Historisch Archief 1877-1940
2598
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
LEVENSVRAGEN VAN
HET SOCIALISME
DOOR MR. H. GILTAY
Socialisme en Culfuur
HET Socialisme is allereerst een Magenfrage".
Maar het gaat daarin niet op. Het wil behalve
een behoorlijk materieel bestaan voor alle menschen
ook een nieuwe geestelijke cultuur scheppen. Het
beseft, dat de mensch bij brood alleen niet kan leven.
De oude socialisten bekommerden zich over het
algemeen niet veel om de cultuurvraag. Het prole
tariaat moest eenvoudig zijn historische taak: de
omzetting der kapitalistische productiewijze in een
socialistische, volbrengen, en dan zou op den nieuwen
onderbouw" vanzelf een nieuwe geestelijke boven
bouw", een nieuwe moraal, een nieuw recht, een
nieuwe kunst enz. ontstaan.
Het verloop der Russische revolutie heeft de abso
lute onjuistheid dezer sociale prognose op ondubbel
zinnige wijze in het licht gesteld. Toen het proletariaat
de macht had veroverd en met den socialistischen
opbouw" wilde beginnen, bleek dat een aparte
materiëele onder-"en,,geestelijke bovenbouw"slechts
in de boekjes en hoofden der marxisten hadden be
staan, maar dat de maatschappelijke werkelijkheid
een uiterst samengesteld complex was van verhoudin
gen tusschen levende menschen, zoowel ideëele" (mo
raal, recht) als materiëele", die niet van elkander
waren te scheiden. Men bemerkte,dat nieuwe productie
verhoudingen slechts konden ontstaan, indien er
tevens een nieuwe moraal kwam en een nieuw recht.
Met andere woorden: dat een nieuwe productiewijze
nieuwe menschen veronderstelde. Staatsdwang en
electriciteit bleken niet voldoende. Dit inzicht schrikte
de Russische ideologen echter niet af. Zij beschouwden
het socialistisch probleem als een technisch" pro
bleem en meenden in de marxistische theorie een in
strument te bezitten, dat hen tot het construeeren"
van de nieuwe maatschappij in staat stelde. Met
behulp van dit tooverwapen zouden zij niet alleen
een nieuwe productiewijze, maar ook een nieuwe
moraal, een nieuw recht en zelfs een nieuwe kunst
("Proletkult") maken. Dat deze poging op mislukking
moest uitloopen, spreekt vanzelf. Men kan een nieuwe
maatschappij evenmin construeeren als een poedel of
een appelboom (Oppenheimer).
Ik wil er hier in het voorbijgaan op wijzen, dat men
voor een goed begrip der Russische revolutie niet
zooals meestal gedaan wordt kan volstaan met een
kritische beschouwing van het Bolschewistisch uto
pisme. Ook met betrekking tot de Russische gebeur
tenissen geldt nog altijd Marx' geniale uitspraak, dat
men een omwentelingsperiode evenmin uit haar be
wustzijn kan verstaan, als men een individu kan
beoordeelen naar wat hij zichzelf dunkt." Het
Bolschewisme is slechts het verstandelijke, aan het
Westen ontleende bovenbewustzijn" van de Rus
sische revolutie. De eigenlijke drijfkrachten, die de
Russische massa's tot zooveel gruwelen maar ook tot
zooveel prachtige heroïek in staat stelden, zijn van
emotioneelen aard en wortelen diep in de Russische
volksziel. Ik geloof, dat Fridtjof Nansen de kern der
zaak heeft getroffen, toen hij schreef, (?Russland und
der Friede"), dat de Russische revolutie daarom van
het Westen haar bewustzijnsinhoud moest leenen,
omdat de Russische volksziel haar eigen uitdrukkings
vorm nog niet heeft gevonden. Als wij aan Rusland
denken, denken wij meestal aan het Roode Rusland.
Maar het communisme is in Rusland slechts een dun,
schei-gekleurd, kunstmatig vlies. Het communisme
in marxistischen zin is even vreemd aan de
Russische ziel als het kapitalisme dit was. Beide zijn
Westersche import. Het echte Rusland is niet het
Rusland van Lenin en Trotzky, maar dat van
Dostojewsky en Tolstoy. De Russische cultuur staat nog aan
haar begin. Zij is nauwelijks geboren. Maar als zij
gaat groeien, zal zij de roode schaal verbreken en haar
eigen levensvormen scheppen. Dan zal het
Bolschewisme niet meer zijn dan een historische herinnering.
Een der belangrijkste socialisten, die door den
wereldoorlog en de daarop aansluitende revolutie
tot herziening hunner maatschappij- en
cultuurbeschouwing zijn gebracht, is de Belg de Man. In zijn
laatste geschrift Der Sozialismus als
Kulturbewegung" legt hij speciaal op de cultureele zijde van het
vraagstuk den nadruk.
Praktische ervaring en theoretisch onderzoek heb
ben de Man doen inzien, dat de verovering der
staatsmacht door de arbeidersklasse nog geen enkelen
waarborg biedt voor het ontstaan eener nieuwe cul
tuurgemeenschap. Want hij moet erkennen, dat de
socialistische arbeiders in het Westen althans ,
naarmate zij door hun strijd hunne materiëele levens
voorwaarden verbeterden, steeds meer.... kleine
burgertjes zijn geworden. De arbeider nadert, in
kleeding, woning, levenswijze en mentaliteit steeds
meer tot den bourgeois", dien hij op politiek en
ekonomisch terrein bestrijdt. Maar dan is er ook geen
enkele reden om aan te nemen, dat de verheffing
van het proletariaat tot heerschende klasse een nieuwe
cultuurgemeenschap zou beteekenen. De voornaamste
drijfveer in den huidigen klassenstrijd is het eigen
belang, de arbeider wil het even goed" krijgen als de
bourgeois. Hoe zou hieruit ooit een nieuwe, hoogere
DE UITWERKING VAN HET NEDERLANDSe H-BELGISCH
TRACTAAT IN ONZE POLITIEKE PARTIJEN
TeekeninS voor ,,de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
INWENDIGE ROERING
samenlevingsvorm kunnen ontstaan? Dit is, zegt
de Man, alleen mogelijk,wanneer de arbeidersbeweging
door een nieuw socialisme bezield wordt, wanneer in
de plaats van het oude belangen-socialisme een
Gesin/!«/;gs-socialisme komt, wanneer in de arbeidersklasse
een nieuw levensgevoel, een nieuwe cultuur-idee
geboren wordt. En van deze nieuwe geboorte meent
hij reeds de eerste teekenen te ontwaren. Hier en daar,
vooral onder de jongeren, leeft al het nieuwe socia
listische levensgevoel, dat zich in een nieuw ideaal
en een nieuwe levenshouding uitdrukt. In den groei
en de doorwerking van dit nieuwe levensgevoel ligt
de eenige hoop voor het Socialisme en de wereld.
Ik aarzel hier met mijn kritiek. Want ik wilde niets
liever, dan dat ik de Man's optimisme kon doelen.
Maar ik geloof, dat ook hij nog niet diep genoeg
peilt en ontleedt. Want waarop grondt hij zijn over
tuiging, dat het nieuwe levensgevoel, de nieuwe
cultuur-ziel gaat geboren worden? Op het feit, dat in som
migen hel brandt de vlam van het
zuiver-socialistische" ideaal. Aan het oprechte idealisme dezer
weinigen twijfel ik niet. Ook niet aan de mogelijk
heid, dat deze vlam grooter zou worden en een mach
tige beweging doorgloeien. Maar een ideaal ik wees
erop in mijn vorig artikel is geen onfeilbare gids.
Ook de Man's zuiver-socialistisch" ideaal draagt een
regressief karakter. Ook hij streeft nog in de eerste
plaats naar een Gemeenschap, die aan al hare leden
een behoorlijk materieel bestaan waarborgt", m,a.w.
ook hij wil, met behulp eener oneindig vervolmaakte
techniek, de toekomstige menschheid een zorgeloos
kind-bestaan verschaffen. Eerst" moet een bepaalde
materiëele verzadigingsgraad" bereikt zijn. Dan"
krijgen de menschen vrijen tijd voor hoogere cultuur.
Hiermee verraadt de Man zijn gemis aan begrip van
wat cultuur is. Hij vervalt in de oude dwaling van
de scheiding van den ekonomischen onder- en den
geestelijken bovenbouw. Het menschelijk leven vormt
n onscheidbaar geheel. Alle levensfuncties, de
arbeid, de wetenschap, de moraal, de kunst, staan
in den nauwsten organischen samenhang en zijn de
uitdrukking van nzelfde cultuurziei. Daardoor
vertoonen alle levensuitingen eener cultuur eenzeifden
stijl, eenzelfde structuur. Spengler heeft dit op onge
venaarde wijze aangetoond. En nu is voor elke
groote, levende cultuur dit het typeerende, dat zij
zich spontaan verwezenlijkt, dat zij organisch groeit. Op
geestelijk gebied wordt dit door de Man ingezien. Maar
hij meent, dat de materiëele grondslag der maatschap
pij gemaakt kan worden. Of dit onmogelijk is? Ame
rika schijnt te bewijzen, dat het mogelijk is. De
menschelijke arbeid wordt in het land van Ford meer
en meer gemechaniseerd, het productie-proces meer en
meer gerationaliseerd. En het oude Europa doet al
zijn best het Amerikaansche voorbeeld te volgen.
Maar dit bewijst, dat n in Amerika n in
WestEuropa de cultuurziei dood is, dat, zooals Spengler
zegt, het Verstand tot heerschappij is gekomen, weil
die Seele abdankte". Op den grondslag van een totaal
vermechaniseerden, vreugdeloozen arbeid, ver van de
Natuur, kan een levende geestelijke cultuur evenmin
opbloeien als een denne/aadje op een steenrots. Het
cultuurlooze Amerika is er het sprekendste voorbeeld
van. En daarom is ook de Man's jong-socialistisch"
ideaal onmachtig tot waarlijke cultuurschepping. Als
zijn droom werkelijkheid werd, zou dit geen nieuwe
cultuur beteekenen, maaar een cultuurlooze
Makkcrschap in Ordelijke Ellende." *)
*) Het woord is van den psyclwanalyticus Starcke.
TABA SIGAREN
ZIJN TOCH DE BESTE
*