Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2593
WERELDVREDE
DOOR J. KRISHNAMURTI
«?. Krishnamurti, onzen
lezers bekend van de den
vorigen zomer (e Ommen
gehouden samenkomst van
de Orde van de S/er in
hef Oosten, waarschuwt in
onderstaand artikel tegen
den door Mr. Hearsf voor
gestelden ..Bond van En
gelsch-sprekende Volken",
waaraan door de
Amerikaansche en Europeesche
pers veel aandacht is gewijd.
De problemen, die het
voorstel van Mr. Hearsf
aanroert, zijn geen kwesties
van hooge politiek, maar
omvatten fundamenfeele
opvaffingen over internationale
verstandhouding. Krishna
murti verwacht van dezen
Bond een vermeerdering
van verdeeldheid en ziet er
een gevaar voor den vrede
in. Verder wijst hij een weg
voor een samengaan van
Oosf en West, waarmede
een verhouding van vrede
en vriendschap fusschen de
Janden van de wereld wordt
bevorderd.
HET belangrijkste in het voorstel-Hearst is, dat
tusschen Oost en West voor goed een scheidslijn
getrokken wordt die wel eens fataal zou kunnen blijken
voor den wereldvrede. Er bestaan reeds Pan-Azia
tische bewegingen, waarvan sommige in 't geheim,
andere in 't openbaar werken; en deze Bond van
Engelsch-sprekende volken, waarmede men thans
komt aandragen, zal onvermijdelijk het ontstaan
van een analoge fusie onder de Aziaten in de hand
werken en dientengevolge een ongekend hevige
antiWestersche gezindheid in het leven roepen, die
mogelijk zal uitloopen op een of anderen wereld-brand.
Al zulke bewegingen beginnen met te verklaren, dat
zij uitsluitend defensieve doeleinden zullen dienen,
maar zij eindigen allen zonder uitzondering met het
aangaan van een offensief verbond.
De Aziatische rassen beginnen reeds, nu het
bewustzijn van de in hen schuilende kracht groeit,
een meer agressieve houding aan te nemen en laten
zich de Westersche overheersching niet meer kalm
aanleunen. In China keeren de gemoederen zich zóó
tegen al wat vreemdeling is, dat men er thans te
maken heeft met een element van zuiver nationalisme,
los van internen wedijver. Men heeft er de familie
strubbelingen voor 't oogenblik op zij gezet althans
men tracht hiernaar en alle haat en bitterheid
keeren zich tegen den vreemdeling. Deze geest
en deze houding hebben reeds, zij het in minder
scherpe vormen, vat gekregen op Indië, niettegen
staande zij zoo ten eenemale vreemd zijn aan het
Indisch karakter; maar mocht er een
Engelschsprekende Bond gevormd worden, waaraan Indiëgeen
deel heeft, dan zal deze geest ongetwijfeld een
agressiever vorm gaan vertoonen. Deze Engelsen
sprekende Bond kan, en, in zekeren zin, hoop ik,
zal maken dat Indiëop eigen kracht gaat leeren
bouwen en eigen kleine geschillen zal doen opgaan
in de aandacht die het besteden zal aan het grooter
probleem van zijn bestaan-als-natie.
Oaat men op het voorstel van den heer Hearst in,
dan kan dit leiden tot het sluiten van een League of
Asia", van een Aziatisch Verbond dat omvatten zou:
Rusland, dat voor een groot deel Aziatisch is; Japan,
volledig bewapend, agressief, dat streeft naar een
vooraanstaande positie in de wereld en dat een uitweg
moet hebben voor zijn overbevolking; China, dat al
worstelend zijn nationaal sentiment gestalte tracht
te geven en vrede binnenslands tracht tot stand te
brengen; Egypte, in nauw contact met Europa, met
al zijn Europeesche scholing en half-verwerkte Euro
peesche idealen; Turkije, dat zoo gaarne de wettelijke
regelingen en gebruiken van de Westersche bescha
ving wil navolgen en toch zoo'n intens nationaal
besef heeft; en Indië, met zijn oude tradities en
gebruiken, die nog steeds een geweldige macht hebben
over tallooze millioenen, en met aanwassende
passie voor nationale onafhankelijkheid. Evenmin
als Japan kan men Vlesopotamië, Afghanistan en
Arabiëmet Palestina en Syriëen waarschijnlijk
Abessinie en Noord-Afrika van dit Verbond uitsluiten.
Het zou het te hoop loopen van een wereld zijn !
Al deze Aziatische groepen zullen natuurlijk een
tweeden Bond in 't leven roepen alleen en uit
sluitend op zuiver defensieven" grondslag en dan
zal het tooneel gereed zijn voor den
verschrikkelijksten en afgrijselijksten oorlog ooit door de wereld
aanschouwd.
Het zal een verdeeling zijn volgens de huidskleur:
.de blanke rassen aan de ne zijde en aan de andere
zijde: de bruine, de gele, de roode en de zwarte. Het
groote vasteland van Aziëmet zijn millioenen
menschelijke wezens, allen met dezelfde verlangens, dezelfde
ambities en idealen, dezelfde nooden als de millioenen
tegenover hen in het Europeesche en Amerikaansche
werelddeel.
Wat is in 's Hemelsnaam dit fundamenteele onder
scheid tusschen een gén-, en een wèl-Engelsch
sprekend mensch, tusschen een Hindoe en een Christen
of tusschen een Chinees en een Amerikaan, dat hen
beletten zou de vruchten dezer wereld in vrede te
zamen te plukken? Is het om 't verschil in kleur, in
traditie, in gebruiken dat wij als superieur of inferieur
worden beschouwd? De Indische Brahmaan uit de
hoogste kaste beschouwt den blanke, of ieder ander
buiten zijn kaste als ,,beneden zijn waardigheid". Hij
doet even hard mee aan het oprichten van scheids
muren, als hij die overtuigd is van de meerderwaardig
heid van het Engelsche ras.
Gebruiken, gewoonten en vormen van eeredienst
zijn slechts een kwestie van training en opvoeding;
maar wat een mensch ook moge zijn: een Japanees,
een Chinees, een Rus, een Hindoe of iemand
behoorende tot God's own English speaking races", hij
heeft dezelfde begeerten, dezelfde verlangens, de
zelfde zorgen, hetzelfde leed, dezelfde vreugden en
pijnen. Al gebruiken wij Aziaten vele talen om God
te vereeren, terwijl anderen hem in de Engelsche taal
aanroepen, alle gebeden gaan op tot denzélfden God.
Ben ik, omdat ik een bruine huid heb en een ander
mensch een blanke, minder hongerig, moe of koud?
Hangen vreugd' en smart van iemand's huidkleur af?
Als ik een hruine jas en u een grijze draagt, verandert
dat dan den mensch die daar in steekt en die vol pijn,
vol smart, vol verrukking en vreugd' is? De zon
schijnt op ons allen gelijkelijk, ook al heeft u misschien
een dophoed op en draag ik een tulband. De dag is
niet een volle dag zonder n zonsopgang n zonsonder
gang. De wereld is niet volmaakt zonder n Oost
n West.
In deze1 tijden van groote crisis hebben wij niet te
oordeelen naar de oppervlakkige gewaden die de
menschen rassen noemen, maar wij moeten denken
in termen van vreugd' en lijden van gewone vriend
schap en menschelijkheid.
Als er zulk een Bond van Engelsch-sprekende naties
gevormd wordt dan zal de verantwoordelijkheid voor
de catastrophe die dan noodzakelijk in deze of in de
volgende generatie moet komen, juist op hen vallen
die nu zeggen dat zij den vrede tot stand willen
brengen en wenschen te handhaven.
Voor ons in Indiëweegt dit probleem veel zwaarder
dan, laat ons zeggen voor een Fransch-sprekende
natie, omdat Indiëde spil is van de Oostersche kwestie.
Indiëis de zuiverste representant van het Oosten,
omdat het 't Westen nog niet dermate heeft gecopiëerd
als andere Oostersche landen. Het heeft zijn oude
zeden, wetten en gebruiken bewaard en toch is het
met handen en voeten gebonden aan een
Engelschsprekende natie; en het is onmachtig een aanval van
welken aard ook te weerstaan. In het geval van een
botsing tusschen Oost en West kan Indiëwel niet
anders dan aan den sterkste ten prooi vallen.
Indië's stem zal tenslotte hebben te beslissen over
vrede of oorlog, omdat op zijn bodem Oost en West,
de oude en de nieuwe wereld samenkomen. Indi
allén, onder de Oostersche landen, handhaaft streng
zijn oude tradities en gebruiken en heeft zich niet
door het Westen laten vervormen. Daar waar het
contact met het Westen had, heeft dit uitsluitend
een oppervlakkig resultaat gehad en in wezen niets
veranderd aan het hart en aan de ziel en het leven
van Indië.
Alhoewel de machtige beschavingen die Indiëin
het verleden meemaakte ten onder zijn gegaan, bleef
het intact, niet opdat het in de schaduw van zijn
verleden zou mogen leven, maar teneinde een grootere
taak in de toekomst te vervullen. Het zal de beslissing
in handen houden, niét omdat het rijk bloeiend of
machtig is, maar omdat het aan zijn groote bestem
ming heeft te voldoen: die van het vergeestelijken
der wereld.
Indiëzal verzwolgen worden door de Oostersche
dan wel de Westersche materialistische en militaris
tische beschavingen, tenzij het zich bewust wordt
van zijn bestemming, kracht put uit een realiseeren
van dit weten en onwrikbaar stand houdt in de
schaduw van de Eeuwige Waarheden die het door
de eeuwen heen belichaamd heeft. Er is een mate
rialistisch en militaristisch Oosten en er is een even
materialistisch en militaristisch Westen; en Indi
staat daar tusschenin als een wiens voeten geschoeid
zijn met het voorbereiden van het Evangelie van den
Vrede". Het is hulpeloos in materialistisch en milita
ristisch opzicht, maar het is onoverwinnelijk in zijn
geestelijke kracht.
Die groote geestelijke kracht, die door de eeuwen
heen Indiëoverschaduwde, is nóg zijn gids en die
geest heeft tot uiting te komen in de stoffelijke
wereld... . dóór de kinderen van Indië. Hoe kunnen
wij, die van Indischen bloede zijn, met in ons de vurige
begeerte om ons oude land te beschermen, het lichaam
scheppen voor die geestelijke energie?
Het gevaar is groot dat wij als natie zullen ver
dwijnen tenzij wij, Indiërs, onze kleine oneenigheden,
a! onze afgunstjes en sociale verschillen kunnen laten
rusten en ons vereenigen teneinde het allerkostbaarst
DE BEREIDINGSWIJZE STAAT OP IEDERE FLESCH
en volmaakte juweel dat wij bezitten te beschermen-..
Blijven wij krakeelen en twisten, gedreven door
kleinen naijver, dan zijn wij verloren: wij zullen
hulpeloos weggevaagd worden door den stormloop»
der eerzuchtige materialistische en
militaristischenaties. Wij kinderen van Indiëhebben den blinddoek:
af te rukken die de visie op de toekomstige grootheid
van ons land verborgen houdt en alles op te offeren
om die visie waar te maken. Zoowel de koelie-vrouw,.
op een zomerdag aan den arbeid in de
brandendwarme velden, als de dame-van-hooge-kaste, gezeten:
in haar koelen tuin, heeft geboorte te geven aan
dezenieuwe generatie, die zal waken over de oude erfenis.
en niet zal terugdeinzen voor den stormloop van>
vreemde naties. Jong en oud, man en vrouw, wij
moeten allen dragers van het heilige stof van Indiër
zijn en zijn bodem beschermen tegen de slavernij, die
komen zal, indien wij falen. Wij zijn even trotsch, ern
ouder dan de Westersche naties; en trotsch en ouder
zijnde moeten wij met grooter enthousiasme en grooter
ijver waken over den heiligen bodem die eenmaal'
betreden werd door Shri Rama, Shri Krishna, ders
Heere Boeddha en Shri Shankaracharya.
Dit is onze tijd om de handen ineen te slaan en
een juichkreet te doen opgaan, want wij Indiërs:.
beginnen langzamerhand onze groote macht te be
seffen, de macht die alles zal doen buigen.
Zooals Indiëde spil is van het Oosten, zoo heeft
Amerika in het Westen het evenwicht in
handenAmerika is een van de modernste en jongste
natiesen is de smeltkroes der aarde geworden. Hier is ieder
mensch vrij, en allen hebben er dezelfde kansen; hier
bestaan geen oude tradities en een mensch wordt er
beoordeeld naar hetgeen hij kan presteeren en niet
naar het ras waartoe hij behoort. Het Amerikaansche
volk is vol energie en lichamelijk is het dichter bij
het ideaal dan welk ander ras ter wereld ook. Dit alles;
dank zij het ineenparen van rassen, idealen en doel
einden. De jonge generatie in Amerika, die voortspruit
uit deze ras-vermenging, onbezwaard door traditie.,,
gewoonte of conventie, vrij en steeds nieuwe gebieden
ontsluitend, is precies het tegendeel van Indiëmet
zijn armoede, zijn wijsheid, zijn starre tradities en
gebruiken. Zoo deze twee naties, de eene zoo oud, de
andere zoo jong, tot samenwerken gebracht konden
worden, zóó dat zij eikaars wederzijdsche idealen en
opvattingen begrepen, zou dit een meer afdoende»
waarborg scheppen voor den wereldvrede dan
welkecombinatie van uitsluitend Engelsch-sprekende rassen
ook.
Indische geestelijke-, en Amerikaansche practische
zin; de strenge kaste-afperking in Indiëen het los-zijrt
van conventie in Amerika; de oudste aristocratie
van de wereld en haar jongste democratie; de uitersten
van Oost en West: zij tezamen zouden een wereld
beschaving kunnen opbouwen, gegrondvest op een
geestelijk besef, verwerkelijkt door physieke vol
making.
Een Bond van Engelsch-sprekende rassen alleen,
hoewel hij ongetwijfeld de materieele welvaart van
die rassen ten goede zou komen, zou het welzijn der
wereld-in-haar-geheel niet dienen, want hij zou de
nieuwe beschaving laten zonder de wijsheid, de
cultuur en de schoonheid van het Oosten en van
deniét-Engelsch-sprekende rassen.
Engelsch-sprekenderassen hebben zich weliswaar onderscheiden door hunt
organiseerend vermogen en hun wetgeving; ook.
hebben zij groote kunst voortgebracht, maar nimmer
gaven zij geboorte aan een godsdienst of aan een
groot geestelijk Leeraar. De geestelijke rijkdom der
wereld ligt in het Oosten en de stoffelijke rijkdom
derwereld ligt in het Westen; en in het samengaan van?
beiden ligt de waarborg voor 's werelds geluk.
DÜBESTEVARinAS