Historisch Archief 1877-1940
Wo. 2592
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE B E Z U I N I G I N C 5 P O C I N C E N IN AMSTERDAM.
Teekening voor c/e Groene Amsterdammer'* door Joh Braakensick
De Commissie heeft na drie vergaderingen een bedrag
van ?8 a ?10.000 gevonden
Zooals de Commissie er uit ziet, wanneer zij een half
millioen zal hebben gevonden
Nederlandsche Munt
Holland'» beste 10 cents sigaar
DE GEEST VAN HET
BOLSJEWISME
DOOR DR. B. RAPTSCHINSKY
<le Visser al lang, de natie ontdekte hem nu en eert
an hem een harer beste zonen, een harer grootste
redenaars. En met dankbaarheid mag worden
-vastgesteld, dat van den vurigen propagandist het
vurige in den Minister behouden bleef, doch dat de
propagandist, die hij zoo vaak voor eigen overtuiging
.moest zijn, in den Minister plaats maakt voor den
Bewindsman, die het als zijn hoogste eere beschouwde,
?voor zijn gansche volk een rechtvaardig, onpartijdig
bestuurder te zijn geweest.
Hijzelf heeft eens, op een hcrdenkingsfeest van den
Bond van Nederlandsche onderwijzers, gezegd,
dat men op een feestdag gedenkt wat vereent en
samenbindt.. Zoo spreekt men op dezen dag niet van
verschillen, komt niet met analyseerende critiek.
Dat valt niet zwaar, ook niet aan hen, die, van andere
richting komend, toch dr. de Visser zoo vaak de
Jiand boden over theoretische scheidingslijnen heen.
En dat wordt tot genot, als de staatsman, dien men
?eert om zijn eerlijkheid, zijn bekwaamheid, zijn
nauwgezette kennis van het detail en zijn blik op de
groote lijnen, dien men bewondert om zijn groenen,
krachtigen ouderdom en zijn architectonische welspre
kendheid, als persoon door den beminnelijken
een-voud van zijn wezen en de teerheid van zijn gemoed
een warmte uitstraalt, die warmte wekt.
Wij mogen de hoop koesteren, dat wij hem Kamer
lid, hoofdredacteur van de Nederlander, schrijver van
een historische studie over de verhouding van Kerk
en Staat (het boek van zijn hart en langen droom)
siog lang in ons midden houden. Misschien is dr. de
Visser eigenlijk toch nog te jong om gehuldigd te
worden. Moge dan alles wat hem in deze dagen toe
vloeit aan gelukwensch, niet anders voor hem zijn
?dan de uitnoodiging om de werkzame goede
Nederlander te blijven, die hij was en is.
UW EIGEN SFEER
IN UW EIGEN WONING
BESPREEK UW INRICHTING
MET ONZE BINNENHUIS
ARCHITECTEN DIE UW
SMAAK KUNNEN LEIDEN.
TC" EN van de groote gebreken van bijna alle boeken
?^ over tegenwoordig Rusland is, dat het bolsje
wisme er alleen als een partij beschouwd wordt. Velen
stellen daarbij de zaak zóó voor, als zou het bolsje
wisme een den Russen volkomen vreemde levensbe
schouwing zijn, die van buiten werd gebracht, als zou
de sovjet-regeering een soort Noormannen-bestuur
zijn, een bende vreemdelingen, aan wie het gelukt was
Rusland te veroveren en tegen den wil van het volk
in haar macht te houden. Met deze verkeerde op
vattingen moet gebroken worden, hoe eerder hoe
beter.
Het bolsjewisme is niet alleen een partij. Vóór alles
is het een geestelijke strooming en deze strooming is
door en door Russisch; het is een oud
nationaalRussisch verschijnsel, dat zich in den loop van de
Russische geschiedenis vele kceren heeft gemanifes
teerd en herhaaldelijk den Russischen staat en de
Russische maatschappij tot den rand van een
gapenden afgrond heeft gebracht. Deze geest ve.'toonde
zich in den loop van de Russische geschiedenis onder
verschillende vormen en droeg daarbij verschillende
benamingen, maar wie de historische verschijnselen
kan analyseeren, wie de kern van die verschijnselen
kan vinden, die ziet al dadelijk, dat het steeds de
manifestatie van n en hetzelfde verschijnsel was.
Het bolsjewisme, ontdaan van de Marxistische
leerstellingen en van het Leninisme, is een oud
Russisch verschijnsel. Het is een geestesstrooming,
die den Russen eigen is, die het gevolg is van de
eigenaardige ontwikkeling van het Russische volk en
van de psychische primitiviteit van de Russen, de
neiging alles te vereenvoudigen, simplicistisch voor te
stellen. Het Leninisme is een voorbeeld van dit
simplicisme, want Lenin heeft niets anders gedaan
dan de gedachten van Marx, die Europeesch zijn en
daardoor te gecompliceerd, te philosophisch voor den
Russischen geest, te vereenvoudigen, ze bij het be
gripsvermogen van de massa aan te passen. Lenin
was dan ook een der meest sprekende vertegenwoor
digers van zijn volk; zijn gedachtengang was zuiver
Russisch en deed denken aan den gedachtengang van
de Russische sectanten met hun primitieve Bijbel
uitleggingen, hun hevig fanatisme, onverdraagzaam
heid, rotsvaste overtuiging, dat hun waarheid de
eenige echte waarheid in de wereld is en dat alle
overige menschen zondaars zijn, verstokte zondaars,
die gestraft moeten worden, omdat zij de groote
waarheid, die de sectant hun predikt, niet willen
aanvaarden.
Ik heb tijdens mijn rondzwervingen door Rusland
vaak dergelijke typen ontmoet en later viel het mij,
telkens als ik onder het gehoor van Lenin was, op,
hoe sterk deze leider van het politieke bolsjewisme
aan de sectanten-lceraren herinnerde: dezelfde
simpliciteit, hetzelfde fanatisme, de onbeschrijfelijke exclusi
viteit, dezelfde rotsvaste overtuiging van de absolute
waarheid van zijn leerstellingen, dezelfde haat tegen
alle andersdenkenden. AHe overige socialistische en
revolutionaire partijen kwamen met
West-Europeesche leerstellingen, die aan de Russische massa
volkomen vreemd waren, die te ingewikkeld, te ge
compliceerd voor den primitieven Rus waren en
daarom konden zij de volksmassa niet tot zich trekken,
moesten zij op het moment, dat de breede volks
massa's op het tooneel verschenen, d.w.z. tijdens de
revolutie, steeds meer en meer verdrongen worden
door de bolsjewiki, wier kracht hun primitiviteit was,.
die even zoo maximalistisch waren gezind als de
volksmassa en wier leider, Lenin, geloofde in de
mogelijkheid de maximalistische idealen van het
Russische volk te verwezenlijken, een sociale orde
gebaseerd op absolute gelijkneid en economische
rechtvaardigheid in te stellen.
Zijn politieke partij, de bolsjewiki, waren de dragers
van het bolsjewisme, een geestesgesteldheid, die
tijdens de revolutie haar hoogtepunt had bereikt.
Er zijn weinig schrijvers, die dat hebben bemerkt.
Des te grooter is de verdienste van Fülöp-Miller,
wiens boek 1) zulk een goed beeld van den geest van
het bolsjewisme geeft. Fülöp-Miller ziet, dat de
bolsjewistische partij slechts een van de openbaringen
van den geest van het bolsjewisme is, dat in het
Russische volk leeft, dat het die geest is, welke tot de
vele sociale en ciilturcelc proefnemingen heeft geleid.
Een van de eigenaardigheden van het Russische
volk is naast zijn psychische primitiviteit het
,,kuddegevoel", zooals de Russen zich uitdrukken. De Rus
voelt een vereering voor de maatschappij, voor de
menigte. Over de macht der menigte op den enkeling
(ik bedoel daarmede de psychische macht) zouden
boekdeelen kunnen geschreven worden. Trouwens
de geheele Russische geschiedenis is de geschiedenis
van de massa, niet van enkelingen. De Rus is een
vijand van alles, wat zich van het gemiddelde onder
scheidt, wat niet volgens de voorschriften van de
menigte wil leven. Iedereen moet zich onvoorwaarde
lijk aan de gemeenschap onderwerpen, moet datgene
doen wat de gemeenschap hem beveelt, al zou de
gemeenschap van hem het hoogste offer eisenen.
Hoe is deze eigenaardige geestesgesteldheid ontstaan,
die het Russische volk in een grijze massa verandert?
Fülöp-Miller verklaart het door de eeuwenlange lijf
eigenschap. Dit. is echter slechts ten deele juist. Deze
eigenaardigheid van de Russische psyche bestond
reeds in de oudste tijden, dus lang vóór het ontstaan
van de lijfeigenschap (in Rusland een betrekkelijk
jong verschijnsel). Het kudde-gevoel is het gevolg van
het eigenaardige Russische historische proces, van de
noodzakelijkheid tegen vele vijanden tegelijk te
moeten vechten, een woest land te koloniseeren,
bovenmenschelijken arbeid te verrichten.
De bolsjewiki hebben aan deze verafgoding van de
massa een theoretische verklaring gegeven; zij zijn
nog verder gegaan en hebben gedecreteerd, dat er
een nieuwe mensch, de massa-mensch, een nieuwe
cultuur, de cultuur der massa, in wording zijn. Ook
hierin hebben zij de theorieën, die het Westen wel
kent, tot het uiterste vereenvoudigd, ook hier hebben
zij de primitiviteit, een van de typische
cigenaardigTypisch is de wijze, waarop de bolsjewiki deze
minachting voor de individualiteit, de verafschuwing
van alles wat naar de vereering van den enkeling
zweemt, combineeren met de verafgoding van Lenin.
Maar ook dit is niet nieuw in Rusland, ook hiervoor
zijn er in de Russische geschiedenis genoeg voor
beelden te vinden.
Fülöp-Miller geeft in zijn goed gedocumenteerd en
uitstekend geïllustreerd boek een overzicht van de
openbaringen van het bolsjewisme.
Het werk van Fülöp-Miller is een van de aller
beste boeken, die tot nu toe over Sowjet-Rusland
zijn geschreven.
1) Kenc Fiilöp-Millcr. Geist iind Gesicht des
BolsclieM'ismus. Darstfllung umi Kritik des Knltiirellen
Lebens in So\v',et-Riisslanil. AirialtlieaVerla».
ZiiricliLeipzig-Wicn.