Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 MEI 1927
No. 2605
Aviatiek eo
Een Modern Duo
door A. DUBO1S
Directeur v. d. Ned. Seinloestellenfabriek
II.
J~\ B rol, die de draadlooze telegrafie
en -telefonie bij het huidig lucht
verkeer vervullen, is in buitengewoon
korten tijd zeer belangrijk en veel
omvattend geworden. Het succes, de
doelmatigheid en de veiligheid van
alle goed georganiseerde
vliegdiensten zijn voor een niet gering deel
afhankelijk van snelle en doeltref
fende communicatiemiddelen, tus
schen de verschillende grondstations
onderling en tusschen deze en de zich
en route bevindende vliegtuigen en
dSê'ze vliegtuigen onderling. Uit den
aard der zaak was radio-communicatie
hier alleen mogelijk.
***
Gedurende het korte bestaan, dat de
luchtvaart heeft geleid ruim tien
jaren is zij oud zijn er helaas reeds
beklagenswaardige ongelukken te over
Voorgekomen, waarmede kan worden
aangetoond, dat radio aan boord van
vliegtuigen niet alleen recht van
bestaan heeft, doch een gebiedende
eisch is geworden.
Menig roemrijk feit in de geschie
denis der aviatiek, 'zooals transat
lantische, rond-de-wereld en
poolvluchten (de Norge !) kon slechts
Biet behulp van de radio tot 'een be
vredigend einde worden gebracht.
Gaarne hadden wij hier neer willen
schrijven, dat ook de Holland?Indi
vlucht van de beroemde H.N.A.O.
de medewerking van de radio had
ondervonden, doch om zeer dringende
reden moest van het medevoeren van
een installatie worden afgezien.
V. d. Hoop zegt hierover in zijn wel
bekend werk Door de Lucht naar
Indië" het volgende: Q
Moderne verkeersvliegtuigen wor
den meestal met een installatie voor
draadlooze telegrafie uitgerust, en ook
onze F VII was, toen hij gedurende den
Zomer van 1924 op de lijn Amsterdam
-?London vloog, van zulk een in
richting voorzien. De veiligheid van
het luchtverkeer toch kan door de
draadlooze belangrijk worden ver
hoogd. In de eerste plaats kan de
vlieger hiermede onderweg voort
durend inlichtingen vragen omtrent
het weer op zijn verdere route. In de
tweede plaats kan hij bij het vliegen
over zee, in geval van motorstoring,
het S.O.S.-sein uitzenden en de plaats
aangeven, waar hij zich bevindt, waar
door vluggere hulp mogelijk wordt en
de kans op redding wordt vergroot.
Wanneer een vliegtuig het Engelsche
Kanaal tusschen Calais en Dover
oversteekt, meldt de vlieger zich
draadloos aan Londen. De vliegduur
tusschen beide genoemde plaatsen
bedraagt ongeveer 20 minuten, en
wanneer de tweede melding niet na
omstreeks dien tijd komt, roept
Londen zelf het vliegtuig op. Mocht
het vliegtuig geen antwoord geven,
dan waarschuwt Londen de
kuststations, en kan terstond worden
onderzocht, of er wellicht een ongeluk
is gebeurd; zoodoende kan de draad
looze spoedige en afdoende hulp in
de hand werken. In Londen,
Botterdam en Pulham (Engeland) zijn voorts
draadlooze richtingzoekers geplaatst,
dat wil zeggen ontvangstations, die
zóó zijn ingericht, dat zij tot op n a
twee graden nauwkeurig de richting
van een vliegtuig, dat draadlooze
seinen uitzendt, kunnen bepalen.
Wanneer een vlieger zich nu bij voor
beeld boven het Kanaal in slecht weer
bevindt en zich niet voldoende ori
nteeren kan, vraagt hij eenvoudig aan
Londen Giveme my position, please".
Deze vraag wordt door de
wachthebbende marconisten in Londen en
Pulham opgevangen; beiden bepalen
de richting van het vliegtuig ten
opzichte van hun station, en Pulham
meldt de aldaar gevonden richting
draadloos naar Londen. In Londen
heeft mon een kaart, waarop twee
touwtjes bevestigd zijn op de punten,
die de ligging van Londen en Pulham
aangeven. De twee touwtjes worden
gespannen in de gevonden richtingen
en het kruispunt geeft de plaats van
het toestel aan.
(Wordt voortgezet).
Philips' Succes
De Radiouitzendingen naar Indi
T~^\ E pogingen met Philips' korten
golfzender te Eindhoven om de
inwoners van Holland en Indiëdoor de
lucht met elkander in contact te bren
gen zijn schitterend geslaagd. De uit
komsten waren zelfs verre boven ver
wachting en van dien aard, dat het
Engelsche radioblad Wireless World"
met leedwezen moest vaststellen, dat
Nederlandsche energie en werkzaam
heid den Engelschen ten tweede male
een uitstekend voorbeeld op dit ter
rein hadden gegeven. Voor een staat als
Engeland met zijn vele over de wereld
verspreide dominions was het dan ook
zaak geweest reeds eerder uitgaande
van de geoorloofde veronderstelling
dat men daar minstens even knappe
radioingenieurs bezit als wij hier
dit belangrijke middel tot uitwisseling
van gesprekken en tot het uitzenden
van muziek en redevoeringen toe te
passen. De Wireless World stelt de
Philips' uitzending dan ook als
navolgenswaardig voorbeeld.
* * *
Door bemiddeling van Philips radio
is het Mengelbergconcert op 27 April
j.L, waar de Negende Symphonie van
Von Beethoven werd gegeven, naar
onze overzeesche gewesten uitgestraald
en men is er daar in geslaagd een goede
ontvangst te bereiken. Wanneer wij
weten, dat de radiogolven zich met
een snelheid van 300 millioen nieters
per seconde voortbewegen en dat dus
de muziek binnen 1/20 seconde na de
uitzending in Indiëwas te hooren
alsof men zelf in de Concertzaal aan
wezig was, dan kunnen wij niets anders
dan stomme bewondering hebben voor
hetgeen hier is gepresteerd.
De ontvangers in Indiëzullen aan
uitzendingen van avondconcerten ech
ter niet veel genoegen kunnen beleven,
omdat het tijdsverschil oorzaak is,
dat de ontvangst in de Koloniën
midden in den nacht moet geschieden.
In de toekomst zal men daar reke
ning mede willen houden.
Over de uitzending en over de ont
vangst in Indiëwaarover nog ge
regeld uitvoerige berichten bij Philips'
Radio binnenkomen , zullen wij in
een der volgende nummers een artikel
brengen van den heer A, F. Philips,
den man die de tot standkoming van
deze uitzending geleid heeft.
Wij volstaan thans met hun, die
willen trachten de uitzending van
Philips' korten golfzender (30.2 M.)
direct te ontvangen, onderstaand
schema met toelichting te bieden.
HSf>
!. 3 vindingen v. 10 cm / LA 409,
2. 250-500 cm A <W, A 209.
3. 300 cm A 225. A 241,
4 200 cm A 109, A 125,
5 1 megohm of A Hl
6. 400-600ohm
A. F. PHILIPS leidt de uitzending van het Mengelbergconcert in
Tevens stelt dit schema voor de
wijze waarop een ontvangtoestel met
uitwisselbare spoelen, geconstrueerd
volgens het Koomans-schema, kan
worden ingericht voor deze ontvangst
na uitneming van de
hoogfrequentlamp.
Voor de eenvoudigheid is het
laagfrequente versterkergedeelte uit het
schema weggelaten; de figuur stelt
voor de ontvangst met enkele detec
torlamp.
In een bestaand toestel met uit
wisselbare spoelen zal, na verwijdering'
van de hoogfrequentlamp, het bij
gaande schema ontstaan, waarbij men
de normale honigraatspoelen dan ver
vangt door spoelen, vervaardigd uit
3 windingen van geïsoleerd draad,
waarvan de beide einden in de stekker
bussen van de spoelhouders gestoken
worden. De antennecondensator wordt
gesteld op nul; met den tweeden
draaicondensator wordt ingesteld.
Degene, die een toestel met vast
ingebouwde spoelen bezit of een af
zonderlijk ontvangsttoestelletje voor
kortegolf wil vervaardigen, kan het
bovenstaande schema volgen, en daar
bij den antennecondensator (gestippeld
aangegeven) weglaten. Voor luid
spreker-ontvangst kan men verder
een laagfrequentversterker met
weerstandskoppelelementen of transforma
toren in de plaats van de telefoon aan
sluiten.
Als lampen zijn bruikbaar zoowel de
lampen der l Volts als die van de 2
Volts en 4 Volts serie. Bij gebruik van
een dubbelroostorlamp als b.v. A 141,
A 212 of A 111 dient men hot schema
aangevuld te denken niet eo.n ver
binding van het hulprooster naar de
pluspool van de anodespanning.