De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 12 februari pagina 15

12 februari 1927 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

No. 2593 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 15 AMERIKAANSCHE MOTORWAARDEN EEN ZELDZAME GELIJKHEID VAN IDEEËN DOOR PAUL SABEL Groeiende belangstelling voor deze waarden hier Ie lande DE belangstelling voor automobiel waarden heeft zich hier te lande feitelijk slechts zeer langzaam ontwik keld. Men had kunnen verwachten, dat met de geleidelijke toeneming van het auto-verbruik ook meer animo voor de aandeelen der fabrieken, welke de wagens die men bereed, produceerden, zou zijn ontstaan, maar het heeft toch lang ge duurd, alvorens buiten de aandeelen der Studebaker Corp. nog andere motor waarden aan de Amsterdamsche beurs verhandeld werden. Nu heeft de oorlog er wel veel toe bijgedragen om de belang stelling binnen de perken te houden, aangezien de Nederlandsche houders van Amerikaansche fondsen toenmaals van den hoogen dollarkoers een gretig ge bruik hebben gemaakt om hun bezit aan die waarden af te stooten, maar ook daarna heeft het nog lang geduurd, voor dat er aan werd gedacht nieuwe motor waarden hier ter beurze te introduceeren. Toch zal de handel in deze specialitei ten zich ook hier ter beurze gaandeweg krachtiger gaan ontwikkelen, waarom het wellicht niet van belang ontbloot is aan de diverse Amerikaansche motor waarden, welke thans reeds hier geno teerd worden, eenige aandacht te wijden. Vooreerst dan komen de gewone en 7 % cum. pref. aandeelen der Stude baker Corporation in aanmerking, omdat deze hier reeds van 1911 af verhandeld worden. In datzelfde jaar is de maat schappij opgericht ter overneming van de Studebaker Bros. Manufacturing Co., die voornamelijk landbouwwerktuigen vervaardigde, en van de Everitt-Metzger-Flanders Co., die auto's fabriceerde. De maatschappij heeft fabrieken te South Bend, Detroit en Walkerville, welke in totaal 200.000 auto's per jaar kunnen leveren. Voor den verkoop en de financiering der verkoopen van de fabriek tot den verkooper zorgt de Industrial Acceptance Corp. Het kapitaal bestaat uit $7.985.0007% cumulatief preferente aandeelen en 1.875.000 aan deelen zonder nominale waarde, uit gegeven tegen aandeelen ter nominale waarde van $ 75.000.000. Bovendien is er een reserve van $ 3.000.000 en be draagt het surplus, met inbegrip van een speciale rekening ad $ 5.670.000, in totaal $33.409.038. De verkoop der maatschappij, die in 1911 22.555 auto's bedroeg, was in 1923 gestegen tot 145.167 stuks. In 1924 daalde het cijfer echter weder tot 110.240 om in 1925 te herstellen tot 134.664, doch 1926 heeft weder een nieuwen terug val gebracht, vermoedelijk tot 105.000. De netto-winst steeg van $ 1.653.000 in 1911 tot 818.342.000 in 1923, daalde weder tot $ 13.773.000 in 1924 om in 1925 tot $ 16.619.000 te herstellen. Voor 1926 wordt de winst echter op $ 13.000.000 getaxeerd, waarmede zij de LINCOLN de meest volmaakte wagen JAN LIMBACH- Haarlem AAN DE INZENDERS Alle voor net redactioneele gedeelte bestemde inzendingen moeten worden geadresseerd AAN HET SECRETARIAAT DER REDACTIE VAN DE GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM, zonder vermelding van persoonsnamen. laagste van die der laatste vijf jaren zou zijn geweest. Op de preferente aandeelen werd geregeld 7 % dividend uitgekeerd, terwijl op de commons voor het eerst in 1915 een dividend van 5 % is uitgekeerd, dat niet geheel geleidelijk steeg tot 10 pCt. in de jaren 1922 en 1923. In 1924, 1925 en 1926 werd resp. S 4.?, 5.25 en 5.?uitgekeerd op de aandeelen zonder nominale waarde. Eenigen tijd geleden werd aan de Studebaker het voornemen toegeschre ven zich in Europa te vestigen, zulks in navolging van de General Motors Co. Zij zou daartoe in Duitschland of Frank rijk een automobielfabriek willen aankoopen of doen bouwen, waar een speci aal voor Europa bestemd type wagen zou worden vervaardigd. Ook op andere wijze tracht de maatschappij den ver koop te stitnuleeren. Een karakteristiek middel daarvoor is haar campagne op het laatst van 1926, toen zij voor eiken auto, die zij in de katoenstreken ver kocht, een baal katoen kocht ten einde op die manier steun te bieden aan de thans onder zooveel beproevingen zuch tende katoencultuur. Volgens mededeeling van den heer A. R. Erskine, president der Studebaker Corporation, zijn de vooruitzichten voor 1927 uit muntend, zoodat men verwat, dacht dit het gunstigste jaar in de geschiedenis der maatschappij zal worden. Zoowel in de organisatie als in de productie zouden het vorige jaar groote verbeteringen zijn gebracht. Intusschen is het een gewoon verschijnsel, dat de leiders der Ameri kaansche maatschappijen zich bij den aanvang van een jaar uitputten in op timisme, vooral als het afgeloopen jaar te wenschen heeft overgelaten. In 1923 werden hier de gewone aan deelen der General Motors Corporation ingevoerd, eerst in certificaten van 10 aandeelen, die in 1924 werden afge stempeld tot certificaten van 1\ gewone aandeelen zonder nominale waarde. Den laatsten tijd zijn hier nog geïn troduceerd de S 8 cum. pref. aand. Serie A der Chrysler Corporation en de 6 pCt. Converteerbare Obligatiën der Dodge Brothers Incorp. De Chrysler Corp. is in 1925 opgericht als opvolgster der Maxwell-Motor Corp. De maat schappij bezit 5 auto-fabrieken, waarvan 2 in Detroit, 2 in Dayton (Ohio) en n in New Castle (Ind.), terwijl bovendien in Canada een montage-werkplaats is gevestigd. De productie dezer maat schappij heeft eveneens een groote vlucht genomen. Zij heeft thans ook te Berlijn een dochtermaatschappij op gericht, die ten doel heeft zoowel den bouw en montage als ook den handel in Chrysler-auto's en onderdeelen. De maat schappij heeft een kapitaal zonder nomi nale waarde, waarvan uitgegeven 2.685.686 gewone aandeelen en 218.668 S 8 cum. pref. aand. Serie A. Bovendien is er een obligatieschuld, groot S 1.951.000. Op de gewone aandeelen wordt een dividend van $ 0.75 per kwartaal uitgekeerd. De netto-winst bedroeg in de eerste 9 maanden van 1926 S 13.453.000 tegen S 16.275.000 in de overeenkomstige periode van 1925. Dodge Brothers Inc. werd in 1925 op gericht en is op twee na de grootste autofabriek van de geheele wereld. De ver koop geschiedt door meer dan 5000 agenten over de geheele wereld, waarvan ruim 4000 in de Vereenigde Staten en Canada. De politiek van Dodge Brothers is altijd geweest om een wagen te fabriceeren van superieure qualiteit en een zoo weinig mogelijk veranderend model tot lagen prijs. De maatschappij bezit het geheele aandeelenkapitaal van Graham Brothers. De totale productie van Dodge en Graham beslaat ongeveer 90 pet. van het totale afzetgebied voor wagens voor handelsdoeleinden. Het aantal verkochte wagens steeg van 121.010 in 1919 tot 255.322 in 1925 en 293.842 in de eerste 9 maanden van 1926. Ook bij deze maat schappij heeft het kapitaal geen nomi nale waarde en is samengesteld uit 850.000 S 7 cum pref. aandeelen, ruim 1.934.500 common shares A en 500.000 common shares B. Het surplus was op 31 Dec. 1925 gestegen tot $31.477.234. G. DOR Sehr geëhrter Herr Redaktör, VINCENT VAN GOGH Es hat mich sehr gefreut zu sehen, das Ihre Zeitschrift wieder Interesse für' mein Werk gezeigt hat, indem sie meine Zeichnung aus dem Notenkraker" in N 2591 veröffentlicht hat. Ich fand selbst die Ahnlichkeit zwischen den beiden Ideeën und dessen Ausführung ausserordentlich gross, obwohl, selbstredend, ich die reproduzierten Zeichnungen von O. Gulbransson nie vorher gesehen hatte. Ich gestatte mir die betreffende Seite aus dem Groenen Amsterdammer" zu meiner Kollektion ahnlicher Zeichnungen aus den Hollandischen und Auslandischen Blattern, in welenen eine und dieselbe Idee von verschiedenen Künstlern beinahe auf eine gleiche Weise behandelt wird, bei zu fügen. Hierbei lege ich noch eine Zeichnung von G. Doréund die Reproduktion eines Gemaldes von V. van Gogh, die ich sehr bitte, unter demselben Titel Een zeldzame gelijkheid van Ideeën" und zusammen mit diesem Briefe in Ihre Zeitschrift aufnehmen zu wollen, wofür ich Ihnen im Voraus meinen Dank sage. Hochachtungsvoll W. A. BIELKINE Van Vincent van Gogh is het bekend, dat hij schilderijen maakte aan de hand van bestaande teekeningen van bekende voorgangers (o.a. Millet en Doré). Deze werden opzettelijk gecopiëerd, in tegenstelling met hetgeen de heer W. Bielkine deed, volgens hetgeen hij in bovenstaanden brief schrijft. Red. M IJ N DE advocaat in preventieve hech,, tenis" en Nimmer worde hij tot medeplichtige van den delinquent" las ik dezer dagen boven een couranten artikel, en hoewel ik eerst geloofde dat de criminaliteit onder de balie tot een dergelijke hoogte was gestegen dat een afzonderlijke groep Advocaten in pre ventieve hechtenis" een apart studie object kon vormen vanwege hun gedragingen en physieke praedispositie b.v. bleek mij later dat een ad vocaat over bovenstaand onderwerp voor een vereeniging van deurwaardersen procureursklerken een lezing had gehouden en mijn schrik gelukkig on gegrond was. Dat hij deze lezing nu speciaal voor deurwaarders- en procureursklerken hield en waarom dezen nu juist dienden te beseffen dat een advocaat nimmer enz., houdt voor dien stand niets onaange naams of beleedigends in. Het is duide lijk dat de geachte inleider heeft willen zeggen: Gij zijt weliswaar geen advoca ten, maar gij gaat veelvuldig met hen om ,,et tin homme averti en vaut deux." Bedenk dus dat een procureursklerk niet op zijn beurt medeplichtige van den advocaat-medeplichtige mag wor den. Tot zoover. Mijn aandacht werd nu geprikkeld, want ik wilde wel eens weten in hoeven e een advocaat, die zijn cliënt nog nooit gezien heeft, medeplichtige kan worden, op het oogenblik dat deze in het spreekkamertje van het Huis van Bewaring binnenstapt en dus al lang den ceremonieelen weg van politieverhoor etc. heeft doorgemaakt. Hoe kan dan de advocaat nog medeplichtig worden aan de begane kraak, het gepleegde verzet, de verduis tering, de mishandeling? De inleider geeft het antwoord: wanneer de verF l L M dachte tegenover den raadsman bekent en deze, ondanks die bekentenis, de verdediging op zich neemt. Wel te ver staan: wanneer de verdachte tegenover de rechtbank blijft ontkennen. In zoo'n geval moet de verdediger zich terug trekken, want anders maakt hij zich tot medeplichtige. Men zou kunnen opmerken dat hij in speciale gevallen, door zich terug te trekken, zich niet alleen vrijwaart voor de verdenking, medeplichtige van den verdachte te zijn, maar vrij positief aan den kant van het Openbaar Ministerie terecht komt, dat uit zijn terugtrekken een aanwijzing voor een bekentenis kan putten. Vooral nu de getuige van heden niet meer zélf behoeft te hebben waar genomen, maar slechts behoeft te ver klaren gehoord te hebben dat een ander waar nam. Nu het aldus voor den ver dachte steeds moeilijker wordt te profiteeren van de volle maat die de wet hem tegenwoordig met mondjesmaat schijnt te willen toededen, is het mis schien niet zoo aardig den stakker zijn zwak oogenblik van vertrouwen op deze wijze in te peperen. Alle kansen zijn toch al tegen hem en hij vindt niet altijd lieden tegenover zich die ijveriger naar zijn schuld dan naar zijn onschuld zoeken, begrijpelijkerwijze. Ook als de verdachte naar de overtuiging van den verdediger schuldig is, kan deze nog wel blijven toezien dat zijn cliënt profiteert van alle mogelijkheden die de wet hem biedt, want wanneer dit niet het geval ware .... waar bleef dan in de eenzaam heid van de cel de voor velen opbeurende troost, dat temidden dezer muren die ooren hebben en oogen overal, een enkel vertrouwd oog en een enkel ver trouwd oor overblijft zij het ook toegevoegd"? JOH. L. ARHHEMSCHE HYPOTHEEKBANK PANDBRIEVEN BEURSKOERS DIRECTIE H?5.J.VAfiZ»JST-M'?J.F VERSTEEVEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl