Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2566
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
Italiaansche Opera ; Adriana Lecouvreur
f^E Italiaansche Opera had een glansrijken avond
?-' met haar prima donna uit het Milaansche Scala
theater, Signora Cobelli. Deze zangeres, bij ons uit
vroegere jaren niet onbekend, is wederom opgetreden in
de blijkbaar door haar geliefde opera, Adriana
Lecou?vreur.' Men weet hoe een goeden avond in de Italiaan
sche Opera zijn kan, hoe de wissel werking tusschen het
enthousiasme op het tooneel en dat van het publiek
in de zaal dan de geheele atmosfeer electrisch maakt,
hoe de Stadsschouwburgzaal met zijn vele roode
pluche en zijn geschilderd plafond dan een tempel
der gelukzaligen wordt en een overdadige bevrediging
.aan welluidendheid en passie u ongevoelig maakt voor
wat zich verder nog in uw opmerkingszin zou willen
opdringen: een dwaas tooneel, een onwaarschijnlijke
vrijage, een koor dat zijn eigen opvattingen van zang
en acteeren heeft, enz. Zulk een avond gaf ons de
opvoering van Cilea's Adriana Lecouvreur",liefdes
geschiedenis van de Fransche comédienne Lecou
vreur en den jongen Maarschalk van Saksen, (die
niet de bekende leeuw is ,die zich door Amor de nagels
laat knippen) en alle bedenkingen wat betreft de niet
steeds met volle inspiratie geschreven muziek (die
gelukkig Verdi en niet Wagner volgt) en het opzette
lijke van het geval" werden zeker niet het n:inst
door de sterke dramatische uitbeelding van de hoofd
rol door Oiuseppe Cobelli overwonnen, die gaven van
actie vertoonde, zooals wij dat in de opera maar weinig
:gewend zijn. Ook Signora Valverde gaf een mooie,
hoewel wat te nerveuse uitbeelding van de prinses de
Bouillon.
Bellussi was Maurits van Saksen, te veel salon-rid
der, te weinig houw-degen, maar zong zijn partij
superieur. Parigi gaf gelukkiger de rol vanAdrian's
gewezen minnaar, den regisseur Michonnet, en Baldo
was de oude prins van Bouillon. Een balletje in het
?derde bedrijf zorgde voor de note gaie", maar ten
koste van de danseressen.
Ferrari, de dirigent, hield de ensembles goed bij
VULPENHOUDER MICROSCOOP
"Nieuw lin. vergrooting 20 X fl. 2,25 bij vooruitbetaling.
JOS. HARTOG, Opticien
Hoofdsteeg 17 Nobelstraat 28
Rotterdam Utrecht.
elkaar en gaf de muziek, die feitelijk op twee
succesaria's steunt en de wat magere partituur in het or
kest zooveel mogelijk glans.
Het seizoen van de Italiaansche opera is thans ten
einde en bewees de prijzenswaardige pogingen een en
ander wat in de sleur al onverhelpbaar scheen, te
willen verbeteren. Het bracht enkele noviteiten en
veel frissche opvoeringen.
Yvonne Herr Japy; Rose Ader
Het is thans bon ton bij zekere critici op de jazz te
toeteren. Of men al herhaaldelijk uitgelegd krijgt, dat
de muzikale voorstanders van de jazz-invloeden de
heilzaamheid alleen zien in de verleniging van het
rythme-mechaniek bij een in de gewrichten wat stijf
geworden muzikaal geslacht eri de jazz-geluiden
slechts als leerschcol voor instrumentale effecten
bestudeeren, niet met de booze opzet ons de kunst van
een gedegenereerd negerras" (een pathetisch woord!)
te willen opdringen, helpt niet veel. Min blijft zijn
oordeel nu eenmaal regelen naar de Amerikaansche
Society-brouwselsennaar de parade-effecten van Paul
Whiteman's virtuoos gedrild orkest, die beiden geen
maatstaf zijn evenmin afs te wijzen op de nog geringe
resultaten eener directe transpositie van jazz in onze
oude muziek, wat ook al weer het gewicht van de
jazz zelf boven haar invloeden verhett en deze even
min betreft als het lawaai", waarin men vroeger
de attractie van de jazz zag.
Honegger's Concertino voor piano en orkest is
zeker geen gelukkig voorbeeld van de invloed van de
jazz ten goede, want rythmisch is het juist in dat
gedeelte, waar deze invloed met gestopt koper en
hout wordt toegepast; in het laatste deel, het zwakst.
Bovendien, de geheele schepping heeft muzikaal
weinig belang, het is een niet gelukte Spielerei"
van een feitelijk niet modern voelend musicus, die de
muziek eigenlijk nog geheel van uit het
individueeidramatisch standpunt van sentiments-kunst" blijft
bezien. Het spelletje, dat Honegger nu met would-be
moderniteiten, korte gecomprimeerde phrasen, droge
kleur en contourlooze voortgang, speelt, kan even de
aandacht vasthouden, zooals in het begin van het
eerste deel, waar de piano de korte phrasen met een
kort antwoord" opvangt, doch mist spoedig iedere
verrassing als het systematisch blijkt voortgezet. Om
dit alles was het jammer, dat wij zulk een slechte
gelegenheid kregen Yvonne Herr-Japy, die wij als
begeleidster van Vera Janacopoulos een pianiste van
de eerste rang hadden feeren schatten, nader te leeren
kennen. Haar partij in Honegger's Concertino is geen
solistische partij voor het doen uitkomen van andere
dan louter technische kwaliteiten van soepele
rythmiek en mooi touche. Wanneer Yvonne Herr-Japy
hier pionierswerk verrichtte is zij zelf geducht er bij
II G. 'Mm LANDWEEB
Heerengracht 396 Amsterdam tot l Maart
Tentoonstellinggraphisch werk door Kathe Kollwitz
te kort gekomen. Wij hopen zeer dat de pianiste het
volgend jaar zal weerkeeren en dan revanche nemen.
Een geheel andere overwinning" behaalde de
Oostenrijksche zangeres Rose Ader op het opera
programma van Zondagmiddag, waarop zij de prima
donna was. Zij was de geheele opera in haar zang en
gepassioneerde vertolking, het geluid leefde als door
een voortdurende innerlijk beleefde dramatische actie.
waarvan zij in een meesterlijke beheersching vanhaar
techniek de accenten naar buiten bracht. De hoogte
punten werden Mozart en Puccini vooral. De aria
uit Tosca" moest herhaald worden onder de aan
drang van het opgewonden publiek. Ongetwijfeld,
het succes van Rose Ader was verdiend. Zij heeft
een der Cherubin-aria's uit de Figaro met de lichtste
coloratuur en toch zonder technische uiterlijkheid
gezongen en, in de beide fragmenten uit Bohème en
Tosca ons even een blik in het geheele drama vergund
door haar meesterlijke verindividualiseering met de
figuren, die zij vertolkte.
Overigens had deze opera-middag veel
verkwikkends en zij verdiende beter ingeleid te worden dan
de programma-boekjesschrijver het in zijn
misluktpopulair gekozen toon deed. Zeker staat Rossini's
ouverture van Wilhelm Teil" in een vertolking als
die van Monteux heel wat hooger dan het zwaar op de
handsche en toch weinig zeggende voorspel van
Schreker's Gezeichneten".
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFÉN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAG.
Laat Uw w a s c h
behandelen door de
Dames.
STOOMWASSCHERIJ
HET ZUIDEN"
PIETER AERTSZSTRAAT 68
Droog toe 25 cent per K.G. of per
stuk en opgemaakt. Billijk tarief.
Aanbevelend, NEIDIG&ZOON.
TE KOOP 188 tonige
STECK-AUTOPIANO
bijna nieuw met garantie
Prijs f
1225.event. in gd. voldoen.
Brieven letter D, bureau v/d blad
W. J. VOGEL Jr.
2e Jan van der Heijdenstr. 3
b. h. Sarphatipark
Telefoon 24747
BEGRAFENISSEN
CREMATIE
TRANSPORTEN
- Lijmt ALLES
N. F. VAN GELDER & Co., AMSTERDAM.
Hoofdmagazijnen :
PRINS HENDRIKKADE 25
Telefoon 42997 en 34062
27
Filiaal :
VAN BAERLESTRAAT 40
Telefoon 20668
, W E D G W O O
,,TT JLJJL^-VJI TT 'V^XJ'JL^ SEjRVIEZEjN
In IjTjIN kleur /jüi\jL}jEI\ déror in Lel midden van de Lorden:
Tafelservies 65 deelig ... ? 130,?Theeservies 16 deelig ... ? 18,
Ontbijtservies 19 deelig ... ? 33,50
DUBBELKLEURIG. MET decor m Lel :mclden van de Lorden:
Tafelservies 65 deelig ... ? 222,50 Theeservies 16 deehg. . . ? 32,50
Ontbijtservies 19 deelig .... ? 53,25
Het aangewezen adres voor AANVULLINGSSTUKKEN, ook al zijn de Serviezen NIET door onze bemiddeling geleverd.