De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 26 februari pagina 4

26 februari 1927 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2593 WERELDVREDE DOOR J. KRISHNAMURTI «?. Krishnamurti, onzen lezers bekend van de den vorigen zomer (e Ommen gehouden samenkomst van de Orde van de S/er in hef Oosten, waarschuwt in onderstaand artikel tegen den door Mr. Hearsf voor gestelden ..Bond van En gelsch-sprekende Volken", waaraan door de Amerikaansche en Europeesche pers veel aandacht is gewijd. De problemen, die het voorstel van Mr. Hearsf aanroert, zijn geen kwesties van hooge politiek, maar omvatten fundamenfeele opvaffingen over internationale verstandhouding. Krishna murti verwacht van dezen Bond een vermeerdering van verdeeldheid en ziet er een gevaar voor den vrede in. Verder wijst hij een weg voor een samengaan van Oosf en West, waarmede een verhouding van vrede en vriendschap fusschen de Janden van de wereld wordt bevorderd. HET belangrijkste in het voorstel-Hearst is, dat tusschen Oost en West voor goed een scheidslijn getrokken wordt die wel eens fataal zou kunnen blijken voor den wereldvrede. Er bestaan reeds Pan-Azia tische bewegingen, waarvan sommige in 't geheim, andere in 't openbaar werken; en deze Bond van Engelsch-sprekende volken, waarmede men thans komt aandragen, zal onvermijdelijk het ontstaan van een analoge fusie onder de Aziaten in de hand werken en dientengevolge een ongekend hevige antiWestersche gezindheid in het leven roepen, die mogelijk zal uitloopen op een of anderen wereld-brand. Al zulke bewegingen beginnen met te verklaren, dat zij uitsluitend defensieve doeleinden zullen dienen, maar zij eindigen allen zonder uitzondering met het aangaan van een offensief verbond. De Aziatische rassen beginnen reeds, nu het bewustzijn van de in hen schuilende kracht groeit, een meer agressieve houding aan te nemen en laten zich de Westersche overheersching niet meer kalm aanleunen. In China keeren de gemoederen zich zóó tegen al wat vreemdeling is, dat men er thans te maken heeft met een element van zuiver nationalisme, los van internen wedijver. Men heeft er de familie strubbelingen voor 't oogenblik op zij gezet althans men tracht hiernaar en alle haat en bitterheid keeren zich tegen den vreemdeling. Deze geest en deze houding hebben reeds, zij het in minder scherpe vormen, vat gekregen op Indië, niettegen staande zij zoo ten eenemale vreemd zijn aan het Indisch karakter; maar mocht er een Engelschsprekende Bond gevormd worden, waaraan Indiëgeen deel heeft, dan zal deze geest ongetwijfeld een agressiever vorm gaan vertoonen. Deze Engelsen sprekende Bond kan, en, in zekeren zin, hoop ik, zal maken dat Indiëop eigen kracht gaat leeren bouwen en eigen kleine geschillen zal doen opgaan in de aandacht die het besteden zal aan het grooter probleem van zijn bestaan-als-natie. Oaat men op het voorstel van den heer Hearst in, dan kan dit leiden tot het sluiten van een League of Asia", van een Aziatisch Verbond dat omvatten zou: Rusland, dat voor een groot deel Aziatisch is; Japan, volledig bewapend, agressief, dat streeft naar een vooraanstaande positie in de wereld en dat een uitweg moet hebben voor zijn overbevolking; China, dat al worstelend zijn nationaal sentiment gestalte tracht te geven en vrede binnenslands tracht tot stand te brengen; Egypte, in nauw contact met Europa, met al zijn Europeesche scholing en half-verwerkte Euro peesche idealen; Turkije, dat zoo gaarne de wettelijke regelingen en gebruiken van de Westersche bescha ving wil navolgen en toch zoo'n intens nationaal besef heeft; en Indië, met zijn oude tradities en gebruiken, die nog steeds een geweldige macht hebben over tallooze millioenen, en met aanwassende passie voor nationale onafhankelijkheid. Evenmin als Japan kan men Vlesopotamië, Afghanistan en Arabiëmet Palestina en Syriëen waarschijnlijk Abessinie en Noord-Afrika van dit Verbond uitsluiten. Het zou het te hoop loopen van een wereld zijn ! Al deze Aziatische groepen zullen natuurlijk een tweeden Bond in 't leven roepen alleen en uit sluitend op zuiver defensieven" grondslag en dan zal het tooneel gereed zijn voor den verschrikkelijksten en afgrijselijksten oorlog ooit door de wereld aanschouwd. Het zal een verdeeling zijn volgens de huidskleur: .de blanke rassen aan de ne zijde en aan de andere zijde: de bruine, de gele, de roode en de zwarte. Het groote vasteland van Aziëmet zijn millioenen menschelijke wezens, allen met dezelfde verlangens, dezelfde ambities en idealen, dezelfde nooden als de millioenen tegenover hen in het Europeesche en Amerikaansche werelddeel. Wat is in 's Hemelsnaam dit fundamenteele onder scheid tusschen een gén-, en een wèl-Engelsch sprekend mensch, tusschen een Hindoe en een Christen of tusschen een Chinees en een Amerikaan, dat hen beletten zou de vruchten dezer wereld in vrede te zamen te plukken? Is het om 't verschil in kleur, in traditie, in gebruiken dat wij als superieur of inferieur worden beschouwd? De Indische Brahmaan uit de hoogste kaste beschouwt den blanke, of ieder ander buiten zijn kaste als ,,beneden zijn waardigheid". Hij doet even hard mee aan het oprichten van scheids muren, als hij die overtuigd is van de meerderwaardig heid van het Engelsche ras. Gebruiken, gewoonten en vormen van eeredienst zijn slechts een kwestie van training en opvoeding; maar wat een mensch ook moge zijn: een Japanees, een Chinees, een Rus, een Hindoe of iemand behoorende tot God's own English speaking races", hij heeft dezelfde begeerten, dezelfde verlangens, de zelfde zorgen, hetzelfde leed, dezelfde vreugden en pijnen. Al gebruiken wij Aziaten vele talen om God te vereeren, terwijl anderen hem in de Engelsche taal aanroepen, alle gebeden gaan op tot denzélfden God. Ben ik, omdat ik een bruine huid heb en een ander mensch een blanke, minder hongerig, moe of koud? Hangen vreugd' en smart van iemand's huidkleur af? Als ik een hruine jas en u een grijze draagt, verandert dat dan den mensch die daar in steekt en die vol pijn, vol smart, vol verrukking en vreugd' is? De zon schijnt op ons allen gelijkelijk, ook al heeft u misschien een dophoed op en draag ik een tulband. De dag is niet een volle dag zonder n zonsopgang n zonsonder gang. De wereld is niet volmaakt zonder n Oost n West. In deze1 tijden van groote crisis hebben wij niet te oordeelen naar de oppervlakkige gewaden die de menschen rassen noemen, maar wij moeten denken in termen van vreugd' en lijden van gewone vriend schap en menschelijkheid. Als er zulk een Bond van Engelsch-sprekende naties gevormd wordt dan zal de verantwoordelijkheid voor de catastrophe die dan noodzakelijk in deze of in de volgende generatie moet komen, juist op hen vallen die nu zeggen dat zij den vrede tot stand willen brengen en wenschen te handhaven. Voor ons in Indiëweegt dit probleem veel zwaarder dan, laat ons zeggen voor een Fransch-sprekende natie, omdat Indiëde spil is van de Oostersche kwestie. Indiëis de zuiverste representant van het Oosten, omdat het 't Westen nog niet dermate heeft gecopiëerd als andere Oostersche landen. Het heeft zijn oude zeden, wetten en gebruiken bewaard en toch is het met handen en voeten gebonden aan een Engelschsprekende natie; en het is onmachtig een aanval van welken aard ook te weerstaan. In het geval van een botsing tusschen Oost en West kan Indiëwel niet anders dan aan den sterkste ten prooi vallen. Indië's stem zal tenslotte hebben te beslissen over vrede of oorlog, omdat op zijn bodem Oost en West, de oude en de nieuwe wereld samenkomen. Indi allén, onder de Oostersche landen, handhaaft streng zijn oude tradities en gebruiken en heeft zich niet door het Westen laten vervormen. Daar waar het contact met het Westen had, heeft dit uitsluitend een oppervlakkig resultaat gehad en in wezen niets veranderd aan het hart en aan de ziel en het leven van Indië. Alhoewel de machtige beschavingen die Indiëin het verleden meemaakte ten onder zijn gegaan, bleef het intact, niet opdat het in de schaduw van zijn verleden zou mogen leven, maar teneinde een grootere taak in de toekomst te vervullen. Het zal de beslissing in handen houden, niét omdat het rijk bloeiend of machtig is, maar omdat het aan zijn groote bestem ming heeft te voldoen: die van het vergeestelijken der wereld. Indiëzal verzwolgen worden door de Oostersche dan wel de Westersche materialistische en militaris tische beschavingen, tenzij het zich bewust wordt van zijn bestemming, kracht put uit een realiseeren van dit weten en onwrikbaar stand houdt in de schaduw van de Eeuwige Waarheden die het door de eeuwen heen belichaamd heeft. Er is een mate rialistisch en militaristisch Oosten en er is een even materialistisch en militaristisch Westen; en Indi staat daar tusschenin als een wiens voeten geschoeid zijn met het voorbereiden van het Evangelie van den Vrede". Het is hulpeloos in materialistisch en milita ristisch opzicht, maar het is onoverwinnelijk in zijn geestelijke kracht. Die groote geestelijke kracht, die door de eeuwen heen Indiëoverschaduwde, is nóg zijn gids en die geest heeft tot uiting te komen in de stoffelijke wereld... . dóór de kinderen van Indië. Hoe kunnen wij, die van Indischen bloede zijn, met in ons de vurige begeerte om ons oude land te beschermen, het lichaam scheppen voor die geestelijke energie? Het gevaar is groot dat wij als natie zullen ver dwijnen tenzij wij, Indiërs, onze kleine oneenigheden, a! onze afgunstjes en sociale verschillen kunnen laten rusten en ons vereenigen teneinde het allerkostbaarst DE BEREIDINGSWIJZE STAAT OP IEDERE FLESCH en volmaakte juweel dat wij bezitten te beschermen-.. Blijven wij krakeelen en twisten, gedreven door kleinen naijver, dan zijn wij verloren: wij zullen hulpeloos weggevaagd worden door den stormloop» der eerzuchtige materialistische en militaristischenaties. Wij kinderen van Indiëhebben den blinddoek: af te rukken die de visie op de toekomstige grootheid van ons land verborgen houdt en alles op te offeren om die visie waar te maken. Zoowel de koelie-vrouw,. op een zomerdag aan den arbeid in de brandendwarme velden, als de dame-van-hooge-kaste, gezeten: in haar koelen tuin, heeft geboorte te geven aan dezenieuwe generatie, die zal waken over de oude erfenis. en niet zal terugdeinzen voor den stormloop van> vreemde naties. Jong en oud, man en vrouw, wij moeten allen dragers van het heilige stof van Indiër zijn en zijn bodem beschermen tegen de slavernij, die komen zal, indien wij falen. Wij zijn even trotsch, ern ouder dan de Westersche naties; en trotsch en ouder zijnde moeten wij met grooter enthousiasme en grooter ijver waken over den heiligen bodem die eenmaal' betreden werd door Shri Rama, Shri Krishna, ders Heere Boeddha en Shri Shankaracharya. Dit is onze tijd om de handen ineen te slaan en een juichkreet te doen opgaan, want wij Indiërs:. beginnen langzamerhand onze groote macht te be seffen, de macht die alles zal doen buigen. Zooals Indiëde spil is van het Oosten, zoo heeft Amerika in het Westen het evenwicht in handenAmerika is een van de modernste en jongste natiesen is de smeltkroes der aarde geworden. Hier is ieder mensch vrij, en allen hebben er dezelfde kansen; hier bestaan geen oude tradities en een mensch wordt er beoordeeld naar hetgeen hij kan presteeren en niet naar het ras waartoe hij behoort. Het Amerikaansche volk is vol energie en lichamelijk is het dichter bij het ideaal dan welk ander ras ter wereld ook. Dit alles; dank zij het ineenparen van rassen, idealen en doel einden. De jonge generatie in Amerika, die voortspruit uit deze ras-vermenging, onbezwaard door traditie.,, gewoonte of conventie, vrij en steeds nieuwe gebieden ontsluitend, is precies het tegendeel van Indiëmet zijn armoede, zijn wijsheid, zijn starre tradities en gebruiken. Zoo deze twee naties, de eene zoo oud, de andere zoo jong, tot samenwerken gebracht konden worden, zóó dat zij eikaars wederzijdsche idealen en opvattingen begrepen, zou dit een meer afdoende» waarborg scheppen voor den wereldvrede dan welkecombinatie van uitsluitend Engelsch-sprekende rassen ook. Indische geestelijke-, en Amerikaansche practische zin; de strenge kaste-afperking in Indiëen het los-zijrt van conventie in Amerika; de oudste aristocratie van de wereld en haar jongste democratie; de uitersten van Oost en West: zij tezamen zouden een wereld beschaving kunnen opbouwen, gegrondvest op een geestelijk besef, verwerkelijkt door physieke vol making. Een Bond van Engelsch-sprekende rassen alleen, hoewel hij ongetwijfeld de materieele welvaart van die rassen ten goede zou komen, zou het welzijn der wereld-in-haar-geheel niet dienen, want hij zou de nieuwe beschaving laten zonder de wijsheid, de cultuur en de schoonheid van het Oosten en van deniét-Engelsch-sprekende rassen. Engelsch-sprekenderassen hebben zich weliswaar onderscheiden door hunt organiseerend vermogen en hun wetgeving; ook. hebben zij groote kunst voortgebracht, maar nimmer gaven zij geboorte aan een godsdienst of aan een groot geestelijk Leeraar. De geestelijke rijkdom der wereld ligt in het Oosten en de stoffelijke rijkdom derwereld ligt in het Westen; en in het samengaan van? beiden ligt de waarborg voor 's werelds geluk. DÜBESTEVARinAS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl