Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2592
Kunst zaal VAN LIER
naast het Postkantoor te Laren (N.-H.)
ANTIQUITEITEN OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN NEGERPLASTIEK
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
Tritlico Francescano
T_F ET blijft maar de vraag of men bij werken van
?^- kerkelij ken aard eenandere maatstaf behoort aan
te leggen dan bij de gewone beoordeeling van kunst.
Is zulk een muziek-werk door de gestemdheid" al
dadelijk boven den laagsten norm kritiek-vrij te
verklaren? Mij dunkt van niet. In de vroegere tijden
hebben componisten zuiver kerkelijke werken ge
schreven, die nog heden ten dage de bewondering
blijven opwekken, zonder dat hierbij maar eenigszins
het onderscheid in geloof" gemoeid is en zelfs in de
laatste tijden vallen nog genoeg kerkelijke muziek
werken aan te wijzen, die men de hoogste maatstaf
kan aanleggen en die de hoogste ontroeringen weten
te wekken. Wij noemen maar Diepenbrock's Missa,
hoewel ingewijden haar, gezien de stijl der voor
gangers in kerkelijk opzicht revolutionair" zullen
vinden. Doch boven deze beschouwingen staat haar
vermogen ons te ontroeren zelfs al zijn wij van een
ander geloof. Mij dunkt, dit is het criterium.
Ik kan dan ook niet inzien, dat er een excuus zou
bestaan, waarom het oratorium Franciskaansche
triptiek" (Trittico Francescano) vrij uit zou gaan,
wanneer het als muzikaal werk op de keeper beschouwd
zwak en leeg werd bevonden. Ik zie niet in, waarom
men van een werk, dat openbaar wordt uitgevoerd,
al is het ook ter gelegenheid van de viering van den
Heiligen Franciscus, niet zou mogen verwachten dat
het de toets der openbare critiek kan doorstaan. En
de Italiaansche componist van dit oratorium, don
Licinio Refice, zal dan ook een critisch woordje
moeten hooren over een muziekwerk, dat de pretentie
heeft de figuur van Sint Franciscus in muziek te doen
leven, zij het dan ook in klank-tafereelen met tekst,
die het best zijn te kwalificeeren als beschrijvende
stemmingen", doch dat in zijn muzikale middelen al
zeer beperkt en weinig oorspronkelijk blijkt, zoodat
men om zich eenige illusie te maken, maar zich het liefst
aan de fantasie, die de tekst opwekt, houdt, al valt
dit uitermate lastig bij de louter instrumentale
tusschenspelen die hier en daar waarlijk seraphijnsche
aandoeningen behoorden te suggereeren.. Wij zien
de figuur van Franciscus van Assisi temidden van
wereldsche verlokkingen, zijn belijding tot Vrouwe
Armoede, en zijn verheerlijking. Voor het muzikale
beeld van dezen Heilige heeft de componist een beroep
gedaan op een groot koor, een viertal solisten en een
groot orkest-apparaat. Het koor is nogal eenvoudig
Kistaiel D. 6. SJKTB LANDIÏER
Heerengracht 396 Amsterdam tot l Maart
Tentoonstelling graphisch werk door Kat hèKollwitz
behandeld en de melodiën zweven naar haar geaard
heid tusschen de oude kerkelijke gezangen en de
opera-phrasen van Puccini, hebben weinig plastiek
en zoeken voortdurend hun voortgang in moduleeren,
het beproefde middel voor hem, die melodisch weinig
accenten weet te vinden, die op zichzelf boeien. De
orkest-behandeling is zeer weinig vindingrijk, al blijkt
er van Wagner hier en daar iets geleerd (Tristan !).
Toch heeft het werk op sommige plaatsen een lichte
bekoring, zooals die kleine landschappen op de achter
grond van oude schilderijen wel opwekken, en het
eerste deel, hoewel het muzikaal weinig inhoud heeft,
geeft hen, die in Italiëreisden een verre herinnering
terug aan die zachte klare avondstemmingen,
in Toscane met hun teedere, droomerige, van
overal door het landschap zich vermenigvuldigende
angelusklokken. Daarom, een Italiaansche toets"
heeft dat oratorium wel, doch een veel belangrijker
componist had ons van dit gegeven een soort open
baring kunnen maken, die ons deed begrijpen hoe
Franciscus door de schoonheid van het eenvoudige
leven in de natuur, van vogels en planten de bezieling
en de belijding ontving tot Vrouwe Armoede, die
schoon is, al gaat zij armelijk gekleed".
De solisten hadden in dit muziekwerk geen makkelijk
taak. Louis van Tulder, die de Franciscus-partij voor
zijn rekening kreeg, deed inderdaad zijn best door ver
tolking van Franciscus' aandoeningen te vergoeden
wat de partij in de muziek niet kon geven. Mevrouw
Jo van Ijzer had eveneens een moeielijke taak zich
in deze Vrouwe Armoede in te leven, wier zangpartij
bovendien een beetje hoog voor haar lag, doch het
gelukte haar hier en daar een gevoeligen toon te tref
fen met het klare timbre van haar stem. Kleinere
partijen hadden de tenor Jac. Ordeman en de bas
D. Ingen Soet, die deze niet altijd gelukkig vervulden
Het Haarlemsch orkest speelde verrassend goed, het
koper (bij de Engelen !) daargelaten. Maar een bij
zonder woord van lof komt den dirigent Theo van
der Bijl toe die de koren en het geheel goed op dreef
wist te houden, een frisch tempo handhaafde en het
beste van het werk maakte.
Een guilaar-virtuoos
In de wereld der instrumenten heeft de gitaar de
rol van den amoureux". In de zuidelijke landen
is geen liefdesverklaring in te denken zonder een lied
met gitaar-begeleiding. Mephisto zonder gitaar,
Don Juan zonder gitaar zijn niet denkbaar en Alozart
heeft in zijn opera Don Juan dan ook een geheele solo
voor gitaar gegeven.
Wij kenden de gitaar als begeleidingsinstrument
bij zang en dans, maar als solo-instrument nog niet.
Het is altijd een verrassing een instrument, waarvan
wij de expansie gering achtten, zich voor virtuosi
teiten te zien leenen.die voor het oor ongeloof elijk zijn.
Dat was zeker het geval met den guitariste Andrès
Segovia, die wij dezer dagen hebben gehoord en die
de gitaar met n slag (zou men bijna zeggen) heeft
gerehabiliteerd in onze waardeering, die het reeds
onder de instrumenten der straatzangers had gerang
schikt.
Segovia ontlokte aan dit instrument een stem"
van echte, muzikale innigheid, klein, maar zeer ge
voelig, en hij haalde uit deze snaren een geheel gamma
van aandoeningen, die duidelijk verneembaar waren,
ook al namen zij soms in geluid tot bijna onhoorbaar
heid af. Het getokkel verloor alle gonzende bijgeluiden,
die de toon kort van draagwijdte maken, en tusschen
de klankjes weefde de toonlijn zich ragfijn, soms
aanNA VOLBRACHTE DAGTAAK
zwellend als wind door boomtoppen dan weer in een
vaag gemijmer verspringend tot enkele losse, aarzelen
de tonen. Toch kon ook zeer goed een duidelijke
helderheid worden volgehouden zoodat men alles;
klaar hoorde, zooals bij de twee stukken van Bach,,
bijna een clavesimbel-imitatie, en het Merruet van>
Schubert. De virtuositeit en het technisch gemak vare
Segovia stonden voor niets. Ik hoorde alleen het con
cert, dat deze gitaar-virtuoos in de KL Zaal Concert
gebouw gaf en het speet mij, dat hij toen zooveel7
arrangementen speelde en zoo weinig
oorspronkelijkezettingen. Speciaal de Spanjaarden had men gaarne
ruimer vertegenwoordigd gezien en deze haddeir
van Segovia misschien ook een wat ruigeren toon'
doen ontlokken, die wij nu een beetje te veel misten,.
Wij hebben in onze herinnering die heftige dansmuziek:
waarbij de Spaansche guitaristen hun instrumenten
gejaagd doen klinken als halve slaginstrumenten^
zoo opwindend en ruw. Enkele der virtuozenstukjes,
die Segovia nu als aan hem opgedragen, verplicht
was te spelen hadden wij er dan gaarne voor
cadeaugedaan.
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN»
ONGEËVENAARDE AFWERKING..
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAS.
HAAR VERJAARDAGS
VERRASSING
was een succes door
de aankoop van een
Autopiano.
Klaag! Catalogus No. 83
Ook eenige instru
menten voor verhuur
beschikbaar met ge
bruikmaking van ons
uitgebreid
rollenrepertoire.
G
NAAMLOOZE VENNOOTSCHAP
Uurwerk, Goud' en Zilvcrhandel
v/h Gebr. B RE EN
NIEUWENDIJK 172
ROZENGRACHT 53
HAARLEMMERSTRAAT 64
Groote sorteering in Trouw-,
Verlovingsen Zegelringen. Zilveren Couverts en
diverse Schepwerk tegen scherp
concureerende prijzen c\s <?o <r\o c^o
Uurwerken met Westminster en djverse gongslagea
RUIME KEUZE HORLOGES
1ste Klas reparatie-inrichting vooi Goud,
Zilver en Uurwerken o^a c\o oso
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 3.- per kwartaal of f
10.per jaar bij vooruitbetaling
DAMES TA1LORMADE COSTUUM
bestaande uit etfen 2-rij Manteltje met
bijpassende geruite rok in alle kleur
combinaties en in verschillende modellei»
of Mantel en rok van n kleur
NAAR MAAT
?ZJETONZE SPECIALE ETALAGE
KONINGSPLEIN jf AMSTERDAM
AFD.: DAMES 7AILORMADE