Historisch Archief 1877-1940
. 2596
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
T E R A A
. -.. EEM KRlJGSMAM WINT GENA_
/H. V/IMT HU NIETS Q^N Tyc
DOOR BARBAROSSA
MET TEEKENINGEN VOOR DE GROENE
AMSTER
DAMMER", DOOR B. VAN VLIJMEN
'"PALMA speelde eenmaal voor een
* parterre van koningen n keizers.
Deze week was het in den
Amsterdamschen Raad net andersom. Daar speelden
de keizers en koningen in de gemeente
politiek voor een parterre van acteurs.
Het was, wat je noemt, een volks
voorstelling. Geconcentreerde en
weggeconcentreerde acteurs en actrices zaten
te midden der werkloozen die gekomen
waren om David te hooren over de
werkverschaffing in Drenthe en menig
werkloos acteur zal zich afgevraagd
hebben waarom de minister van Kunst
zich niet met hem bemoeit en hem naar
het nieuw gestichte dorp Witteveen
zendt om er de blijde boodschap van
de Kunst te brengen, gelijk Harm
Smeenge er een geit naar toe heeft
gebracht en een spaarbankboekje van
twee rijksdaalders. Maar voor
werklooze acteurs doet men niets, zelfs al
zijn zij de regelrechte slachtoffers van
de Concentratie", waarvan wederom
een bedrijf werd gespeeld in dezen Raad,
die zóó bij uitstek deskundig is in zaken
van Kunst.
De voorstelling begon met een lever
de rideau: Majoor Solkes en de Ver
gunning", klucht in een half bedrijf
zonder eind. Het was een nmansstuk
en de Majoor vervulde er al de rollen in.
En net als met sommige moderne
stukken: geen mensch snapte er iets
van en het was de ietwat ongeduldige
Hamersveld, die zijn geprangd gemoed
niet in bedwang kon houden en het uit
schreeuwde: meneer de Voorzitter, ik
snap er geen laars van."
Het tweede lever de rideau was van
de hand van den- aJonrbekenden en
geliefden David.
Het stukje heette: De
Amsterdamsche kar-ga-door op de Drentsche hei"
en het bleek een tragi-comische
nacter.
Zoolang er oorlog was, hoorde niemand
van werkeloosheid. Ieder vond werk
en zelfs sprak niemand van een
achturigen arbeidsdag. Men werkte zoolang
er werk was en dat bleek er altijd te
zijn. En iedereen verdiende een zeer
behoorlijk loon.
Als er niet dage
lijks eenige tien
duizenden jonge
kerels gesneuveld
waren, zou men
bijna kunnen spre
ken van een
gebenedijden tijd, zoo
veel energie was
er over de wereld
losgelaten. En aan-,
gezien het sneuve
len tot een der
mannelijkste deug
den behoort was
het misschien in
derdaad een geze
gende tijd.
Begrijpt ge dat
er velen zijn die
naar een dergelijke
episode terug ver
langen? Maar he
laas ! Het is nu
vrede en aange
zien de vrede de
welvaart nog steeds niet gebracht
heeft, is het aantal werkloozen in
heel Europa tot een leger aangegroeid
dat talrijker is dan de legers die
eenmaal in Frankrijk en Rusland tegen
over elkaar stonden.
bezem uit haar
woning dacht te
kunnen houden.
Maar misschien
zijn er honderd
gezinnen te redden
en die behoeven
tenminste niet te
wachten tot de
communisten het
kapitalisme ver
moord en hun
nieuwe maat
schappij zullen
ingericht hebben,
waarin werkloos
heid, althans vol
gens hun plechtige
verzekering, onbe
kend zal zijn.
Toen kon einde
lijk het scherm
opgaan voor de
groote tragedie,
waarnaar een volle
zaal reikhalzend
had uitgezien.
Het eerste tooneel had reeds onmid
dellijk een doorslaand succes. Daar ver
schenen op een ezel Doornbusch,
weggeschminkt als Verkade-Hamlet, met
achter hem Eitje Polak vermomd als
Is er tegen een dergelijk ingevreten
kwaal een geneesmiddel te vinden?
De knapste koppen hebben zich er
suf op gepeinsd en nog is er geen uit
komst. De werkloosheid heeft aan de
verschillende landen al meer gekost dan
de oorlog en de ellende die zij na zich
sleept, is niet minder groot dan die
welke tot het gevolg van den oorlog
behoort.
Onze beweeglijke Minister van
Binnenlandsche Zaken is een man van de daad.
Zooals hij eenmaal in de eerste klas
voetbal-competitie voorzijnclub
Olympia" langs den rechtervleugel rende
en den bal voor het doel plaatste, zoo
tracht hij nu een of ander idee te
lanceeren dat den werklooze ten goede zai
komen en hij is het er met de wethouders
der vier grootste gemeenten over eens
geworden dat men een proef dient te
nemen met het te werk stellen van een
aantal werkloozen uit de groote steden
op de Drentsche hei.
Wijnkoop zat natuurlijk boordevol
met critiek en tegenover het wereld
probleem doet het middel denken aan
de oude juffrouw die de zee niet een
Dictator Dirk. En terwijl Eduard den
weg naar Americain" wilde inslaan,
wou Dirk met alle geweld de
Marnixstraat in. Op dat oogenblik verscheen
Qijsbrecht van Amstel boven op de
transen van den Stadsschouwburg en
wenkte met de hand om stilte.
Een donderend applaus rees uit de zaal
omhoog want men had in den held den
Machtige herkent en een huivering
gleed door de toeschouwers toen zij zijn
schild aanschouwden en er het nood
lottige teeken van den vermenigvul
diger op ontdekten.
Sprak ooit een Memento Mori" zoo
tot de menschheid als die drieonnoozele
cijfers?
Doch ziet, wie nadert daarin den stoet?
Het is Mej. Crielars als ,,De Gevangene"
en zij werpt verwijtende blikken naar
Frans Ferdinand Wierdels die de
oogen neerslaat want was hij ooit in
Parijs zonder dat hij er een revue met
veel naakt zag?
En een trek van naijver verduisterde
een oogenblik het gelaat van Vera
Bondam, zoo gevoelvol, zoo angstwek
kend natuurgetrouw speelde Mej.
Crielaars haar rol.
Zij kreeg een open doekje, net toen
Genesius opkwam, zoodat hij een oogen
blik op het tooneel stond zonder dat
iemand hem opmerkte.
Ah ! was het eenige dat aan de
saamgeperste lippen van van Daisum
ontsnapte, want zijn scherp oog had
reeds den gevaarlijken concurrent ont
dekt in den gemaskerde, die de mom
van zich afscheurde en eindelijk zijn
ware aangelaat toonde doch toen ook
scheen er aan de toejuichingen geen einde
te zullen komen !
Eduard was niet meer te houden en
riep geestdriftig uit: Ik engageer
gansch het zwikkie", doch de voor
zichtige Dirk, die aan zijn hoofdrol dacht,.
hield hem in bedwang en fluisterde hem
in het oor: wacht even tot je de komie
ken gezien hebt" en nauwelijks waren de
woorden zijn mond ontvloden of daar
stonden zij reeds en het valt moeilijk uit
te maken wie van hen beiden het meeste
succes had: David met zijn coupletten:
Als ik wilde" of de Majoor met zijn
tarnsformatie-scene: Een van ons!"
Toen het scherm voor de laatste maal
gezakt was en weer was opgegaan,
stonden al de spelers in een kring op
het tooneel geschaard en hield Eduard
Verkade een korte maar gevoelige toe
spraak waarin hij te kennen gaf dat hij
en zijn vriend Dirk Verbeek af zagen van
de verhoogde subsidie en in stede daar
van het gezelschap zooals het daar stond
in zijn geheel engageerden.
Jullie spreken net zoo slecht als wij,
zei Eduard in een vlaag van bescheiden
heid, juilie beweegt je even houterig
maar jullie zijn eerste klas-acteurs, waar
alles van te maken is, zelfs dilettanten
maak ik van jelui als het moet en daarom
zijn jelui van dit oogenblik
mee-geconcentreerd. Dat het je wel moge bekome !
Denk om onze homogeniteit,"
fluisterde Dirk, die aan zag komen dat
Wibaut al de hoofdrollen tegelijk zou
willen spelen, maar Eduard wilde voor
het laatst toonen dat hij ook nog wat
te zeggen had en liet ze allemaalteekenen.
l Septemberineen oud-Amsterdamsch
Septemberstuk, optreden van de nieuwe
Combinatie !
Oaat dat zien !....
i ^L
' Tc