De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 5 maart pagina 12

5 maart 1927 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2566 MUZIEK IN DE HOOFDSTAD DOOR CONSTANT VAN WESSEM Italiaansche Opera ; Adriana Lecouvreur f^E Italiaansche Opera had een glansrijken avond ?-' met haar prima donna uit het Milaansche Scala theater, Signora Cobelli. Deze zangeres, bij ons uit vroegere jaren niet onbekend, is wederom opgetreden in de blijkbaar door haar geliefde opera, Adriana Lecou?vreur.' Men weet hoe een goeden avond in de Italiaan sche Opera zijn kan, hoe de wissel werking tusschen het enthousiasme op het tooneel en dat van het publiek in de zaal dan de geheele atmosfeer electrisch maakt, hoe de Stadsschouwburgzaal met zijn vele roode pluche en zijn geschilderd plafond dan een tempel der gelukzaligen wordt en een overdadige bevrediging .aan welluidendheid en passie u ongevoelig maakt voor wat zich verder nog in uw opmerkingszin zou willen opdringen: een dwaas tooneel, een onwaarschijnlijke vrijage, een koor dat zijn eigen opvattingen van zang en acteeren heeft, enz. Zulk een avond gaf ons de opvoering van Cilea's Adriana Lecouvreur",liefdes geschiedenis van de Fransche comédienne Lecou vreur en den jongen Maarschalk van Saksen, (die niet de bekende leeuw is ,die zich door Amor de nagels laat knippen) en alle bedenkingen wat betreft de niet steeds met volle inspiratie geschreven muziek (die gelukkig Verdi en niet Wagner volgt) en het opzette lijke van het geval" werden zeker niet het n:inst door de sterke dramatische uitbeelding van de hoofd rol door Oiuseppe Cobelli overwonnen, die gaven van actie vertoonde, zooals wij dat in de opera maar weinig :gewend zijn. Ook Signora Valverde gaf een mooie, hoewel wat te nerveuse uitbeelding van de prinses de Bouillon. Bellussi was Maurits van Saksen, te veel salon-rid der, te weinig houw-degen, maar zong zijn partij superieur. Parigi gaf gelukkiger de rol vanAdrian's gewezen minnaar, den regisseur Michonnet, en Baldo was de oude prins van Bouillon. Een balletje in het ?derde bedrijf zorgde voor de note gaie", maar ten koste van de danseressen. Ferrari, de dirigent, hield de ensembles goed bij VULPENHOUDER MICROSCOOP "Nieuw lin. vergrooting 20 X fl. 2,25 bij vooruitbetaling. JOS. HARTOG, Opticien Hoofdsteeg 17 Nobelstraat 28 Rotterdam Utrecht. elkaar en gaf de muziek, die feitelijk op twee succesaria's steunt en de wat magere partituur in het or kest zooveel mogelijk glans. Het seizoen van de Italiaansche opera is thans ten einde en bewees de prijzenswaardige pogingen een en ander wat in de sleur al onverhelpbaar scheen, te willen verbeteren. Het bracht enkele noviteiten en veel frissche opvoeringen. Yvonne Herr Japy; Rose Ader Het is thans bon ton bij zekere critici op de jazz te toeteren. Of men al herhaaldelijk uitgelegd krijgt, dat de muzikale voorstanders van de jazz-invloeden de heilzaamheid alleen zien in de verleniging van het rythme-mechaniek bij een in de gewrichten wat stijf geworden muzikaal geslacht eri de jazz-geluiden slechts als leerschcol voor instrumentale effecten bestudeeren, niet met de booze opzet ons de kunst van een gedegenereerd negerras" (een pathetisch woord!) te willen opdringen, helpt niet veel. Min blijft zijn oordeel nu eenmaal regelen naar de Amerikaansche Society-brouwselsennaar de parade-effecten van Paul Whiteman's virtuoos gedrild orkest, die beiden geen maatstaf zijn evenmin afs te wijzen op de nog geringe resultaten eener directe transpositie van jazz in onze oude muziek, wat ook al weer het gewicht van de jazz zelf boven haar invloeden verhett en deze even min betreft als het lawaai", waarin men vroeger de attractie van de jazz zag. Honegger's Concertino voor piano en orkest is zeker geen gelukkig voorbeeld van de invloed van de jazz ten goede, want rythmisch is het juist in dat gedeelte, waar deze invloed met gestopt koper en hout wordt toegepast; in het laatste deel, het zwakst. Bovendien, de geheele schepping heeft muzikaal weinig belang, het is een niet gelukte Spielerei" van een feitelijk niet modern voelend musicus, die de muziek eigenlijk nog geheel van uit het individueeidramatisch standpunt van sentiments-kunst" blijft bezien. Het spelletje, dat Honegger nu met would-be moderniteiten, korte gecomprimeerde phrasen, droge kleur en contourlooze voortgang, speelt, kan even de aandacht vasthouden, zooals in het begin van het eerste deel, waar de piano de korte phrasen met een kort antwoord" opvangt, doch mist spoedig iedere verrassing als het systematisch blijkt voortgezet. Om dit alles was het jammer, dat wij zulk een slechte gelegenheid kregen Yvonne Herr-Japy, die wij als begeleidster van Vera Janacopoulos een pianiste van de eerste rang hadden feeren schatten, nader te leeren kennen. Haar partij in Honegger's Concertino is geen solistische partij voor het doen uitkomen van andere dan louter technische kwaliteiten van soepele rythmiek en mooi touche. Wanneer Yvonne Herr-Japy hier pionierswerk verrichtte is zij zelf geducht er bij II G. 'Mm LANDWEEB Heerengracht 396 Amsterdam tot l Maart Tentoonstellinggraphisch werk door Kathe Kollwitz te kort gekomen. Wij hopen zeer dat de pianiste het volgend jaar zal weerkeeren en dan revanche nemen. Een geheel andere overwinning" behaalde de Oostenrijksche zangeres Rose Ader op het opera programma van Zondagmiddag, waarop zij de prima donna was. Zij was de geheele opera in haar zang en gepassioneerde vertolking, het geluid leefde als door een voortdurende innerlijk beleefde dramatische actie. waarvan zij in een meesterlijke beheersching vanhaar techniek de accenten naar buiten bracht. De hoogte punten werden Mozart en Puccini vooral. De aria uit Tosca" moest herhaald worden onder de aan drang van het opgewonden publiek. Ongetwijfeld, het succes van Rose Ader was verdiend. Zij heeft een der Cherubin-aria's uit de Figaro met de lichtste coloratuur en toch zonder technische uiterlijkheid gezongen en, in de beide fragmenten uit Bohème en Tosca ons even een blik in het geheele drama vergund door haar meesterlijke verindividualiseering met de figuren, die zij vertolkte. Overigens had deze opera-middag veel verkwikkends en zij verdiende beter ingeleid te worden dan de programma-boekjesschrijver het in zijn misluktpopulair gekozen toon deed. Zeker staat Rossini's ouverture van Wilhelm Teil" in een vertolking als die van Monteux heel wat hooger dan het zwaar op de handsche en toch weinig zeggende voorspel van Schreker's Gezeichneten". DIT MERK IS EEN WAARBORG VOOR ONOVERTROFFÉN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAG. Laat Uw w a s c h behandelen door de Dames. STOOMWASSCHERIJ HET ZUIDEN" PIETER AERTSZSTRAAT 68 Droog toe 25 cent per K.G. of per stuk en opgemaakt. Billijk tarief. Aanbevelend, NEIDIG&ZOON. TE KOOP 188 tonige STECK-AUTOPIANO bijna nieuw met garantie Prijs f 1225.event. in gd. voldoen. Brieven letter D, bureau v/d blad W. J. VOGEL Jr. 2e Jan van der Heijdenstr. 3 b. h. Sarphatipark Telefoon 24747 BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN - Lijmt ALLES N. F. VAN GELDER & Co., AMSTERDAM. Hoofdmagazijnen : PRINS HENDRIKKADE 25 Telefoon 42997 en 34062 27 Filiaal : VAN BAERLESTRAAT 40 Telefoon 20668 , W E D G W O O ,,TT JLJJL^-VJI TT 'V^XJ'JL^ SEjRVIEZEjN In IjTjIN kleur /jüi\jL}jEI\ déror in Lel midden van de Lorden: Tafelservies 65 deelig ... ? 130,?Theeservies 16 deelig ... ? 18, Ontbijtservies 19 deelig ... ? 33,50 DUBBELKLEURIG. MET decor m Lel :mclden van de Lorden: Tafelservies 65 deelig ... ? 222,50 Theeservies 16 deehg. . . ? 32,50 Ontbijtservies 19 deelig .... ? 53,25 Het aangewezen adres voor AANVULLINGSSTUKKEN, ook al zijn de Serviezen NIET door onze bemiddeling geleverd.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl