De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 16 april pagina 20

16 april 1927 – pagina 20

Dit is een ingescande tekst.

20 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 APRIL 1927 No. 2602 Muziek ie de Hoofdstad door CONSTANT VAN WESSEM door HENMK SCHOLTE Lubka Kolessa?llona Kabos TWEE jonge pianisten, de eene Russische, de andere Hongaarsche. Beiden in hun spel vol jeugdig en improvisatorisch elan, de eene over de toet sen van haar klavier stormend als een kozakken-hetman over de steppen, de andere met sierlijke, evenwichtige «n groote bewegingen, vrouwelijk-speelscher, maar ook verfijnder en cultureeler in haar touche en haar uit drukking. Lubka Kolessa speelde Chopin, het e-moll concert. Het was geen Chopin, die als een bleeke bloem bloeit in het kunstlicht der feestzalen, maar een grillig en Slavisch danser, rap-voetig en van niet te stuiten vaart. Chopin, die dit concert schreef ook "om te kunnen schitteren als piano-virtuoos, zal zich niet beklaagd hebben over Lubka Kolessa's vlak heid" in de vertolking van zijn compositorisch wat langademig en aan een te conventioneel schema vastgebonden stuk. De oer-gezonde jeugd en de vitale schittering van het spel der pianiste overwonnen voor een volle Oroote Zaal Concertgebouw; en was het mogelijk geweest de enthousiaste gevoelens der toehoorders in bloemen om te tooveren, waarlijk, de jonge Russin had vijf minuten lang in een bloemenregen gestaan. llona Kabos zette ons een vrij ingewikkeld pro gramma voor, dat zij eveneens onstuimig en jeugdig begon. Maar Brahms' Hündelvariaties, verdragen wel een groote techniek, maar niet zoozeer jeugd en onstuimigheid, en het scheen, alsof de pianiste de stroeve fuga van het slot zoo nu en dan een paar nijdige zweepslagen gaf om er wat gang in te krijgen. Aan het andere groote werk, de b-moll-sonate van Liszt ging een kleine Mozart-sonate vooraf, die een beetje als een opgave in speelsche en gladde techniek" -werd afgedaan. De sonate van Liszt werd echter «en vertolking zoo boeiend als men van dit ten on rechte verguisde werk wat te rapsodisch van karakter zelden hoort. Men hoorde deze muziek wel met meer geweld, maar bijna nog nooit zoo duidelijk spelen, niet een prachtig touche, waarbij men aan Huniker's woorden herinnerd werd, waar deze schrijft, dat in iedere maat het geruisch van zijde en een lichte geur van vrouwelijkheid in iedere cadens en triller is. Een stuk muziek, dat vroomheid met hartstocht DIT MERK IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER TROFFEN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTERD. VEERKADE 22 A DEN HAAQ. Centraal Theater: ,,Een zér wild Huwelijk'', door Max Reiman en Offo Schwarlz OP zoek naar een paar vonken goed tooneelspel in de kleine volksschouwburgen, nu de officiëele gelegenheden zoo dikwijls teleurstellingen brengen, ben ik deze week weer eens bij de Bree en de zijnen terecht gekomen. Veel zaaks is het niet wat men daar ver toont. Een Duitsch gevalletje waarbij een ten behoeve van een erftante uit Calcutta gefingeerd huisgezin eens vrijgezels plotseling, door de komst van voor noemde tante, in een echt moet worden omgezet, met alle consequenties van dien. Een bas-comique kluchtje 'in het oude genre, waar wij eindelijk, ook in deze regionen der kunst, juist een beetje bovenuit waren. Maar toch, wanneer wij na een goeden maaltijd, met een sigaar in het overigens leege hoofd, deze verwarring bezien, is het nog we! grappig genoeg om mee te lachen. En meer heeft de Bree vermoedelijk ook niet willen bereiken. Het is echter niet daarom, dat ik dit stukje zou willen vermelden. Ook niet om het prijzenswaardige entrain, waarmee de Bree en Poons c.s. met de noodige gijntjes en smoesjes" de komische machines tot maximale prestaties opjagen. Maar er wordt in dit stukje, op ietwat zorgvuldiger wijze en daardoor meer naar het tweede plan verschoven, werk geleverd door een paar spelers, dat mér verrast dan het heele stukje bij meka*. In de eerste plaats Adolf Bouwmeester als de komische raisonneur, die het edele, maar weinig winstgevende beroep van ,-kerktorenhaanvergulder" verruilde voor dat van doodgewone dief en er wel bij vaart. Adolf Bouwmeester heeft zich voor deze gelegenheid een prachtige, verloopen-listige kop gegrimeerd, wiegelt over het tooneel met den pas van een 80-jarige ballerdanseres en zet een typetje op pooten. dat zijn applaus en meer dan dat, ten volle waard is. Minder opvallend, maar met weinig minder nauwge zetheid doorgevoerd,is de uitvoerige knechtsrol vanPiet Urban, dien ik al eens eerder om soortgelijk werk mocht signaleeren. Het publiek vergeet te dikwijls, dat het spelen van goede knechtsrollen evengoed een eigen vak is als dat van jeun premier of marquéen dat heele reputaties hun ontstaan daaraan te danken hebben. In de wijze, waarop Piet Urban zich schminkt en het juiste gebaar weet te treffen, zien wij weer eens een liefde voor het bescheiden vak van utilité", waaraan de oude heer Wensma pLizier zou hebben ! paart. Men mag het een eereplaats in het pantheon der muziek niet weigeren". llona Kabos' voordracht gaf magnifiek het karak ter van deze muziek weer in haar spel, een karakter, dat George Stand eens omschreef als afgebroken phrasen, die half in de lucht blijven hangen, een grillig phraseeren, dat eerder een onopzettelijke gevoc.suiting is dan een werk, ontsprongen aan het verstand." Na de pauze speelde llona Kabos eenige kleine moderne Hongaarsche stukken, vooral zeer knap en mooi van toon een Scherzo van Dohnangi en een suite van Bartok. Met Chopin en een toegiftje uit de Moments musicaux" van Schubert nam zij afscheid van ons. l Kenners zeggen: MIJ smaakt allén een BROCHES Cigaret" Arti et Amicitia te Amsterdam. Werk van leden. Buffa & Zoon, Kalverstraat, Amsterdam, Schil derijen van Pier. Antonio ariazzo. Tot 16 April. Kunsthandel B. L. Voskuil Jr., Rokin, Amsterdam. Schilderijen van M. J. B. Jungmann. Tot 16 April. Museum voor Egypt. Kunst, Leiden. Amarnakunst. Tot 16 April. Stedelijk Museum, Amsterdam. Toegepaste Kunst van Ned. Indié, verzameling W. O. J. Nieuwenkamp. Tot 17 April. Mij van schilder en teekcnkunst te Leeuwarden. Schilderijen en tcekeningen van Jo Bezaan. Tot 24 April. De Kunsthandel te Arnhem. Werk van Ch. Le Roy. Tot 28 April. Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilderijen van H. M. Krabbé. Tot 30 April. W. H. Hofstee Deelman, Vondelstraat 10, Am sterdam, Schilderijen van Ch. L. Huguenot van der Linden. Tot 30 April. Frans Hals Museum, Haarlem. Werk van Jan Mankes. Tot 30 April. Voor de Kunst, Utrecht. Schilderijen van Charles Eyck. Tot l Mei. Künstzaal D. G. Santee Landeweer, Amsterdam. Grafisch werk van Aart van Dobbenburgh. Tot l Mei. De Brug", Frans Halsstraat 8, Amsterdam. Zwart- en witteekeningcn van leden. Tot l Mei. Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Werk van A. Roland Holst?De Meester. Tot 5 Mei. Stedelijk Museum, Amsterdam. Schilderijen van Kees van Dongen. Tot 8 Mei. Rijksmuseum, Amsterdam. Egyptische Kunst. Tot 15 Mei. Lakenhal te Leiden. Werk van Floris Verstcr. Tot 15 Mei. VAN NELLE'5 TABAK KWALITEIT ALOM VERKRIJGBAAR

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl