Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 APRIL 1927
No. 2604
Aviatiek en Radio
Een Modern Duo
door A. DUBO1S
Directeur v. d. Ned. Seintoesfellenfabriek
I
1T\ E wensch, zich van den grond te
??-' kunnen verheffen, heeft van ouds
in het menschelijk hart geleefd. Reeds
Ovidius schrijft een legende, Icarus
«n Daedalus waarin hij een beschrij
ving geeft van de door die beiden ver
vaardigde vleugels.
En door alle eeuwen heen hielden
steeds tal van geleerden zich, als ge
fascineerd door het vliegprobleem, daar
mede bezig. Telkens echter bleven zij,
door geene of uiterst geringe kennis
van de wetten der mechanica, verre
van het nagestreefde doel.
A. DUBOIS
In de 7e en 18e eeuw kwam men
door de onderzoekingen van de toen
levendejgroote wis- en natuurkundigen
tot het wetenschappelijk inzicht, dat de
oplossing van het luchtprobleem van
utopie tot practische mogelijkheid
maakte.
Het was John Cayley, die in 18.09 een
verhandeling publiceerde, waarin hij
blijk gaf, een tamelijk juist begrip te
hebben van de voorwaarden, waaraan
voor het volbrengen van een vliegtocht
moest worden voldaan. Door hem
werden motorlooze vliegtuigen gecon
strueerd, die zonder bemanning eenige
voor dien tijd bewonderenswaardige
glijvluchten uitvoerden. Daar, waar
een voldoend lichte motor ontbrak, en
voorshands bleef ontbreken, zocht en
vond men langs anderen weg een op
lossing. Deze bestond hierin, dat gebruik
gemaakt werd van toestellen, welker
soortelijk gewicht lichter was dan dat
van lucht. Na de in 1783 door de ge
broeders Montgolfier gedane ontdekking,
dat een met heete lucht gevulde zak
omhoog steeg, duurde het niet lang,
of men kwam tot de vervaardiging van
met gas gevulde ballons, die in staat
waren n, spoedig meerdere, personen
in de lucht te verheffen.
Geruimen tijd werd met deze
lichterdan-de-lucht apparaten nog geëxperi
menteerd, doch daarnaast bleef men
zich bezig houden met het zoeken naar
de oplossing, zich met
zwaarder-dan-delucht toestellen door het luchtruim naar
willekeur te kunnen verheffen en
voortffef is ons gebleken, dat een groot deel van onze lezers in het bezit is van
een radioloesfel en het op prijs stelt in hef weekblad geregeld een radio-rubriek
te zien verschijnen, terwijl anderen zooveel belangstelling voor de radio hebben,
dat bijdragen op dit gebied hun welkom zijn. Uitteraard is deze rubriek in
hoofdzaak voor deze beide categorieën van lezers geschreven, hoewel ook
verschillende artikelen, die wij voornemens zijn te publiceeren, en waarvan het
onderstaande over Luchtvaart en Radio een voorbeeld is, in ruimen kring
zullen worden gewaardeerd.
bewegen. Gaandeweg werd de kennis
verzameld, die ook in deze richting de
oplossing van het vliegprobleem bracht.
Nu strandde men voorloopig nog slechts
op de afwezigheid van voldoend lichte
voortstuwingswerktuigen. Maar bij het
noemen van een naam als Wilbur en
Orville Wright worden wij plotseling
met een zekere sensatie gewaar, dat de
dichte sluier, waarachter het groote
mysterie verborgen bleef,
vaneenscheurt de dageraad van een geheel
nieuwe aera breekt aan, de wereld staat
op het punt een geheel ander aanzien
te krijgen.
Van de eerste geslaagde korte'vluchten
af, die deze pioniers op 17 December
1903 volbrachten, tot op heden, is
het met de ontwikkeling der aviatiek
in een zóó verbijsterend snel tempo
gegaan, dat slechts in de ontwikkeling
der draadlooze telegrafie en haar nog
jongere zuster, de draadlooze tele
fonie een vergelijking gevonden
kan worden.
En terwijl nauwelijks een kwarteeuw
geleden de aviatiek nog in de windselen
lag, verwonderen we ons nu nog slechts
matig of in 't gehee! niet, wanneer zulk
een wonderlijk product van eeuwenlang
opgezamelde menschelijke kennis en
wetenschap onder onzen prachtigen
wolkenkoepel en over onze gezapige
weilanden voortsuist.
*? Het zet de lucht in trilling met zijn
duizelingwekkend snel rondwentelenden
schroef en^machtig komt het sonoor
gedreun en geronk van zijn motor naar
omlaag gerommeld.
Maar, zwaar en ver-dragend als dit
door de lucht voortgeplant geluid zijn
moge, verzinkt de reikwijdte ervan en de
snelheid waarmede het zich voortplant
luttele 330 M. per seconde! ten
eenenmale in het niet bij de snelheid
en draagwijdte van die andere trillingen,
die het vliegtuig wellicht terzelfdertijd
opwekt trillingen die voortduizelen
met de snelheid van het licht 300.000
K.M. per seconde en de modulatie
van de menschelijke stem in een fractie
van een seconde over duizenden kilo
meters voortdragen door het medium
van den wereldaether.
Daar zweeft, daar ijlt het vliegtuig
voort, koen en vastberaden zijn be
stemming tegemoet, het behoeft
slechts weinig omhoog te stijgen, om
zich aan ons oog te onttrekken maar
van geenerlei beteekenis of invloed zijn
zulke afstanden voor het klein maar
machtig, als in zijn schoot verborgen
apparaat, waarmede het gemeenschap
met de aarde onderhoudt. Dat apparaat
is wie zou het niet reeds hebben
begrepen? De Radio-Installatie,
electrisch oor en mond van den avion.
Het is over dit even ingenieus als
nuttig onderdeel van een vliegdienst
de radio en de belangrijke diensten
die het aan de aviatiek bewijst, dat wij
ons voorstellen in algemeene trekken een
beknopt overzicht te geven.
(Wordt voortgezet).
- f ? Ik!
f1
l*
2 ! l ?% f
4n
De Trillingstijd
der Antenne
Hoe veranderen wij deze l
"7 ONDER ons nu over het wezen
" van de uitzending of de ontvangst
van golven te bekommeren, willen we de
boven dit opstel geplaatste vraag be
antwoorden, omdat het van het hoogste
belang is, dat we den eigen trillingstijd
van een antenne kunnen veranderen en
wel met het oog op de verschillende te
ontvangen golven.
De eigen trillingstijd is afhankelijk
van het vermogen en de zelfinductie,
welke in de antenne aanwezig zijn.
Neemt men in de antenne een spoel op,
of vergroot men deze, dan verkrijgt
men een grootere zelfinductie en daar
mede een grooteren eigen trillingstijd of
een kleinere eigen frequentie. Ver
kleining van de spoel werkt natuurlijk
in tegengestelden zin.
Nu kan men nog op andere wijze
invloed uitoefenen op den trilüngstijd
en wel door gebruik te maken van een
veranderlijken (draaibaren) condensator.
Men kan dezen ten eerste in serie
schakelen met de antenne. Daardoor
wordt de eigen trillingstijd verkleind,
want bij het in serie schakelen van
INSTALLATIE VOOR EEN VLIEGMACHINE
condensatoren wordt de geheele capaci
teit verkleind. Door nu verder den con
densator te verdraaien, is de eigen fre
quentie te veranderen.
Men kan den condensator ook parallel
schakelen aan de spoel, zooals in fig. a
is aangegeven. Hierdoor heeft men den
condensator ook parallel geschakeld
aan den door de antenne zelf gevormden
condensator (fig. b). En daar door het
parallel schakelen van condensatoren
de capaciteit vergroot wordt, zal de
trillingstijd ook grooter worden, m.a.w.
we kunnen op deze wijze langzamere
trillingen verkrijgen.
R. Swierstra
Vochtbestrijding
Vele van de onaangename storingen,
die dikwijls op raadselachtige wijze in
ons ontvangtoestel kunnen ontstaan,
moeten aan de werkzaamheid van vocht
worden toegeschreven.
Ons vochtig klimaat heeft tengevolge
dat in toestelkast, spoelen en andere
onderdeden altijd een zekere hoeveel
heid vocht aanwezig is. Het verdrijven
hiervan kan ten zeerste worden aanbe
volen en dit kan op zeer eenvoudige wijze
plaatsvinden door gebruik te maken
van een kooldraadlamp, b.v. van 50
kaars. Een dergelijke lamp geeft een
groote warmteuitstraling, zoodat door
zulk een lamp binnen in het toestel te
brengen, dit in eenige uren voldoende
droog is. Wel moet men er hierbij op
letten, dat de lamp zich niet al te dicht
bij smeltbare stoffen bevindt; men hange
de lamp dus op in het toestel.
In den regel zal men een belangrijke
verbetering na dit drogen kunnen
constateeren.