Historisch Archief 1877-1940
14
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MEI 1927
No. 2606
Muziek in de Hoofdstad
«t»or CONSTANT VAN, WESSEM
Teehening voor de Groene Amsterdammer",
door V. E. van Uylvanck
Ned. Opera: Samson et Dalila
"^ ATJWELIJKS hebben wij de pen opgenomen
om over de Amsterdamsche
openingsvoorstelling van de nieuw gevormde Ned. Opera te
«chr^ven, of wij hooren dat zij na enkele voorstel
lingen alweer ter ziele is. Telkens wordt de strijd
tegen de onverschilligheid van het Nederlandsche
publiek voor een eigen opera niet voor de opera
in het algemeen, getuige het succes van de
Italiaansche l weer aangebonden en telkens eindigt
-die strijd met den val of liever het faillissement der
stoutmoedigen. Men probeert het met steeds beter
materiaal, steeds betere verzorging. Deze nieuwe
Ned. Opera had in haar openingsvoorstelling blijk
gegeven van een juiste opvatting van haar plichten
jegei»s het op te voeren werk: over het algemeen
goed» zangers, zingend in de oorspronkelijke taal,
"Vertfosgcl koor, goed en behoorlijk bezet orkest,
vaardigen dirigent en aannemelijke costumeering.
Helaas, het heeft niet mogen baten. Het publiek
laat>difc>alles koud, het komt om de zangers en het
heeft hij voorbaat geen vertrouwen in
Nederlandsche. Hoe ongelijk het had, bewees de
vertolkster van de Dalila-partij, Mevrouw Haartje
Offers, die juist wat opera-zang betreft in een
buitengewoon -piooie en voorname voordracht een
gecultiveerd en toch bloeiend geluid liet hooren,
dat niet -«oor de beste prestaties op dit gebied
?onderdoet. De bezetting van de andere hoofdrol, die
vanr Samaon met den Franschen tenor Charles
Fontaine had. het voordeel van een geroutineerd
middelpunt voor de gang van zaken te vormen,
?doch .deed.; ons nog al eens opschrikken door een
verre van vaste toongeving. Pel was een aanneme
lijke hoogepriester, Bloemgarten kwam zeer ge
lukkig uit als Abimelech. Zooals reeds gezegd, het
koor verried al bij de inzet van het eerste bedrijf
dat er zorg aan besteed was,
Alles bij elkaar een zeer waardeerbare
vooratelling. Natuurlijk was er veel wat beter kon.
Doch?dat is een gevoelskwestie, een duidelijke voor
stelling van een volmaakte opera heeft niemand
omdat men het er al niet over eens is hoe
operaactie eigenlijk behoort te worden uitgebeeld. Geen
tooneelspel? Pantomime? Gestyleerde standen, ala
AL1DE VAN UYTVANCK
in de Grieksche tragedie? Wij weten wel hoe het
niet moet: niet staan molewieken, niet de eene
hand op de borst en de andere in de lucht, enz.
Maar daar komt men op het opera-tooneel ook
langzamerhand van terug.
Dus deze Ned. Opera is alweer voorbij. De
Coöperatie bestaat tenminste nog en krijgt een
subsidie. Voor een andere komen zelfs de wethouders
niet meer in hun loges kijken. Arme Nederlandsche
Opera, arm stiefkind der nationale kunstbescher
ming. Maar toch: de Ned. opera is dood, leve de
Ned. opera! Ge zult zien, dat dit uitkomt. Sinds
1916 blijft zij hardnekkig het hoofd weer opste
ken. Dat heeft het werk van Koopman ten
minste bereikt.
Alide van Uytvanck
Alide van Uytvanck bracht uit klassiek en
modern een interessant, homogeen programma bij
elkaar. Een mooie Pavane van de Chambonnières
was de aanwinst in het klassieke gedeelte. Handel
en Haydn kunnen wij ons in een betere vertolking
voorstellen dan die van Mevrouw van Uytvanck,
die zich, blijkbaar, aanvankelijk nog al door
zenuwen liet handicapen en met haar gejaagd
tempo het klankenbeeld van deze muziek niet
bepaald verduidelijkte. De ondankbare acoustiek
van het zaaltje in de Vrouwenclub verklikte ook
onbarmhartig ieder smokkelen" met behulp van
het pedaal. Men waardeerde ook meer de bedoeling
van de pianiste met deze stukken in het plan van
haar programma: de specifieke klaviermuziek van
vroeger en nu tegenover elkaar te stellen, dan haar
nog te weinig beheerschte voordracht er van.
Het moderne gedeelte werd veel beter gespeeld.
Jammer dat wij aan het slot, met de toegift van de
,,Blue" uit Wiener's Sonatine syncqpée eerst
heelemaal zagen hoe het had kunnen zijn: deze
voordracht was van opvatting en intonatie een
voudigweg meesterlijk. In het moderne gedeelte
wist Alide van Uytvanck ook onze echte belang
stelling in haar voor deze muziek zoozeer natuurlijk
begaafd spel te wekken. Hier bleek ook haar uit
drukkingskracht, haar inzicht veel gewonnen te
hebben met verleden jaar. Wij hoorden thans de
klavieronate van Strawinsky aanmerkelijk duide
lijker en vorm-vaster, Poulenc's gearrangeerde
blazers-sonate werd uitstekend door haar geaard
heid van verromantiseerde, over-Rijnsche
oempa"muziek weergegeven (een andere sonate van Pouleuc
was verleden jaar ook zér goed!) Voor Mompon's
Scènes d'enfants", maakte de pianiste fijne stem
mige klankstukjes en van de sonatines van Aurie
en Pijper werden die van Pijper verreweg de
meerdere. Van Pijper's twee sonatines gaf Alide van
Uytvanck een voordracht, die ons meer trof dan
toen de componist ze zelf speelde en misschien
vond deze haar expressief-gevoelige opvatting
wel plus royaliste que Ie roi."
Tot besluit bracht het programma Ravel's
Tombeau de Couperin". Geen graf", maar een
reeks stukken ter nagedachtenis van Couperin l
Maar deze muziek, hoewel pianistisch gecomponeerd
kan ons toch niet meer zoo erg boeien en het zou
een inzinking beteekend hebben in onze indrukken
van het spel van Alide van Uytvanck als zij zich
niet gehaast had ons voor het naar huis gaan nog die
prachtig vertolkte Blue van Wiener mee te geven.
DIT
MERK
13 EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 82* OEN HAAO.
BtWRIlCHMN
zoowel eenvoudige als betere uitvoering.
G.f DE KONING 6 ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
TeL 43688. Opgericht Ao. 1739.
ASPERGES
Fijnste, dik, blank, frisch franco
huis, postw. kistje stevig verpakt,
4 pd. / 3.?, 6 pd. ? 4.?, 8 pd. ? 5.?,
Slierasperges 25 pCt. meer, lengte
sterilis. 75 pCt. juiste glasmaat.
FIRMA ISIDORUS
Bergen op Zoom. Telef. 119.
Stoomboot-Maatsch, De Volharding
Naar 't KALFJE en OUDERKERK
Afvaart Amstel b/d Achtergracht. Tel. 40187
Naar Vliegveld Schiphol en Aalsmeer
Afvaart Schinkelkade.
tt
LEIDEN AMSTERDAM v.v.
via KAGERMEER?AALSMEER en SCHIPHOL
Van en naar Den Haag in aansluiting met de Haagsche
Tramweg-Maatschappij.
Zie uitgebreide dienstregeling.
Zoo juist
'MU verschenen:
Voordrachten over
de Geologie van
Nederlandsch
Oost-Indi
door
Dr. L. M. R. RUTTEN
Hoogleeraar aan de
Rijks-Universiteit te Utrecht
Met 243 figuren
Prip, gebanden . .f 15,00
Uitgave van J. B. WOLTERS
GRONINGEN - DEN HAAG
Eenige bespeelde
AUTO-PIANO'S
voor lagen prijs, ook in huur.
Notenrollen naar keuze.
N.V. HEES & Co., DELFT.
Vraagt catalogus No. 83.
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 3. per kwartaal of f
10.per jaar bij vooruitbetaling
J^l
Alphen a'd Rijn