Historisch Archief 1877-1940
No. 2606
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MEI 1927
13
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTE
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door W. Heskes
De Speeldoos: Revue ,,De Groene Kikker"
^T ATUUBLIJK hebben wij een zwak plekje
voor een revue, die in zijn naam het embleem
draagt van de Groene, dat zoo vaak op
Braakensiek's prenten prijkte. Gedachtig aan de Levende
Medusa, of de Krant die men ziet" vreesden wij
zelfs een oogenblik voor onze persoonlijke on
schendbaarheid, vooral toen Johnnie" op de
proppen kwam, maar alleen de rubrieken van het
Kladschrift van Jantje neerwaarts bleken, om in
stijl te blijven, na-gevorscht. Met uitzondering dan
van de problemen, die waarschijnlijk wel weer op
den omslag staan, aangezien zij in een revue niet
op hun plaats zijn.
Ook had men zich eenige journalistieke vrijheden
veroorloofd. Zoo speelden de beide van
Kerckhovens een huiselijke scènetje, dat men het Tele
foontje van Cel 2 had kunnen noemen, maar
evenzeer op den Beursspiegel geleek en tegelijk
den Inhoud van de vorige scènes recapituleerde met
een ironie en een zelfcritiek, die des te meer gewaar
deerd moet worden omdat zij juist was.
Toch moet het mij van het hart, dat dit soort
tooneel een heel zwakke zijde heeft. Het mag
eventjes aardig zijn om een beetje uit de doos (en
in dit geval de Speeldoos) te klappen, het wreekt
zich spoedig wanneer men te veel van de cuisine
laat zien, vooral wanneer men zoo eng behuisd is,
dat daar bovendien nog de vuile wasch moet hangen.
Ook, en juist, in een kleine revue parlé" als deze,
gaat het niet om gemakkelijke grapjes voor heel
of half-ingewij den, maar om uitbeelding en
metamorphose, zelfstandige humor en spel. Van
Kerckhoven als een aardig geïmiteerde Max van Gelder
was dan al iets beter, maar zijn conférence mist de
noodzakelijke pointe. Goed op dreef kwam de
Speeldoos eerst, toen zij niet zelf de vaten meer
wascht, maar dat door Kaart en Hermus op
onovertroffen wijze in hun sketch liet doen.
Voorts Kaart als inbreker, Hermus met droog
komieken humor als ober, als agent, uit de Le
vende Medusa" gebisseerd, en vooral de beide
komieken samen in de naar het leven geteekende
buurtvereeniging Naar buiten, naar buiten" dat
waren weer de wijsjes, die wij van de Speeldoos
gaarne hooren.
* * *
Na de pauze speelde het Schmoeslauer Knutsel
Theater", waarvan de naam alleen al geld waard is,
in zeer authentiek klinkend Russisch een landelijk
spel. Hoewel de opzet wat tweeslachtig leek: half
parodie en half een gevoel van wij kunnen het óók",
was deze imitatie juist voor hen, die de Russen een
warm hart toegedragen, een vermakelijke ver
rassing. Prachtig bleek tevens de opmerkingsgave
van deze acteurs, die toch waarschijnlijk weinig
gelegenheid hadden om de echte Ilussen te zien.
Die overgang van een lijkstemming naar uitbundige
vroolijkheid wan Russisch en Hermus als de oude
zwerver, had inderdaad meer dan n oogenblik,
waarop men hem niet van Charof onderscheiden
kon.
Om zulke momenten moet men dezen groenen
kikker wel op zijn kalen kop tikken, dat hij nog
maar een beetje rondspringt in het slootje van ons
tooneel, waar overigens het kroos zoo dicht aanzet,
dat alleen de eenden er nog plezier in hebben en de
kleine stekelbaarsjes naar lucht moeten happen.
Noteert onzen naam
en herinnert U dien naam, wanneer
ge Uw woning gaat inrichten.
Meest gesorteerd huis in Neder
land voor AMEUBLEMENTEN,
TAPIJThN, GORDIJNEN enz.
Heerengrach: 500 Amsterdam.
EENIGE TYPEN UIT DE GROENE KIKKER".
Cabaret La Gait
P" La Gaitó verraste met een programma, dat
althans op den dansloozen Zondag dat ik het zag,
toen alle charleston-harlekijntjes koest achter hun
tafeltjes zaten een meer dan gewone vlotheid
bezat en volkomen bereikte wat men van een goed
cabaret verwachten mag-. Tholen en van Lier zijn
vaardige gangmakers die men liever ziet dan veel
buitenlandsch Ersatz. Voorts trof men er weer
eens Leo Stoll, die aan entrain mee heeft wat
hem aan fijnheid van geest ontbreekt hij zong
echter een dier prachtige bostons van RaJph
Benatzky, en het dans-duo Erry and Merry, even
eens van ouds bekend, dat o.m. een krachtigen
en hartstochtelijken paso doble danst, waarbij men
het betreurt dat deze dans nog steeds zoo weinig
populariteit geniet. Dan natuurlijk ook charleston
en black bottom, maar nog geen heebie-jeebies,
een soort frenetieke blues waar men op het oogen
blik in Parijs van op z'n kop staat letter-lijk en
figuurlijk.
Een nummer zooals men het echter maar zelden
ziet, was het nummer acrobatiek van de
beidePierroti's, die zoo uit de beste Parijsche revue
overgeplant schenen. De kleine Pierroti is een dier
congeniale verschijningen, die men in het music
hall-genre wel eens meer aantreft: hij begint als
zanger, volgt dan met imitatie, clownerie en acro
batiek en heeft daarbij een conférence, die even
origineel als onderhoudend is.
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam-R'dam-Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Tenslotte spoelde in het cabaret nog steeds eert
klein troepje van Charlotte Kohier, ditmaal met
een eenacter van een anonymus, die echter lang
niet zoo goed is als ,,De Meid in het Spel" of
Deft-esne's Baas boven Baas". Integendeel, het
gevalletje is te doorzichtig en weinig boeiend, het gaat
uit als een nachtkaars en het aardigste motief
is nog niet eens van den schrijver maar van
(ïeorg Kaiser. Charlotte Kohier had echter op
nieuw gelegenheid tot het scheppen van een
zieligkomiscli typetje, ditmaal een oude vrijster in soep
jurk, hoed met veeren en een instrument, dat wij
overeenkwamen een paraplu te noemen. Het
gevaar van deze rariteiten is echter een te onge
motiveerde charge, al zou juist uit dit typetje op
zichzelf misschien meer te, halen zijn dan uit eenig
ander. Maar de zwakke text, met zijn plotselinge
veranderen van wraak", sloot innerlijke recht
vaardiging dezer dwaasheid buiten en bracht het
typetje puur in de circus-sfeer.
TABA SIGAREN
<~> <~ ZIJN TOCH DE BESTE ~* -~