Historisch Archief 1877-1940
DÉGROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
VOOR VROUWEN
VA N K I N D E K E N
DOOK E. TIERIE?HOGERZEIL
MISLUKT
T~\E avond voor Kerstmis had moeder de
geschie*-* denis verteld voor ze naar bed gingen. Van het
Kindje in de kribbe, de schoone hemel, die het
?verlaten had om op de aarde te komen. Het had dit
voor de mènschen en ook voor de kinderen gedaan.
Elsje luisterde, de oogen op moeder. En op 't heele
laatst had moeder gezegd, dat je ook eens wat moest
?over hebben voor 'n ander, al vondt je 't zelf niet
prettig. Toen was 't geweest, dat Elsje rood werd
?en 't zoo hard in haar ging bonzen, want moeder
*iad expres naar haar gekeken, ze zag nog moeders
?oogen groot, toen ze in bed lag.
Nachtstil was 't in de kamer. De zusjes en 't broertje
sliepen al. Er scheen geen maan door de ramen, zag ze.
Alles donker, zwart om haar heen. 't Begon weer 't
toonzen, ze werd er warm van, draaide en keerde zich
?telkens. Bang was ze, stijf dicht hield ze de oogen en
?altijd, altijd kwam dat wat moeder gezegd had.
Juist voor haar. Ze gaat toch eiken middag bij haar
?vrindje spelen, dat naast hen woont?
Gauw als ze uit school komt, gooit ze de tasch neer,
"vliegt weg.
Omdat je daar verwend wordt'' zegt Jet, de oudste.
Jet is 'n bemoeial, 't Kan Elsje niets schelen, wat die
praat.
Maar moeder....
Moeder zegt wel eens: toe speel 'n beetje met
fcroertje."
Nee, nee, dat kan ze niet, ze moet naar hier naast
?en bons de deur slaat achter haar dicht. Spelen,
spelen, thuis, broertje, alles is ze dan vergeten.
Moeder had 't voor haér gezegd. Nu in bed in de
?donkerte belooft ze: Morgen-zal-ze-echt-iets-voor-een
-ander-doen, hoor-echt. Iets wat je zelf niet prettig
Vindt. Denken moet ze wat Met broertje spelen,
-ach, dat was niks. 't Moest vél erger zijn. Hoe kwam
ae d'r op? Ze schrok De zieke juffrouw Eens
is ze er met moeder geweest in 'n straat dicht bij hen,
'n hooge trap op. Toen de deur openging zag ze
?dadelijk 't bed, de hooge kussens met 't gezicht dat
' knikte.
Elsje vond dat.de juffrouw er uit zag als de pop,
?die ze eens had gewasschen. Alle kleur was toen weg,
?viezig, vuil-wit en de haren vielen bij plukjes af.
?Griezelig vond ze. Die juffrouw van 't bed had ook
geen haar bijna. Ze had Elsje 'n hand gegeven, zoo'n
klamme, dikke hand, gauw had ze terug getrokken
Jvaar handje. De juffrouw voelde ook haar bloote arm.
Lekkere, dikke armpies" had ze gezegd.
Elsje was achteruit gegaan, 't Was er soeserig
-warm. Gelukkig, moeder ging gauw weg. Bah, had ze
'geroepen toen ze buiten stonden. Nooit, nooit, wilde ze
«neer naar die zieke juffrouw.
't Trommelde in haar hoofd, ze-moest-nu-eens
?doen, wat ze niet prettig vond. Dan zou moeder
? "toch zien....
Voorlezen? net als moeder wel eens deed.
Toen sliep ze in met haar groote voornemen, de
liaren veel, blond, om 't ronde gezichtje.
Kerstmorgen. Dadelijk toen ze wakker werd,
?wist ze ;'t weer. O, jammer dat ze nu eraan moest
?denken, op zoo'n morgen van Kerstfeest! Als ze 't
«iet deed. met broertje ging spelen, als ze uit zichzelf
«de bordjes en kopjes naar de keuken bracht? Ach-nee
?dat was niets.
Ze moest nadoen, wat ze zelf heel naar vond.
Toen ze in de huiskamer kwam, nam vader haar
opeens hoog op, net of ze nog 'n klein kindje was.
En ga je weer naar je vrindje" plaagde hij.
Natuurlijk," snibde Jet.
Elsje stoof op: Niewaar."
Moeder kalmeerde, was druk met de kleintjes.
Elsje bepeinsde haar plan. Dadelijk na 't ontbijt
"Wilde ze gaan, stil niemand mocht 't weten. Later
.als ze 't gedaan had, zou moeder zien, dat ze
KEIZERSGRACHT 772AM5TERDAM
i MTuLtK >/!?>! l i l
i .; ATELIEBbVaüRGtPABATiËN -?-?[£
IN DENMAV; PU\E;N VPIIT.AG HOTELCENTRAL
Even keek ze naar moeder, dacht ze er niet meer aan,
nu was moeder weer anders dan gisteren avond
Slenterend ging Elsje naar boven, ze moest 'n boek
zoeken eerst, dan zou ze gaan.
Rijen boeken stonden in de kast. Zoeken was moei
lijk; ze haalde er een uit, bladerde erin, zette 'tweer
weg. Ze wist niet wat, tot-d'r oogen lazen 't gulzig:
De ziekenkamer". Gauw, handig lag ze 'n papiertje
er bij. En meteen wist ze, nu moest ze gaan. In 'n
vaartje liep ze nu 't huis uit, d'r rappe voetjes in de
stille straat hoorde je gaan. De bel ging over,
wegloopen kon niet meer. Een kraakstem van boven aan
de trap.
Wie daar?"
Ik" riep Elsje.
Mot je hier zijn?" weer de stem.
Bij de zieke juffrouw."
Toen 'n lange o uithaal en kom maar boven."
De juffrouw, die eiken morgen de zieke kwam helpen,
keek 't kind verbaasd aan. Wat of die mènschen in
d'r lui hoofd halen om zoo'n kind 's morgens in de
vroegte bij 'n ziek mensch te sturen?
Elsje klom de trap op, bah 't rook er naar katten.
D'r kamer is nog niet an kant, knikte de juffrouw,
heftig ging 't hoofd heen en weer.
Is er iemand klonk het uit de ziekenkamer?"
De juffrouw resoluut deed de kamerdeur open.
Jées" riep de zieke juffrouw.
Elsje zag even op, daar lag weer 't gezicht zooals
van d'r pop en de hand wit, klam, lag op 't dek, die
gaf ze Elsje.
Stil wees de zieke juffouw naar de stoel naast 't bed.
Heeft je ma je gestuurd?"
Nee schudde Elsje's hoofd en aarzelend: Ikkom
voorlezen."
Das nou eres lief van je." De zieke, de oogen flauw,
even opgelicht, keek naar 't kind. Onbewegelijk zat
Elsje. Dan zocht ze, 't papiertje lag er nog bij. Geen
geluid in de kamer. Ze begon. Ratelde, ratelde.
Lange zinnen zonder eind, in een dreun las ze door.
Als klein meisje van 8 jaar begreep ze niet. De kanarie
kwam uit z'n dommel, trok lange halen, doordringend.
Het bed kraakte. De zieke juffrouw zuchtte, de hand
wit, ging naar het voorhoofd. Nog las Elsje. Ineens
doorflitste 't haar, ze wist niet of't'n lang verhaal was.
Ze dorst niet te kijken, repte verder.
Ik begrijp d'r niks van en moei ik er van wor."
Of ze opeens gerefhd werd, zoo brak Elsje af,
midden in 'n zin.
Onderzoekend keek de zieke 't kind aan. Was ze
gekomen om d'r voor de gek te houden? Zou d'r ma
't wel weten? Maar de oogen, zuiver, klaar in 't ronde
kindergezicht, zag ze. Nee... maar hoe 't kirid er toe
kwam?
't Was van 'n ziekenkamer" klonk Elsje's stem
benepen.
't Is toch lief hoor." En o ! de juffrouw nam weer
haar hand. Weg wilde ze. Dag knikte ze, 't boek stijf
tegen zich aan, stond ze op.
Blijf je nog niet effies praten?"
Nee schudde Elsje.
Op straat sprongen haar tranen, 't Had niets
gegeven. En thuis dorst ze 't nooit te zeggen aan
iemand, ook aan moeder niet.
Alzoo liep ze, klein meisje, verdrietig pp kerstmorgen.
Iets doen voor 'n ander, wat je zelf niet prettig vond,
was heelemaal mislukt.
DE R I V I E R A
DOOR MIMOSA
WIE met de electrische tram het trajekt Nice
Monte Carlo aflegt, zal getroffen worden door
de veelzijdige schoonheid, die deze kleine afstand
biedt. Ville Franche, Cap Ferrat, de vooruitspringende
landengte door eeuwig deinende wateren met licht
schuim omgeven, met zijn schitterende villa Les
Bruyères", eigendom van den hertog van Connaught;
Beaulieu sur Mer; Monaco met zijn paleis, als
rooversnest gelegen op hoogen rots; Monte Carlo plaats
van leed en vermaak, van menschelijke hartstocht,
zij alle vormen een rij van pitoresque bekoring.
Hier ziet men de blauwe wateren diep landwaarts
dringen, overschaduwd door donkere pijnboomen,
om ginds tevergeefs te beproeven het vooruitste
kende rotsgevaarte te verpletteren. Als vurige blikken
glinsteren de goudgele oranjeappelen tusschen het
donkere loof, door warme zonnestralen gerijpt, door
machtig berggevaarte beschut. Is het wonder, dat hier
de mode gedurende eenige maanden van het jaar
haar residentie heeft? Is er een streek, waar de
kleeding, en in het bijzonder de avondkleeding, zich
voller kan ontplooien^ dan hier? Het geanimeerde
mondaine leven aan de Cöte d'Azur biedt hiertoe
ruimschoots gelegenheid. Hetzij we ons bevinden op
het diner fleuri, of de thédansant, georganiseerd door
Hotel Negresco; hetzij in de schitterend verlichte
zalen van Casino of Caféde Paris te Monte Carlo,
overal wuiven ons de dunne van schitterende decoraties
voorziene avondstoffen tegen. Een apart genre vormen
altijd nog de robes de style", zoowel omvattende
BOUWT IN ML T
OOSTERPAPK
BILTMOVEN
INLICHTINGEN VERSTBEKLPC DIRECTIE
TEIEFINT. N?
zuivere copieën uit oude perioden, als volle moderne
rokbewerkingen. Gaan we het toilet in haar onder
deelen ontleden, dan zien we dat de zachte volheid
de losheid der drapeeringen en de rechtlijnige uit
voering, meestal in den rug lichtelijk blousend, het in
adoptatie echter winnen van de robe de style. Onder
de stoffen voor den avond rekent men vooral:
georgette, de platte crèpe-soorten en de
chiffonkwaliteiten. De geheel zijden kantsoorten, hoewel
zeer apart, zijn hier in de minderheid, doch juist hun
minderheid doet het exquise sterker uitkomen.
Betreden we het terrein der borduursels, zoo is
geen groote enquête noodig om vast te stellen, dat
de broderies van kralen, paillettes, munten en strass
een overwegende rol spelen. Deze borduursels ver
spreiden een somptuositeit, die in de geschiedenis haar
rivalen niet kent. Schitterend mooi zijn die
costuumpjes. De balzaal is hun plaats. Gelijk de oranges"
slechts gedijen onder zuurblauwen hemel, zoo leeft
het moderne avondtoilet alleen onder feerique ver
lichting. Het teere hunner uitvoering heeft op de
nuancen haar invloed doen gelden. Het is een inte
ressante note" dat, niettegenstaande de roep over
blauw overal werd vernomen, slechts een klein per
centage der avond-robes hierin is uitgevoerd, loopend
van saffier en middernachtblauw tot azuur. Abrikoos,
zalm, perzik en nog eenige dergelijke nuancen zijn
meestal zóó teer uitgevoerd, dat ze onder het
electrische licht een witachtigen weerschijn geven. De
meeste dezer robes zijn geborduurd met zilver,
kristal of regenboogkleurige broderie, in overeen
stemming met de fijnheid van de stoftint. Het zijn
vooral de paillettes-bewerkingen, die dit seizoen een
enormen rijkdom ontplooien. De moderne paillettes
zijn van zulk een lichtheid in uitvoering dat, niette
genstaande ze bij duizenden op de dunne robe wor
den aangebracht, deze niet noemenswaardig ver
zwaart. Een nouveautévan dit seizoen vormen ook
de avond-robes van kant, waarop zijn geplaatst
kralen en paillettes. Veelal vormt zijde of georgette
den ondergrond voor zulk een bewerking, doch het
effect, dat men met kant verkrijgt, is veel decoratiever,
daar de openingen der kantdessins, omgeven door
figuren van paillettes en kralen, ieder spoor van
stijfheid wegnemen. En welk een imponeering gaat
niet uit van de costuums van zwarte en goudkleurige
kant; de zwarte kant met zwarte paillettes, de goud
kleurige kant met gouden paillettes bewerkt! Zwarte
kant met chiffon is eveneens een gewilde dracht,
doch daarnaast ziet men de gekleurde kanten, zooals:
laque-rood, koraalrood, burgundy, korenbloemblauw
of teer zeegroen. Zulke kantsoorten moet men hebben
gezien, om hun fijnheid te kunnen bewonderen. Ze
demonstreeren duidelijk de luxe der moderne
avondkleeding.
NIEUWE UITGA VEN
Wetenschapp. mededeelingen v. h. Nederl. Instituut
van Doctorandi i. d. Handelswetenschap. No. 1.
N.V. Dorsman en Odé's Boekh. en Drukkerij,
Vlaardingen.
Dr. A. OPPREL. Onrechtvaardig Gezinsloon i.h.
Bezoldigingsbesluit 1925. Nijgh en van Ditmar's
Uitg. Mij. Rotterdam,
H. W. ZUIDHOFF. De Maatschappij v. h. landgeld
vergeleken met het hedendaagsch kapitalistisch stelsel.
Drukkerij en Uitgeverij J. H. de Bussy. A'dam. 1926.
Koopt U een gouden ring
zonder merk?
Waarom dan wel boter
zonder Rijksmerk?
Hofstede Oud-Bussem"
Kerkstraat 187» TeL 49344