Historisch Archief 1877-1940
No. 2603
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 APRIL 1927
17
Muziek in de Hoofdstad BOUWKUNST
door CONSTANT VAN WESSEM
Holl. Kamermuziekvereeniging
DAT de musici van onzen tijd zich aan de
muziekbeoefening van onzen tijd moeten aanpassen wordt
langzamerhand wel duidelijk. De oprichting van deze
Hollandsche kamermuziekvereeniging" is er weer
een blijk van. Wij zagen reeds op verscheidene
concerten van het Concertgebouwsextet, het ensemble,
dat eigenlijk het eerst in een behoefte" poogde te voor
zien, hoe-de leden van dit ensemble gedwongen werden
steeds meer medewerkers te zoeken, om de uitvoe
ringen van vooral moderne muziek voor kamerorkest
of klein orkest geschreven mogelijk te maken. Wij
bezaten reeds in van Warmelo's Klein orkest" een
ensemble, dat in streven gelijk te stellen was met
de nieuwe Kamermuziek-vereeniging. Waar is dit
ensemble gebleven? Wij zagen verscheidene van
zijn leden thans mede spelen in het nieuwe ensemble.
Het kleine orkest is een eisch van onzen tijd. Niet
alleen ter wille van de kleine bezetting waarmede
LIEN KORTER,
die Woensdag j.l. te Amsterdam debuteerde
de klassieken van voor de 19e eeuw hun concerten
arrangeerden, noch van de duurte van een groot
orkest tegenwoordig, zooals pessimisten het wel eens
hebben willen voorstellen. Neen, de moderne com
ponist schrijft voor klein orkest, omdat hij niet meer
naar klankvulling streeft, naar zoo breed mogelijke
geluidsontwikkeling, maar naar klankrytóom, door
ieder instrument bij het gebruik te beoordeelen naar
zijn individueel klankkarakter. Vertiendubbelde violen
komen in het moderne orkest niet meer voor. Eén
viool klinkt evengoed als tien. Citeeren wij Collaer:
Wanneer tien violen hetzelfde spelen, zijn toch de
trillingen niet geheel gelijk. Dit verzwakt de werking
der toongolven en de nuances gaan verloren. Een solo
instrument heeft het voordeel, dat het een meer
weelderigen, uitdrukkingsvolleren toon kan laten
klinken en karakteristieker werkt. Daarom ontwikkelt
een orkest, dat uit soloinstrumenten bestaat een
wezenlijk grooteren klankrijkdom dan het vroegere
orkest, niettegenstaande diens verdubbelingen en
verdriedubbelingen van groepen en aantal. De con
centratie van het moderne orkest tot op enkele in
strumenten van solistisch karakter is thans een feit
geworden.
Het aanwenden van het solistische instrument
brengt den modernen componist er toe zich meer
ingaand met de uitdrukkingsmiddelen van dat instru
ment bezig te houden, bij het componeeren diens
individueel karakter te handhaven en in zijn composi
ties nuancen en effecten te brengen, die een nieuwe
expressiviteit aan de muzikale gedachte geven.
Ongetwijfeld heeft het moderne orkest voor de
vermeerdering der uitdrukkingsmiddelen van be
paalde instrumenten, vooral de blazers en het slagwerk,
veel geleerd van den jazzband.
In dit licht bezien is Strawinsky's Ragtime voor
elf instrumenten" een zeer belangwekkende compo
sitie. Zij geeft als het ware het raderwerkje van een
nieuwe expressiviteit, geïnspireerd op de effecten
van den jazzband, doch vrij van diens sentimenta
liteit. Een van onze critici heeft haar inhoud ontstel
lend leeg" genoemd, en deze muziek is ook meer
amuGerzoe's Nieuwe Gebomw
door H. J. M. WALENKAMP
D
, E ontzaglijk hooge, steeds maar stijgende,
als aan geen limiet gebonden grondprijzen in
de Centra der groote steden, veroorzaken, dat het
nuttig effect der voor bebouwing beschikbare terrein
oppervlakten als 't ware tot op den millimeter moet
worden uitgebuit. En daar dergelijke oppervlakten
in lengte en breedte absoluut begrensd zijn, spreekt
het van zelf, dat de onstilbare ruimtehonger uitslui
tend door het steeds hooger en dieper gaan bouwen
kan verzadigd worden.
Een kinderlijk optelsommetje toont reeds onmidde
lijk, wat elke verdieping mér voor de inwendig
beschikbare ruimte te beteekenen heeft. Het
beteekent niet meer of minder, dan het telkenmale wederom
geheel benutten van het oorspronkelijk beschikbare
grondoppervlak bij elke nieuwe verdieping. Doch dit
niet alleen. Want hoe hooger de verdiepingen gelegen
zijn, hoe waardevoller voor verschillende typen van
groote moderne gebouwen zij worden, daar licht- en
luchttoevoer bij het ten hemel stijgen steeds idealer
worden ! Hoe hooger dus een verdieping, hoe onbelem
merder het licht en hoe zuiverder de atmosfeer er zijn.
Mochten in vroeger tijden de bovenverdiepingen der
gebouwen door het ernstig bezwaar van het
trappenklimmen als minderwaardig gerekend worden, sedert
de uitvinding en de groote vervolmaking van het
liftsysteem is dit bezwaar nagenoeg geheel onder
vangen. Nu de uitstekend en vlug werkende liften
in alle moderne groote gebouwen hun onverpoosde
functies verrichten, zijn de bovenste verdiepingen
de waardevolste in die gebouwen, waar de bizondere
aard der werkzaamheden den best mooglijken toevoer
van veel en onbelemmerd licht vereischen.
* *
*
In Oerzon's nieuw gebouw tusschen Spuistraat en
Singel zijn de voornaamste ateliers (die waar het in
de eerste plaats op veel en uitstekend licht aankomt)
dus terecht op de hoogste verdiepingen geïnstal
leerd.
Architect Adriaan Moen, de ontwerper van het
bouwwerk, die ons op zijn werk rondleidde, voerde
ons zonder bedenken van den beganen grond dan
ook, alsof dat zoo vanzelf sprak, met de liftkooi direct
naar de bovenste verdieping. Er heerscht daar een
echt aangename, opgewekte sfeer, die natuurlijk
hoofdzakelijk aan de goede, gelijkmatige
lichtverdeeling moet toegeschreven worden. Van hoeveel
gewicht deze oordeelkundige lichtverspreiding voor
een modeatelier (waar alles op juist zien en zuivere
vorm- en kleurafwerking aankomt) is, behoeft niet
nader aangeduid te worden.
Het is bizonder interessant, in dit gebouw waar
te nemen, hoe de lichttoevoer bij het dalen van elke
verdieping geleidelijk iets vermindert. Dit is een
natuurlijke trapsgewijze afdaling, door den ontwerper
uitstekend benut, door in de benedenverdiepingen
hoofdzakelijk de uitgestrekte opslagplaatsen op te
stellen, waar de ontzettende voorraad stoffen be
waard wordt, welke boven in de ateliers verwerkt
of in de magazijnen verkocht worden.
Op de parterre zijn het groote bediendenkantoor,
het privékantoor en de groote vergaderzaal gevestigd.
Deze verdieping werd daarom hoofdzakelijk ook
met het oog op den lichttoevoer veel hooger dan de
andere genomen.
Een bouwwerk als dit heeft uit den aard der zaak
uitsluitend een zaaklijk" karakter. Luxe in den
bouw zal men er tevergeefs zoeken. Het is een atelier,
een opslagplaats en kantoorgebouw tegelijkertijd;
dit alles spreekt duidelijk uit zijn geheele type en
voorkomen. Alles is tot het strikt praktische beperkt.
En toch maakt het geheel een flinken, royalen
indruk, daar alle toegepaste materialen, hoewel sober,
doelmatig en deeglijk zijn. Alles is natuurlijk brand
vrij geconstrueerd. Gewapend beton, ijzer en glas
voeren als bij alle moderne gebouwen den scepter.
De buitengevels zijn echter in baksteen uitgevoerd,
met een plint en hier en fiaar banden van gegoten
steenslag om het geheel te verlevendigen. Dat
hier baksteen toegepast werd, vond zijn grond in
het waardeerbare streven, niet al te zeer uit de
bestaande oude stadssfeer in dit gedeelte der stad te
springen.
Het gebouw, nieuw als het nu nog is, past zich
reeds thans, wat zijn kleurwerking betreft, goed bij
zijn omgeving aan; en binnen enkele jaren zal het
natuurlijk nog beter in den algemeenen toon opge
nomen worden.
Het eenig bezwaar, dat men tegen het uiterlijk
aspect van het bouwwerk kan laten gelden, is dat het
zich te veel boven zijn omgeving verheft. (Dit geldt
vooral voor den hoogen uitbouw aan de Singelzijde
bij den hoek van de Raamsteeg.) In dit opzicht
is het echter heilig boven verschillende andere
groote werken van den laatsten tijd te Amsterdam.
We zullen hierover verder maar zwijgen. Alleen
dit: Eén van de twee: of de Gemeente zal spoedig
geheel andere bepalingen dan de thans geldende ten
opzichte der bouwhoogten in de Oude Stad moeten
vaststellen; of zij zal hoogere bebouwing zonder
bepaalde uitzondering moeten toestaan.
In het laatste geval wordt de onovertroffen, ter
wereld nige schoonheid der grachten langzaam
maar onherroepelijk vernietigd.
Gerzon's nieuwe bouwwerk aan den Singel moet,
wat zijn hoogte betreft, ten opzichte van enkele
andere nog bescheiden genoemd worden, maar dat het
de grachteenheid schaadt, kan niet ontkend worden.
Afgescheiden van dit laatste echter moeten wij
constateeren, dat Amsterdam hier een deeglijk mo
dern bouwwerk rijker geworden is. De hoofdkenmer
ken ervan, zooals gezegd, zijn eenvoud en ongezocht
heid: vooral dit laatste is ons uitermate sympathiek.
Vóór alles spreekt er een echt zaaklijke geest uit.
Wars is het van aanstellerij, onsmaaklijke pompeus
heid of opgeschroefde reclamezucht.
Dit wil in dezen tijd, en op dit gebied, heel wat
zeggen.
sant en vernuftig, dan diepzinnig, maar zij is veel
meer dan een overmoedige grap of een modernisme
a tort et a travers: constructief zoowel als door een
ondanks allésoberheid der middelen groote
expansiviteit is zij een interessante studie in herschepping
naar den tijdgeest" van oude instrumentale dans
vormen geworden.
Nog sterker op de klank-plastische werking ingesteld
is Malipiero's Ricercari" (Onderzoekingen) inderdaad
onderzoekingen, doch hier nog zonder een bereiken,
want deze klankstudien blijven boeien zonder te
bevredigen.
Toch is dit werk belangrijker dan Roussel's nieuwe
Serenade", voor vier instrumenten, die zonder vee!
nieuws de voetsporen der polytonalisten volgt, en
blijft zweven tusschen het impressionisme en de
nieuwe zakelijkheid" van heden.
Deze drie werken in eerste uitvoering vormden het
moderne deel van het programma, dat de Hollandsche
Kamermuziekvereeniging op haar eerste concert
verleden Donderdag uitvoerde en waarin de stukken
van Malipiero en Strawinsky door Paul F. Sanders
werden gedirigeerd.
Het gedeelte voor de pauze was gewijd aan Rameau
en Mozart. De suite uit Ramenau's ballet Les indes
galantes" en bewerkt door Dukas, is een aange
name muziek zonder veel pretentie, die onder leiding
van P. Tiggers een beetje stroef nog liep". Het
beste van het geheele programma werd echter de
uitvoering van Mozart's concert voor harp en fluit,
mede door de meesterlijke voordracht der solopartijen
door Rosa Spier en Feltkamp, een uitvoering, die
in zekeren zin die van het Concertgebouwsextet nog
overtrof, daar de Aula van het Koloniaal Instituut
meer expansie toelaat aan het geluid van een klein
orkest, dan de al te gevoelige acoustiek van de kleine
zaal Concertgebouw, die gauw drukt".
Alles bij elkaar hebben wij niet dan de grootste
waardeering voor wat door de Hollandsche Kamer
muziekvereeniging met dit concert Is geëntameerd. Het
spreekt van zelf dat dit ensemble, dat Is samengesteld
uit orkestleden van het Concertgebouworkest en
andere uit den aard minder in samenspel gerouti
neerde medewerkers, nog in hechtheid van samenspel
moet groeien, wat in het bijzonder moeilijkheden geeft
bij uiterste slagvaardigheid eischende composities
als Strawinsky's Ragtime.
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY,
AMSTERD. VEERKADE 22 A DEN HAA«.