De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 30 april pagina 20

30 april 1927 – pagina 20

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 APRIL 1927 No. 2604 Aviatiek en Radio Een Modern Duo door A. DUBO1S Directeur v. d. Ned. Seintoesfellenfabriek I 1T\ E wensch, zich van den grond te ??-' kunnen verheffen, heeft van ouds in het menschelijk hart geleefd. Reeds Ovidius schrijft een legende, Icarus «n Daedalus waarin hij een beschrij ving geeft van de door die beiden ver vaardigde vleugels. En door alle eeuwen heen hielden steeds tal van geleerden zich, als ge fascineerd door het vliegprobleem, daar mede bezig. Telkens echter bleven zij, door geene of uiterst geringe kennis van de wetten der mechanica, verre van het nagestreefde doel. A. DUBOIS In de 7e en 18e eeuw kwam men door de onderzoekingen van de toen levendejgroote wis- en natuurkundigen tot het wetenschappelijk inzicht, dat de oplossing van het luchtprobleem van utopie tot practische mogelijkheid maakte. Het was John Cayley, die in 18.09 een verhandeling publiceerde, waarin hij blijk gaf, een tamelijk juist begrip te hebben van de voorwaarden, waaraan voor het volbrengen van een vliegtocht moest worden voldaan. Door hem werden motorlooze vliegtuigen gecon strueerd, die zonder bemanning eenige voor dien tijd bewonderenswaardige glijvluchten uitvoerden. Daar, waar een voldoend lichte motor ontbrak, en voorshands bleef ontbreken, zocht en vond men langs anderen weg een op lossing. Deze bestond hierin, dat gebruik gemaakt werd van toestellen, welker soortelijk gewicht lichter was dan dat van lucht. Na de in 1783 door de ge broeders Montgolfier gedane ontdekking, dat een met heete lucht gevulde zak omhoog steeg, duurde het niet lang, of men kwam tot de vervaardiging van met gas gevulde ballons, die in staat waren n, spoedig meerdere, personen in de lucht te verheffen. Geruimen tijd werd met deze lichterdan-de-lucht apparaten nog geëxperi menteerd, doch daarnaast bleef men zich bezig houden met het zoeken naar de oplossing, zich met zwaarder-dan-delucht toestellen door het luchtruim naar willekeur te kunnen verheffen en voortffef is ons gebleken, dat een groot deel van onze lezers in het bezit is van een radioloesfel en het op prijs stelt in hef weekblad geregeld een radio-rubriek te zien verschijnen, terwijl anderen zooveel belangstelling voor de radio hebben, dat bijdragen op dit gebied hun welkom zijn. Uitteraard is deze rubriek in hoofdzaak voor deze beide categorieën van lezers geschreven, hoewel ook verschillende artikelen, die wij voornemens zijn te publiceeren, en waarvan het onderstaande over Luchtvaart en Radio een voorbeeld is, in ruimen kring zullen worden gewaardeerd. bewegen. Gaandeweg werd de kennis verzameld, die ook in deze richting de oplossing van het vliegprobleem bracht. Nu strandde men voorloopig nog slechts op de afwezigheid van voldoend lichte voortstuwingswerktuigen. Maar bij het noemen van een naam als Wilbur en Orville Wright worden wij plotseling met een zekere sensatie gewaar, dat de dichte sluier, waarachter het groote mysterie verborgen bleef, vaneenscheurt de dageraad van een geheel nieuwe aera breekt aan, de wereld staat op het punt een geheel ander aanzien te krijgen. Van de eerste geslaagde korte'vluchten af, die deze pioniers op 17 December 1903 volbrachten, tot op heden, is het met de ontwikkeling der aviatiek in een zóó verbijsterend snel tempo gegaan, dat slechts in de ontwikkeling der draadlooze telegrafie en haar nog jongere zuster, de draadlooze tele fonie een vergelijking gevonden kan worden. En terwijl nauwelijks een kwarteeuw geleden de aviatiek nog in de windselen lag, verwonderen we ons nu nog slechts matig of in 't gehee! niet, wanneer zulk een wonderlijk product van eeuwenlang opgezamelde menschelijke kennis en wetenschap onder onzen prachtigen wolkenkoepel en over onze gezapige weilanden voortsuist. *? Het zet de lucht in trilling met zijn duizelingwekkend snel rondwentelenden schroef en^machtig komt het sonoor gedreun en geronk van zijn motor naar omlaag gerommeld. Maar, zwaar en ver-dragend als dit door de lucht voortgeplant geluid zijn moge, verzinkt de reikwijdte ervan en de snelheid waarmede het zich voortplant luttele 330 M. per seconde! ten eenenmale in het niet bij de snelheid en draagwijdte van die andere trillingen, die het vliegtuig wellicht terzelfdertijd opwekt trillingen die voortduizelen met de snelheid van het licht 300.000 K.M. per seconde en de modulatie van de menschelijke stem in een fractie van een seconde over duizenden kilo meters voortdragen door het medium van den wereldaether. Daar zweeft, daar ijlt het vliegtuig voort, koen en vastberaden zijn be stemming tegemoet, het behoeft slechts weinig omhoog te stijgen, om zich aan ons oog te onttrekken maar van geenerlei beteekenis of invloed zijn zulke afstanden voor het klein maar machtig, als in zijn schoot verborgen apparaat, waarmede het gemeenschap met de aarde onderhoudt. Dat apparaat is wie zou het niet reeds hebben begrepen? De Radio-Installatie, electrisch oor en mond van den avion. Het is over dit even ingenieus als nuttig onderdeel van een vliegdienst de radio en de belangrijke diensten die het aan de aviatiek bewijst, dat wij ons voorstellen in algemeene trekken een beknopt overzicht te geven. (Wordt voortgezet). - f ? Ik! f1 l* 2 ! l ?% f 4n De Trillingstijd der Antenne Hoe veranderen wij deze l "7 ONDER ons nu over het wezen " van de uitzending of de ontvangst van golven te bekommeren, willen we de boven dit opstel geplaatste vraag be antwoorden, omdat het van het hoogste belang is, dat we den eigen trillingstijd van een antenne kunnen veranderen en wel met het oog op de verschillende te ontvangen golven. De eigen trillingstijd is afhankelijk van het vermogen en de zelfinductie, welke in de antenne aanwezig zijn. Neemt men in de antenne een spoel op, of vergroot men deze, dan verkrijgt men een grootere zelfinductie en daar mede een grooteren eigen trillingstijd of een kleinere eigen frequentie. Ver kleining van de spoel werkt natuurlijk in tegengestelden zin. Nu kan men nog op andere wijze invloed uitoefenen op den trilüngstijd en wel door gebruik te maken van een veranderlijken (draaibaren) condensator. Men kan dezen ten eerste in serie schakelen met de antenne. Daardoor wordt de eigen trillingstijd verkleind, want bij het in serie schakelen van INSTALLATIE VOOR EEN VLIEGMACHINE condensatoren wordt de geheele capaci teit verkleind. Door nu verder den con densator te verdraaien, is de eigen fre quentie te veranderen. Men kan den condensator ook parallel schakelen aan de spoel, zooals in fig. a is aangegeven. Hierdoor heeft men den condensator ook parallel geschakeld aan den door de antenne zelf gevormden condensator (fig. b). En daar door het parallel schakelen van condensatoren de capaciteit vergroot wordt, zal de trillingstijd ook grooter worden, m.a.w. we kunnen op deze wijze langzamere trillingen verkrijgen. R. Swierstra Vochtbestrijding Vele van de onaangename storingen, die dikwijls op raadselachtige wijze in ons ontvangtoestel kunnen ontstaan, moeten aan de werkzaamheid van vocht worden toegeschreven. Ons vochtig klimaat heeft tengevolge dat in toestelkast, spoelen en andere onderdeden altijd een zekere hoeveel heid vocht aanwezig is. Het verdrijven hiervan kan ten zeerste worden aanbe volen en dit kan op zeer eenvoudige wijze plaatsvinden door gebruik te maken van een kooldraadlamp, b.v. van 50 kaars. Een dergelijke lamp geeft een groote warmteuitstraling, zoodat door zulk een lamp binnen in het toestel te brengen, dit in eenige uren voldoende droog is. Wel moet men er hierbij op letten, dat de lamp zich niet al te dicht bij smeltbare stoffen bevindt; men hange de lamp dus op in het toestel. In den regel zal men een belangrijke verbetering na dit drogen kunnen constateeren.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl