De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 12 februari pagina 8

12 februari 1927 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2593 VOOR VROUWEN TENTOONSTELLINGEN DOOR OTTO VAN TUSSENBROEK Tentoonstelling Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst Mej. Geertruid Meursinge Reijnders, oud-leerlinge van de Rijks-Academie voor Beeldende Kunsten te A'dam (zij had van 1918.?1920 een loge bij wijlen Prof. Derkinderen) laat schilderijen, waterverfteekeningen en houtsneden zien uit vroeger en later tijd. Zij is in laatstgenoemde dingen wel het meest den nieuwen tijd nabij en in bruggen, tuintjes in Assfsi en ook een kamer-intérieur weet zij met een minimum aan middelen een maximum aan uitdrukkingsver mogen te bereiken. Want hier bezigt zij, zonder om wegen, een directe uitspraak in vollen eenvoud. In hare olieverf-stukken is zij heel wat minder spontaan; men kan steeds het studieuse daarin waar deeren, doch het haast el te voorzichtige, beheerechte, geduldige en zorgvuldige der schildering doet ver langen naar wat meer drift en vuur en vooral naar een werktrant, welke misschien wat minder bekwaam, ja zelfs wat onbeholpen desnoods, meer direct tot hef hart gericht is. Er is, ongetwijfeld een kunnen en een weten en ? daardoor, in het bijzonder in portretten, een vaste bouw als stevige ondergrond, maar nu gaat het voor deze schilderes Om andere dingen daarnevens en hierin wijzen haar, naast de houtsneden, de vlotte en levendige aquarellen den weg. Het zijn reisindrukken, waarin zij in eens vlot en fleurig op dreef kwam. Het vlugger werken met de vloeiende waterverven in tegenstelling met de dikkere olieverven is hieraan voorzeker niet vreemd en, niet waar, het is een teeke nen en schilderen tegelijk waarin de kunst handschrift van het leven wordt. Als wij deze, nog jonge, kunstenaresse een goeden raad mogen geven, dan is het wel deze: mi alles over boord te werpen en den weg te volgen welken een nieuw verlangen onbetwistbaar aanwijst, een weg welke uitgaat in de richting der zoo gedurfde hou-tsneden. Zij zal er waarlijk geen schade van onder vinden en, aanvankelijk zichzelf verliezend, spoedig blijde zichzelf hervinden. Want daar gaat het maar om: geheel zichzelf te ziin l Gelijktijdig' exposeert hier Mej. Fréde Jong (otidleerlinge der School voor Bouwkunde enz. te Haarlem, welke, zooals bekend is, kort geleden werd opgeheven) een aantal batiks op zijde. Wat hierin onmiddellijk opvalt is de liefde en toewijding aan het doen besteed. Het is stil" werk dat niet mér wil schijnen dan het is, de kleuren" zijn gedempt en ragfijne aderlijntjes binden alles te saam-tot een aansluitend geheel. Men zou soms wel eens de teere tinten wat minder broos wenschen en ook den vorm wat sterker van karakter, doch wie weet of dan het persoonlijk stempel niet verloren zou gaan, waar eigenlijk deze doeken en sjaals te vergelijken zijn met geneuriede wijsjes, welke luidkeels gezongen aan innigheid inboeten. Het batikken (en al wat er aan ongerechtigdheden onder dezen geheiligden naam zooal doorgaat) is verwaterd tot een soort huisvlijt voor iedereen, waarbij talent niet noodig scheen. Het werd mode, door het toepassen van allerlei hulpmiddelen als strijkpatronen, vetpapieren, namaak tjantings enz. welke een ge makkelijk en snel werken bevorderend, de kunst nimmer dienden. Komt men, zooals bij den arbeid van Mej. de Jong, voor dingen te staan waarin bij het vervaardigen veeleer naar het oplossen van moeilijkheid werd gestreefd en aan de techniek ten volle recht werd gedaan zonder de dilettantistische foefjes om iets mér te laten schijnen dan het in werkelijkheid wel is, zoo kan dit laatste, op zichzelf reeds, als goede eigenschap gelden. Intusschen zal mej. de Jong niet onverstandig doen door die kleuren, welke toch al niet sterk zijn en neiging vertoonen tot terugloopen", iets gedurfder op te zetten. Het zal ongetwijfeld haar beschaafden werkstukken ten goede komen. Tentoonstelling W.I.M.B.A. te Amsterdam Terwijl allerwegen hard gewerkt wordt om het groote publiek wat meer zin voor het schoone bij te brengen; terwijl aan Volksuniversiteiten, door Vereenigingen, op Tentoonstellingen en bij elke gelegen heid getracht wordt de smaakmisleiding tegen te gaan; terwijl er in Amsterdam zelfs een Woning-Raad en Advies-Bureau bestaat, welke de aesthetiek der woning-inrichting binnen de grenzen van een be scheiden inkomen bevordert, komt ten tweeden male, alsof er geen vuiltje aan de lucht is, de W.I.M.B.A. (Woning-Inrichting-Meubel-Beurs-Amsterdam) in het R.A. I.-Gebouw met een zoodanig overstelpend aantal monsterlijkheden voor den dag dat zelf de wel willendste beoordeelaar ganschelijk verslagen staat! Daarenboven is, behoudens eene heel enkele uitzon dering, zooals de door Architect Hamaker verzorgde af deeling der Firma Rath en Doodeheefver 1), alles in groote, domme, vierkante houten kisten tentoon gesteld, chocoladebruin geverfd, met donkerblauwe kruishouten, waarop ordinair blauwe papierstrooken werden geplakt, bedrukt met vette zwarte letters welke elk typografisch beginsel ten schande makend, aankondigen wat in deze kisten te zien is en welke firma zich met het uitstallen belastte en daar zaken doet! O! dat zaken doen!: Linoleums in hout-imitatie van parketvloeren; z.g. gebeeldhouwde meubel ornamenten, welke machinaal geperst, worden opgeGOEDKOOPE MEUBELS MOETEN JUIST SOLIDE ZIJN. WIJ MAKEN NU O.M. EEN HUISKAMER BESTAANDE UIT TAFEL, 4 STOELEN, 2 ARM- f OIO STOELEN EN BUFFET . . . . ? *.»»? ZITKAMER BEST. UIT TAFELTJE, 3 ARWSTOELEN, 2 STOELEN, f 1QO THEEKAST EN BOEKÏNKASTJE ? lo SLAAPK AM C RBEST.UITSPIEQELKAST, LITS JUME«UX,2NACHT. f OOI KASTJES, 2 STOELEN tN TAFEL ? OO1 TOILETTAFEL f 57 ALLES QEMAAKTVAN MOOI EIKENHOUT EN ONTWORPEN DOOR CORN.^SLUYS DEN HAAG - NOORDEINDE 162A lijmd; bronzen sleutélplaten en meubelversieftngén' van blik; satijnen en fluweelen behangsels van papier en nergens waarheid, maar overal schijn en leugen! Naast honderden stijl-nabootsingen in kasten, tafels en stoelen en wat dies meer zij, kan men vooral den wansmaak toetsen aan tientallen z.g. staande lampen... Er zijn kappen om krankzinnig van te worden; tenten en torens; parasols en pagodes; er zijn er met twee, drie en meer verdiepingen en als men dat alles heeft doorgemaakt en nog eens de hooggestemde openings rede er op naleest of in den catalogus het inleidend woord tot deze Woningbeurs er op naslaat en ziet dat er in het eerste geval van kunstenaars wordt gesproken die er het hunne toe bijdragen om aan de wenschen van het publiek tegemoet te komen" (sic!) of wel in het tweede geval kan lezen: Eenvoud is het kenmerk van het ware" (sic!!) dan wrijft men zich de oogen uit over eene dergelijke harlekinade, welke belachelijk zou zijn als zij eigenlijk niet zoo door en door be droevend was !.... 1) Opmerkelijk is het feit dat deze Firma de speciaal voor haar ontworpen moderne behangsel-papieren van Nederlandsche kunstenaren niet tentoonstelt. }. D. STRUIJS & Ziu Prinsengracht 837 Telefoon 37906 Begrafenissen *??: Crematie - Transporten Koldewey 6 Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Slaapkamermeubelen Matrassen Dekens BOUWT IN HET KINHEIMPARK te Bloemendaal en in het Oranjepark te O verveen, gelegen in de onmiddellijke nabijheid van Haarlem. Nieuwe Zéeweg door de duinen naar Zand voort en aan de electrische tram Buiten voorgesteld annexatiegebied Lage belasting Kaarten en inlichtingen op aanvrage kosteloos verkrijgbaar Binnenlandsche Exploitatie Maatschappij van Onroerende Goederen te Bloeraendaal, lepenlaan 2 (Telefoon 22504). GEORGE H. LAGAS AMSTERDAM - Telefoon 24611 ? Andreas Bonnstraat 40 ELECTRISCHE LUXE BROODBAKKERIJ Specialiteit in alle Broodsoorten BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. F .C. HcoftatTMt 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN gT|i||||||iiiiiiiiimii|iiii HUI lUUUIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIUllII^ ADRIAAN SCHAKEL HEILIGEWEG 15-17 AMSTERDAM Overhemden naar maat « Vervaardigd op eigen Ateliers Bij ons verkrijgbaar N, R, V. MONTA SCHOENEN linnnniniiiiiiiiiiinffliiiiiiniiiiiimiiiiiiiinimiiiiiiiiiiiiiiiiN Wed JOHN GAY'S PICCALILLI BLIJFT HET MOSTERDZUUR MET DB FIJNE PIKANTE SMAAK l ENGROS BIJ DE LIEVEGOED'S FABRIEKEN N.V. DE HOUTTUINEN". AMSTERDAM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl