Historisch Archief 1877-1940
No. 2593
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
AMERIKAANSCHE MOTORWAARDEN EEN ZELDZAME GELIJKHEID VAN IDEEËN
DOOR PAUL SABEL
Groeiende belangstelling voor deze
waarden hier Ie lande
DE belangstelling voor automobiel
waarden heeft zich hier te lande
feitelijk slechts zeer langzaam ontwik
keld. Men had kunnen verwachten, dat
met de geleidelijke toeneming van het
auto-verbruik ook meer animo voor de
aandeelen der fabrieken, welke de wagens
die men bereed, produceerden, zou zijn
ontstaan, maar het heeft toch lang ge
duurd, alvorens buiten de aandeelen der
Studebaker Corp. nog andere motor
waarden aan de Amsterdamsche beurs
verhandeld werden. Nu heeft de oorlog
er wel veel toe bijgedragen om de belang
stelling binnen de perken te houden,
aangezien de Nederlandsche houders van
Amerikaansche fondsen toenmaals van
den hoogen dollarkoers een gretig ge
bruik hebben gemaakt om hun bezit aan
die waarden af te stooten, maar ook
daarna heeft het nog lang geduurd, voor
dat er aan werd gedacht nieuwe motor
waarden hier ter beurze te introduceeren.
Toch zal de handel in deze specialitei
ten zich ook hier ter beurze gaandeweg
krachtiger gaan ontwikkelen, waarom
het wellicht niet van belang ontbloot is
aan de diverse Amerikaansche motor
waarden, welke thans reeds hier geno
teerd worden, eenige aandacht te wijden.
Vooreerst dan komen de gewone en
7 % cum. pref. aandeelen der Stude
baker Corporation in aanmerking, omdat
deze hier reeds van 1911 af verhandeld
worden. In datzelfde jaar is de maat
schappij opgericht ter overneming van
de Studebaker Bros. Manufacturing Co.,
die voornamelijk landbouwwerktuigen
vervaardigde, en van de
Everitt-Metzger-Flanders Co., die auto's fabriceerde.
De maatschappij heeft fabrieken te
South Bend, Detroit en Walkerville,
welke in totaal 200.000 auto's per jaar
kunnen leveren. Voor den verkoop en de
financiering der verkoopen van de
fabriek tot den verkooper zorgt de
Industrial Acceptance Corp. Het kapitaal
bestaat uit $7.985.0007% cumulatief
preferente aandeelen en 1.875.000 aan
deelen zonder nominale waarde, uit
gegeven tegen aandeelen ter nominale
waarde van $ 75.000.000. Bovendien is
er een reserve van $ 3.000.000 en be
draagt het surplus, met inbegrip van een
speciale rekening ad $ 5.670.000, in
totaal $33.409.038.
De verkoop der maatschappij, die in
1911 22.555 auto's bedroeg, was in 1923
gestegen tot 145.167 stuks. In 1924
daalde het cijfer echter weder tot 110.240
om in 1925 te herstellen tot 134.664,
doch 1926 heeft weder een nieuwen terug
val gebracht, vermoedelijk tot 105.000.
De netto-winst steeg van $ 1.653.000 in
1911 tot 818.342.000 in 1923, daalde
weder tot $ 13.773.000 in 1924 om in
1925 tot $ 16.619.000 te herstellen. Voor
1926 wordt de winst echter op
$ 13.000.000 getaxeerd, waarmede zij de
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBACH- Haarlem
AAN DE INZENDERS
Alle voor net redactioneele gedeelte
bestemde inzendingen moeten
worden geadresseerd
AAN HET SECRETARIAAT DER
REDACTIE VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM,
zonder vermelding van persoonsnamen.
laagste van die der laatste vijf jaren zou
zijn geweest. Op de preferente aandeelen
werd geregeld 7 % dividend uitgekeerd,
terwijl op de commons voor het eerst in
1915 een dividend van 5 % is uitgekeerd,
dat niet geheel geleidelijk steeg tot
10 pCt. in de jaren 1922 en 1923.
In 1924, 1925 en 1926 werd resp.
S 4.?, 5.25 en 5.?uitgekeerd op de
aandeelen zonder nominale waarde.
Eenigen tijd geleden werd aan de
Studebaker het voornemen toegeschre
ven zich in Europa te vestigen, zulks in
navolging van de General Motors Co.
Zij zou daartoe in Duitschland of Frank
rijk een automobielfabriek willen
aankoopen of doen bouwen, waar een speci
aal voor Europa bestemd type wagen
zou worden vervaardigd. Ook op andere
wijze tracht de maatschappij den ver
koop te stitnuleeren. Een karakteristiek
middel daarvoor is haar campagne op
het laatst van 1926, toen zij voor eiken
auto, die zij in de katoenstreken ver
kocht, een baal katoen kocht ten einde
op die manier steun te bieden aan de
thans onder zooveel beproevingen zuch
tende katoencultuur. Volgens
mededeeling van den heer A. R. Erskine,
president der Studebaker Corporation,
zijn de vooruitzichten voor 1927 uit
muntend, zoodat men verwat, dacht dit
het gunstigste jaar in de geschiedenis
der maatschappij zal worden. Zoowel in
de organisatie als in de productie zouden
het vorige jaar groote verbeteringen zijn
gebracht. Intusschen is het een gewoon
verschijnsel, dat de leiders der Ameri
kaansche maatschappijen zich bij den
aanvang van een jaar uitputten in op
timisme, vooral als het afgeloopen jaar
te wenschen heeft overgelaten.
In 1923 werden hier de gewone aan
deelen der General Motors Corporation
ingevoerd, eerst in certificaten van 10
aandeelen, die in 1924 werden afge
stempeld tot certificaten van 1\ gewone
aandeelen zonder nominale waarde.
Den laatsten tijd zijn hier nog geïn
troduceerd de S 8 cum. pref. aand.
Serie A der Chrysler Corporation en de
6 pCt. Converteerbare Obligatiën der
Dodge Brothers Incorp. De Chrysler
Corp. is in 1925 opgericht als opvolgster
der Maxwell-Motor Corp. De maat
schappij bezit 5 auto-fabrieken, waarvan
2 in Detroit, 2 in Dayton (Ohio) en n
in New Castle (Ind.), terwijl bovendien
in Canada een montage-werkplaats is
gevestigd. De productie dezer maat
schappij heeft eveneens een groote
vlucht genomen. Zij heeft thans ook te
Berlijn een dochtermaatschappij op
gericht, die ten doel heeft zoowel den
bouw en montage als ook den handel in
Chrysler-auto's en onderdeelen. De maat
schappij heeft een kapitaal zonder nomi
nale waarde, waarvan uitgegeven
2.685.686 gewone aandeelen en 218.668
S 8 cum. pref. aand. Serie A. Bovendien
is er een obligatieschuld, groot
S 1.951.000. Op de gewone aandeelen
wordt een dividend van $ 0.75 per
kwartaal uitgekeerd. De netto-winst
bedroeg in de eerste 9 maanden van 1926
S 13.453.000 tegen S 16.275.000 in de
overeenkomstige periode van 1925.
Dodge Brothers Inc. werd in 1925 op
gericht en is op twee na de grootste
autofabriek van de geheele wereld. De ver
koop geschiedt door meer dan 5000
agenten over de geheele wereld, waarvan
ruim 4000 in de Vereenigde Staten en
Canada.
De politiek van Dodge Brothers is
altijd geweest om een wagen te
fabriceeren van superieure qualiteit en een zoo
weinig mogelijk veranderend model tot
lagen prijs. De maatschappij bezit het
geheele aandeelenkapitaal van Graham
Brothers. De totale productie van Dodge
en Graham beslaat ongeveer 90 pet. van
het totale afzetgebied voor wagens voor
handelsdoeleinden. Het aantal verkochte
wagens steeg van 121.010 in 1919 tot
255.322 in 1925 en 293.842 in de eerste
9 maanden van 1926. Ook bij deze maat
schappij heeft het kapitaal geen nomi
nale waarde en is samengesteld uit
850.000 S 7 cum pref. aandeelen, ruim
1.934.500 common shares A en 500.000
common shares B. Het surplus was op
31 Dec. 1925 gestegen tot $31.477.234.
G. DOR
Sehr geëhrter Herr Redaktör,
VINCENT VAN GOGH
Es hat mich sehr gefreut zu sehen, das Ihre Zeitschrift wieder Interesse für'
mein Werk gezeigt hat, indem sie meine Zeichnung aus dem Notenkraker" in
N 2591 veröffentlicht hat.
Ich fand selbst die Ahnlichkeit zwischen den beiden Ideeën und dessen
Ausführung ausserordentlich gross, obwohl, selbstredend, ich die reproduzierten
Zeichnungen von O. Gulbransson nie vorher gesehen hatte.
Ich gestatte mir die betreffende Seite aus dem Groenen Amsterdammer"
zu meiner Kollektion ahnlicher Zeichnungen aus den Hollandischen und
Auslandischen Blattern, in welenen eine und dieselbe Idee von verschiedenen Künstlern
beinahe auf eine gleiche Weise behandelt wird, bei zu fügen.
Hierbei lege ich noch eine Zeichnung von G. Doréund die Reproduktion
eines Gemaldes von V. van Gogh, die ich sehr bitte, unter demselben Titel Een
zeldzame gelijkheid van Ideeën" und zusammen mit diesem Briefe in Ihre Zeitschrift
aufnehmen zu wollen, wofür ich Ihnen im Voraus meinen Dank sage.
Hochachtungsvoll
W. A. BIELKINE
Van Vincent van Gogh is het bekend, dat hij schilderijen maakte aan de
hand van bestaande teekeningen van bekende voorgangers (o.a. Millet en Doré).
Deze werden opzettelijk gecopiëerd, in tegenstelling met hetgeen de heer
W. Bielkine deed, volgens hetgeen hij in bovenstaanden brief schrijft. Red.
M IJ N
DE advocaat in preventieve
hech,, tenis" en Nimmer worde hij tot
medeplichtige van den delinquent" las
ik dezer dagen boven een couranten
artikel, en hoewel ik eerst geloofde dat
de criminaliteit onder de balie tot een
dergelijke hoogte was gestegen dat een
afzonderlijke groep Advocaten in pre
ventieve hechtenis" een apart studie
object kon vormen vanwege hun
gedragingen en physieke praedispositie
b.v. bleek mij later dat een ad
vocaat over bovenstaand onderwerp
voor een vereeniging van
deurwaardersen procureursklerken een lezing had
gehouden en mijn schrik gelukkig on
gegrond was.
Dat hij deze lezing nu speciaal voor
deurwaarders- en procureursklerken hield
en waarom dezen nu juist dienden te
beseffen dat een advocaat nimmer enz.,
houdt voor dien stand niets onaange
naams of beleedigends in. Het is duide
lijk dat de geachte inleider heeft willen
zeggen: Gij zijt weliswaar geen advoca
ten, maar gij gaat veelvuldig met hen
om ,,et tin homme averti en vaut deux."
Bedenk dus dat een procureursklerk
niet op zijn beurt medeplichtige van
den advocaat-medeplichtige mag wor
den. Tot zoover.
Mijn aandacht werd nu geprikkeld,
want ik wilde wel eens weten in hoeven e
een advocaat, die zijn cliënt nog nooit
gezien heeft, medeplichtige kan worden,
op het oogenblik dat deze in het
spreekkamertje van het Huis van Bewaring
binnenstapt en dus al lang den
ceremonieelen weg van politieverhoor etc. heeft
doorgemaakt. Hoe kan dan de advocaat
nog medeplichtig worden aan de begane
kraak, het gepleegde verzet, de verduis
tering, de mishandeling? De inleider
geeft het antwoord: wanneer de
verF l L M
dachte tegenover den raadsman bekent
en deze, ondanks die bekentenis, de
verdediging op zich neemt. Wel te ver
staan: wanneer de verdachte tegenover
de rechtbank blijft ontkennen. In zoo'n
geval moet de verdediger zich terug
trekken, want anders maakt hij zich tot
medeplichtige.
Men zou kunnen opmerken dat hij in
speciale gevallen, door zich terug te
trekken, zich niet alleen vrijwaart voor
de verdenking, medeplichtige van den
verdachte te zijn, maar vrij positief aan
den kant van het Openbaar Ministerie
terecht komt, dat uit zijn terugtrekken
een aanwijzing voor een bekentenis kan
putten. Vooral nu de getuige van heden
niet meer zélf behoeft te hebben waar
genomen, maar slechts behoeft te ver
klaren gehoord te hebben dat een ander
waar nam. Nu het aldus voor den ver
dachte steeds moeilijker wordt te
profiteeren van de volle maat die de wet
hem tegenwoordig met mondjesmaat
schijnt te willen toededen, is het mis
schien niet zoo aardig den stakker zijn
zwak oogenblik van vertrouwen op deze
wijze in te peperen. Alle kansen zijn
toch al tegen hem en hij vindt niet
altijd lieden tegenover zich die ijveriger
naar zijn schuld dan naar zijn onschuld
zoeken, begrijpelijkerwijze. Ook als de
verdachte naar de overtuiging van den
verdediger schuldig is, kan deze nog wel
blijven toezien dat zijn cliënt profiteert
van alle mogelijkheden die de wet hem
biedt, want wanneer dit niet het geval
ware .... waar bleef dan in de eenzaam
heid van de cel de voor velen opbeurende
troost, dat temidden dezer muren die
ooren hebben en oogen overal, een
enkel vertrouwd oog en een enkel ver
trouwd oor overblijft zij het ook
toegevoegd"? JOH. L.
ARHHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
PANDBRIEVEN BEURSKOERS
DIRECTIE H?5.J.VAfiZ»JST-M'?J.F VERSTEEVEN