Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MEI 1927
No. 2606
Radiotelefonie met Indi
door A. F. PHILIPS
Dir. der N. V. Philips' Radio en N. V. Philips Gloeilampen} abriek, Eindhoven
Aviatiek en
1_I OEWEL in de laatste jaren meer
en meer aandacht geschonken is
aan het gebruik van zeer korte golven
Voor radio-telegrafische doeleinden, is
de toepassing van golflengten be
neden 100 m. voor radiotelefonie nog
niet zeer verbreid.
De uitzending van enkele
omroepstations in Amerika op een golflengte
van omstreeks 30 M. bracht de pro
gramma's van deze stations wel bin
nen het gehoor van andere
werelddeelen, doch de ontvangst bleek niefc
alleen onregelmatig, doch ook mees
tentijds zeer zwak.
Welke mogelijkheden echter toch
besloten liggen in het gebruik van
«en kleine golflengte voor de radio
telefonie, is gebleken uit de uitzendin
gen van den kortegolfzender uit het
Philips Kadio Laboratorium, welke
met een golflengte van 30.2 m.
plaats hebben.
Van den eersten avond af, dat deze
zender in werking gesteld werd
dat was op den Uden Maart 1927
stroomden van alle zijden van de
wereld de berichten binnen, waarin
bewondering en verbazing tot uiting
kwamen, omtrent de sterkte en
geluidzuiverheid waarmede deze zender werd
gehoord.
Reeds de morgen, volgende op den
avond van de eerste uitzending, bracht
ons telegrammen uit Ned. Oost-Indië,
met de bevestiging, dat men aldaar
niet alleen de uitgezonden muziek
tot in details kon volgen, doch ook
het gesprokene woord voor woord kon
verstaan.
Hoewel het telefonisch overbruggen
van den afstand Nederland-Insulinde
reeds een fraaie bekroning was van
den arbeid, bij het ontwerp en den
bouw van dezen kortegolfzender ver
richt, bleek het onmiddellijk, dat
hiermede nog geenszins het uiterste
was bereikt en dat deze zender den
naam van wereldzender ten volle ver
dient.
Op de berichten uit Ned. Oost Indi
toch volgden rapporten uit Ned.
WestIndië, waar de ontvangst van onzen
zender zoo mogelijk nog beter blijkt
te zijn dan in Insulinde. In aan
sluiting hierop volgden telegrammen
en brieven uit Australië,
Zuid-Amerika, Japan, Zuid-Afrika, de
Vereenigde Staten van Noord-Amerika,
Azië, kortom uit alle deelen van de
wereld. Deze berichtenstroom ver
dient des te meer belangstelling, omdat
men zonder uitzondering zeer sterke
ontvangst meldt, waardoor weergave
met den luidspreker vrijwel steeds
mogelijk blijkt.
In vele gevallen wordt als maatstaf
van de ontvangst vermold, dat onze
zender sterker doorkomt dan het locale
omroepstation; de Japansche
Radiodienst bericht, dat hun ontvangst van
onzen zender de sterkste is, welke zij
tot dusverre van een buitenlandsch
station hebben waargenomen.
Te Sydney werden onze program
ma's zoo goed ontvangen, dat men
ze met behulp van een der plaatse
lijke omroepstations bovendien op
eene grootere golflengte heeft uitge
zonden om ze in nog grooteren kring
bekend te maken. Verzoeken om via
onzen zender de Engelsche program
ma's der British Broadcasting Cor
poration uit te zenden werden ons
reeds herhaaldelijk gedaan.
Ik meen dan ook dat met dezen
zender, die den naam van Nederland
en van de Nederlandsche industrie
brengt tot in de verst verwijderde
plaatsen van de wereld, een stuk werk
geleverd is, waarop men als Neder
lander trotsch kan zijn.
Slechts al te vaak bestaat bij ons
volk de neiging om het buitenlandsche
product te stellen boven het in
Nederland vervaardigde, om de bui
tenlandsche praestaties hooger aan
te slaan dan die van onze eigen
landgenooten.
De inhoud van de door onze
Vennootschap ontvangen brieven,
waarvan wij binnenkort de meest
interessante hopen te publiceeren en
de artikelen over onze uitzendingen
in de buitenlandsche pers leggen
echter een getuigenis af hoe men in
het buitenland dit Nederlandsche
werk waardeert.
De mogelijkheid van het
tolefoneeren op korte golf hangt ten nauwste
samen met de ontwikkeling der zend
lampen. Een golflengte van 30.2 M.
beteekent een periodental van tien
millioen per seconde, en slechts door
gebruikmaking van zendlampen met
waterkoeling is het mogelijk deze
hoogfrequente trillingen met voldoend
vermogen op te wekken. Een
telefoniebedrijf stelt echter aan de zend
lampen en de geheele installatie nog
belangrijk zwaarder eischen dan dit
bij telegraphie het geval is, omdat in
het eerste geval de lamp
ononderbrobroken het volle vermogen moet
geven: de z.g. draaggolf wordt voort
durend uitgestraald. De twijfel of het
mogelijk zou zijn op kleine golflengte
een voldoend vermogen aan hoogfre
quente trillingen ononderbroken to
leveren is met dezen zender wel defi
nitief weggenomen.
Maar niet alleen deze technische
mogelijkheid is hiermede gedemon
streerd, er openen zich thans perspec
tieven, waaraan men eenigo jaren
geleden nog niet had durven denken.
De rechtstreeksche telegrafische ge
meenschap met onze koloniën kan
thans aangevuld worden met een
rechtstreeksche telefonische verbin
ding. De regeering hier te lande zal
zonder vertraging overleg kunnen
plegen met het bestuur in Oost en
West Indië; handel en industrie in
deze koloniën zullen in dit verkeers
middel met het Moederland een nieu
wen steun vinden.
Het meer ideële probleem: een
radio-omroep voor onze koloniën zal
met een soortgelijken zender
verweEen Modern Duo
door A. DUBO1S
Directeur v. d. Ned. Seinloeslellenfabriek
Londen bericht deze dan draadloos
aan den vlieger bij voorbeeld Hallo,
H-NACC, your position is ten miles
East of Dover". In Rotterdam bestaat
op het vliegveld Waalhaven een der
gelijke inrichting.
De marconisten zijn op dit werk
dermate afgericht, dat het antwoord
in den regel ongeveer anderhalve
minuut na de vraag komt. Vooral
wanneer in de toekomst de toenemende
betrouwbaarheid van de motoren en
vliegtuigen het vliegen bij nacht, bij
zeer slecht weer en over lange zee
trajecten mogelijk zal maken, belooft
deze draadlooze navigatie meer en
meer van belang te worden.
Hoezeer uit het bovenstaande moge
blijken welk nut de draadlooze voor
het luchtverkeer heeft, dit nut kan
alleen tot zijn recht komen, wanneer
de installatie aan boord van het vlieg
tuig kan samenwerken met een vol
doend aantal stations op den grond,
en aangezien deze op den luchtweg
naar Indiëten deele ontbreken, ten
deele op zoo groote onderlinge af
standen liggen, dat de betrekkelijk
zwakke vliegtxüg-installatie die niet
kan overbruggen, besloten wij de
draadlooze thuis te laten. Wij be
spaarden hiermede een vrij aanzienlijk
gewicht; want een volledige uitrusting
weegt ruim 50 Kilogram, waar nog
ongeveer 20 Kilogram bij komt,
wanneer men de zaak zóó wil inrichten,
dat ook berichten kunnen worden
uitgezonden, wanneer het vliegtuig na
een noodlanding reeds op den grond
staat. Dit alles neemt niet weg, dat
draadlooze een essentieele factor voor
de veiligheid zal zijn".
Aldus de vlieger van der Hoop.
Een moderne radio-installatie aan
boord van verkeersvliegtuigen moet
tr speciaal op gericht zijn, de aan haar
gestelde commercieele doeleinden zoo
goed mogelijk te dienen. Zij moet aan
bepaalde wettelijke voorschriften vol
doen en voorts moet zulk een instal
latie in de kleinst mogelijke ruimte, bij
het geringst mogelijke schadelijke
want niet direct productieve ge
wicht een zoo groot mogelijke doel
matigheid in zich vereenigen.
De radio-ingenieur zag zich voor
waar niet voor een gemakkelijke taak
geplaatst toen van hem werd gevergd
al de aan deze eischen verbonden
technische moeilijkheden uit den weg
te ruimen. Uit wat volgt moge blijken,
dat al deze problemen op ingenieuse
wijze werden opgelost.
Waar de ruimte zulks toelaat,
worden de toestellen zoodanig opge
steld, dat degene die ze bedient alle
noodige manipulaties met schakelaars,
stopcontacten, regel weerstanden, enz.
alsmede het aflezen van de diverse
controle-meters kan uitoefenen zonder
genoodzaakt te zijn, daarvoor zijn
plaats te verlaten. Zoodoende kan hij
op eenvoudige wijze ten volle profijt
trekken van de talrijke mogelijkheden
die zijn radio-installatie hem biedt.
Hij kan overgaan van radiotelegrafie
op radiotelefonie, op een andere golf
lengte, zijn energie "naar gelang der
omstandigheden verminderen of ver
meerderen, de afstemming van zijn
ontvangtoestel bijregelen, de
luchtdraad in- of uitvieren en algeheele
controle op de installatie uitoefenen.
Onder normale atmospherische om
standigheden kan met een up-to-date
inrichting goede verbinding onder
houden worden tusschen de
grondstations en het vliegtuig over afstanden,
die praktisch variëeren tusschen 150
en 300 K.M. de reikwijdte is, bij een
zelfde energie, het kleinst bij radio
telefonie, het grootst bij gebruik van
ongedempte golf-telegrafie.
(Wordt voortgezet)
zenlijkt kunnen worden en al mogen
de uitzendingen, welke thans in het
Radio Laboratorium te Eindhoven
bewerkstelligd worden, nog een ex
perimenteel karakter dragen, de
ontvangstbeiïchten wijzen uit, dat zoo
wel de kwaliteit als de geluid-sterkte
voor luidsprekers-weergave geschikt
zijn.
Dat de gebezigde golflengte moeilijk
heden bij de ontvangst zou opleveren,
behoeft niet gevreesd te worden. Wel
iswaar zal men de toestellen op het
ontvangen van dergelijke korte golven
dienon in te richten, doch ook met
zeer eenvoudige middelen is een goede
ontvangst mogelijk.
Moge de zender te Eindhoven er
toe bijdragen, dat binnenkort een
nieuwe en nauwere band tusschen
Nederland en zijne koloniën bestaat,
welke actueele Nederlandsche muziek
programma's binnen het bereik der
Ned. Indische luisteraars brengt.
AAN DE INZENDERS
Alle voor het redactioneele gedeelte
bestemde inzendingen moeten
worden geadresseerd
AAN HET SECRETARIAAT DER
REDACTIE VAN
DE GROENK AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM,
zonder vermelding van persoonsnamen.
De geschiktste omvang van artikelen
bedraagt ten hoogste 1800 woorden.
Indien de bijdrage voor il lustreen n g
met foto's in aanmerking komt, gelieve
de inzender, zoo mogelijk, de foto's
die niet reeds in andere week- of dag
bladen mogen zijn gereproduceerd
tegelijk met het artikel in te zenden.