Historisch Archief 1877-1940
No. 2601
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
KRONIEK VAN DEN DANS
DOOR J, W. F. WERUMEUS BUNING
XLI.
Laban-groep Twijfelingen,
en een op te maken balans
EVENMIN als men twee schilders
zou mogen beoordeelen naar twee
willekeurige doeken, mag men de
beteekenis van Mary Wigman, Laban en
hun dansgroepen afwegen naar wat zij
op twee avonden brachten, met uit
schakeling van hun verder, uitvoerig
werk. Het is mogelijk dat, bij de snelle
ontwikkeling, deze beide voorgangers
reeds achter zijn geraakt en dat jongere
groepen, die zich van hen afscheidden,
belangrijker en zuiverder werk kunnen
laten zien; het is evenzeer mogelijk dat
wij het in Nederland niet troffen met het
uitgevoerde en dat het Wigman- en
Laban-repertoire rijker is dan men na de
Amsterdamsche uitvoeringen, zou kun
nen meenen. Maar dat neemt niet weg
dat wij, waar de faam deze groepen
sinds jaren als het allerbeste uitriep van
wat de moderne Duitsche dans kon
geven, bij wat wij zagen teleurgesteld
werden. Niet zoozeer in wat de scholing
betrof: deze dans-amazonen van Wig
man waren goed gedrild, deze
Labandanseressen kenden haar vak; maar het
eindresultaat, dat wat er gedanst werd,
bleef in beide gevallen, hoezeer ook ver
schillend, onbevredigend. Op verschil
lende wijze, in verschillende genres,
hebben n ballet, n Javaansche dans,
n negers en Spaansche dans, ja zelfs
het technisch onvolmaakte volksdansen
der A.J.C, en het uit de gymnastiek
groeiende dansen van andere kringen,
ons meer van een waarachtig dansen
gegeven dan deze groepen. Is het omdat
wij hen zagen door den mist van hun
uitvoerige theorieën, belast en beladen
met hun verklaringen en idealen? Ik
geloof het niet; want de enkele maal dat
wij zuiver balletdansen zien, bloeit dat
ook boven technischen commentaar uit,
en zoowel Argentina als Jodjana dansen
ons alle belemmerende kennis van
Spaansch en Javaansch dansen in een
ommezien uit hoofd en oogen.
Het is veeleer dat men in deze Duit
sche groepen zoo streng theoretisch naar
een einddoel jaagt, zooveel vooropgezet
willen in den dans mengt, dat de sfeer
waarin dit dansen zich afspeelt troebel
en zwaar wordt en de beweging geen
deel meer vindt aan die spontane stuw
kracht, zonder welke geen dans nog ooit
leefde.
Dat toch zag men bij Mary Wigman's
uitgesproken neiging om een
danscultus, een extatisch dansen in het leven
te roepen in een hedendaagsche wereld
die zich daartoe nog geenszins geroepen
voelt, dat zag men in Laban's gedanst
tooneel, waar figuren als de nar, de
non, de hetaïre min of meer bedachte
figuren blijven, waar een ijdele koning
als Jodjana's Kelono, die in ras en
gedachte verder van ons af staat, ons
volkomen als levende gestalte aandoet.
Dansdrama, danstooneel groeit slechts
langzaam uit een samenleving. En, zoo
men meent dat het die samenleving kan
doen groeien, dat het bevruchtend wer
ken kan dan zal het toch eigener,
waarachtiger, minder vooropgezet artis
tiek moeten zijn dan wat hier voorals
nog gegeven wordt.
Wat men hier aan beweging ziet is
bij beide groepen, het moge herhaald
worden, streng van vorm, duidelijk van
lijn: er is niets weeks, vaags of
overgevoeligs aan. Het mist alleen en
welk een gemis, niet alleen van den dans,
een kern: religie, ritueel, algemeene
gedachte waarom het kan kristalliseeren.
Onze ontgoocheling kan dus wellicht
mettertijd, wanneer dit streven zich
handhaaft, nog veranderen; maar
voorloopig twijfelt men aan deze toekomst.
Temeer waar de techniek hier nog altijd
een staalkaart is van vele experimenten,
waaruit een eenheid te scheppen blijft.
Zoo plaatsen [b.v. de
Wigman-danseOcllool voor
Danskunst en Vrije Beweging
onder leiding van
?A.en ILvan der Vies - Szantó
Prospectus op aanvrage
1ste Helmersstraat 100
Amiterdam
LABAN-GROEP
ressen den voet vaak'.buitenwaarts, in
balletposities; maar 'waar het ballet
dat van uit het vrije heupgewricht doet
(en dehors), is hier die heup vaak nog
vast: de knie draait daardoor teveel
geforceerd, de voet evenzeer; men zou
er een bekwaam ballet- of
medicijnmeester wel eens op willen interviewen
of hier geen gevaarlijk forceeren aanwe
zig is
Binnen enkele weken wacht ons de
tegenhanger van dit moderne Duitsche
dansen: Pavlova, naar men zegt de
volmaakste balletdanseres. Dank zij haar
komst en den cyclus van den Kunstkrjng
hebben wij dan in n-jaar|een uiterst
veelzijdig repertoire voor oogen gehad,
een overzicht van veel wat er op dans
gebied leeft en er zal een balans moeten
worden opgemaakt.
In afwachting daarvan kan men vast
stellen dat het belangrijkste van dit jaar
nog altijd voortdurende groei in de
breedte is: ontwikkeling van gymnastiek
en volksdans, toename van dansscholen
en groepen, en, daarboven, de erkenning
van de waarde der groote tradities, ver
tegenwoordigd door Russisch ballet,
Javaansche (Jodjana) en Spaansche
dans (Argentina), die door geen modern
streven vooralsnog in hun groote zuiver
heid en vervoering van dansen geëven
aard zijn,
TOEGEPASTE KUNST
DOOR OTTO VAN TUSSENBROEK
Tentoonstelling Lebeau-Glas.
Aan den kunstenaar Chris Lebeau is
het voorrecht beschoren al wat er uit
zijne altijd bezige handen komt en welke
werkwijze hij ook toepast, te adelen
door volste overgave en toewijding.
Zijne opmerkelijke veelzijdigheid voerde
nimmer tot oppervlakkigheid en zoo
kan men in zijne, met een voor een
Europeaan welhaast bovenmenschelijk
geduld vervaardigde batiks uit vroeger
jaren; in zijne ragfijne
tafellinnenontwerpen (van Dissel); in zijne houtsneden,
aanplakbiljetten en teekeningen; in zijne
behangselpapier-motie ven(Hoff en Torn);
in wandschilderingen, gebrandschilderd
glas in lood en glazen sier- en gebruiks
voorwerpen (Leerdam en later Bohemen)
telkens weer bewonderende sterke en
toch steeds weder zeer gevoelige per
soonlijke en oorspronkelijke
beheersching der materie, waarbij een zuiver
begrip der stijlkundige bewerking het
eindresultaat ten goede komt.
Voor de vierde maal is Lebeau in de
kristalglas-fabrieken van Moser in Bo
hemen gaan werken en thans is door de
goede zorgen zijner echtgenoote in
de Bron" te 's-Gravenhage een deel
der fraaie werkstukken met een zeld
zaam verfijnde smaak uitgestald. Op
dof-zwarten ondergrond, op als spinrag
zoo teêre, handgeknoopte kleedjes van
eene Tsjechische kunstenares zijn de
stil-glanzende vazen en kommen en
schalen neergezet. Uit een wonderlijke,
melkwitte vaas van archaïschen vorm
rankt een bos smetteloos blanke witte
pauweveêren Er zijn stukken bij
met opzettelijk ruw-gehouden voet als
van bergkristal, waaruit als een vreemde
bloem de geaderde kelk oprijst; er zijn
ranke en slanke flesschen in gestolden
druppelvorm (hoe mooi werd hierin het
karakter van de zgn. paraison" be
waard !); bakken en schalen welker
rand werd omgestulpt en zoo speelde
Lebeau met de willige, maar toch weer
zoo moeilijk te beheerschen glas-massa,
zoekend en vindend tal van nieuwe
mogelijkheden in vorm, kleur en be
werking.
Het dient erkend: wat Lebeau uit
den vreemde aan eigen werkstukken
mee naar huis bracht stelt hem, naast
het vele schoons dat in Nederland op
het gebied der glaskunst geboden wordt,
onmiskenbaar op het allereerste plan.
Maar nog is deze werker niet tevreden.
NIEUWE
UITGAVEN
W. KRAMER EN DR. N. VAN DER
LAAN, Dietsclie Lusthof. Letterkundig
leesboek voor de hoogere klassen van
scholen voor middelbaar en voorberei
dend hooger onderwijs. Eerste deel.
Rotterdam, Nijgh en van Ditmar's
uitgeversmaatschappij.
BRANCO VAN DANTZIG, Over spraakge
breken en hunne bestrijding !
Er bestaat thans een behoefte aan
een beknopt Nederlandsen werk over
spraakgebreken, omdat de belangstelling
in alles wat het spreken betreft is
toegenomen en het niet iedereen moge
lijk is de omvangrijke in het Duitsch
geschreven boeken te lezen. De schrijf
ster heeft een dertigjarige ervaring als
leerares in spreken en zingen en heeft
reeds eerder vakkundige publicaties
gedaan.
Uitgever P. Noordhof te Groningen.
LABAN-GROEP
J, A. BOSKAMP S Zo
Meubelen
OVERVEEN