JTEM
A L B A R D A'S KERSTREDE
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Breakensiek
ALBARDA: SUST, STOOR HAAR NIET, MAKKERS, ZIJ VERKEERT TUSSCHEN TWEE
TIJDPERKEN -VAN ACTIVITEIT"
te werk: daar is gedurende de geheele zeventiende
eeuw slechts n synode in 1638 gehouden. En dat
deden geen vrijdenkers, maar de voedsterheeren der
kerk zelf, de gereformeerde Staten.
Maar dr. de Visser heeft ook de vaderlandsche
kerkgeschiedenis van vóór de reformatie nagegaan.
De historie van het oude bisdom Utrecht wordt in
groote trekken onderzocht en beschreven. De bisschop
was tegelijk geestelijk en wereldlijk vorst, het laatste
uit den aard der zaak over een veel kleiner gebied
dan het eerste. Maar hier had het probleem van de
verhouding van kerk en staat wel een zeer bijzonder
karakter.Het veranderde nogmaals, toen de
Bourgondisch-Oostenrijksche vorsten langzamerhand alle
Nederlanden onder hun bestuur vereenigden. Karel
V en Philips II handhaafden hun souverein gezag,
ook tegenover de kerk. Maar tegelijk handhaafden zij
ook het oude geloof en de gevestigde kerk met alle
harde en scherpe middelen, waarover nu eenmaal de
staat beschikt. Geen wonder, dat daartegen verzet
kwam en dat ook de verhouding van kerk en staat
daarin en daardoor in geheel ander licht kwam te
staan. Zoo bereikt dan dr. de Visser door den opstand
heen de organisatie der gereformeerde kerk, waarvan
wij boven spraken.
Het boek van dr. de Visser is een solied en een
grondig werk. Soms al te soliede in dezen zin, dat
zonder bezwaar allerlei bijzonderheden hadden kunnen
zijn weggelaten of althans hadden kunnen zijn bekort.
Ook zou een ruimere aangeving der bronnen voor
voortgezette studie zeer nuttig zijn geweest. Maar
als geheel een nuttig boek, dat gelukkig aanvult,
wat in onze staatkundig georiënteerde geschied
werken veelal te veel ontbreekt.
ONVERSCHIETBARE
IBERIA TOILE
r
^?* PER
i PER METER ? 120 BREED
VOOR GORDIJNEN. NIET TE
VOEREN. EFFEN WEEFSEL IN
WARME TINTEN.
DEN HAAG
AMSTERDAM
R OTTERDAM