Historisch Archief 1877-1940
No. 2604
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 APRIL 1927
15
'
De Hollandsche Schouwburg
door H. K. TEUNE
DE HOLLANDSCHE SCHOUWBURG
X. De Artis (Hollandsche) Schouwburg
T N 1889 stierf Dr. O. F. Westerman, de zoo
*geliefd3** directeur van Artis. In zijne nalatenschap
bevond zich ook het heerenhuis, Plantage Middel
laan 46, waar hij jaren had gewoond en dat door de
erfgenamen aan Louis Bouwmeester werd aangeboden,
om op den grond een schouwburg te bouwen. Deze,
die juist in dien tijd kwestie had met den Raad van
Beheer van het Nederlandsch Tooneel", greep een
dergelijke gelegenheid, om zelf directeur van een
eigen schouwburg te worden, met beide handen aan.
Den architect C, A. Bombach deed hij de plannen
ontwerpen en op 14 Februari richtte hij tot B. en W.
het volgende request:
Geeft met verschuldigden eerbied te kennen,
Louis Bouwmeester, tooneelspeler, wonende aan
de Kerkstraat No. 373, dat hij in koop heeft een
gebouw aan de Plantage Middellaan No. 46,
dat hij dit gebouw wenscht te sloopen en op het
daardoor verkregen terrein wenscht te bouwen een
Theater, genaamd Bouwmeester Theater, dat hij tot
dat einde de vereischte teekeningen en eene memorie
van toelichting hierbij overlegt en eerbiedig verzoekt,
dat aan hem adressant de vereischte bouwvergunning
moge worden verleend en verzoekt om technische
aangelegenheden betreffende dien bouw door den
Architect C. A. Bombach te doen bespreken.
't Welk doende,
Van UwEdelachtb. de gehoorzame dienaar
Was get. Louis Bouwmeester,,.
Doch B. en W. die de plannen doen onderzoeken,
adviseeren, op grond der rapporten vooral van den
Brandweer-commandant Steenkamp, afwijzend op
het verzoek te beschikken en in de vergadering van
den Raad op 13 Maart 1891 wordt aldus besloten.
Bouwmeester, hierdoor ontmoedigd, ziet verder van
de zaak af; maar Bombach zet door en weet de heeren
Kreeft en Buderman te winnen voor zijne plannen.
Deze, reeds lang bezig om een eigen operette-theater
te stichten, doen door Bombach opnieuw de aanvraag
tot slooping en opbouw van een Theater, genaamd
Artis-Schouwburg en op 3 Augustus 1891 worden de
verbeterde plannen ingediend. 25 September 1891
komt eindelijk de vergunning, zij 't dan ook met
bindende bepalingen tegen brandgevaar en l Mei
1893 wordt het toen moderne gebouw met z'n loge's
en z'n twee balcons, zijn stalles, parquet en parterre
opgeleverd.
5 Mei 1893 wordt het gebouw feestelijk ingewijd
met een proloog en de vertooning van de Mascotte",
operette van Audran met Mina Buderman in den
titelrol.
Heel het Amsterdamsche publiek, dat jarenlang
Prot in Frascati" trouw was, vult nu avond aan
avond den Artis-Schouwburg", Dir. Kreeft en
Buderman, om zijn geliefde diva en z'n bekende
komieken Kreeft, Kelly en Kiehl (de drie K.'s) toe te
juichen. Want had Prot met z'n kleine tooneel won
deren verricht, hier op het groote tooneel kon de
monteering der operette's tot iets grootsch worden
opgevoerd. Slechts enkele jaren duurde dit succes.
Mina Buderman was zeer veel ziek en daar niet in een
doublure voorzien was, konden operettes als de
Vogelhandelaar", ,,Santa-Freya", enz. zich met eene
bezetting in de vrouwelijke hoofdrol, die niet op peil
stond, niet staande houden, al was de verdere ver
deeling met Henri Dons, Frans v. d. Stappen,
Angelique Persoons, enz. ook nog zoo goed. De directie
failleerde en in 1895 kwam het gebouw onder den
hamer. Kooper werd het Rotterdamsch Tooneel, Le
Gras en Haspels, dat reeds lang uitgezien had naar
een eigen gebouw in Amsterdam; maar ook deze
directie duurde niet lang en het gebouw, dat herdoopt
was in Hollandsche Schouwburg, ging over in handen
eener Naamlooze Vennootschap, met als directeur de
heer J. Sequiera. Als eerste huurder trad op de
Nederlandsche Tooneelvereeniging", die voordien in het
Paleis voor Volksvlijt en daarna in den Salon des
Variété's had gespeeld en die langzamerhand bij 't
publiek een groot succes had veroverd. Ofschoon de
eerste jaren het publiek wel de voorstellingen bezocht
en toejuichte, kwam eerst in 1898 voor den
Hollandschen Schouwburg en de Tooneelvereeniging het
begin der groote jaren. 26 December van dat jaar
had de eerste voorstelling plaats van Heyermans'
Ghetto". Maanden achtereen werd de vertooning
herhaald, steeds met stijgend succes en gedurende een
vijftien-tal jaren hunkerde het Amsterdamsche
publiek naar den tweeden Kerstdag, waarop de
première van een nieuw Heyermansstuk zou plaats
vinden. Zoo volgden Op Hoop van Zegen", Het
Zevende Gebod", Ora et Labora", Het Pantser",
Bloeimaand", De vreemde Jacht", Allerzielen",
Uitkomst", de Groote Vlucht" en telkens was een
première in den Hollandschen Schouwburg een feest
avond, vereerd met de belangstelling van
Nederlandsche intellectueelen en tooneelliefhebbers. Maar
ook jonge talenten kregen er hun kans en Jan Musch,
Tilly Lus, Cor Ruys e.a. boekten hunne eerste groote
successen in den Hollandschen Schouwburg. Zooais
alles eindigt, ging het ook met de Tooneelvereeniging,
die na een negentienjarig bestaan in 1912 ontbonden
werd en opgevolgd werd door de N. V. Tooneelver
eeniging, dir. Herman Heyermans. Dit gezelschap
KREEFT
KELLY
KIEHL
bespeelde het gebouw gedurende de seizoenen 1912-13
en 1915-19; het seizoen 1914?1915 kwam, na twintig
jaar, Kreeft er terug met de operette, met als mededirec
teur D.Pauwels.en als dan Royaards het er zelf met eene
operette heeft geprobeerd, komt er gedurende twee
jaren geen vaste bespeler. De schouwburg raakt lang
zamerhand aan den grond, vooral als de deskundige
directeur Sequiera overlijdt. Doch in 1917, na een
succesvolle tournee, in Indië, komt Louis de Vries in
Nederland terug en het gelukt hem den Schouwburg
voor ondergang te behoeden. Hij formeert de Naam
looze Vennootschap Hollandsche Schouwburg en van
dat oogenblik wordt de zaak opnieuw omhoog ge
bracht. Met zijn eigen gezelschap het Hollandsen
Tooneel" exploiteert hij het gebouw gedurende een
viertal jaren, hij speelt er de Romantiek en het mo
derne, ja zelfs het klassieke; maar langzamerhand is
het ook met dit gezelschap gedaan en moet het
gebouw worden geëxploiteerd met andere middelen.
Concerten en dansavonden worden er gegeven, Sarah
Bernard geeft er haren afscheidsavond, gezelschappen
als dat van Jan Nooy e.a. vullen er den Zondagavond,
de Italiaansche Opera geeft er hare uitvoeringen,
kortom een bonte rij van exploitanten volgt elkan
der op.
Als echter in 1924 Dr. Willem Royaards den Stads
schouwburg niet verder exploiteert en tijdelijk zijn
gezelschap ontbindt,zoeken detooneelspelers, die zich
verbonden hebben als de N. V. Het Nieuwe
Nederlandsche Tooneel" een gebouw en hun keuze valt op
den Hollandschen Schouwburg. Gedurende drie
seizoenen doet dit wakkere troepje het publiek weer
optrekken naar de Plantage Middellaan, waar onder
artistieke leiding van Louis Saalborn een reeks van
voorstellingen wordt gegeven, die niet alleen het
beste uit den vreemde en van eigen bodem brengen,
maar ook uit artistiek oogpunt mee aan den spits
staan. En wonderlijk is het toeval de
oorspronkelijke eigenaar, Kreeft, is van de partij en
viert er, als weleer, triomfen.
MIJN F IL
Marokko
T~~\ E wereld is een merkwaardige
*--' wereld, wil ik maar zeggen. Ik las
deze week een spannende beschrijving
van een mode-show in Hotel des Indes,
waar wij zoo niet komen, aangezien niet
ieder mensch het hoogste raffinement
in luxe" zoekt. Als ik even citeeren mag,
zult u zien wat er zoo aan het geluk van
gewone menschen ontbreekt: Pyama's
in hoogste raffinement en Oostersche
lijn, costumes van mousseline velours,
crêpe de chine, vison, taffeta satin,
serpent, wiegen daar in alle modernste
kleurcombinaties van rose-et-blanc,
rouge-et-noir, cerise-et-bleu,
noir-et-argent, bleu-et-blanc, vert-et-bleu, ge
hangen om jonge lenige frêle lichaampjes
door de zaal, door een monde internatio
nal et de luxe". En ik zou wel eens willen
weten hoeveel Nederlandschen journa
listen het vert-et-jaune voor de oogen
zou worden, wanneer zij een keuze zou
den moeten doen uit de opgegeven
pyama's en hoevelen erin slagen zouden een
juiste beschrijving te geven van modellen
en stoffen, zelfs wanneer zij een half
jaar gedetacheerd werden bij een
eersteklasse-dameskleermaakster....
Blanc-et-noir ! Twintig duizend kleine
Spaansche soldaatjes zijn naar Marokko
vertrokken. Sang-et-sanglots ! Twintig
duizend Spaansche moedertjes zeggen
vaarwel en tot ziens, en in geen enkelen
modeprospectus kan ik het Spaansche
equivalent vinden. Twintig duizend
Spaansche soldaatjes gaan aan boord der
transportschepen, over een zee
calme-etbleue. Naar een land dat hun een zorg is
en dat zij vervloeken, omdat het hun
nooit eenig geluk gaf nooit hun ar
moede, hun ignorance verlichtte of op
hief. Zij gaan er met hun longen, hun
harten, hun zuchten en tranen een vrede
onderteekenen, die al lang gesloten is
de vrede van het Rif. En als het niet ge
noeg is, zullen er nog twintig duizend
komen, desnoods met de bajonetten in
den rug. Zij zullen weggehaald worden
van hun bergen en vlakten, uit hun wijn
gaarden en fabrieken, omdat geen bloed
kostbaar is, waar het geldt de Spaansche
koloniale suggestie op haar wankele
beenen te houden. En de koning zal
glimlachen bij het polospet in Biarritz
hij zal glimlachen en buiten tegen een
legertje van mouchards aan den Gare de
Lyon. wanneer hij Parijs bezoekt en
Primo zal dicteeren en verbannen en
aan buitenlandsche journalisten ver
klaren, hoe voortreffelijk de non-parle
mentaire methode in Spanje werkt. En
onder den onbarmhartigen koperen
hemel van Marokko herhaalt zich het
drama van de laatste jaren de Spaan
sche soldaatjes ontvangen vuur uit
richtingen vanwaar het onmogelijk
komen kon in doorzeefde blokhuizen
zullen zij verdorsten en verhongeren
de ontzetcolonnes zullen ontzet moeten
worden generaals zullen afgezet wor
den als liftboys en andere
liftboys-metdeti-titel-van-generaal zullen hen ver
vangen, tot die heele bloedige fictie van
de Marokkaansche kolonie op zóó be
nauwende wijze beëindigd zal worden,
dat de zon, in het land waar zij eens ge
zegd werd nooit onder te gaan, slechts
aarzelend er toe zal kunnen besluiten
berhaupt nog óp te gaan.
JOHAN L.
Complete Badkamer
van af f 285.?.
Prima drukautomaat, Bad, Kranen, Bidet,
Waschtafel met marmer en spiegel.
G. J, DE KONING 8 ZOON
Keizersgracht 447, A'dam