Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2599
SYSTEEMTEEKENING, MAGERE
BRUG TE AMSTERDAM
MEET- EN WISKUNDE ALS
FONDAMENT DER BEEL
DENDE KUNSTEN
DOOR H. J. M. WALENKAMP CZ.
ONLANGS ontmoette ik een onzer
bekende Qooische schilders, terwijl
hij den 15de-eeuwschen, zoo pittoresken
en evenwichtigen toren van het
pasgerestaureerde Larensche kerkje stond te
schetsen. Onder het houden van een
praatje viel mijn oog op enkele forsche,
geometrische lijnen, die de schilder in
houtskool over zijn doek getrokken had.
Alsbouwkunst-beoefenaar, die reeds van
zijn jeugd af de geometrie als grondslag
der bouwkunst erkent en propageert,
was het hoewel ik de bedoeling dier
lijnen onmiddellijk begreep niet meer
dan natuurlijk, dat ik hem vroeg, waar
om hij dit gedaan had. Uit zijn eigen
mond wilde ik naamlijk een korte ver
klaring voor deze werkwijze vernemen.
's Schilders antwoord kwam ongeveer
op het volgende neer:
Je zult wel begrijpen, waarom ik dit
doe ! Steeds verdeel ik mijn teekeningen
en doeken in enkele groote proporties,
om daardoor hoofdpunten te verkrijgen,
waarop ik vervolgens de markantste en
voornaamste deelen van mijn onder
werpen plaats. In de lange praktijk
van mijn loopbaan is mij overtuigend
gebleken, dat op deze manier mijn
werken ieder op zich zelf een afgesloten
geheel worden. Ofschoon zij natuurlijk
elk afzonderlijk slechts een deel der
werkelijkheid weergeven kunnen, ver
krijgen zij door deze forsche indeelingen
de eigenschap, beelden te zijn, waaraan
men zonder schade voor hun innerlijke
eenheid niets zou kunnen toevoegen of
iets van zou vermogen af te doen. Ik
zoek naar het geheel, naar de volkomen
afronding, de in-zich-zelf-geslotenheid,
waardoor m.i. alleen volkomen bevre
digende rust en harmonie, levende rust
en harmonie, ontstaan kunnen.
Een zeer ernstig gebrek van soms zelfs
de knapste onzer schilders lijkt mij,
dat zij geen voldoende oog hebben voor
den bouw van hun werk; zij
verwaarloozen maar al te dikwijls de compositie;
wat toch een der grootste en geheim
zinnigste ondergronden der beste kunst
werken aller tijden is. In de naturalis
tische schilderkunst en hare uitvloeisels
der latere tijden wordt de Compositie
maar al te zeer opzij geschoven of gering
schat.
Natuurlijk! het spreekt van zelf,
dat door een zoogenaamd systeem, of
door een meetkunstigen grondslag allén,
geen kunstwerken ontstaan ! Een derglijk
systeem is slechts een hulpmiddel, waar
van het genie zich al-of-niet bedienen
kan. Ook zónder een dergelijk stramien
is het heel wel mooglijk grootsche kunst
werken, louter door het intuitief gevoel
voor evenwicht, te scheppen. Doch,
waarom zouden wij geen gebruik maken
van de eenvoudige wetten van evenwicht
en evenmaat, die ons door de natuur-zelf
geleerd worden en die in al haar vrijuit
gegroeide, ongeschonden of onbelem
merde emanaties zoo duidlijk en onafwijs
baar naar voren treden? De geometrie
vermag juistheid, bepaaldheid, vastheid
aan een kunstwerk te verleenen.Intuitie,
gevoel uitsluitend, daarentegen verschaf
fen onzekerheid, wijfeling; het is een
raden zonder volkomen overtuiging. Zie
hier de oorzaak der zoo enorm
uiteenloopende qualiteiten in den bouw hunner
werken dier meesters, die uitsluitend op
hun gevoel" werken. Hoe vele hunner
beste werken missen bouw" en bevre
digen, ondanks al hun overige superieure
eigenschappen, niet volkomen; daar het
geen afgeronde, in-zich-zelf-besloten
geheelen, maar slechts afgepaste of
willeHet maakt een kunstwerk tot een ding
uit n stuk." ^ t
We dienen er terloops op te wijzen,
dat in de hier gereproduceerde
systeemteekeningen slechts enkele, nml. de
allervoornaamste hoofdlijnen, getrokken zijn;
de lezer zal echter begrijpen, dat dit
stramien van lijnen voor de onderdeelen
tot in het grenselooze kan worden door
gevoerd. In de meeste gevallen zal zoo'n
voortgezette onderverdeeling bij tee
keningen naar de natuur overbodig zijn;
daar hier slechts het markeeren van
monumentale hoofdpunten allereerst
vereischte is.
Hoe de bij deze afbeeldingen gevolgde
systeemverdeeling tot in het onbepaalde
kan worden gevolgd, toont onder
staand allereenvoudigst schema:
Liggend
Midden
Staand
Hoe ook de verhoudingen van het
geheel, den rechthoek, zijn, steeds wordt
DOM TE UTRECHT
GEZICHT OP DEVENTER
keurige moten" der werklijkheid zijn.
Het zijn brokstukken," waarvan men
het vervolg zoekt. En zoodoende be
vredigen zij, ondanks hun hooge quali
teiten, ons concentratievermogen en
-verlangen niet.
Ziehier dan in enkele woorden de
opinie van den schilder Co Breman;
en ter illustratie zijner overtuiging geven
we hier eenige zijner jongste werken.
Het kerkje te Laren, dat het uitgangs
punt van ons gesprek vormde, toont in
zijn weergegeven systeem-teekening,
welke regelmatige geometrische figuur
de grondslag voor deze evenwich
tige afbeelding was. Het is de gelijk
zijdige driehoek, die hier zoowei de
hoogte als breedte, maar bovendien de
geheele innerlijke verdeeling der voor
stelling bepaalt. De zelfde verdeeling
gold voor de lange magere brug te
Amsterdam" en eveneens voor het ge
zicht op Deventer."
Voor de Domkerk te Utrecht" werd
een slanker driehoek dan de gel.ijkzijdige
als grondfiguur aangenomen, naamlijk
een driehoek van ongeveer 5 op 7;
waarvan natuurlijk een rijziger werking
van de geheele compositie het onmidüjk
gevolg is. Ziehier enkele voorbeelden.
En zoo verschaft de natuur ons een
oneindige verscheidenheid van ver
houdingen, welke ons in staat stellen,
een even oneindige verscheidenheid van
kunstwerken te scheppen. Want, wel ver
re dat een geometrische grondslag ecu
belemmering, een dwangbuis voor de
vrije uiting van het genie zou zijn, geeft
het dit in tegendeel een betrouwbaren
ondergrond voor het wijfelloos neerzetten
en vaststellen der groote gebeden. Het
bepaalt de harten of middelpunten, de
knoop-pnnten, die het geheel
onverbreeklijk verbinden en aaneensnoeren.
SYSTEEMTEEKENING, GEZICHT
OP DEVENTER
hetzelfde schema gevolgd van de indee
ling der diagonalen en het midden zijner
zijden.
Het kwadraat vormt het midden; en
in onbegrensde verscheidenheid in lengte
en breedte heeft de kunstenaar, (al naar
den aard van zijn onderwerp) hier te
kiezen tusschen een onnoemlijk aantal
verhoudingen.
Het spreekt vanzelf, dat in een be
knopt algemeen overzicht als dit, slechts
een enkel voornaam onderdeel van het
systematisch werken op kunstgebied aan
geroerd kan worden. Naar we hopen,
moge het echter voldoende zijn om den
lezer van het gewicht ervan te door
dringen.
Het doet ons vooral ook daarom zoo
veel genoegen, hier eenige van Breman's
werken te kunnen publiceeren, daar men
bij oppervlakkige beschouwing nimmer
op 't idee zou komen, dat een geo
metrische indeeling als grondslag of on
dergrond dezer schijnbaar uitsluitend
naturalistische stadsgezichten en land
schappen dienden. Van onderscheiden
kunstenaars uit vroeger eeuwen ver
luidt, dat zij een zelfden weg bij hun
werken volgden. De gegevens daarover
echter zijn schaarsch, of liever, tot nog
toe onvoldoende onderzocht. Een
prachttaak is hierin weggelegd voor onze jon
gere kunsthistorici !
Bij werken van eenige andere onzer
Hollandsche kunstenaars, als bijv. der
Kinderen en Holand Holst, treedt de
geometrie duidelijker op den voorgrond,
daar vooral in hun decoratieve com
posities de meetkunstige lijnverdeeling
SYSTEEMTEEKENING, KERK
TOREN TE LAREN
niet alleen den ondergrond (het geraam
te) van het geheel vormt; maar deze
lijnverdeeiing ook in de waarneembare
voorstellingen zelf bewaard bleef.
Deze laatste werken verraden dan ook
onmiddellijk hun geometrische verwant
schap met de architectuur; en het
isvooral in hun voorname wandschilde
ringen en gebrandschilderde glazen, dat
dit helder aan den dag komt.
Bij kunstenaars als Toorop, van Ko
nijnenburg, Thorn Prikker en vele an
deren tegenwoordig, vooral ook onder
de Kubisten is eenzelfde streven tot
geometrischen bouw waarneembaar. Bij
dezen echter op geheel verschillende wij
ze ; daar het lijnenspel hunner
composities:onmiddellijk verband met de bepaalde
voorstelling hunner werken houdt, die
er een onverbreeklijk geheel mee trach
ten te vormen.
D.w.z. de lijnen zelf, in hun houding.
en tegenstellingen, drukken de onder
scheiden stemmingen hunner scheppin
gen uit; streven er althans krachtig naar
dit te doen. Hier vinden de lijnen hun
volkomen ontplooiing en beteekenis. Ze
liggen geheel aan de oppervlakte en
vormen dus niet uitsluitend het ge
raamte, het verborgene; maar tredera
onverholen aan het licht.
Deze onomwonden, open, geheel vrije
toepassing van het lijnenspel dezer
cathegorie van kunstenaars is een nieuwe
en staat nog in hcur opkomst. Het i?.
werklijk een nieuw geluid, veel goeds
belovend voor monumentale en tegelijk
expressievolle kunst.
Doch, te zamen met de ontbotting de
zer lenteknoppen werden de parasieten.
geboren, de eeuwig onafscheidbare.,
trachtend het jonge lover te vernietigen,.
Het immens gevaar toch schuit erin, en.
't openbaart zich reeds, zelfs in sommige
werken der besten, dat dit expressievol'
lijnenspel tot een cliché" verworden zak
tot een maniertje". Bij verschillenden
werd het dit reeds.
Vooral in religieuze kunst is dit v,
aarneembaar. Dit is een veeg teeken.
SYSTEEMTEEKENING, DOM TE
UTRECHT