Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 APRIL 1927
No. 2602
Muziek ie de Hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
door HENMK SCHOLTE
Lubka Kolessa?llona Kabos
TWEE jonge pianisten, de eene Russische, de
andere Hongaarsche. Beiden in hun spel vol
jeugdig en improvisatorisch elan, de eene over de toet
sen van haar klavier stormend als een kozakken-hetman
over de steppen, de andere met sierlijke, evenwichtige
«n groote bewegingen, vrouwelijk-speelscher, maar ook
verfijnder en cultureeler in haar touche en haar uit
drukking. Lubka Kolessa speelde Chopin, het e-moll
concert. Het was geen Chopin, die als een bleeke
bloem bloeit in het kunstlicht der feestzalen, maar
een grillig en Slavisch danser, rap-voetig en van niet
te stuiten vaart. Chopin, die dit concert schreef ook
"om te kunnen schitteren als piano-virtuoos, zal zich
niet beklaagd hebben over Lubka Kolessa's vlak
heid" in de vertolking van zijn compositorisch wat
langademig en aan een te conventioneel schema
vastgebonden stuk. De oer-gezonde jeugd en de vitale
schittering van het spel der pianiste overwonnen
voor een volle Oroote Zaal Concertgebouw; en was
het mogelijk geweest de enthousiaste gevoelens der
toehoorders in bloemen om te tooveren, waarlijk, de
jonge Russin had vijf minuten lang in een
bloemenregen gestaan.
llona Kabos zette ons een vrij ingewikkeld pro
gramma voor, dat zij eveneens onstuimig en jeugdig
begon. Maar Brahms' Hündelvariaties, verdragen
wel een groote techniek, maar niet zoozeer jeugd en
onstuimigheid, en het scheen, alsof de pianiste de
stroeve fuga van het slot zoo nu en dan een paar
nijdige zweepslagen gaf om er wat gang in te krijgen.
Aan het andere groote werk, de b-moll-sonate van
Liszt ging een kleine Mozart-sonate vooraf, die een
beetje als een opgave in speelsche en gladde techniek"
-werd afgedaan. De sonate van Liszt werd echter
«en vertolking zoo boeiend als men van dit ten on
rechte verguisde werk wat te rapsodisch van karakter
zelden hoort. Men hoorde deze muziek wel met meer
geweld, maar bijna nog nooit zoo duidelijk spelen, niet
een prachtig touche, waarbij men aan Huniker's
woorden herinnerd werd, waar deze schrijft, dat in
iedere maat het geruisch van zijde en een lichte geur
van vrouwelijkheid in iedere cadens en triller is.
Een stuk muziek, dat vroomheid met hartstocht
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22 A DEN HAAQ.
Centraal Theater: ,,Een zér wild Huwelijk'',
door Max Reiman en Offo Schwarlz
OP zoek naar een paar vonken goed tooneelspel
in de kleine volksschouwburgen, nu de officiëele
gelegenheden zoo dikwijls teleurstellingen brengen, ben
ik deze week weer eens bij de Bree en de zijnen terecht
gekomen. Veel zaaks is het niet wat men daar ver
toont. Een Duitsch gevalletje waarbij een ten behoeve
van een erftante uit Calcutta gefingeerd huisgezin
eens vrijgezels plotseling, door de komst van voor
noemde tante, in een echt moet worden omgezet,
met alle consequenties van dien. Een bas-comique
kluchtje 'in het oude genre, waar wij eindelijk, ook
in deze regionen der kunst, juist een beetje bovenuit
waren. Maar toch, wanneer wij na een goeden maaltijd,
met een sigaar in het overigens leege hoofd, deze
verwarring bezien, is het nog we! grappig genoeg om
mee te lachen. En meer heeft de Bree vermoedelijk
ook niet willen bereiken.
Het is echter niet daarom, dat ik dit stukje zou
willen vermelden. Ook niet om het prijzenswaardige
entrain, waarmee de Bree en Poons c.s. met de
noodige gijntjes en smoesjes" de komische machines
tot maximale prestaties opjagen. Maar er wordt in
dit stukje, op ietwat zorgvuldiger wijze en daardoor
meer naar het tweede plan verschoven, werk geleverd
door een paar spelers, dat mér verrast dan het heele
stukje bij meka*.
In de eerste plaats Adolf Bouwmeester als de
komische raisonneur, die het edele, maar weinig
winstgevende beroep van ,-kerktorenhaanvergulder"
verruilde voor dat van doodgewone dief en er
wel bij vaart. Adolf Bouwmeester heeft zich voor
deze gelegenheid een prachtige, verloopen-listige kop
gegrimeerd, wiegelt over het tooneel met den pas van
een 80-jarige ballerdanseres en zet een typetje op
pooten. dat zijn applaus en meer dan dat, ten volle
waard is.
Minder opvallend, maar met weinig minder nauwge
zetheid doorgevoerd,is de uitvoerige knechtsrol vanPiet
Urban, dien ik al eens eerder om soortgelijk werk mocht
signaleeren. Het publiek vergeet te dikwijls, dat het
spelen van goede knechtsrollen evengoed een eigen
vak is als dat van jeun premier of marquéen dat
heele reputaties hun ontstaan daaraan te danken
hebben. In de wijze, waarop Piet Urban zich schminkt
en het juiste gebaar weet te treffen, zien wij weer eens
een liefde voor het bescheiden vak van utilité",
waaraan de oude heer Wensma pLizier zou hebben !
paart. Men mag het een eereplaats in het pantheon
der muziek niet weigeren".
llona Kabos' voordracht gaf magnifiek het karak
ter van deze muziek weer in haar spel, een karakter,
dat George Stand eens omschreef als afgebroken
phrasen, die half in de lucht blijven hangen, een grillig
phraseeren, dat eerder een onopzettelijke
gevoc.suiting is dan een werk, ontsprongen aan het verstand."
Na de pauze speelde llona Kabos eenige kleine
moderne Hongaarsche stukken, vooral zeer knap en
mooi van toon een Scherzo van Dohnangi en een suite
van Bartok. Met Chopin en een toegiftje uit de
Moments musicaux" van Schubert nam zij afscheid van
ons.
l
Kenners zeggen:
MIJ smaakt allén een
BROCHES
Cigaret"
Arti et Amicitia te Amsterdam. Werk van leden.
Buffa & Zoon, Kalverstraat, Amsterdam, Schil
derijen van Pier. Antonio ariazzo. Tot 16 April.
Kunsthandel B. L. Voskuil Jr., Rokin, Amsterdam.
Schilderijen van M. J. B. Jungmann. Tot 16 April.
Museum voor Egypt. Kunst, Leiden.
Amarnakunst. Tot 16 April.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Toegepaste Kunst
van Ned. Indié, verzameling W. O. J. Nieuwenkamp.
Tot 17 April.
Mij van schilder en teekcnkunst te Leeuwarden.
Schilderijen en tcekeningen van Jo Bezaan. Tot
24 April.
De Kunsthandel te Arnhem. Werk van Ch. Le
Roy. Tot 28 April.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilderijen
van H. M. Krabbé. Tot 30 April.
W. H. Hofstee Deelman, Vondelstraat 10, Am
sterdam, Schilderijen van Ch. L. Huguenot van
der Linden. Tot 30 April.
Frans Hals Museum, Haarlem. Werk van Jan
Mankes. Tot 30 April.
Voor de Kunst, Utrecht. Schilderijen van Charles
Eyck. Tot l Mei.
Künstzaal D. G. Santee Landeweer, Amsterdam.
Grafisch werk van Aart van Dobbenburgh. Tot l Mei.
De Brug", Frans Halsstraat 8, Amsterdam.
Zwart- en witteekeningcn van leden. Tot l Mei.
Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Werk van
A. Roland Holst?De Meester. Tot 5 Mei.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Schilderijen van
Kees van Dongen. Tot 8 Mei.
Rijksmuseum, Amsterdam. Egyptische Kunst. Tot
15 Mei.
Lakenhal te Leiden. Werk van Floris Verstcr.
Tot 15 Mei.
VAN NELLE'5 TABAK
KWALITEIT
ALOM VERKRIJGBAAR