De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 14 mei pagina 20

14 mei 1927 – pagina 20

Dit is een ingescande tekst.

20 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 MEI 1927 No. 2606 Radiotelefonie met Indi door A. F. PHILIPS Dir. der N. V. Philips' Radio en N. V. Philips Gloeilampen} abriek, Eindhoven Aviatiek en 1_I OEWEL in de laatste jaren meer en meer aandacht geschonken is aan het gebruik van zeer korte golven Voor radio-telegrafische doeleinden, is de toepassing van golflengten be neden 100 m. voor radiotelefonie nog niet zeer verbreid. De uitzending van enkele omroepstations in Amerika op een golflengte van omstreeks 30 M. bracht de pro gramma's van deze stations wel bin nen het gehoor van andere werelddeelen, doch de ontvangst bleek niefc alleen onregelmatig, doch ook mees tentijds zeer zwak. Welke mogelijkheden echter toch besloten liggen in het gebruik van «en kleine golflengte voor de radio telefonie, is gebleken uit de uitzendin gen van den kortegolfzender uit het Philips Kadio Laboratorium, welke met een golflengte van 30.2 m. plaats hebben. Van den eersten avond af, dat deze zender in werking gesteld werd dat was op den Uden Maart 1927 stroomden van alle zijden van de wereld de berichten binnen, waarin bewondering en verbazing tot uiting kwamen, omtrent de sterkte en geluidzuiverheid waarmede deze zender werd gehoord. Reeds de morgen, volgende op den avond van de eerste uitzending, bracht ons telegrammen uit Ned. Oost-Indië, met de bevestiging, dat men aldaar niet alleen de uitgezonden muziek tot in details kon volgen, doch ook het gesprokene woord voor woord kon verstaan. Hoewel het telefonisch overbruggen van den afstand Nederland-Insulinde reeds een fraaie bekroning was van den arbeid, bij het ontwerp en den bouw van dezen kortegolfzender ver richt, bleek het onmiddellijk, dat hiermede nog geenszins het uiterste was bereikt en dat deze zender den naam van wereldzender ten volle ver dient. Op de berichten uit Ned. Oost Indi toch volgden rapporten uit Ned. WestIndië, waar de ontvangst van onzen zender zoo mogelijk nog beter blijkt te zijn dan in Insulinde. In aan sluiting hierop volgden telegrammen en brieven uit Australië, Zuid-Amerika, Japan, Zuid-Afrika, de Vereenigde Staten van Noord-Amerika, Azië, kortom uit alle deelen van de wereld. Deze berichtenstroom ver dient des te meer belangstelling, omdat men zonder uitzondering zeer sterke ontvangst meldt, waardoor weergave met den luidspreker vrijwel steeds mogelijk blijkt. In vele gevallen wordt als maatstaf van de ontvangst vermold, dat onze zender sterker doorkomt dan het locale omroepstation; de Japansche Radiodienst bericht, dat hun ontvangst van onzen zender de sterkste is, welke zij tot dusverre van een buitenlandsch station hebben waargenomen. Te Sydney werden onze program ma's zoo goed ontvangen, dat men ze met behulp van een der plaatse lijke omroepstations bovendien op eene grootere golflengte heeft uitge zonden om ze in nog grooteren kring bekend te maken. Verzoeken om via onzen zender de Engelsche program ma's der British Broadcasting Cor poration uit te zenden werden ons reeds herhaaldelijk gedaan. Ik meen dan ook dat met dezen zender, die den naam van Nederland en van de Nederlandsche industrie brengt tot in de verst verwijderde plaatsen van de wereld, een stuk werk geleverd is, waarop men als Neder lander trotsch kan zijn. Slechts al te vaak bestaat bij ons volk de neiging om het buitenlandsche product te stellen boven het in Nederland vervaardigde, om de bui tenlandsche praestaties hooger aan te slaan dan die van onze eigen landgenooten. De inhoud van de door onze Vennootschap ontvangen brieven, waarvan wij binnenkort de meest interessante hopen te publiceeren en de artikelen over onze uitzendingen in de buitenlandsche pers leggen echter een getuigenis af hoe men in het buitenland dit Nederlandsche werk waardeert. De mogelijkheid van het tolefoneeren op korte golf hangt ten nauwste samen met de ontwikkeling der zend lampen. Een golflengte van 30.2 M. beteekent een periodental van tien millioen per seconde, en slechts door gebruikmaking van zendlampen met waterkoeling is het mogelijk deze hoogfrequente trillingen met voldoend vermogen op te wekken. Een telefoniebedrijf stelt echter aan de zend lampen en de geheele installatie nog belangrijk zwaarder eischen dan dit bij telegraphie het geval is, omdat in het eerste geval de lamp ononderbrobroken het volle vermogen moet geven: de z.g. draaggolf wordt voort durend uitgestraald. De twijfel of het mogelijk zou zijn op kleine golflengte een voldoend vermogen aan hoogfre quente trillingen ononderbroken to leveren is met dezen zender wel defi nitief weggenomen. Maar niet alleen deze technische mogelijkheid is hiermede gedemon streerd, er openen zich thans perspec tieven, waaraan men eenigo jaren geleden nog niet had durven denken. De rechtstreeksche telegrafische ge meenschap met onze koloniën kan thans aangevuld worden met een rechtstreeksche telefonische verbin ding. De regeering hier te lande zal zonder vertraging overleg kunnen plegen met het bestuur in Oost en West Indië; handel en industrie in deze koloniën zullen in dit verkeers middel met het Moederland een nieu wen steun vinden. Het meer ideële probleem: een radio-omroep voor onze koloniën zal met een soortgelijken zender verweEen Modern Duo door A. DUBO1S Directeur v. d. Ned. Seinloeslellenfabriek Londen bericht deze dan draadloos aan den vlieger bij voorbeeld Hallo, H-NACC, your position is ten miles East of Dover". In Rotterdam bestaat op het vliegveld Waalhaven een der gelijke inrichting. De marconisten zijn op dit werk dermate afgericht, dat het antwoord in den regel ongeveer anderhalve minuut na de vraag komt. Vooral wanneer in de toekomst de toenemende betrouwbaarheid van de motoren en vliegtuigen het vliegen bij nacht, bij zeer slecht weer en over lange zee trajecten mogelijk zal maken, belooft deze draadlooze navigatie meer en meer van belang te worden. Hoezeer uit het bovenstaande moge blijken welk nut de draadlooze voor het luchtverkeer heeft, dit nut kan alleen tot zijn recht komen, wanneer de installatie aan boord van het vlieg tuig kan samenwerken met een vol doend aantal stations op den grond, en aangezien deze op den luchtweg naar Indiëten deele ontbreken, ten deele op zoo groote onderlinge af standen liggen, dat de betrekkelijk zwakke vliegtxüg-installatie die niet kan overbruggen, besloten wij de draadlooze thuis te laten. Wij be spaarden hiermede een vrij aanzienlijk gewicht; want een volledige uitrusting weegt ruim 50 Kilogram, waar nog ongeveer 20 Kilogram bij komt, wanneer men de zaak zóó wil inrichten, dat ook berichten kunnen worden uitgezonden, wanneer het vliegtuig na een noodlanding reeds op den grond staat. Dit alles neemt niet weg, dat draadlooze een essentieele factor voor de veiligheid zal zijn". Aldus de vlieger van der Hoop. Een moderne radio-installatie aan boord van verkeersvliegtuigen moet tr speciaal op gericht zijn, de aan haar gestelde commercieele doeleinden zoo goed mogelijk te dienen. Zij moet aan bepaalde wettelijke voorschriften vol doen en voorts moet zulk een instal latie in de kleinst mogelijke ruimte, bij het geringst mogelijke schadelijke want niet direct productieve ge wicht een zoo groot mogelijke doel matigheid in zich vereenigen. De radio-ingenieur zag zich voor waar niet voor een gemakkelijke taak geplaatst toen van hem werd gevergd al de aan deze eischen verbonden technische moeilijkheden uit den weg te ruimen. Uit wat volgt moge blijken, dat al deze problemen op ingenieuse wijze werden opgelost. Waar de ruimte zulks toelaat, worden de toestellen zoodanig opge steld, dat degene die ze bedient alle noodige manipulaties met schakelaars, stopcontacten, regel weerstanden, enz. alsmede het aflezen van de diverse controle-meters kan uitoefenen zonder genoodzaakt te zijn, daarvoor zijn plaats te verlaten. Zoodoende kan hij op eenvoudige wijze ten volle profijt trekken van de talrijke mogelijkheden die zijn radio-installatie hem biedt. Hij kan overgaan van radiotelegrafie op radiotelefonie, op een andere golf lengte, zijn energie "naar gelang der omstandigheden verminderen of ver meerderen, de afstemming van zijn ontvangtoestel bijregelen, de luchtdraad in- of uitvieren en algeheele controle op de installatie uitoefenen. Onder normale atmospherische om standigheden kan met een up-to-date inrichting goede verbinding onder houden worden tusschen de grondstations en het vliegtuig over afstanden, die praktisch variëeren tusschen 150 en 300 K.M. de reikwijdte is, bij een zelfde energie, het kleinst bij radio telefonie, het grootst bij gebruik van ongedempte golf-telegrafie. (Wordt voortgezet) zenlijkt kunnen worden en al mogen de uitzendingen, welke thans in het Radio Laboratorium te Eindhoven bewerkstelligd worden, nog een ex perimenteel karakter dragen, de ontvangstbeiïchten wijzen uit, dat zoo wel de kwaliteit als de geluid-sterkte voor luidsprekers-weergave geschikt zijn. Dat de gebezigde golflengte moeilijk heden bij de ontvangst zou opleveren, behoeft niet gevreesd te worden. Wel iswaar zal men de toestellen op het ontvangen van dergelijke korte golven dienon in te richten, doch ook met zeer eenvoudige middelen is een goede ontvangst mogelijk. Moge de zender te Eindhoven er toe bijdragen, dat binnenkort een nieuwe en nauwere band tusschen Nederland en zijne koloniën bestaat, welke actueele Nederlandsche muziek programma's binnen het bereik der Ned. Indische luisteraars brengt. AAN DE INZENDERS Alle voor het redactioneele gedeelte bestemde inzendingen moeten worden geadresseerd AAN HET SECRETARIAAT DER REDACTIE VAN DE GROENK AMSTERDAMMER" KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM, zonder vermelding van persoonsnamen. De geschiktste omvang van artikelen bedraagt ten hoogste 1800 woorden. Indien de bijdrage voor il lustreen n g met foto's in aanmerking komt, gelieve de inzender, zoo mogelijk, de foto's die niet reeds in andere week- of dag bladen mogen zijn gereproduceerd tegelijk met het artikel in te zenden.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl