Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2590»
Nederlandsche Munt
Holland'* beste 10 cents sigaar
SPREEKZAAL
HET K O K l N
"P R is gedurende het verloop van een groot aantal
?*-* jaren in de in vele opzichten mooi-oude stad
Amsterdam zeer veel geijverd voor het behoud dier
schoonheid.
Er is tusschen de veranderde verkeersmogelijkheden
en het pitoreske, knusse, maar veelal bekrompene
van vroeger eeuwen een afstand 200 wijd, dat de
klove soms niet kan worden overbrugd en er slechts
sprake kan zijn van keuze tusschen omlegging der
verkéersaderen buiten of om de pitoreske straten of
grachten heen, of radicale opruiming, in casu ver
breeding van de eenmaal zoo mooie verbindings
wegen."
In sommige gevallen zal het meer dan misdadig zijn,
tot deze radicale opruiming over te gaan en het is
slechts verwonderlijk en beslist onbegrijpelijk, dat
indertijd (gelukkig reeds jaren geleden) werkelijk in
ernst is voorgesteld, de schoone Reguliersgracht te
dempen en tot verbreeden verkeersweg" te maken.
Een boekske van niemand minder dan wijlen JanVeth,
getiteld Bedreigde Schoonheid", heeft zeker in dien
tijd nog sterk medegewerkt om dit snoode plan te
doen mislukken.
En er zal waarschijnlijk nooit meer een geslacht
opstaan, dat een dergelijk snood plan opnieuw
zal aanhangig maken, voorzoover het betreft deze
reeks buitengewoon schoone grachtjes.
Er zijn echter eischen van den modernen tijd,
waarbij het tot de onmogelijkheden behoort de oude
schoonheid ongerept te handhaven.
De N.Z. Voorburgwal, de Rozengracht, de Over
toom zijn zoovele bewijzen van offers, welke gebleken
zijn te moeten vallen. Ja, het eenmaal zoo buitenge
woon mooie Warmoesgrachtje (thans Raadhuis
straat tusschen Singel en Heerengracht) moest ver
dwijnen.
Dit zou zeker een der meest te betreuren offers zijn,
hadde niet dit oude stukje stad, n door z'n oude
architectuur, n ook en wel zeer voornamelijk door
z'n oude boomen een karakter behouden zóó schoon,
dat men thans, jaren en jaren na de demping, van
dit stuk modernen verbindingsweg genieten kan, als
hadde het immer zóó bestaan en niet anders.
Dit is in zekeren zin een bewijs, dat in sommige
gevallen demping nog niet synoniem behoeft te wezen
aan verminking.
Anders, geheel anders is het gesteld met het
gedeelte Rokin tusschen Dam en Spui: het Rokin
waaromtrent de meeningen thans zoo uiteenloopen.
Hier, waar waarschijnlijk de oudste van ons tegen
woordig geslacht zich niet herinneren kan, boomen
ter weerszijden van het water te hebben gekend,
boomen die aan vele onzer oude en juist aan de
Een kort moment van
overpeinzing en bespie»
geling na den drukken
arbeidsdag!
En dan daarbij als
kameraad het trouwe
glaasje
Bolsl
Eiken
een glaasje
niet gebruikte grachten zulk een bijzondere bekoring
geven.
Hier is niet een levendige waterverbinding, die de
communicatie met de overige grachten in stand houdt,
communicatie, benoodigd voor doorvaart niet alleen,
maar ook en in de allereerste plaats voor de noodige
verversching meer dan gewenscht.
Dit stadsgedeelte is, wat de aesthetische, de echt
typische gracht-uitdrukkmg betreft, verstoken van
alles wat maar even gelijkt op karakter."
Dit doodloopende, breede slootje is in werkelijkheid
niet anders dan de blinde darm van Amsterdam.
In vroeger dagen werd dit stukje gracht beëindigd
door een schilderachtige verhoogde afsluiting, waaron
der een groote gemetselde boog met verwulf, welke
in vorige eeuwen het water in staat stelde, zich voort
te bewegen en in ververschings-verbinding te staan
met het nmaal tot aan den Vijgendam doorgaande
water, welk water weer in verbinding stond, evenals
nu nog het overgebleven Damrak-water, met het
open IJ.
Hoe geheel anders dan het mooie, het echt typische
karakter van dit thans nog levende en levendige
Damrak-water, met z'n vele scheepkens en schuiten,
dikwijls zelfs zeilschepen en bontgekleurde tjalken,
met z'n achtergevels van Warmoesstraat-huizen,
welke gebouwd zijn uit het water, geboren om uit
het water op te rijzen, en daarom hun zoo specifiek
eigen gracht-gevel karakter hebben hoe geheel
anders nu is het zoo bestreden Rokin-gedeelte.
Hier voelt een elk de dood-heid; de karakter-uiting
van den blinden darm.
Schoonheid van doorgaand, levend water is er
allerminst te bespeuren. Niet alleen 's zomers, ook
's winters borrelen de vieze
bedorven-lucht-verspreidende bellen dag en nacht uit de pikzwarte
modderbrei op. Is het weer eenigszins warm, dan is zelfs
een ritje in de tram daarlangs onuithoudbaar.
Even voorbij het pontje" begint reeds de gansche
tramwagen verpest te worden door een alles door
dringenden, onuitstaanbaren stank. Tegen dat de
tram den Dam bereikt heeft, is het voor een mensch
met normale reukorganen walgelijk, en als de be
stuurder u heeft doen verder glijden tot ver op het
Damrak, ja dikwijls tot bij het Centraal-station,
beheerscht nog de verpestende atmosfeer den geheelen
tramwagen.
Hoe de bepleiters van het behoud van water in het
bedoelde Rokin-stuk dit alles willen doen samengaan
met uitingen van de idee schoonheid", is werkelijk
een raadsel.
Waarlijk, deze blinde darm van Amsterdam is
zelfs geen artikel van den meestal gewonen, onschul
digen aard van dat soort.
Deze blinde darm is reeds sedert jaren lijdende aan
appendicitis en indien de schoone, sterke stad Am
sterdam een schoongebouwd, sterk mensch ware
geweest, deze schoone, sterke mensch had reeds lang
opgehouden te bestaan.
Dit alles zijn beschouwingen en vergelijkingen
geweest van aesthetischen en hygiënischen aard.
Ten overvloede komen daar nog bij de enorm zwaar
wichtige eischen van het moderne verkeer. Zou het
tegenover deze eischen, eischen waarmede in onzen
tijd niet meer gespot mag worden en niet straffeloos
gespot kan worden, niet mér dan betreurenswaardig
wezen, om een vermeend schoon, maar inderdaad
onschoon en ziek lichaamsdeel van onze schoone
oude stad a tort et a travers te behouden?
Men heeft beweerd: als dit gedeelte Rokin gedempt
zou worden, dan zou men met een nieuwen
sta-in-denweg zitten, nml. het gebouw Industria."
Voor het rijverkeer zal dit geen sta-in-den-weg van
beteekenis zijn, daar toch alle wagens gaande naar en
komende van den Dam, juist hun snelheid aanmerke
lijk moeten inkrimpen, omdat de Dam is eene groote
kruising van verkeerswegen.
En waarom zou uit aesthetisch oogpunt Industria"
niet als afsluiting van dit stadsbeeld kunnen blijven
dienen, allén omdat er geen water meer zou zijn
van Spui tot Dam? . ^ .
Als men eenige nuttigheidsgebouwtjes doet ver
rijzen op de plaats waar nu het water" eindigt
tegenover Industria", een gebouwen-reeksje of com
plex van wachtkamers, kiosken, met bloemenkiosk
bijv., men verbreedde het trottoir aan de stille zijde
tot ongeveer waar nu het water loopt, en men plantte
een dubbele rij boomen daarlangs, wier beëindiging
zich verliest in of om het huisjes-complex, dan zou
toch zeker reeds n mogelijke en gelukkige oplossing
te bereiken zijn.
Aan de brug tegenover Spui is zeker iets dergelijks
in het klein te bereiken.
De indertijd gehouden prijsvraag heeft trouwens
meerdere ideeën naar voren gebracht.
Ten slotte: wil Amsterdam zich beveiligen voor
eene risée tegenover de vele buitenlanders, die we
hopen en denken te zullen zien verschijnen als onze
zeer welkome gasten in het jaar der Olympische Spelen,
buitenlanders, die als niet-Amsterdammers allicht
Amsterdamsche toestanden onbevangener zullen zien
dan wij, de in onze stadsaangelegenheden begravenen,
laat dan ook Amsterdam in 's Hemelsnaam zorgen,
dat zij niet kunnen zeggen, eene moderne stad bezocht
te hebben, welke lijdt aan appendicitis, zonder dat
er iets anders tegen deze leelijke ziekte is gedaan
dan: gepraat!
A. VAN BAALEN, Architect
KALVERSTRAAT
AMSTERDAM
GEOPEND
NIEUWE ETAQE
«ORDIJNSTOFFEN
TAPIJ1 EN
KARPETTEN
DEKENS
LINOLEUM
ZOMCM
DEMPEN OF N I E T?
Het Rokin de ontstoken blindedarm van Am
sterdam te noemen, is meer geestig dan juist.
De waterverbinding en spuiïng Damrak-Rokin toch
is nog wel degelijk aanwezig, gelijk op de officieele
plattegronden der Gemeente trouwens duidelijk aan
gegeven is. Zij loopt van het Rokin over den Dam
langs het Damrak, ongeveer ter plaatse waar zich
de tramrails bevinden.
In hoeverre echter deze ondergrondsche communi
catie in goede conditie verkeert, vermogen we niet
te zeggen. De tegenwoordige vervuiling van het
Rokinwater zou het tegendeel doen vermoeden.
Dit neemt niet weg, dat het geenszins tot de onmo
gelijkheden behoort, deze bestaande spuiïng te her
stellen, en, zoo noodig, te verbeteren.
Bij een ernstige behandeling van de noodzakelijk
heid der al-of-niet demping moet dit spui
ngsvraagstuk,alsonnoodig de gedachtenwisseling vertroebelend,,
dus opzij geschoven worden; en geenszins mag er
een argument vócMjfemping uit gedistilleerd wordenv
gelijk verschillenden dit reeds deden. Technisch is het
mooglijk, het Rokinwater behoorlijk te ververschen,
indien daar de noodige zorg en moeite aan besteed
worden.
We willen hiermede niet zeggen, dat we daarom
onvoorwaardelijk tegen demping zijn; doch alleen,.
dat het bovengenoemde argument geen steek houdt.
Een tweede, o.i. evenzeer ongegrond of niet ter
zake doend argument, naamlijk: wat in 1928 de
vreemdelingen wel van Amsterdam zeggen zullen,
zoo in dat jaar het Rokin nog niet gedempt is," dient
eveneens verworpen te worden.
Dit zich door Hollanders voortdurend erop be
roepen: wat de vreemdelingen wel van ons denken
zullen?" begint zoo langzamerhand penibel te worden.
Hoofdzaak is en blijft, wat wij met rede van ons
zelf te denken hebben, en hoe we naar beste weten
onze belangrijke vraagstukken dienen op te lossen.
Wat vreemdelingen hier in Holland komen zoeken
zijn allerminst weidsche boulevards. Die kunnen ze
ook overal elders in de wereldsteden vinden; en dan
heel wat grootscher en ruimer, dan dit in Amsterdam
(zonder het totaal verlies van zijn karakter) ooit
mooglijk zal zijn.
Wat de globetrotters hier wél komen zoeken, is
juist het schilderachtige, het pittoreske, de inti
miteit, de levendigheid, het volle, compacte,
zooaantreklijk leven onzer straten, en vooral ook de
schoonheid onzer grachten, het water", dat in
Amsterdam zoo prachtig over heel de stad verspreid
en verdeeld is.
En wat de boulevards" betreft, hiermede staat
het geschapen als met de groote, internationale
moderne hotels; over heel de wereld zijn ze dezelfde,
Ze missen eigenheid, karakter, type,
persoonlijkheidNiet dat we willen beweren, dat het gedempte
'Rokin door middel van een juiste ruimteverdeeling;
en den aanplant van flinke boomenrijen niet in het
algemeene stadsbeeld zou kunnen passen. Dat is zeer
wel mooglijk. De inzendingen op de Rokinprijsvraag
vermochten ons daarvan echter nog geenszins te
overtuigen. En het is hierom, dat we voorstander
zijn van het voorstel tot het uitschrijven eener
hernieuwde, niet aan beperkende bepalingen gebon
den prijsvraag, waarbij de inzenders tevens ver
plicht worden, hun ontwerpen door juiste en duidelijke
perspectieven omtrent hun denkbeeld over de toe
komst van dit voorname deel van 't hart der hoofd
stad toe te lichten.
H, J. M. WALENKAMP CZ.
BATENBURG & FOLMER
(G. W. FOLMER)
DEN HAAG,
HUYGENSPARK22
BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
MBT SAPB-rNRJCHTINO
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE
INTERNATIONALE TRANSPORTEN