Historisch Archief 1877-1940
N&2593"
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
B IJ DEN DOOD VAN
DR. D. F. SCHEURLEER
DR. D. F. SCHEURLEER
MUZIEK
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
Jan Smeterlin
P". EN weldadige verrassing, zulk een concert als
*-? dit Zaterdagavond van den Poolschen pianist
Jan Smeterlin ! Wij hadden hem reeds sinds zijn eerste
optreden, twee jaar geleden, hier te lande, met stijgen
de belangstelling gevolgd, voelend dat deze kunste
naar over kwaliteiten beschikt, die ten slotte de eenige
zijn, die ons werkelijk voldoen: de macht om ont
roering te wekken door zijn spel. Verbazing,
intellectueelëbewondering, geestdrift voor bravour en spor
tieve zekerheid, het blijven ten opzichte van een kunst
prestatie allemaal trapsgewijze appreciaties, die ons
ten slotte toch nog niets brengen als zij onze aandoenin
gen niet kunnen doen culmineeren in dat ne: ont
roering. Nu wil ik dit woord ontroering vooral ruim
genomen hebben. Ik houd niet van die gezicht in de
handen-menschen opBalestrieri's Beethoven-sonate"
die als het ware gebukt gaan onder hun eigene rnst:
Wat ons ontroert kan evengoed licht, feestelijk, liefelijk
en glanzend zijn en hoeft met op dramatische wijze
ons diepste binnenste ,,te schokken". De ontroering
is een aandoening die over ons .komt op de wijze, dat
tijd en ruimte, muziek en musicus voor ons verdwijnen
en er een stem" te spreken aanvangt, een wezen"
zich laat vernemen, waarnaar wij niet meer anders
dan geboeid en van onze eigen tusschenpersoon"
bevrijd kunnen luisteren. Wij weten dan niets meer
te vertellen dan dat het prachtig" was, maar in
onze herinnering houden wij er des te meer van
bewaard.
Dachten wij nog aan Brahms en dat diens
Paganinivaria_ties eindeloos lang zijn en feitelijk maar weinig
vatiatieA'- brengen, toen Smeterlin dit alles speelde
met een edele vaart, een hymnische gehevenheid, een
lichte, seraphijnsche toets in dit dwarrelspel van
passages en versieringen? Liet het onconventioneel
gespeelde dood-simpele Bach-fugaatje ons nog
prakkizeeren over of dit nu Bach was of niet (wat
weten wij er ten slotte van, als de muziek voor ons
maar echt is)? Werd deze Polonaise van Chopin niet
een 'wonderwerk van feestelijke en zegevierende klank
onder Smeterhn's handen? En de Sonate Op. 58 van
Chopin? Waar bleven onze bespiegelingen over zwakke
bouw en slechte sonate-vorm? Er was vanaf de eerste
toon een stem", aangrijpend en bewogen onder de
brillantste passages. Dachten wij even dat die terugkeer
van het hoofdthema in de finale wat te dramatisch
vertraagd was genomen, de stem" maakte het
logisch in het geheel en wij vergaten het terstond weer.
t Jan Smeterl.n, wij behoeven het na dit bovenstaan
de nauwelijks meer te herhalen, is tot een heel groot
en begenadigd kunstenaar gegroeid. Hij moet hier
vaker weer komen dan hij doet!
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f3. per kwartaal of f
10.per jaar bi) vooruitbetaling
DE .muziekwetenschap ten onzent, die toch al
weinig beoefenaren telt, verliest met den dood
van Dr. D. F. Scheurleer een der belangrijksten uit
hun midden.
Niemand zou Scheurleer een dilettant hebben dur
ven noemen omdat hij de uren voor zijn wetenschap
vond buiten de uren, die de arbeid aan zijn bankiers
kantoor van hem vergden, want daarin was hij het
type van de oudere generatie, die koopmanschap en
kunst vereenigde. Wat deze man in zijn vrijen tijd"
heeft gepresteerd dwingt dan ook alle eerbied af.
Terecht verwierf Scheurleer zich op het gebied der
musicologie een internationale naam. Hij nam deel
aan verscheidene buitenlandsche muziekcongressen,
o.a. te Londen en Parijs, waar hij officieel Nederland
vertegenwoordigde, hij was voorzitter van de in 1921
opgerichte Union musicologique", waarvoor hij
buitendien de Hollandsche correspondentie verzorgde.
Hij publiceerde verschillende werken op
muziekhistorisch gebied, waarvan wel het bekendst is zijn
lijvig boek over Mozart's verblijf in Nederland en
het muziekleven aldaar in de laatste helft der 18e
eeuw" (waarop later nog een aanvullende studie
verscheen meer speciaal over dat Nederlandsche mu
ziekleven in het laatst der 18e eeuw), verschillende
catalogi over muziekinstrumenten, nieuwe uitgaven
van oud-Hollandsche liederen, enz. Om zijn groote
verdiensten voor de musicologie heeft de faculteit
der letteren hem tot doctor honoris causa benoemd.
Een belangrijk en, hopelijk, blijvend monument
heeft dr. Scheurleer, die thans op 71 -jarigen leeftijd
is overleden, zichzelf nagelaten in dat muziekmuseum,
waarvoor hij een gedeelte van zijn ruime woning in
den Haag inrichtte en waar men een kostbare ver
zameling vindt van zeldzame oude muziekinstrumen
ten, benevens een uitgebreide bibliotheek op het ge
bied van muziek-historie en muziek-wetenschap en
ook vele andere dingen de muziek betreffend, curiosa
van en over musici, een documentenschat, waaruit
de verzamelaar nog onlangs het een en ander ter
publicatie afstond voor de reeks boeken over muziek,
die de firma J. Philip Kraseman successievelijk laat
verschijnen. Moge deze verzameling behouden blijven
in den vorm van een openbaar museum, dat onder
deskundige leiding zou kunnen aangroeien en verrijkt
worden met steeds nieuwe aanwinsten op het gebied
van muziek en muziekwetenschap.
TOEGEPASTE KUNST
DOOR OTTO VAN TUSSENBROEK
Aarf van Dobbenburgh
Ter aankondiging van eene verloting ten bate van
het Centraal Israëlitisch Weeshuis te Utrecht heeft
Aart van Dobbenburgh een zeer expressief winkelbiljet
op steen geteekend (gedrukt bij Loenen en Sleper te
Bussum). Het stelt voor een groot gebouw met rechts
een steenen trap en met vele vensters die, als doode
oogen starend, iets van de verlatenheid van het
wees-zijn en de leegheid van het ouderlooze in zich
hebben, waartoe sterk meewerken twee hooge
telefoonpalen, welke aan weerszijden het beeld afsluiten.
Op de verlotingskaart gaf van Dobbenburgh een
meisje weer dat op de stoep van een huis zielig ver
loren neerzit. Vooral in dit laatste werkstuk, waarin
wij evenals in het groote biljet de lithografische
kwaliteiten zeer kunnen waardeeren, is het accent van
het meelijwekkende opzettelijk naar voren geschoven
en de ontwerper is er dan ook ten volle in geslaagd
iets zeer roerends in dit armelijke kinderfiguurtje te
leggen, in hetwelk iets van het groote leed wordt aan
geraakt dat van alle tijden is. De bijzonder beschaafde
voordracht dezer beide uitgaven, het recht en zonder
omwegen op het doel afgaan en mede ook het zich
opzettelijk vrij houden van het liefelijke en gezwollene
dat veelal dergelijke dingen, op kinderverzorging
betrekking hebbend, kenmerkt, dit alles is oorzaak
van een tusschen het overstelpend te veel aan
onschoone dingen opvallen.
Alberf Hahn Jr.
Deze ontwerper deed zijn naam eer aan door het
teekenen van een strijdvaardig feilen, fier
uitkraaienden haan welke boven de huizen en fabrieken eener
groote stad den nieuwen dag aankondigt. Hoe kon
het anders dan dat hier allereerst een vurig rood aan
de orde zou komen? Dat is er dan ook en door geel
en zwart wordt het daarenboven ondersteund, opdat
in dit biljet vooral de kreet gediend zou zijn, in
tegenstelling met het hiervoren besproken werk door
van Dobbenburgh.
Toch zou het resultaat sterker geweest zijn als Hahn
zich meer tot het decoratieve had gewend en wat
minder aan het illustratieve element concessie's had
gedaan. Dit is oorzaak van iets tweeslachtigs: men
voelt zeer duidelijk het verlangen van den teeke
naar om zijn haan koning te doen kraaien, maar door
eene onvoldoende neiging tot détailleeren (hetgeen in
den achtergrond duidelijk uitkomt) verloor hij aan
uitdrukkingskracht. Wat niet wegneemt dat men
ook in deze plaat veel waardeeren kan. Doeltreffend
is zij zeker en dat telt ook mee !
O, V, T,
R. VAN HELVOIRT PEL
R. VAN HELVOIRT PEL
25 Jaar Opera-zanger
WANDAAG, 12 Februari, viert de helden-bariton
* Richard van Helvoirt Pel zijn 25-jarig jubileum ?
als opera-zanger. ?'."?.'.
De Nederlandsche Opera kent Pel reeds van den tijd
van Van der Linden, hoewel hij hier het meest op den
voorgrond kwam bij de opera, die in 1916 door Koop
man werd gesticht, die toen de beste beschikbare
krachten tot zich trok en die sinds dien haar moei
zaam bestaan is blijven rekken onder verschillende
directeuren. Maar Pel, die zijn notaris-opleiding al
spoedig voor die van zanger had opgegeven, heeft
na studiën bij verscheidene buitenlanders, in het
buitenland gedebuteerd, aan het Stadstheather te
Colmar als Pizarro in Beethoven's Fidelio". De
heldenrollen zijn hem sinds dien blijven aantrekken
en zijn aanleg bracht hem al spoedig tot de opera's,
van Wagner, waarin hij ook op zijn best is. Na een
kort verblijf aan de opera in Nederland keerde Pel
weer naar het buitenland terug, waar hij gedurende
twaalf jaar is opgetreden te Bayreuth, Parijs, Weenen,
Bremen, enz. Eerst de oproep van Koopman in 1916
bracht hem definitief naar ons land terug. Daar heeft
hij het echter niet makkelijk gehad. Voortduren zag
hij met het bestaan van de Ned. Opera ook zijn eigen
materieele bestaan bedreigt, voortdurend zag hij de
eenen directeur de leiding van den anderen over
nemen, om het nog eens te probeeren". Een korten
tijd tusschen deze proefnemingen" door heeft Pel
nog een tournee door Indiëgemaakt. Doch wederom
aan de Nationale Opera teruggekeerd beleefde hij in
1922 de nieuwe mislukking, die hem nu definitief
deed heen gaan. Inderdaad, Pel mocht met recht
in een interview verklaren, dat zijn ervaringen als.
Nederlandsen Operazanger niet van de vroolijkst
waren.
Pel richt thans weer de oogen naar het buitenland,
dat hem in 1924 reeds een gastrol bij de
WagnerFestspiele te Bayrenth aanbood. Moge er heden bij
zijn feest in den Haag, waar hij in Tannhauser"
zingt gelegenheid zijn te laten voelen, dat wij den
nog jongen zanger niet wenschen te verliezen en
ondanks den dwang Tier omstandigheden tochineere
zullen houden.
CONSTANT VAN WESSEM ,
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A D.EN HAA.O,