Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 MEI 1927
No. 2607
Dramatische Kroeie
door TOP NAEFF
GOOSEN4WAGEPHAN
Gastspiel Tilla Durieux
Franziska, door Frank Wedekind.
'T* ILLA Durieux, die tot onze jaarlijksche gasten
begint te behooren, is, evenals Wegener, wil
Bij zich als ster" doen gelden, aangewezen op
rollen, welke, voor zoover wij normen durven
stellen, over de grens van het normale gaan, rollen,
die meer den geest omwoelen, dan dat zij tot het
hart spreken. Van de drie stukken, waarin zij dit
maal optreedt, mag Shaw's Mevrouw Warren's
bedrijf", in deze lijn het natuurlijkste en het tamste
heeten, en zal waarschijnlijk Wedekind's Fran
ziska", dat in ons land nooit vertoond werd en
vermoedelijk ook niet veel kans zal krijgen, de
groote sensatie te weeg brengen. Franziska" is een
van Wedekind's laatste werken het dateert van
1911 en hij is gedurende den oorlog gestorven ?
en moet als kunstwerk als een mislukking worden
beschouwd. Nochtans is de figuur van Wedekind
te belangwekkend om zelfs hiep een afdoend oor
deel te wettigen, zijn gebreken grijpen vaak dieper
in dan de deugden van anderen. Vergelijkende
echter met enkele zijner vroegere werken, met zijn
werk uit de eerste periode: Frühlingserwachen",
Erdgeist", Der Marquis von Keith", die men
met Der Büchse der Pandora" tot zijn beste
stukken moet rekenen, en zelfs met zijn, door zelf
beklag verweekelijkt en verzwakt werk der tweede
periode: So ist das Leben", Hiddalla" en
Musik", blijft er van Franziska" niet meer dan een
wrak van een groteske over.
Dat de tijd in het bijzonder dit stuk tegemoet is
gekomen, er in Duitschland een succèsstuk" van
heeft gemaakt, behoeft m.i. nog niet voor het werk
zelf te pleiten. Het pleit veeleer tegen den tijd,
die zich, na den oorlog, aan deze brutale situaties
het verslagen hart hoopte op te halen.
Dat Wedekind de uitwassen van dien nieuwen
tijd, welken hij niet meer zou beleven, zoo lang
te voren te voorspellen, en in beeld te brengen
wist, is intusschen kenmerkend voor zijn persoon
lijkheid, welke men al om dien visionnairen aan
leg onder de weinige grooten" moet rangschikken.
Had Strindberg niet geleefd aan Wedekind's
zwakheden erkent men Strindberg's kracht
men zou hem als de eenige schrijversfiguur van zij n
generatie, wiens fantasie de drankjes uit Ibsen's
apotheek weigerde, en die zich los wrong uit de
beperking van het (toenmalig) naturalisme, niet
tegenstaande Hauptmann zijn vriend was....,
nog een hoogere plaats in de tooneelgeschiedenis
moeten toekennen. Thans zien we in hem den
volgeling, die zich, ten opzichte van alle
experimentisten, die na hem zijn gekomen, expressio
nisten, revue-dramaturgen, moderne-dans-aspi
ranten, tevens een vóórlooper mag noemen.
Revolutionnair en talentvol, heeft hij de oude vormen
verworpen niet alleen, maar ook het bestaansrecht
der nieuwe bewezen. In de houding der grooten,
en met den trek naar het groote in zich, heeft hij,
hater der oude maatschappij, met flakkerenden
adem en bij flarden inderdaad iets aangeduid van,
weliswaar niet hooger, maar toch ruimer en waar
achtiger leven. Wat in het vat van conventies
stond te verzuren, heeft hij tot gisting gebracht.
En daarom kunnen wij hem zijn slechte eigen
schappen, zijn eenzijdigheid, zijn dollemans-erotiek,
zijn schaamteloosheid, licht vergeven en zelfs het
onmachtige en gedrochtelijke in zijn werk aan
vaarden en voorbijzien, terwille van den
hartstochtelijken geest van verzet, die het in rusteloos
tempo stuwt.
***
Ook Franziska" speelt in de onderwereld van
IMPORTEUR
AJSTIKKELJR ALKMAAR
anti-sociale, liederlijk zich uitlevende individuen,
waaraan ook hertogen en letterkundigen te pas
komen. De grondgedachte is zuiver: Geen hart
kan ten volle stralen in den vrede van het huiselijk
geluk" wanneer het niet eerst door het vagevuur
der romantische tegenstelling is gegaan. Zoolang
het niet wét, kan het niet erkennen. Doch langs
hoe onzinnige wegen voert Wedekind, uitgaande
van deze goede bedoeling, het meisje, dat bij
moeder-thuis de versenen tegen de prikkels sloeg.
Hij heeft daarbij nog de pretentie het
Faustschema te volgen en blameert zich niet weinig met
zijn moderne parodie op de gedaanteverwisseling:
Franziska zal voor enkele jaren alvóór zij zich,
naar de bestemming der vrouw, den man gewonnen
geeft zelve in mannelijk travesti het leven,
waarnaar zij in onwetendheid hunkert, leeren
kennen. De man, die het haar voorstelt, de moderne
Mephisto, is de geniale avonturier Veit Kunz",
in wien wij veel van Wedekind zelf vinden. Dat
leven" bestaat uit het uitvieren van louter
sexueele driften en perversiteiten, een aaneen
schakeling van, met hulp der projectie-lamp, snel
zich afwikkelende, zinnelooze situaties, doorschoten
met soms rake, overwegend echter vulgaire
geestes-flitsen van den auteur. Als satyre: gronde
loos, philosophie zonder kop of staart; dramatisch:
een chaos, en weerzinwekkend bovendien. Deze
rolprent, waarbij we met dankbaarheid beseffen
welk een schat wij in ons: Marieken van Nijme
gen" bezitten, verheft zich slechts n maal boven
het niveau van den moord van Baamsdonk", n.l.
in het 7e tafereel: Nacht", waarin Franziska n
oogenblik Als du mich gestern in deinon Armen
hieltest, sah ich die Sterne ber deinem Kopf". ."
menschelijk bezwijkt voor de hoogere erotiek, en
Veit Kunz warm en lyrisch wordt. In het slot
tafereel vinden wij Franziska, met haar zoontje
Veitralf", dat in zijn naam de namen zijner beide
vaders vereenigt; Kurt Veit, den geestelijken, en
Half Breitenbach, den vleeschelijken bonisseur"
zijner moeder, aangeland in de veilige haven van
het burgerlijk geluk. Moeten we er een bekentenis
van den ouderen Wedekind in zien? Wegens den
onzin, die er aan voorafging, en waarvan het slot
bezwaarlijk de oplossing kan worden genoemd,
maakt het in zijn Eigen Haard" stemming den
indruk van een bittere parodie. Doch men behoeft
Wedekind's portret maar aan te zien, dien vreem
den, schuwen, vertwijfelden kop, met het diepe,
angstigvragende oog, om meteen te gevoelen hoe
zuur ook voor dezen armen litterairen vos de drui
ven zijn geweest !
***
De vertooning van dit zoogenaamd modern
mysterie", bood de deugden en gebreken, de vaart,
de nadrukkelijkheid, de knal-effecten van den
modernen Duitschen stijl, waarmede men gemeend
heeft de regie van Keinhardt te overtroeven. En
als zoodanig zou ik haar dan nog niet van den
besten rang kunnen noemen, al ontken ik niet, dat
deze, voor ons ongewone, speelvaardigheid haar
verdiensten had en met zekere middelen boeide.
Belangrijker dan de rol van Franziska Wede
kind kende eigenlijk geen vrouwen, zelfs geen
deernen is in dit stuk de rol van Veit Kunz,
die des schrijvers liefde heeft gehad. Veit Kunz is
de man, die op zijn wijze, in de vrouw, en in het
bezit" van een geliefd wezen heeft geloofd. Om
zich dit bezit onvervreemdbaar te verzekeren, laat
hij Franziska zich uitleven", een bachanaal, waar
bij hij zelf vrijwel toeschouwer blijft. En als hij
dan eindelijk meent zijn doel bereikt te hebben
(7e tafereel) dan ontvalt zij hem in de armen van
don eersten, den besten krachtpatser: den acteur
Ralf Breitenbach; een figuur, die wij in tal van
Wedekind-werken terugvinden. Veit Kunz is aan
den zelfmoord toe. . . . Herlevend, ziet hij in den
ouden edelman, Franziska's eersten beschermer,
zijn toekomstbeeld. . . . Hij is vijftig jaar, en voelt
zich gevoelsmensch" worden. ... en begrijpt, dat
hij haar geheel zal moeten opgeven, want reeds
bezit het kind op haar schoot de plaats, die geen
man zich duurzaam bij haar veroveren mocht.
O, (jrimmer Fluck!
Ein halb Jahrhundert a/t. und nichts, was mein
In Gcttes Schöpfung.'"
In de vertolking van Willy Buschhoff hebben
wij van dezen man gebieder en smeekeling
niet veel gezien, en daarmee had ze haar voor
naamste interesse voor ons ingeboet. Oorspronke
lijk heeft Wedekind zelf die rol gespeeld, met in
elk geval de autoriteit, die ze behoort te hebben,
als leidende geest.
Franziska is betrekkelijk passief, niet veel
meerdan een door de wol geverfde juffer, die ons ook
niet als type van haar soort interesseert, aangezien.
Wedekind aan haar, m.i. nog minder dan aan
Lulu", de opgave heeft vervuld. Tilla Durieux
heeft de neiging alle rollen, die zij speelt ,,zu
berbieten", en daarmede een heftige belangstelling;
af te dwingen, die langs de figuur heen, naar de
knappe tooneelspeelster gaat. Haar Franziska, die
overigens niet geheel de illusie van een achttien
jarige vermocht te geven, toonde ongetwijfeld
haarbeste gaven. Een weergalooze vitaliteit en een
overgave aan het spel als slechts weinige vrouwen
in deze mate op het tooneel bezitten, of mogen
we zeggen, demonstreeren ? Eén soort tooneelspel.
dat ik in het algemeen meer met mijn verstand
bewonder, dan met mijn hart, maar dat bij deze
buitensporige rol naar men zegt voor
haargeschreven zoo wél paste, dat de vraag: wie
haar dit zou kunnen verbeteren? niet eenmaal in
ons opkomt.
CORN VAN DEP 6LUY5
MEUBELó
DEN P1AAG
Kotterdamsche Kring, Rotterdam. Schilderijen
en Beeldhouwwerk door H. F. Bieling. Tot 29 Mei.
Kunsthandel Willem Brok te Hilversum. Schil
derijen door wijlen Mevr. H. W. J. Schaap
Van der Pek. Tot l Juni.
Kunsthandel Boskamp, Ovcrveen. Schilderijen
door Han Boskamp. Tot l Juni.
Kunstzaal d'Audretsch, Den Haag. Stillevens
van verschillende meesters. Tot l Juni.
Gerbrand's Kunsthandel, Utrecht. Werken van
Mej. W. C. J. Cambier van Nooten. Tot l Juni.
't Spinwiel", Hilversum. Grafisch werk
vanPeter Alma, C. A. Foldman, J. Franken Pzn.,.
Fokke Mees, Dirk Nijland, H. v. d. Stok en Jan
Wittenberg. Tot l Juni.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Kunst en Indu
strie. Tot l Juni.
De Korenbeurs", Arnhem. Schilderijen van
G. van Duffelen. Tot 8 Juni.
Amsterd. Ateliers v. Binnenhuiskunst, Amster
dam. Werk van Reyer Stolk en Gerard van Eek.
Tot 12 Juni.
De Bron te 's Gravenhage. Beeldhouwwerken
en Kunstvoorwerpen door Chris Agterberg. Tot
16 Juni.
J. N. de Bois, Haarlem. Teokcningen van
Moderne Meesters. Tot 30 Juni.
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRED. MEIJER - Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Te!. 25615 - Gev. 1908