De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 21 mei pagina 13

21 mei 1927 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

No. 2607 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 MEI 1927 13 Toegepaste Kunst door JAN D. VOSKUIL De Nederlandsche Bond voor Kunst en Industrie in het Stedelijk Museum te Amsterdam In eenige benedenzalen van het Stedelijk Museum heeft de hierboven genoemde vereeniging, die, zooals in den catalogus vermeld staat: een bond van industrieelen en uitgevers is, die in samenwerking met kunstenaars streven naar de voortbrenging van een fabriekmatig vervaardigd, schoon en deugdelijk product, en van die lichamen, welke de distributie daarvan bevorderen", een tentoonstelling ingericht, waarbij naast een menigte middelmatige, ook belangwekkende sier- en gebruiksvoorwerpen worden geëxposeerd, zoodat er, althans voor het groote publiek, veel te leeren valt. Tusschen het werk, dat reeds meermalen in deze rubriek besproken werd, treft men er ook min of meer nieuwen arbeid aan, welke in het bijzonder d^ aandacht vraagt. De expositieruimte zelf is zeer eenvoudig en rustig gehouden en getuigt van goeflen smaak. Eenige interieurs geven voorbeelden van verzorgde binnenhuiskunst, al had men hierbij gaarne nog meer vooruitstrevend werk gezien. Wouda'a eikenhouten meubels, uitgevoerd bij de meubelfabriek Pander en Zonen trekken mij het meest aan door hun frissche kleuren, (waaronder een prachtig rood,) en hun flinke vormgeving. Willem Penaal toont een ingetogen en vooral bruikbaar ameublement in donker bruin en zwart gebeitst eikenhout, waarvan de grootere stukken, zooals een dressoir en een paar fauteuils, geslaagder van model zijn dan een paar stoelen, welke door hun gesloten rug wat dor van conceptie blijven. Bijzonder passend bij dit milieu is het uit hout vezels samengestelde behangsel, dat door zijn goudachtig gelen glans in dit vertrek een warmen en levendigen toon brengt. Evenals de meubels werd deze wandbedekking bij Metz en Co. gefabriceerd. J. A. Muntendam is stemmig in zijn, bij de meubelfabriek L.O.V. vervaardigde serie meubelen voor huis- en eetkamer van donker getint, gerookt en gebeitst eikenhout. Vooral het bureauhoekje draagt, door het combineeren van de schrijftafel met boeken planken, een intiem karakter. Op de tafels, gedekt met de damasten van Lebeau, uitgevoerd bij E. J.F. van Dissel en Zonen, en langs de wanden vinden wij het gebruiks- en sieraadewerk van de plateelbakkerijen Ram" en Zuid Holland", ontworpen o.a. door Gidding, Jansen van Galen, de Lorm en Muller. De glasfabriek Leerdam" etaleert haar mooie keurcollectie glaswerk, gemaakt naar de reeds meer dan eens hier beschreven ontwerpen van de Bazel, Berlage, Gidding e.a., terwijl Copier's Unica" met zijn bonte verscheidenheid een levendig aspect aan het geheel schenkt. Zijn glasin-lood ramen, die wij voor het eerst zagen, brengen nieuwe vooruitzichten. * * * Met zekerheid kan men vaststellen, dat er de laatste jaren steeds meer zorg besteed wordt aan de gebruiksvoorwerpen en versieringen. Ook hier zijn voorbeelden genoeg aanwezig. Wij noemen de vele artistieke behangsels van de N. V. L. GoudsmitHoff en Zoon's Eerste Ned. Behangselpapier In dustrie, vervaardigd naar ontwerpen van vooraan staande kunstenaren, de sterk sprekende reclames, welke door Jac. Jongert voor de Erven wed. J. van Nette ontworpen werden, de tapijten van Lion Cachet bij Metz en Co. uitgevoerd en die, welke naar de ideeën van verschillende artiesten in Stoomiapijtenfabriek v. h. Thijmen, de Wit en Zonen het licht zagen. Verschillende bekende firma's exposeeren boeken, boekbanden, diploma's, kalenders, illustraties en affiches. Wij memoreeren de fraaie lettertypen van S. H. de Roos en J. van Krimpen, de gevoelige ver luchting van een rijmprent De Kinderkruistocht" door A. van der Vossen, van wiens levendige houtsneeletters men toch nog meer rust verlangt en de bonte en forsch geteekende reclamebiljetten door S. L. Schwarz. Onze Koloniën: Batavia Tekst en teekening voor de Groene Amsterdammer" door J. G. Stnia f-fef stadsbeeld Ie Batavia moet de laatste jaren ongetwijfeld veel veranderd zijn en zoo stel ik mij dan ook voor, dat de taüooze sado's" en ebro's", vroeger ,,de' verkeersmiddelen, thans wel. zooal niet geheel verdwenen, toch voor een groot gedee/le het veld zullen hebben moeten ruimen voor de auto. En zoo zal er we/ meer zijn, doch wat wel nimmer verdwijnen zal, dat zijn al die In/andsche gaarkeukens en sfal/efjes langs den weg, waar de gaande en komende man voor een luttel bedrag zich kan spijzigen ot vergasten aan een van de vele lekkernijen, die daar op aanlokkelijke wijze zijn uitgestald. erkmest door Mr. M. F. HENNUS Veiling G. Mak. Moderne Schilderijen en Aquarellen, 17 en 18 Mei Diverses collections et successions". Dat wil zeggen een bazaar, een. allegaartje, een chaos. Geen verzameling, maar een uitverkoop. Zoo zag het er ook uit. Een hopelooze opeenhooping door schutten in secties verdeeld: poging om orde te brengen in wat zich nauwelijks ordenen liet. Toch was het aardig wandelen in dit oerwoud. Als de Ifagenaavsop-hun-best ontbreken (een Jaap JMaris daar gelaten) komen de minderen uit hun schuilhoeken te voorschijn. Daar is een hoekje voor Hadée ge reserveerd. Zijn groote tentoonstellingsstuk ,,la distribution de pain" eens in de collectie Larigerhuizeii doet het niet en de zorgvuldige uitvoering kan het niet redden. Maar daarnaast iets kleiners, een vertelling: de raderboot uit Zaandam is zoo juist aan de de Ruijterkade aangekomen. De ..op varenden" komen naar u toe. liet is grijs weer. Begrijpelijk voor den tijd van het jaar. Hadée heeft het erbij geschreven: l October 1S!)0. Die datum schraagt het -stuk. Ge weet nu precies wat ge koopt. En dan Sadée zou het niet genoteerd hebben als hij niet tevreden was geweest. Hij kende zich zelf. Het is een allergezelligst schilderij, fijn van toon, van observatie, van compositie. En zooals die rook de pijp ontsnapt, dat is luchtig, dat is brio, dat is bravour. Wie zoo onbewimpeld, zoo eenvoudig, zoo vanzelfsprekend schildert, heeft misschien niet de onsterfelijkheid, maar zeker onze waardeering ver diend. Ook een aquarel van Rochussen is aardig, de kaasmarkt in Alkmaar (1870), luchtiger nog en geestiger dan Sadée, meer uit de hoogte bekeken, maar minder goed geconserveerd. Zijn latere teekeningen uit 1881 zijn minder. Dan is er Roelofs, wiens Hollandschc polder hier zorgvuldig in 't fransch omschreven is, een mooi vroeg schilderijtje van J. II. Weissenbruch, Akkeringa wat somber, Allebéwat laat (1900), Monnickendam in deze om geving en misschien ook daarbuiten wat luidruchtig. Tenslotte eori gesigneerde teekening1 van Odilou Hedon en vele Toorops, lang niet alle belangrijk. VAN NELLE'5 TABAK KWALITEIT ALOM VERKRIJGBAAR

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl