De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 16 april pagina 4

16 april 1927 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

f»DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 APRIL 1927 No. 2602 SVEN BRASCH A17' IE nog niet beseffen mocht, welk '" een integreerend deel onzer samen leving wordt gevormd door de reclame, of wie nog sceptisch mocht staan tegen over het begrip: reclame-fcunsf, die zal tot een beter inzicht komen bij het zien van het Herfstnummer 1926 van The Studio." Reeds het feit, dat een belangrijk periodiek op kunstgebied het niet beneden zijn waardigheid acht, om (nu reeds voor de 2e maal) een Speciaal-nummer" geheel te wijden aan de reclame, zegt genoeg, om de oogen van sufferds en sceptici te openen. *.* De nuttige waarde van speciaal dit boek gaat heel ver.. Zij is niet alleen van algemeenen, maar bovenal van direden aard. Zij bestaat nml. in de ontzenuwing van de nog veel gehoorde bewering, dat een bedrijf of een artikel zich niet leent, te prozaïsch is om er aesthetisch verzorgde reclame voor te maken. Welnu: Zoo goed als alle in dit pl.m. 200 pagina's dikke boek gereprodu ceerde ontwerpen werden geïnspireerd door onderwerpen van den meest materiëelen, d.i. prozaïschen aard: transport, dranken, voedsel, toiletbenoodigdheden, kleeding, ruwe materialen; al deze zaken waren den opdrachtgevers niet te pro zaïsch om ze door kunstenaars te laten propageeren en den kunstenaars niet om er hun beste krachten aan te geven en om er prenten voor te maken, die den naam kunst" ten volle verdienen. Wie bijv. de geestige prentjes ziet, die Aldp Cosomati maakte voor Brand's Christmas Puddings", of, zoo men een nog prozaïscher gegeven wil: de forsche, haast monumentale prenten van Josef Binder voor Kaiser Borax, dien zal het ongemotiveerde van bovengenoemde be wering wel duidelijk worden. Hier zij terstond opgemerkt dat men ook in ons land meer en meer terug keert van deze dwaling. Verkade Comp. heeft reeds jaren geleden den onzin er van bewezen; de publicaties voor Lux" en Twink" mogen gelden als behoorende tot het beste uit latere jaren. Daarom te meer is het een pijnlijke MADE A5 IVF MADE THEM FOR K/VG GErtlfCE IV. BRANDS Al REAL OLD ENGLISH CHRISTMAS PUDD1NGS Kicti. full--J1a9Ourcd, ftqiuatcty t f ie f d and honritly ftntroui. Goodold-timc filum pt.Jdtngi, by sou'id old NO PRESHRVAT1VES S^W/^^- J^t^^^^^^-fi^*^fi^*^^f~?S ?Posters and Publicity Reclame voor Reclame-Kunst door WYBO MEIJER ontdekking, wanneer men bemerkt, hoe in dit boek het werk van Hollandsche kunstenaars volkomen ontbreekt. De groote landen: Frankrijk, Duitschland, Engeland, Amerika, Tsecho-Slowakije zijn natuurlijk in extenso vertegenwoor digd. Daarnaast echter ook eenige klei nere: Denemarken, Zwitserland, de ver gelijking waarmee Holland's reclame kunst in haar tegenwoordig stadium zeker kan doorstaan. Maar ten opzichte daar van heeft de samensteller gedaan of zijn neus bloedde". Of, ik vraag het me bijna angstig af, of moet de oorzaak van deze leemte ergens anders gezocht worden? ligt zij misschien niet bij den samensteller, maar bij de Hollandsche belanghebbenden zelve? In het vorige Studio-Jaarboek" komt een oproeping van den uitgever voor waarin hij verzoekt om inzen ding van bijdragen, ten einde deze ver zameling zoo volledig mogelijk te maken. Het is moeilijk aan te nemen, dat geen van de ingekomen Hollandsche bijdragen tegenwoordigd, zoodat deze oude kost wel geheel overbodig werd. Wat niet wegneemt dat hij een belangrijk kunste naar is, het blijkt opnieuw uit zijn ver pakkingen voor Sarotti-chocolade, zijn prachtig handelsmerk voor het FaunWeinrestaurant." De reproductie van het Cointreaubiljet van Mercier is vooral raadsel achtig, omdat hij verderop in het boek vertegenwoordigd is met vél beter werk uit lateren tijd; zijn biljet voor Pneus Wolber (Olympique) is een uitnemend specimen van hedendaagsche affiche kunst. Tot de voordeelen van deze uit gave behoort ook, dat men eens wat te zien krijgt van buitenlandsche kunste naars, wier werk hier, door het geringe contact dat wij op dit gebied met hun vaderland hebben, weinig of geheel niet bekend is. Zoo zijn bijv. een verrassing de Japansche biljetten voor Tokyo, Nichi-Nichi, Shimbun, [Childrens Exhibition en voor The Yachio Life In surance Co. Vooral het eerstgenoemde is, met vol behoud van zijn Japansche SHEU-MEX LTD. SHELL CORNER. K1NGSWAY E. MC. KNIGHT KAUFFER ALDO COSOMATI voor opneming waardig zou zijn bevon den. Het is evenmin waarschijnlijk, dat geen der Hollandsche belanghebben den den oproep gelezen zou hebben. En men moet, gezien dit alles, wel komen tot de droevige conclusie, dat niet de neus van Sydney Jones heeft gebloed, maar die van Jan Salie, still going strong"! * * Op de wandeling door dit boek ont moet men vele oude bekenden, wordt men opnieuw weer getroffenjdoor de distinctie der Engelschen, de gedurfde en knappe kleuren-combinaties der Duitschers, den ouderwetsch-plastischen stijl der Franschen, een stijl, die zich,» na vijftig jaar! nóg niet heeft kunnen los maken van den invloed van Chéret. Ook in het werk van den Italiaan Capiello is die invloed, eigenlijk nog sterker, kenbaar. Zijn uiterst luchtig gekleede, enthousiast gebarende vrouwen figuren (biljet Delices" Ferrand en Renaud en dat voor Champagne Royat) druischen in tegen elke opvatting van wat Wij, nu, verstaan onder decoratieve affiche-kunst. l' Er zijn trouwens meer reproducties van biljetten, die in onze moderne recla mekunst niet meer thuis hooren, en die men in een zóó recente uitgave niet verwachten zou. Het Fransche biljet van Mercier voor Liqueur Cointreau en het Duitsche van Julius Gipkens voor Brühl" kunstnaaldwerk zijn van vél te ouden datum om hunne aanwezig heid hier te kunnen rechtvaardigen. Dat van Gipkens komt reeds voor in het Jaarboek van den Duitschen Werkbund 1912! Bovendien is Gipkens nog door andere, later ontstane ontwerpen verPERFORMANCE IS PROOF UUT CLArM5 PROVE NOTHING W TOAUSTRALBA ACIW55 THE ATLANTIC ACROS PERFORMANCES NEVEU ACHIEVED ON ANV SPIRIT BUT SHELL SHELL-MÏXLTD, SHELL CORNER. KJNGSWAY karakter, niettemin een biljet, dat met de beste moderne Europeesche, affiche kunst op n lijn mag staan. Van de jongeren, wier werk treft, noem ik Josef Binder, een Weener, in den aanvang hier al aangehaald om zijn biljet voor Kaiser Borax". Niet minder kloek is een ander van hem, voor de Wiener Secession". Dan is er de jonge Deensche kunstenaar Sven Brasch, die buitengewoon de aandacht verdient. Van de 6 reproducties van zijn werk noem ik vooral het biljet voor C.L.O.C. (Deensche likeur), dat voor posen Taendstikker", dat voor het Casino te Kopenhagen, en die voor de Films Centralen en het Scala Theater te Kopen hagen. Het werk van Sven Brasch munt uit door eenvoud van conceptie, terwijl, althans voor zoover de zwart-en-wit re productie een oordeel erover toelaat, ook in het aantal kleuren groote sober heid door hem wordt betracht. Hij is bij uitstek de man, die nieuwen vorm weet te geven aan reeds dikwijls ge bruikte ideeën, of, zooals Sydney Yones het in zijn inleiding zegt: to raise a common theme far above the common place". Zwitserland doet op het gebied van reclamekunst in de laatste jaren veel van zich spreken, n door wat er ge maakt wordt n door de zorgzame be moeiingen van overheidswege. Zoozeer trekt deze zorg de aandacht, dat onze Amsterdamsche overheid een speciale reis naar Zwitserland heeft gemaakt, om /e van naderbij te bestudeeren (en, laat ons hopen, na te volgen !). Op den voorgrond treden de figuren zijn daar Hugo Laubi en Robert Stöcklin. Van Laubi 'vindt.men.hier eenige^biljetten TOKYO ONTWERPER NIET BEKEND in kleuren gereproduceerd; met name dat voor het café-restaurant Rosatsch in St. Moritz, en dat voor de Weinhandlung Baur au Lac" te Zürich, geven een goeden indruk van zijn talent. Van Rob Stöcklin noem ik vooral het biljet voor het Quod Libet Maskenball, dat frappeert door den eenvoud en het mooie letterschrift. Een derden Zwitser wil ik hier nog noemen, Nizzoli, die voor Bitter Ie Coq" een dankbaar gebruik maakte van den naam: een haan in rood-wit-en-blauw, met gele letters daaronder, en alles tegen een zwarten grond, doen dit biljet mede behooren tot het allerbeste. En,de Engelschen? Namen als Torn Purvis, Aubrey Hammond, Austin Cooper behoeven feitelijk geen nader be toog, voldoende bekend als zij staan als meesters op hun terrein. Minder bekend nog zijn Stephen Spurriër en Vernon Hicks, hier beide, vooral Hicks, met knap gecomponeerde biljetten, tot in de tails goed verzorgd, zooals dat van een Engelschman te verwachten is. * * * Rest ten slotte de eervolle vermelding van de hier aanwezige zwart-en-witkunst. Engeland en Amerika, het is bekend, munten vooral hierin uit. Als voorman van de Engelschen mag gelden E. Mc. Knight Kauffer; wat hij hier laat zien, bijv. in die beide advertenties voor The Shell Mex. Ltd.", nadert aan het volmaakte. Aubrey Hammond's gees tige prentjes voor Canadian Club Whisky (in Victoria's Day's") kent men uit Punch"; hier, in de sterke verkleining, komt hunne subtiliteit nog meer uit. Ik vermeld verder nog Harold Nelson, bekend door zijn uitvoerige prenten voor Dewar's Whisky-prenten, zóó-ver door gevoerd dat het bijna gravures zijn. In Amerika hebben de namen van C. P. Helck, W. F. Elms vooral, en Walter D. Pague een welverdienden goeden klank. JOZEF BINDER

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl