Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
Nó. 2593
HEINRICH PESTALOZZI
f 17 Februari 1827
DOOR DR. E. BONEBAKKER
"7 09ALS Francfscus jn 't godsdienstige is geweest,
^ was Pestalozzi voor de: opvoeding. Zij hebben
l trouwens trekken gemeen. Als jongeling geeselde zich
: Pestalozzi tot bloedens toe', om, mocht hij ooit
ge?i vangen gezet en op de pijnbank gelegd worden, zich te
kunnen oeheerschen.^ Frans Wreef een nieuwe broek
in 't zand om geen voldoening te krijgen over de ijdele
.nieuwheid van dat ding; Pestalozzi verslonsde zijn
toilet. Frans at met een melaatsche uit dezelfde
nap; Pestalozzi begon zijn offerloopbaan door met
arme kinderen te leven als een bedelaar opdat zij
zouden leeren als menschen te leven. Zoekt men
er een voorbeeld van, hoe door niets dan de oprecht
heid van een edel bedoelen en de zuiverheid van een
liefdevollen ijver iets groots 'kon tot stand gebracht
worden, dan zal men geen meer geschikte persoonlijk
heid vinden dan Pestalozzi". Het is opmerkelijk dat
een Japanner zijn levensschets met deze karakteris
tiek begint.
Men viert hem in deze maand ook op een aantal
.plaatsen in Nederland. Er zal menig welkom klinken
aan hen die er officieel aanwezig zijn, door
lokaalelektorale of algemeen-politieke oorzaken in funkties
geplaatst welke bemoeienis met 't onderwijs eischen;
welkom aan schoolvereenigingsbesturen die niet
wilden achterblijven waar 't gold van hun belang
stelling voor Pestalozzi te doen blijken"; welkom aan
zpovelen die voor onderwijshervorming zijn. Want
daarvoor zijn in ons land allen, als 't op meepraten
3 Kamers
?
1275.mus
Salon
Huiskamer
Slaapkamer
AM5TEQOAM
Gratis opslag voor latere
levering. Franco door geheel
Ntderland
aankomt ?>?tegenwoordig zelfs alle onderwijzers, mits
met mate en met kennis van de school en van het
kind". Er zal menige welgeslaagde vergadering zijn,
talentvol zal gesproken worden.
Ihren Himmel finden viel'
In dem Weltgeiümmel;
Jagend unler Tam und Spiel
Meinl, s/e sei im Himmel' .
Woorden in overvloed; woorden, waarvan Pesta
lozzi juist geen vriend geweest is. In Nederland zijn
er ook wel die 't recht zouden hebben Pestalozzi na te
zeggen: Seelen taglöhnen nicht", geen urentellers,
werkende uit de Vaterkraft" van hun hart,
onderwijsvernieuwers door de stille brandende daad. Stel
dat ook die kwamen en de sprekers aanhoorden,
zouden ze voldaan zijn? Pestalozzi zou in elk van hen
fluisteren: laten wij teruggaan waar wij voor onze
kinderen leven".
De profeet en apostel die Pestalozzi voor ver
nieuwing der opvoeding is geweest, heeft zijn invloed
vooral uitgeoefend, werkende in zijn milieu; daar
lieten zich zoovelen van de ontvankelijksten ook uit
andere landen dan Zwitserland heen magnetiseeren.
Zich onbevangen gevende zooals hij was, in kennis
onvoldoende onderlegd maar dit tekort vergoedend
uit den rijkdom van zijn intelligent en intuïtief gemoed,
een kind inde huishoudelijke-organisatie, maar velen
van de zijnen bezielende tot verknochte en
weibegrijpende medewerking, hinderlijk sjofel in de
kleeren en toch onweerstaanbaar liefelijk door den
zachten glans van vormloos-vrome, geestrijke innig
heid, is hij de uitgever van een opvoedingsboodschap
geworden, die, hoewel veelal misverstaan en onder
de toepassing gedenatureerd, tevens toch een l
venwekkende, onzienlijke kracht is gebleven, nu nog
frisch en volwaardig. _ |
** *
Hij werkte ook in geschriften. De bijzondere be
zielende persoonlijkheid die hij was is gestorven; wij
kunnen die alleen maar schemerachtig kennen uit het
bezield en bezielend optreden van de velen die, na
bij hem in de leer te zijn geweest, hem beschreven
zooals zij hem hadden bijgewoond tusschen zijn
kinderen. Zijn eigen geschriften staan tot onze be
schikking, duidelijk sprekende, onmisbaar voor het
volledig begrip van zijn wezen en denkbeelden. Hij en
zijn medewerkers volgden ten opzichte van vroegere
opvoedkundigen den stelregel: lees niets, ontdek
alles"; zij vreesden voor het binnensluipen van
dwaling in de hun geopenbaarde nieuwe wijsheid. Wij
in 1927 bezitten geen nieuwe wijsheid, waarvoor de
lektuur van Pestalozzi gevaarlijk zou kunnen zijn.
Om Montessori' in het historisch verband te waar
deeren, waarvan zij zich in haar boeken niet bewust
schijnt te zijn geweest, ook om de tekorten te onder
kennen die er in haar opvoedkunde_zijn, is de lektuur
van Pestalozzi zelfs noodzakelijk.
Hebben wij nog iets van Pestalozzi te leeren?
Wij. Bedoeld worden niet de enkelen in de
praktijk van onderwijs en opvoeding die zijn bood
schap hebben verstaan en doen. Neen: wij, ons
Nederlandsen volksonderwijs, de volksopleiding, ons
school- en opvoedingswezen met wat erover gesteld is
in allerlei gestalte van overheid, administratie en
toezicht.
Staatsstukken zijn meestal onleesbare leesstof,.
'n internationaal euvel. Ook onderwijsstaatsstukken.
Maar voor 120 jaar kwam er uit Duitsche
regeeringsbureaux taal die 't hart nu nog goed doet. Pestalozzi's
geest sprak zelfs door kanselarijen. De vreemdeling
die in Pruisen kwam bemerkte dat de levenwekkende
adem der onderwijsautoriteiten als de geest Gods over
het volk ging", getuigde later een tijdgenoot. Leg er
onze staatsonderwijslektuur eens naast; b.v. over
de wedertoelating van 't Fransch. Freiherr Von Stein
schreef als Minister van Onderwijs dat een op de
innerlijke natuur gegronde methode alle geestelijke
krachten van binnenuit moet ontwikkelen geen
eenzijdigheid ook moeten de kiemen in de ziel ge
koesterd worden die tot nu toe zijn verwaarloosd,
opdat een physiek en moreel krachtig geslacht
opgroeie". Hij doelt op handenarbeid, hij doelt op
Pestalozzi's ander onderwijs dan dat van woorden
die men aanleert en opzegt. Na meer dan eert eeuw
kauwt Nederland nog aan dat Fransch dat als leervak
in onze volksschooi een der ergste simptomen van ons
onderwijs-onbegrip is geweest; en aan den handen
arbeid als integreerend deel van de leerstof is onze
lagere school nog lang niet toe.
Die leerstof is nog altijd een snoer van zooveel
kraaltjes en stukjes van kraaltjes als er vakken,
uren snipperuren en leerkrachten zijn. Er zijn
goede" scholen, zóó levenloos, dat de lesrooster
ge(/kD.MACGlLlAVRY'A
U AMBARAWA //
INDISCHE SIGARETTEN
Verkrijgbaar: OEN HAAG,
Elandstraat N o. 771 Tel. N o. 36856.
drukt is, eens voor al; jaar na jaar onveranderd; 't vol
maakte voor altijd; onsterfelijk: omdat 't al dood is.
,,Und solang du das nich hasf,
Dieses ,,stirb und vierde!' ,
Bist du nur ein Irüber Cast
Auf der dunklen Erde.''
Onze wetgeving kent nog evenveel onderwijzen als
er onderwijswetten zijn; Pestalozzi heeft al beseft
dat de volksopleiding als n organisch geheel moet
gezien worden.?Op plaatjes van scholen in den ouden
tijd ziet men steevast een afstraffing met riet of roede;
Pestalozzi trachtte een stipte liefdevolle tucht in de
plaats te stellen en de school zooveel mogelijk te doen
gelijken op een liefelijk huisgezin. Een vader, die hem
in zijn werkzaamheid bezocht, zei: dit is geen school,
't is een familie"; U geeft me den hoogsten lof dien ik
wensch", zei Pestalozzi. Verdient de Nederiandsche
volksschool iets van dien lof?
Pestalozzi was een tijdgenoot van de romantiek,
en zoozeer als wie ook onder de toenmalige menschen
in West-Europa ontroerbaar, ontvankelijk voor
idealen, licht ontvlamd om te doen. Zoo ook Neder
landers, een p'aar tientallen van jaren na de om
ringende volken. De romanticus der opvoeding
Pestalozzi is ten onzent wel eens verstaan. Een
der verstaanders was Rijkens, die, van Fröbel niet
wetende, kort nadat die zijn kindertuin" had gevon
den, Pestalozzi's denkbeelden levend uitwerkte in
De Bewaarschool", een poëtisch boek van praktijk,
nog frisch bloeiend als een bloemenweide na zachten
regen, veel verder dan menige bewaarschool van
vandaag. Dit diep begrijpend boek is zoek; verdwenen
op 2 of 3 exemplaren na. Als het eens tot verplicht
leesboek voor alle normaallessen en kweekscholen
was gemaakt! Dan waren b.v. het
aanschouwingsonderwijs en de zelfwerkzaamheid, de babbelspiegel
beelden van Pestalozzi "s denkbeelden, nooit ontstaan;
onze volksschool had ook iets van de romantiek mee
gekregen; onze kinderen , ons volk Als ik
eraan denk dan stik ik in mijn stropdas", zeg ik als de
loteling-met-heimwee in een lied uit dien tijd. Pesta
lozzi heeft 't kind ontdekt als een ander wezen dat
't nog-niet-groote groote-mensch, waarvoor men 't
tot zoover altijd had gehouden. In 't Nederiandsche
gezinsleven is deze ontdekking nu bezig vrij ver door
te dringen. Maar in de Nederiandsche school?
Ja, wij hebben nog iets van Pestalozzi te leeren.
't Is mogelijk dat aan de herdenkers, in vergade
ringen bijeen, de primeur zal gegeven worden van een
nieuwe sigaar: na Karel I, den trouweloozen en
Rembrandt, den menschenschouwer, Pestalozzi die 't kind
heeft ontdekt. Maar wat te doen om van deze viering
iets meer over te houden dan een etiket?
Eindhoven, Januari 1927.
VP. EXTRA
50C P-èo
OLDENKOTÏS