De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 14 mei pagina 14

14 mei 1927 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

14 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MEI 1927 No. 2606 Muziek in de Hoofdstad «t»or CONSTANT VAN, WESSEM Teehening voor de Groene Amsterdammer", door V. E. van Uylvanck Ned. Opera: Samson et Dalila "^ ATJWELIJKS hebben wij de pen opgenomen om over de Amsterdamsche openingsvoorstelling van de nieuw gevormde Ned. Opera te «chr^ven, of wij hooren dat zij na enkele voorstel lingen alweer ter ziele is. Telkens wordt de strijd tegen de onverschilligheid van het Nederlandsche publiek voor een eigen opera niet voor de opera in het algemeen, getuige het succes van de Italiaansche l weer aangebonden en telkens eindigt -die strijd met den val of liever het faillissement der stoutmoedigen. Men probeert het met steeds beter materiaal, steeds betere verzorging. Deze nieuwe Ned. Opera had in haar openingsvoorstelling blijk gegeven van een juiste opvatting van haar plichten jegei»s het op te voeren werk: over het algemeen goed» zangers, zingend in de oorspronkelijke taal, "Vertfosgcl koor, goed en behoorlijk bezet orkest, vaardigen dirigent en aannemelijke costumeering. Helaas, het heeft niet mogen baten. Het publiek laat>difc>alles koud, het komt om de zangers en het heeft hij voorbaat geen vertrouwen in Nederlandsche. Hoe ongelijk het had, bewees de vertolkster van de Dalila-partij, Mevrouw Haartje Offers, die juist wat opera-zang betreft in een buitengewoon -piooie en voorname voordracht een gecultiveerd en toch bloeiend geluid liet hooren, dat niet -«oor de beste prestaties op dit gebied ?onderdoet. De bezetting van de andere hoofdrol, die vanr Samaon met den Franschen tenor Charles Fontaine had. het voordeel van een geroutineerd middelpunt voor de gang van zaken te vormen, ?doch .deed.; ons nog al eens opschrikken door een verre van vaste toongeving. Pel was een aanneme lijke hoogepriester, Bloemgarten kwam zeer ge lukkig uit als Abimelech. Zooals reeds gezegd, het koor verried al bij de inzet van het eerste bedrijf dat er zorg aan besteed was, Alles bij elkaar een zeer waardeerbare vooratelling. Natuurlijk was er veel wat beter kon. Doch?dat is een gevoelskwestie, een duidelijke voor stelling van een volmaakte opera heeft niemand omdat men het er al niet over eens is hoe operaactie eigenlijk behoort te worden uitgebeeld. Geen tooneelspel? Pantomime? Gestyleerde standen, ala AL1DE VAN UYTVANCK in de Grieksche tragedie? Wij weten wel hoe het niet moet: niet staan molewieken, niet de eene hand op de borst en de andere in de lucht, enz. Maar daar komt men op het opera-tooneel ook langzamerhand van terug. Dus deze Ned. Opera is alweer voorbij. De Coöperatie bestaat tenminste nog en krijgt een subsidie. Voor een andere komen zelfs de wethouders niet meer in hun loges kijken. Arme Nederlandsche Opera, arm stiefkind der nationale kunstbescher ming. Maar toch: de Ned. opera is dood, leve de Ned. opera! Ge zult zien, dat dit uitkomt. Sinds 1916 blijft zij hardnekkig het hoofd weer opste ken. Dat heeft het werk van Koopman ten minste bereikt. Alide van Uytvanck Alide van Uytvanck bracht uit klassiek en modern een interessant, homogeen programma bij elkaar. Een mooie Pavane van de Chambonnières was de aanwinst in het klassieke gedeelte. Handel en Haydn kunnen wij ons in een betere vertolking voorstellen dan die van Mevrouw van Uytvanck, die zich, blijkbaar, aanvankelijk nog al door zenuwen liet handicapen en met haar gejaagd tempo het klankenbeeld van deze muziek niet bepaald verduidelijkte. De ondankbare acoustiek van het zaaltje in de Vrouwenclub verklikte ook onbarmhartig ieder smokkelen" met behulp van het pedaal. Men waardeerde ook meer de bedoeling van de pianiste met deze stukken in het plan van haar programma: de specifieke klaviermuziek van vroeger en nu tegenover elkaar te stellen, dan haar nog te weinig beheerschte voordracht er van. Het moderne gedeelte werd veel beter gespeeld. Jammer dat wij aan het slot, met de toegift van de ,,Blue" uit Wiener's Sonatine syncqpée eerst heelemaal zagen hoe het had kunnen zijn: deze voordracht was van opvatting en intonatie een voudigweg meesterlijk. In het moderne gedeelte wist Alide van Uytvanck ook onze echte belang stelling in haar voor deze muziek zoozeer natuurlijk begaafd spel te wekken. Hier bleek ook haar uit drukkingskracht, haar inzicht veel gewonnen te hebben met verleden jaar. Wij hoorden thans de klavieronate van Strawinsky aanmerkelijk duide lijker en vorm-vaster, Poulenc's gearrangeerde blazers-sonate werd uitstekend door haar geaard heid van verromantiseerde, over-Rijnsche oempa"muziek weergegeven (een andere sonate van Pouleuc was verleden jaar ook zér goed!) Voor Mompon's Scènes d'enfants", maakte de pianiste fijne stem mige klankstukjes en van de sonatines van Aurie en Pijper werden die van Pijper verreweg de meerdere. Van Pijper's twee sonatines gaf Alide van Uytvanck een voordracht, die ons meer trof dan toen de componist ze zelf speelde en misschien vond deze haar expressief-gevoelige opvatting wel plus royaliste que Ie roi." Tot besluit bracht het programma Ravel's Tombeau de Couperin". Geen graf", maar een reeks stukken ter nagedachtenis van Couperin l Maar deze muziek, hoewel pianistisch gecomponeerd kan ons toch niet meer zoo erg boeien en het zou een inzinking beteekend hebben in onze indrukken van het spel van Alide van Uytvanck als zij zich niet gehaast had ons voor het naar huis gaan nog die prachtig vertolkte Blue van Wiener mee te geven. DIT MERK 13 EEN WAARBORG VOOR ONOVER TROFFEN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTERD. VEERKADE 82* OEN HAAO. BtWRIlCHMN zoowel eenvoudige als betere uitvoering. G.f DE KONING 6 ZOON Keizersgracht 447, A'dam TeL 43688. Opgericht Ao. 1739. ASPERGES Fijnste, dik, blank, frisch franco huis, postw. kistje stevig verpakt, 4 pd. / 3.?, 6 pd. ? 4.?, 8 pd. ? 5.?, Slierasperges 25 pCt. meer, lengte sterilis. 75 pCt. juiste glasmaat. FIRMA ISIDORUS Bergen op Zoom. Telef. 119. Stoomboot-Maatsch, De Volharding Naar 't KALFJE en OUDERKERK Afvaart Amstel b/d Achtergracht. Tel. 40187 Naar Vliegveld Schiphol en Aalsmeer Afvaart Schinkelkade. tt LEIDEN AMSTERDAM v.v. via KAGERMEER?AALSMEER en SCHIPHOL Van en naar Den Haag in aansluiting met de Haagsche Tramweg-Maatschappij. Zie uitgebreide dienstregeling. Zoo juist 'MU verschenen: Voordrachten over de Geologie van Nederlandsch Oost-Indi door Dr. L. M. R. RUTTEN Hoogleeraar aan de Rijks-Universiteit te Utrecht Met 243 figuren Prip, gebanden . .f 15,00 Uitgave van J. B. WOLTERS GRONINGEN - DEN HAAG Eenige bespeelde AUTO-PIANO'S voor lagen prijs, ook in huur. Notenrollen naar keuze. N.V. HEES & Co., DELFT. Vraagt catalogus No. 83. DE GROENE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts f 3. per kwartaal of f 10.per jaar bij vooruitbetaling J^l Alphen a'd Rijn

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl