Historisch Archief 1877-1940
No. 2592
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
O P DE N
E G ON O M I S C H E N
DOOR 1HR. MÏl. H. SMISSAERT
U I T K IJ K KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Omschakelen
TWEE Engelsche ingenieurs, Bertram Austin en
W. Francis Lloyd, hebben Amerika bezocht om
ma te vorschen hoe men daar bij zoo hoogen
loonstandaard zoo lage productiekosten kon hebben; zij
bevonden, dat dit vooral te danken was aan daar
geldende maatregelen van bestuurspolitiek voor
?ondernemingen en zij bevelen die maatregelen nu
-ook met warmte voor Engeland aan. Hun boek is in
het Nederlandsch vertaald onder den titel: Het
geheim van een hoogen loonstandaard"; deze
Hollandsche uitgave (verschenen bij Scheltema en
Holkema's Boekhandel) in fel rooden omslag, draagt
<e,en witten strook, waarop men leest: Dit boek zegt:
,,millioenen menschen leven rijk in Amerika en arm
hier ! Hoe het anders kan! Wij moeten omschakelen
?of wij zijn verloren !"
Mr. P. C. J. Tetrode, directeur der Nederl. Bank,
<lie in een woord vooraf" deze vertaling inleidt,
?oordeelt, dat de aanvaarding of verwerping van wat
?deze Engelsche ingenieurs ons leeren, voor Nederland
voorspoed en vooruitgang dan wel gebrek en achter
uitgang kan beteekenen; hij vermaant ons, deze
lessen niet op zijde te schuiven met een in Amerika
?en ook in Engeland is alles geheel anders en voor ons
.land gaat het niet op !" En hij wijst er op, dat hetgeen
beide jonge ingenieurs als hun bevinding uit Amerika
meebrachten, geen ongehoorde genialiteiten zijn,
maar welbekende, soms ook wel in de praktijk aan
vaarde wetenschappelijke overtuigingen, die in het
merg en been van den Amerikaanschen zakenman
zijn overgegaan. Daarom schijnt aldus Mr. Tetrode
hun overgang in merg en been van den Nederlandschen
zakenman geen onoverkomelijke moeilijkheden te
behoeven op te leveren, en redelijk.
Laat mij dan nu de belangrijkste maatregelen van
Arnerikaansehe bedrijfspolitiek hier kort weergeven:
Ie. bevordering van personeel naar verdienste en be
kwaamheid; 2e. vermeerder liever de totale winst
?door verlaging van prijzen voor den verbruiker en
?handhaving of verbetering van de qualiteit (waar
door grootere afzet ontstaat) dan dat gij tracht de
prijzen te handhaven of te verhoogen; 3e. snelle
?omzet eischt weinig vast en vlottend kapitaal voor
gebouwen en financiering van de voortbrenging;
4e. de productie-capaciteit per arbeiders-énheid kan
door tijd en moeite besparende hulpmiddelen on
begrensd worden vergroot; 5e. stukloon is beter dan
tijdloon; des arbeiders verdienste wordt aldus onbe
grensd; hoog loon beteekent niet noodzakelijk hooge
goederenprijzen; de bedrijfsleiding streve naar hooge
loonen en lage prijzen; 6e. er zij vrije
gedachtenuitwisseling tusschen concurreerende lichamen; 7e.
hoofdzaak voor nationale welvaart is: verspilling van
tijd en kracht te vermijden; 8e. zorg zooveel mogelijk
voor de welvaart uwer employé's; 9e. navorschingen
proefondervindelijk werk zijn voor den vooruitgang
-van het allergrootste belang.
Ziedaar de gewichtigste lessen (beknopt geformu
leerd), die dit boekje ons leert; voor de toelichting
<n de beschrijving van de practische toepassing in
Amerika verwijs ik den belangstellenden lezer naar
de verschillende hoofdstukken, die zeer interessant
«en overtuigend zijn. De vraag, die ik hier wil stellen,
Is deze: in hoever moeten en kunnen wij, om dit voor
beeld te volgen, omschakelen"?
Allereerst zou ik wel willen opmerken, dat m. i.
«de Engelsche zakenman deze lessen meer dan de
Hollandsche noodig heeft: daar is, meen ik, meer dan
hier sleur en conservatisme, voorbijzien van de tee
kenen der tijden, vasthouden aan traditie. Ook is,
N. V. KUN S.T ZALEN
DE SIRKEL"
Laan van Meerdcrvoort 53 D
DEN HAAG TEL. 36518
WERKEN VAN MODERNE MEESTERS
Kunstboeken, Sieraden,
Glaswerk Leerdam Unica
Aardewerk
29Reproducties naar oude meester»
geloof ik, de Engelsche nijverheid meer dan de onze
geraakt onder den druk van arbeiders-organisaties,
b.v. wat betreft verzet tegen invoering van
arbeidbesparende machines en van mechanisatie. Maar hoe
dit zij en van veel belang is het eigenlijk niet dit
mag zeker worden gezegd: dat ook wij, ook zeer velen
ten onzent er stellig wel bij zullen varen, als zij althans
eenige dier lessen uit Amerika ter harte nemen eri
toepassen. Want metterdaad levert Amerika de proef
op de som en toont door de praktijk aan, tot welke
verrassende uitkomsten men geraken kan door de
maatregelen te treffen, de regelen te volgen, die in
dit boekje worden aanbevolen. Ik zou dus ieder,
wien het aangaat, wel den raad willen geven, ernstig
te overwegen wat hij in de hier aangeduide richting
kan doen en, als hij tot eene slotsom daaromtrent is
gekomen, de proef met allen ernst te nemen, haar
krachtig door te zetten en haar niet bij aanvankelijke
mislukking reeds weer los te laten ! Wij kunnen zeker
veel uit dit boekje leeren. :
Maar ik wil er toch ook wel met nadruk op wijzen,
dat willen in deze niet genoeg is en dat ook hij, die
iv(7, althans aanvankelijk niet heel veel zal kunnen.
Mr. Tetrode zegt in zijn voorwoord, dat de auteurs
eene Amerikaansche mentaliteit" schilderen. En
dit is juist. Maar onze (Europeesche) mentaliteit is
nu eenmaal daarvan verschillend en wij zullen die
niet zoo maar kunnen veranderen, ook al gaan wij
ons dadelijk daarop toeleggen. Hij vermaant ons,
niet te zeggen, dat in Amerika alles geheel anders"
is. Maar wij zullen toch wel mogen zeggen, dat daar
ginds allen zoo heel anders zijn dan wij. Indien wij
daartoe ons best gaan doen, hoe lang zal het dan nog
duren (als het ooit lukt!), dat wij op hen gaan gelijken?
Wij, d. w. z.: ook de arbeiders. Want ook hun men
taliteit verschilt zeer sterkvan die hunner vakgenooten
ginds. Heel het menschenmateriaal ginds wijkt af van
het type hier. |
Dat blijkt ook uit de verhouding tusschen werk
gever en werknemer. In Amerika is er een andere op
vatting van die verhouding. Zeker, de arbeider ginds
stelt belang in de bedrijfsuitkomsten en voelt zich
solidair met den patroon in het streven naar wel
vaart. Maar het stelsel zelf van hooge loonen brengt
mee, dat een niet-volwaardige arbeider reeds spoedig
wordt uitgestooten. De (Engelsche) auteurs erkennen
dat in deze woorden (bidz. 29): de Amerikaansche
ondernemers voelen geen gewetensbezwaren, als zij
hunne bedrijven bevrijden van onbekwame elemen
ten." Europeesche patroons zijn in dat opzicht minder
straf". Zullen zij er licht toe overgaan, de voetsporen
hunner Amerikaansche collega's in deze te volgen?
Het stelsel, dat ginds hooge loonen met lage
goederenprijzen doet samengaan, is slechts mogelijk bij
zeer grootcn omzet en daarmee (ook met de
gocdkoope productie) hangt samen de beperking van
modellen, de standardising". De variëteiten van
klokken bijv. zijn van 600 tot 80 teruggebracht. Maar
zou dit naar den smaak van den Europeeschen ver
bruiker zijn? Hij hecht aan de weelde eener ruime
keuze en wil daarvoor betalen. Moet men hem dat
afleeren? Kan dat? Het zou kunnen door eene daarop
gerichte samenwerking tusschen b.v. alle Europeesche
klokkenmakers. Doch hoe zou in Europa dergelijke
samenwerking tot stand gebracht kunnen worden?
Ook hierin staat Europa ver van Amerika af. Ginds
is er n groot gebied, n groot afzet- en ook een
groot tolgebied. Wij hier..,.! Europa is bezet met
tallooze tariefmuren, waarachter de producenten van
elk land zich verschansen om den vreemden mede
dinger te weren. Is het denkbaar, dat men over die
tariefmuren heen tot elkaar komt om over standard
ising" van klokken, papier, toiletartikelen enz.
enz. daartoe te besluiten? Integendeel, het is, dunkt
mij, volkomen duidelijk, dat de versnippering van
Europa in heel een reeks van ommuurde Staten en
Staatjes eene onoverwinnelijke belemmering is voor
dien ruimen omzet, die een der noodzakelijke voor
waarden is voor toepassing en richtige doorvoering
van de maatregelen, die daar de massale voortbreng
ing beheerschen en die alleen bij massale voort
brenging toegepast en doorgevoerd kunnen worden.
Daarom beschouw ik dit boekje wel als heel be
langwekkend, suggestief en leerzaam, maar niet als
een leiddraad hoe ook wij het zouden kunnen doen.
Er is inderdaad een oude" en een nieuwe" wereld
aan deze en aan gene zijde van den grooten Oceaan.
De nieuwe is bevolkt met een merkwaardig ras, dat
jong is en voortvarend, hard werkt, alle kracht aan
wendt op geld verdienen, daardoor wel wat verwaar
loost van wat wij als verfijning en vertcedering be
schouwen en waardeeren; het streeft naar stoffelijke
welvaart vooral, door ten top gevoerde efficiency"
en slaagt daarin, omdat alles aan dat streven onder
geschikt gemaakt wordt. Wij hier. . . . zijn anders
en handelen anders, kennen niet de allerhoogste
waarde toe aari geld. Natuurlijk zijn ook wij er op uit,
welvaart te bevorderen, maar wij letten daarbij op
verschillende factoren, die voor ons gewicht hebben
en die wij niet prijsgeven willen.
Reeds daarom maar er is meer kunnen wij
wel wat lecren, maar zal het volstrekte gebod:
omschakelen , door ons niet kunnen worden opgevolgd.
©©©©©©©©©©©©©©©©©©©@©©©©©©©©<ox°x°x
TRANSPORT Mij. HOLLAND" i
fWeesperzijde 94
©
AMSTERDAM!
©Telefoon 51271 Tel.-Adres ,,Transport" @
© Verhuizingen, door geheel Europa per meu- ©
©belwagen en gesloten spoorwegwagons,^
© binnenlands ook per gesloten autoverhuis- ©
© wagens met aanhangwagen. Binnen een ©
© rayon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten <|
©BEWAARPLAATSEN VOOR GEHEELEEN©
©?GEDEELTELIJKE INBOEDELS
©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©