Historisch Archief 1877-1940
No. 2603
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 APRIL 1927
13
TOEGEPASTE KUNST:
door OTTO VAN TUSSENBROEK
NAAR AMEWKX CANADA
CUfcA EFMEXKÖMET DE
HOLLAND
AMEKIKA,
l *r
___^
L. KALFF
T_J ET is wel een zér verblijdend teeken van
ver*?*? beterd inzicht (zoowel uit zakelijk als aesthetisch
beginsel beschouwd) dat de Directie's van belangrijke
Scheepvaart-maatschappijen zich van de medewerking
verzekeren van begaafde kunstenaren ten einde, door
middel van fraaie reclame-biljetten, meerdere bekend
heid te geven aan de
onder hare leiding toe- -gi^^^^^^^^yggg
vertrouwde "l exploitatie
van stoombootdiensten
naar vreemde en verre
gewesten.
Dit geeft ons gereede
aanleiding eens een drie
tal uitgaven te bespre
ken, aan de goedwillige
lezers en lezeressen over
latend, aan welken ont
werper zij den eere-palm
zouden wenschen uit te
reiken.
Daar is allereerst het
biljet van de bekende Ba
tavierlijn door B. van der
Leek. Hij is de man der
synthetische
vormen-wedergave en dat is dan
ook in de strakke, zorg
vuldige maar ook zeer
persoonlijke teekening
van het stoomschip en
van de beide
figuurgroepen, duidelijk te her
kennen.
De Batavier IV" met
den rooden band waarop
in wit de letter M om de
breede pijp neemt het
grootste deel van dit biljet
in; links en rechts in de
bovenhoeken
metdaartusschen in eenvoudige en
gemakkelijk leesbare let
ters de naam der Stoom
bootmaatschappij, werden in eene eigenaardige (aan
de Egyptische kunstbeginselen herinnerende) profiel
stelling de gestalten geteekend van sjouwerlieden,
die het schip lossen en reizigers met hun reisgoed.
De mededeeling, welke door dit ontwerp (uitgevoerd
in zwart, blauw, bruin, rood en groen door de Druk
kerij Geuze te Dordrecht) wordt voorgestaan gaat
in eene zekere, opzettelijke, naieviteit der compositie
recht op het doel aan en van der Leek bleef zichzelf,
in deze voor hem niet alledaagsche opgave, dan ook
volkomen getrouw. Er is niets van het picturale in
deze teekening dat men in buitenlandsche biljetten
zoo vaak kan opmerken: alles is streng decoratief,
strak en sterk gegeven, want voor dezen ontwerper
gold ongetwijfeld als hoofdzaak de gedachte: het schip,
en het vervoer over zee van levende wezens en doode
goederen. Zijn lijnen zijn ragfijn, met de pen geteekend,
daartusschen liggen de kleuren vlak gestrekt, maar
in teekening en kleur is vooral dit het opmerkelijke,
dat een en ander juist door de uiterst beschaafde
eigenschappen opvalt te midden van den overvloed
van banaliteiten welke men overal (en vooral aan de
stations in den lande) gedoemd is aan te treffen.
Van meer recenten datum is een fraaie en sterke
plaat door W. H. Gispen voor de Rotterdam
ZuidAmerikalijn ontworpen (in steendruk uitgevoerd door
de N.V. Kühn en Zoon te Rotterdam in zwart, rood,
blauw en geel).
De voorsteven van een stoomboot der lijn, de
A1dabi", aan welker spits-gesneden boeg de puntige
ankers tegen de kluisgaten zijn opgetrokken, doorklieft
de effen blauwe zee. Een derde deel van gansch het
beteekende oppervlak is hierdoor ingenomen, terwijl
rechts en over de totaal-breedte van het biljet de
belettering werd aangebracht, waarbij Gispen in
volkomen moderne opvatting de vierkante letter
vormen in deels verticale, deels'horizontale opstelling
geeft en daarbij toch niet aan duidelijkheid verliest.
Hij ging ongetwijfeld uit van de leidende gedachte:
schip en golven. De styliseering dezer laatste in drie
lichtblauwe zig-zag-banden als een fries tegen het
donker-azuur der zee; de vlijmscherpe snede van
den boeg, welke het water doorklieft, het is alles
opmerkelijk beginselvast gegeven met als donkerste
noot te midden van felle kleur-blokken het dof-zwart
van den scheepsromp. De ontwerper van dit biljet
is als zeer bekwaam metaal-drijver gewend met hard
materiaal te werken. Zijn biljet van de Rotterdam
Zuid-AmerikaliJn is als staal zoo hard, maar daardoor
juist ook zoo ongemeen krachtig van uitdrukking.
W. H. GISPEN
voor een affiche misschien haast te broos en picturaal
aandoend geheel, maar volledig te roemen is de eenheid
van hand in teekening en belettering, terwijl het ove
rigens heel de charme heeft in een buitengemeen
zuivere kleur-afstemming van oranje-vermilloen en
Gobalt-blauw (op wit papier) van het Vaderlandsche
oranje, blanje, bleu.
Mogen deze goede en verheugende uitkomsten
aansporing blijken hoe langer zoo meer aan de
overtalrijke zeer bekwame en oorspronkelijke talenten
in Nederland een goeden kans te geven om deze
in volheid te ontplooien !
BRTRUIER-LUN
GOEDKOOPSTE EN i
CEMAKKELUKSTE ROUTE
GEREGELDE DIENST
VOOR VRMCHTENPASSAGE
-ROTTERDRM
LONDENW*H.MÜLLER
B. VAN DER LECK
Het bekende Tres facent Collegium" geldt ook
hier. Als derde komt Ir. L. Kalff aan de orde met een
door L. van Leer en Co te Amsterdam uitgevoerd
biljet voor de Holland?Amerikalijn.
Een smetteloos blanke meeuw zweeft over de vol
maakt vlakke zeespiegel, waarin de witte, met
blauw doorbroken witte reflexen zich afteekenen.
Op den achtergrond een der schepen van bovengemelde
maatschappij waarvan de gele dubbelpijpen met de
Rotterdamsche kleuren in banden van groen, wit,
groen te herkennen zijn en waaruit een lange,
slanke rookpluim sliert.
Hier is de stilte weergegeven in een zoo verfijnd, een
Nieuwe
Uitgaven
Wandelingen om Am
sterdam, een uitgave van
den A.N.W.B. die voor
zich zelf spreekt. A. E.
d'Ailly heeft, in samen
werking met het ge
nootschap
Amstelodamum dit werkje, dat in
een groote behoefte voor
ziet geschreven. Achterin
is een duidelijke kaart.
Van kaarten gesproken:
Ten Brink's Ideaal
verkeerskaart van Nederland
in 12 deelen, per deel
niet minder dan zestig
cents, vormt het voor
beeld van hoe een kaart
niet moet zijn. De vettige
steendruk doet het on
derscheid tusschen secun
daire en tertiaire wegen
geheel te loor gaan. Met
deze kaart kan men zich
weer eens niet orienteeren.
Als men de tweede weg
rechtsch" denkt te moe
ten nemen, om een zeker
punt te bereiken, dient
men er zeker van te zijn,
dat er tusschen den eersten en den tweede weg niet
een weg is, die niet op de kaart staat, en waar men
dan bij vergissing steeds toch in slaat. M. K.
IWÖttEROAM WILLEM5 PLEIN 3
JbaGaapi. abaaaaa. DDDDDD