Historisch Archief 1877-1940
No. 2599
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
DE FRASCATI-SCHOUWBURG IN 1879
DE FRASCATI-SCHOUWBURG NA DE VERBOUWING
DOOR H. K. TEUNE
/A. Schouwburg Frascati (Prol)
f USTAVE Prot, op jeugdigen leeftijd met de
^ Fransche Opera in Amsterdam gekomen, bij
welke instelling hij als decorateur Werkzaam Was,
had, na den verkoop van het Theater op de
Erwtenmarkt, zijn beroep voortgezet bij andere gezelschap
pen en een eigen atelier opgericht, waar hij met zijne
leerlingen werkte. Door vorsen.üende connecties aan
hettooneel en daar hij een bekwaam organisator was,
waagde hij het in 1874 een eigen gezelschap te stichten
met als compagnon den vooral bij de Jordaners zoo
zeer geliefden tooneelspeler Frans Kistemaker. Twee
jaar lang speelde dit gezelschap in het gebouw
Frascati in de Nes en voerde, buiten drama's en blijspelen,
ook oparettes op, welke steeds volle zalen trokken.
Dit groote succes deed Prot besluiten, een eigen
schouwburg te doen bouwen en hij trachtte bouw
grond te koopen in de Plantage Middellaan aan de
oneven zijje. Daar dit gedeelte echter gereserveerd
was voor heerenhuizen, kocht hij de perceelen ge
nummerd 4 en 8 en na vergunning van Burgemeester
en Wethouders te hebben ontvangen, werden deze
afgebroken en op die plaats verrees het nieuwe theater,
dat hij eveneens Frascati" noemde. September 1879
werd het ingewijd en trots de troebelen, die door de
afschaffing der kermis heerschten, bleek reeds dadelijk,
dat het publiek groote belangstelling voor de lichte
muze" had opgevat. Met artisten als Mevr.
FrenkelBouwmeester (die dus bijna voor 't groote tooneel
verloren was gegaan), Sophie Spoor Geytenbeek, Mina
Buderman, Kreeft, Kelly, van Beem voerde hij de
HETBGEK!
VAN DE WEEK
Janna
EEN LIEFDELEVEN
Een nieuwe roman van
J. P. ZOOMERS-VERMEER
Prijs ing. f 3.90, geb. f 4.90
Uitgave van VAN HOLKEMA &
WARENDORF's U.M., Amsterd.
operette-kunst tot een verbazende hoogte op. De
kleine schouwburg, met zij,! benedenplaatsen en zijn
ae galerij was bijna eiken avond uitverkocht en elke
première Was een gebeurtenis voor het uitgaand
Amsterdamsche publiek, dat voor z'n gulden genoot
van den zang en het spel der artisten, maar vooral
ook van de wondermooie decors, die Prot, geholpen
door zijn zoon, voor elke eerste voorstelling schilderde
en die het niet al te groote tooneel in een
prachtfantasie deden schitteien. Nooit liet het publiek dan
ook na, den bekwamen kunstenaar voor 't voetlicht
te roepen. Zoo werden opgevoerd o.a. ,,De klokken
van Corneville", ,,de Mascotte", ,,De kleine Hertog"
(door Sophie Spoor schitterend gespeeld), AM Baba
en de veertig roovers", Girofié-Girofla", kortom het
geheele repertoire der Fransche operette-kunst.
't Was ook in dezen tijd, dat voor 't eerst de comische
kracht bleek van een driemanschap, dat jaren lang
samenspelende het tot groote hoogte bracht. Het
waren Kreeft, Kelly en Kiehl, de zoogenaamde 3 K's
en geen enkele operette had succes zonder hunne
medewerking.
Zestien jaar lang trok de Schouwburg Frascati, in
den volksmond Schouwburg Prot" genoemd, de
Amsterdammers en de provincialen, welke laatsten
zelfs in stad kwamen, alleen om naar Prot te gaan.
Toen kwam de concurrentie. Kreeft en Buderman
stichtten den Artis-Schouwburg" en alle vooraan
staande krachten verlieten den jongen Prot, die zijn
vader in de directie was opgevolgd. Het publiek,
wispelturig als het is, volgde de artisten en eenige
jaren, trots alle nieuwigheden die Prot trachtte te
doen slagen, scheen Frascati" een vergeten schouw
burg. Doch de directie van den Artis-schouwburg
failleerde en van dat oogenblik (1895) begon weer de
goeie tijd van Prot. Eerst waren het nog de operettes,
waarin ook Mina Buderman weer optrad, doch daarna
kwam een nieuw genre stukken, nog steeds bekend
onder den naam Prot-genre. Een sociétair-gezelschap
werd opgericht onder leiding van den directeur en dit
gezelschap speelde de luchtige Fransche kluchten.
Weer breekt voor den Frascati-schouwburg een tijd
van ongekenden bloei aan. Met komieken als Kelly en
Lageman, met een jonge rol als Chrispijn jr., met
actrices als Julia Ude.Rosette van Bknne e.a., beleeft
de schouwburg zijn gouden tijd en geen mannelijke
Amsterdammer slaat een voorstelling van deze
pikante kluchten over.
't Is ook in dezen tijd, dat Prot tot verbouwing
overgaat. Was vroeger de voorkant afgesloten door een
ijzeren hek, waarachter zich een klein tuintje bevond,
'de noodzakelijkheid dreef den eigenaar ertoe, om op
dit tuintje een koffekamer te bouwen en de vestiaire
tot het dubbele uit te breiden, terwijl ook de zaal in
verschillende rangen werd verdeeld.
Tot 1912 blijft Prot in de directie. Dan, blijkbaar
nog eenige jaren rustig willende leven, biedt hij den
Frascati-Schouwburg te koop. Het is de vroegere
bureaulist van het rand-Tluater, Simons, die voor
? 118.000 eigenaar wordt. Als eerste bespeler zal op
treden de directie Chrispijn jr. en van Bitnne, die op
l September 1912 openen met ,,Het Cafétje" van
Tristan Bernard. Ongekend was het succes. Chrispijn
jr. als Albcrt en Annie van Ees, die debuteert als het
jonge meisje, zijn in Amsterdam het gesprek van den
dag. Maanden lang liep het storm voor de voorstel
lingen, doch de gemoedelijkheid, die er vroeger
heerschte, was uit Frascati verdwenen, door de
deftigheid, die de nieuwe directie er trachtte in te
voeren. Januari 1914 moeten, door achteruitgang in
zaken, de voorstellingen worden gestaakt en de deftig
heid verdwijnt weer. Juni 1914 neemt de jonge Bouw
meester, die in Flora" in den Haag het oude
Protgenre" met Kelly in de hoofdrollen hoeft voortgezet,.
de directie over en het Amsterdamsche publiek komt
weer als van ouds om zijn zoo zeer geliefden komiek..
Doch de oorlog breekt uit en het Ixzock vermindert
schrikbarend. Wel komt nog een korte tijd van groot
succes met Mobilisatie", waarin Kelly een enorm,
succes boekt; maar hij wordt ziek en sterft kort
daarna. Dan is het ook, trots alle pogingen, met dit
gezelschap gedaan.
Jaren volgen, waarin verschillende nieuwe ge
zelschappen Frascati" bespelen, maar geen enkele
kan op een groot finantiëj succes boeken, tot het de
directie Delmonte gelukt nog eenmaal het publiek te
trekken, Gedurende drie jaren is de zaal weer eiken
avond goed bezet en 't is weer het oude Prot-genre,
dat, wonderlijk, nu met artisten van mindere capaci
teiten dan vroeger, nog altijd succes heeft, zoodat
Frascati" dan ook nog in den volksmond de Schouw
burg Prot" heet.
Na Delmonte volgt nog n jaar de directie Kreeft
en Pauwels, die het weer (on revient.... enz.) met de
operette probeeren. Maar deze poging, trots artisten
als Willy Corsari, Kreeft en Louis bavids, mislukt en
dan raakt langzamerhand Frascati" in verval. Geen
enkel gezelschap houdt het er uit, geen enkel stuk
boekt er succes, het publiek komt eenvoudig niet
meer. Wat men ook tracht te doen, 't is uit en ge
durende maanden wordt de schouwburg gesloten,
omdat de exploitatie de onkosten niet meer opbrengt.
Bij de openbare veiling wotdt er zelfs geen aan
nemelijk bod op gedaan en 't schij.it dat de sluiting.
voor goed is, als eindelijk Rika Hopper en Jacques
van Hoven het gebouw aankoopen, om er een nieuw
genre te spelen. De naam Frascati zal verdwijnen en
misschien zal het gebouw, omgedoopt in Rika
Hopper-Schouwburg" een nieuw tijdperk van bloei
tegemoet gaan.
DE BEREIDINGSWIJZE STAAT OP