Historisch Archief 1877-1940
No.2588
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
t,
w
*
'DE TEGENWOORDIGE INGANG.
HET GEBOUW VAN DEN A.N. D.B. IS IN
DEN TUIN VAN DEN SCHOUWBURG
GEPLAATST.
AMSTERDAMSCHE
SCHOUWBURGEN
IN DE 19E EEMJ W
DOORIH. K.ITEUNE
VIII. Schouwburg van Lier, Plantage
Fransche Laan
ABRAHAM van Lier, de beminde
directeur van het Grand Theater"
in de Amstelstraat, zocht zijn zaken uit
te breiden. Het was hem gebleken, dat
in onze hoofdstad behoefte bestond aan
een zomertheater, vooraPten behoeve'van
het Nederlandsch Tooneel". Wel bezat
hij een groote tent', staande aan* den
Buitensingel, ongeveer waar nu
het^Rijksmuseum staat, maar deze bleek niet aan
de gestelde eischen 'te voldoen, vooral
niet, wat decors enz. betreft. Door aan
koop werd hij in Februari 1879 eigenaar
van een groote houten schouwburgtent in
de Plantage Fransche Laan en hij be
sloot deze te vervangen door een steenen
gebouw. Den architect IJ. Bijvoets werd'
opgedragen de plannen'te ontwerpen'en
bij Burgemeester en 'Wethouders van
V Amsterdam werd concessie aangevraagd
voor de amovatie en den bouw.
14 Maart 1879 kwam van het stad
huis de vergunning, en terwijl den vol
genden avond de tooneel vereeniging
Caecilia" er nog het beroemde drama
de Tijgerjager" speelde, begon reeds op
16 Maart de afbraak en kon reeds op
27 Maart 1879 begonnen worden met het
. helen der palen. Ongelooflijk gauw werd
het nieuwe gebouw opgetrokken. Dag en
nacht (o, goeie oude tijd!) bleef men
aan het werk en binnen twee maanden,
op 26 Mei 1879, was het voltooid: 3000
palen waren ingeheid, 354000 steenen waren "ge
metseld, het schilderwerk was klaar, de orna
menten en beelden geplaatst, het stucadoorwerk
geheel compleet en met recht konden de architect
Bijvoets en de aannemer Schaefer verklaren, dat naar
menschenheugenis zoodanig gecompliceerd werk
nimmer in zulken korten tijd was afgeleverd.
Van Lier, dankbaar voor den spoed, waarmee ge
werkt was, betuigde in een op de achterzijde van het
eerste programma gedrukt verslag, zijn hartelijken
dank aan allen, voor den inspannenden arbeid, door
hen verricht.
' Donderdag 29 Mei 1879 werd de gezellige schouw
burgzaal ingewijd met het volgende programma:
1. Jubelouverture van C. M. von Weber.
2. Welkom.
3. Feestmarsch van den kapelmeester Mayerhofer.
. 4. (door de artisten van het Nederlandsch Tooneel)
DE ZWERVER
Tooneelspel in n bedrijf
waarin zullen optreden Mevr. Kleine?Gartman,
Mevr. Stoetz en de heeren Monis en Bigot.
PAUZE EN PRESENTEEREN VAN VERVERSCHINGEN.
TWEEDE AFDEEL1NG.
1. Feestmarsch van A. Benavente, opgedragen
aan de Dilettanten-dub".
2. (op uitnoodiging) Door de Tooneel-, Zang- en
Instrumentale Vereeniging: Dilettanten-club.
EEN FRANSCH KRIJGSGEVANGENE.
Blijspel met zang in l bedrijf van Em. Seypgens.
3. Finale.
Stampvol was de zaal en de lof, den heer van Lier
toegezwaaid, de lauweren, hem geschonken, bewezen
genoegt hoe blij het Amsterdamsche publiek was .met
zijn nieuwen Schouwburg. En hij, de beminde
tooneelvader vergat niet, dat deze hulde, hem gebracht, te
danken was aan het werkvolk, dat zich twee maanden
lang zoozeer had ingespannen. Hij bood allen den
volgenden avond met hunne familie's een gratis voor
stelling aan en vermeldde op het programma: Aan
geboden aan het werkvolk, welke aan het theater van
den heer A. van Lier, Plantage Fransche Laan, met
voorbeeldeloozen ijver en inspanning gewerkt hebben
en daardoor tot stand: brachten, dat bovengenoemde
directeur in staat is hun dezen
Feestavond^te^bereiden, als herinnering aan den bouw".
Zaterdag ,31 Mei 1879 werd de Schouwburg voor
het publiek geopend door het Nederlandsch Tooneel"
met eene voorstelling van Nacht en Morgen of de
Familie Beaufort",'»naar den roman van Bulwer
Lytton, bewerkt door Charlotte Birch-Pfeifer, in
welk stuk het geheelé' gezelschap optrad.
Tot en met Augustus 1893 trad het Nederlandsch
Tooneel" er7gedurende"de"zomermaanden Jop,* terwijl
's winters of het gezelschap van Lier óf vreemde gezel
schappen er hunne uitvoeringen gaven. Vooral 's zomers
was het er gezellig. Dan troonde er de^oude Lorjéals
kastelein en in de pauzes, gedurende'de repetitie's,
Vraagt steeds
PATRIA BISCUITS
VAN OUDS HET BESTE MERK
[SCHOUWBURG VAN LIER' IN DE^PLANTAGE KRANSCHE LAAN
verzamelden er zich, vooral in den tuin, die den
Schouwburg van de straafafsloot (op deze plaats
staat nu 't gebouw van den A.N.D.B.), alle
tooneelspelers en -sters, om in gezelligen kout den vrijen
tijd door te brengen. Hier was het dat Mietje Kleine
haar wijzen raad. gaf," dat'Veltman in'grooten ernst
z'n rollen liep te memoreeren, dat Morin de jongeren
de les las over hunne vrijpostigheden, datSchulze
z'n kwajongensstreken uithaalde. O, die heerlijke,
nu verdwenen tuin met al z'n herinneringen: aan
groote artisten, bijna allen vergeten, zooals de" tuin
zelf
In 1887 stierf A. van Lier, opgevolgd door zijne
drie zoons Lion, Isouard en Joseph, die trachtten
de zaak op den ouden voet voort te zetten. Doch
langzamerhand ging ze achteruit. Wel speelde de
Koninklijke Vereeniging er nog z'n prachtig blijspel
repertoire, zooals Dokter Klaus", Ultimo, Groote
Stadslucht", Cyprienne" enz. met ongekend succes,
wel traden er Hollandsche en vreemde gezelschappen
op gedurende den winter, maar de leidende hand van
den ouden van Lier ontbrak. Wat de gebroeders ook
deden, 't zij door opvoeringen van Operettes onder
leiding van Julius Laska, bij welk gezelschap ook in
1891 de premiere in Holland ging van Cavaleria
Rusticana; 't zij' door het optreden van de bekende
ster Madame Judic, 't zij door de Vos en van Korlaar
met hun modern repertoir, 't zij door het oude
Romantische repertoire opnieuw te voorschijn te
halen met Veltman in de hoofdrollen, niets hielp.
Een oogenblik scheen er opleving te komen, toen in
HET TOONEEL.
1892 er het veertig jarig bestaan der firma A. van
Lier werd gevierd met hetzelfde programma, waar
mee in 1852 het Grand Theater was geopend, nu
niet medewerking van Mevrouw Mann-Bouwmeester,
die de Preciosa" speelde en van Veltman. Het
publiek bejubelde dien avond de gebroeders en in
een vurige rede bracht Lion z'n dank uit en moedigde
allen aan, de voorstellingen in de Plantage bij te
wonen. De redding was slechts kort en toen in 1894
het Nederlandsche den Stadsschouwburg introk en
gedurende de zomermaanden Juni en Juli z'n artisten
vacantie rgaf, bleken de zaken niet meer
te rendeeren en werd de Schouwburg
van Lier, Plantage Fransche Laan. in
openbare veiling (April 1895) verkocht
aan den heer Duitz.
Als [nieuwe (bespeler trad er l Juni
1895 op de Directie Stoel en Spree
en van dat oogenblik af is de Schouw
burg, Fransche Laan, voor het Am
sterdamsche publiek de Volksschouw
burg. Spree speelde er het geheel
oude draken-repertoire met ongekend
succes, afgewisseld door volksstukken,
door hemzelf getrokken uit romans
van Justus van Maurik (Teun de
Nachtwacht), van Lennep (Klaasje
Zevenster), Werumeus Buning (Mot
tige Janus) en de namen Jeanne
Mönch en Marinus Spree waren bij
hun publiek even gezien en - geliefd
als Mevr. Mann en Louis Bouwmee
ster in den Stadsschouwburg. Binnen
enkele jaren was de Plantage Schouw
burg, of liever de Schouwburg Stoel
en Spree, een der drukst bezochte
van Amsterdam. Jammer was (het,
dat in 't begin dezer eeuw de jtuin
als bouwgrond werd verkocht en
het uitzicht op den schouwburg ge
heel verdween, zoodat alleen de toe
gang langs een^ poort vrij bleef. Ook
Spree ging na] den dood van z'n
compagnon heen en van dat oogen
blik is [de^ directie i er in handen
van de heeren Colnot en Poons,
die er soms een eigen gezelschap laten
optreden, of de zaal verhuren aan andere directies.
> - Nog n ongekend succes heeft de Plantage Schouw
burg beleefd, 't Was met de opvoering van de
Jantjes", van Herman Bouber, dat hij gedurende een
jaar avond aan avond stampvolle zalen trok, een
succes, datfnog dat van de Doofpot" in den Salon
des Variétés ver overtrof. Daarna
vT. EXTRA
30*
vM. EXTRA
40 <*.
VP. EXTRA
50C P- i on*
OLDENKOTTSi
TABAK
lp $>oem der tybdar