Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 MEI 1927
Belastingplicht van 'Nederlanders in den Vreemde
HET MOOIE WEER IS AFGELOOPEN!"
Memoires vam Abd-el-Krim
door Dr. JAN ROMEIN
T~\ E titel is eenigszins misleidend, lezer, maar dat
-^ is niet mijn schuld: ik ben er zelf ook ^inge
vlogen", toen ik afvloog op het boek welks titel
ik hierboven slechts herhaald heb ! Want ^m
moires" in den gebruikelijken zin des woords zijn
het niet. De ondertitel binnenin licht beter in:
recueillis par J. Roger-Mathieu". Het boek blijkt
bij nadere beschouwing het verslag van een reeks
gesprekken, die deze bekende oorlogscorrespondent
van de Matin" met Abd-el-Krim en zijn broer
Si M'hammed clandestien gevoerd heeft, aan boord
van de Abda", het Fransche schip, waarop de
leider der Riff-Kabylen, na zijn overgave, van
Marokko naar Frankrijk is gebracht, op zijn reis
naar Réunion, het hem en zijn familie, toege
wezen ballingsoord.
Maar zoo dan al, strikt genomen, geen mémoires,
biedt het boek toch belangwekkends genoeg, terwijl
een gereproduceerde autograaf van Abd-el-Krim
de geloofwaardigheid, hoewel, wetenschappelijk
; gesproken, niet waarborgt, dan toch journalistiek
gesproken, aanmerkelijk verhoogt. Het succes is
dan ook niet uitgebleven. Ofschoon pas betrekkelijk
kort geleden verschenen, is het exemplaar, dat ik
hier voor mij heb, er een van het veertiende
duizendONVERSCHIETBAAR
IBERIA TOILE
VOOR GORDIJNEN EN
WANDBESPANNINGEN
EEN EFFEN WEEFSEL
MET RUSTIGE
KLEURSCHAKEERINGEN
PER MTR.
12O CM.
BREED
tal en er zijn. voor de liefhebbers, zelfs genummerde
exemplaren l). Maar nu ik toch eerlijk aan het
opbiechten ben, nog n bekentenis vooraf: wat
mij bij de lectuur van het boek onbevredigd liet,
was, dat het wel over het leven van Abd-el-Krim en
zijn broer, over hun politiek, hun processen en hun
nederlagen berichtte, maar niets bevatte over den
onder- en achtergrond van hun strijd, niets over
de maatschappij, waarin zich hun leven en dat van
het volk afspeelde, voor welks onafhankelijkheid zij
streden en tenslotte hun vrijheid offerden. Het is
waar, dat men in het algemeen van mémoires en
dus ook van dit boek dergelijke inlichtingen niet
mag verwachten. Doch verminderde dat het gemis
eraan ?
Het toeval, dat bij het overrijke vloeien van de
bronnen voor de hedenda'agsche geschiedenis
onvermijdelijk een groote rol vervult, was ditmaal
gunstig. In het pas verschenen derde deel van het
Jahrbuch für Soziologie" treft men n.l. een
artikel aan van den Parijschen professor in de socio
logie, R. Maunier. Zur Soziologie der Kabylen",
dat althans eenigermate die gevoelige leemte kan
aanvullen en daardoor, al gaat het artikel zelf.
zooals reeds uit den titel blijkt, buiten alle politiek
om, standpimt en daden van Abd-el-Krim veel
doorzichtiger maakt. Reden, waarom ik in dit eerste
artikel de hoofdzaken er van vertellen wil.
* *
*
Wat is eigenlijk het merkwaardige van al die
Berber-stammen van Noord-Afrika. waartoe ook
de Kabylen behooren, het merkwaardige, waarin zij
fundamenteel van de toch zoo dichtbij, om hen
heen en gedeeltelijk tusschen hen in wonende Euro
peanen verschillen? Dit, dat zij hun leefwijze sinds
onheugelijke tijden niet veranderd hebben. De
eenige machine", de eenige mechanische
beweegkracht die hun maatschappij kent is nog steeds de
watermolen, dien de Romeinen er na de ver
overing van Carthago (14(5 v. Ohr.) toen zij dit ge
bied onderwierpen, hebben ingevoerd: Romeinsche
watermolens en Romeinsche oliepersen, en in de
versiering op hun vaatwerk meent men Aegaeische
motieven te herkennen.
Toch mag men. hoc primitief dit klinkt, hieruit
niet besluiten, dat wij niet primitieven te doen
hebben. De Kabylen zijn geen nomaden, zelfs niet
uitsluitend veeteelers en landbouwers: zij kennen
een zelfs levendigen ruilhandel. Zij wonen in dorpen,
kleine bergvestingen, stuk voor stuk van gemiddeld
een 500 inwoners, maar het land is er zoo dicht mee
bezaaid, dat het door Maunier onderzochte ge
deelte, de bergstreek een 100 K.M. ten Zuiden van
Algiers, zelfs een bevolkingsdichtheid van 200 per
vierkanten K.M. heeft, d.w.z. alleen met onze
WestEuropeesche industriegebieden te vergelijken.
Elk dorp is min of meer een gemeenschap
op zichzelf; de Kabylen kennen stad noch staat.
In zoo'n dorp wonen verschillende families, elk
gezin in een apart huis, maar de huizen van n
familie om een binnenplaats gegroepeerd. De dorps
families tezamen vormen den stam, die zich zooals
ook hun naam meestal aangeeft, afleidt van n
stamvader; de stam-naam is n.l. samengesteld uit
het arabische ,,beni", hetgeen, gelijk men weet
zonen van" beteekent, plus den naam van dien
meestal legendarischen stamvader.
Maar al is die stamvader legendarisch, daarom
heeft hij zijn beteekenis voor het leven zijner klein
kinderen" niet verloren. Integendeel: de
stameenheid is de nog door ieder lid der gemeenschap
gevoelde en verdedigde eenheid, wier leden onder
ling en gezamenlijk tegenover den buitenstaan
der bepaalde verplichtingen hebben. Moet er een
huis gebouwd worden, dan helpen niet alleen de
metselaars, en ook niet alleen de familie, waar
voor het bestemd is, maar het geheele dorp.
Doorkruist wordt die stamgemeenschap alleen
door de arbeidsgemeenschap van de enkele
industrieele beroepen, die er worden uitgeoefend, door de
smeden en metselaars.
Niet alleen een officieele regeering, maar zelfs een
officieel dorspbestuur kennen de Kabylen niet. Tot
den gemeenteraad", de djemaa", hebben alle
mannen toegang en de stem van den oudste en aan
zienlijkste der familie- en stamhoofden, de stem van
den caïd, weegt het zwaarst. Niet op bezit dus
want de vrouwen der aanzienlijken onderschei
den zich hoogstens door wat geëmailleerde zilver
sieraden van de anderen maar op ouderdom be
rust de macht, geheel in overeenstemming trou
wens met wat ons bekend is van andere meer primi
tieve culturen, ook van die in Europa aan de eigen
lijk historische culturen is voorafgegaan.
Al is het privaatbezit ook binnen het huwelijk
er niet onbekend, niet dat, maar het familie
bezit drukt zijn stempel op die maatschappij, dat
(sinds 1748) bijeengehouden wordt door het vol
strekt verbod van erven voor vrouwen, in onder
scheid met andere Arabische stammen, die althans
een beperkt erfrecht voor vrouwen kennen. Maar
dat bezit der verschillende families varieert onder
ling zoo weinig, dat zij tot geen scheiding in klassen
aanleiding hebben gegeven. Allen leven hun be
scheiden aan armoede grenzend bestaan, nauwelijks
gedifferentieerd, maar daarom ook nog ver van de
zucht naar verandering", die Caesar reeds, gelijk
bekend, bij de Galliërs kon waarnemen.
Ver van de zucht naar verandering: de verande
ring, die natuurlijk niet uit kon blijven toen de
Europeanen er zich kwamen vestigen als meesters.
gelokt door de schatten van den bodem, die er al
die eeuwen onberoerd hadden gelegen, geen voor
deel brengend, maar ook geen verarming, geen
heerschers kweekend, maar ook geen slaven, geen
ongekende winst-mogelijkheden, maar ook geen
bestaansonzekerheid voor wie niet handig of ge
meen genoeg waren toe te grijpen.
* *
*
Het zijn die eeuwen-oude instellingen nu, het
is die bestaanszekerheid van de eigen stamgenooten
en die van de leden der omringende stammen, die
Abd-el-Krim in zijn strijd eerst tegen Spanje, dat
hen bijzonder bedreigde, en vervolgens ook tegen
Frankrijk, toen dit de Spaansche zijde koos, heeft
willen verdedigen, daartoe in staat gesteld, zij het
dan dat de uitslag zijn werk niet bekroonde, door
Westersche sholing en Westersche hulpmiddelen.
En het zijn dezelfde instellingen, het is dezelfde
bestaanszekerheid die op dit oogenblik nog de
RifKabylen verdedigen tegen de Spanjaarden en
Franschen, al is ook hun leider, die korten tijd
Europa in spanning wist te houden, ver, weggevoerd
op een schip der overwinnaars: bewijs genoeg, dat
Abd-el-Krim met zijn verzet niet zichzelf zocht,
maar de exponent was van het streven zijner
stamen landgenooten, die met hun onafhankelijkheid de
instellingen en gebruiken hunner vaderen en met
die instellingen en gebruiken hun bestaanszeker
heid wilden bewaren.
Over Abd-el-Krim zelf. zijn strijd en nederlaag.
een volgend maal.
1 ) l'ttris. Libriiiric tien (.'hinnfus-Kijisfes, '2.'.\ ftiti'
Marbeuf, 1027.