De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 21 mei pagina 19

21 mei 1927 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

*" Nb. #07' DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 MEI 1927 19 ui. 'T" wee uiterst belangrijke, men kan veilig zeggen: onmisbare onderdeelen van een naar de eisenen des tijds ingerichten vliegdienst worden gevormd door: a. den Meteorologisehen Dienst; b. de draadlooze plaatsbepaling. De Meteorologische dienst. Om ten volle aan zijn doel te be antwoorden, moet deze dienst op een zeer solide organisatorische basis wor den ingericht. Meteorologisch obser.vatoria, voorzien van stations voor radio-telefonie moeten aan begin en eindpunt van de luchtlijn worden ge nstalleerd, en bij zeer lange routes ook op afstanden van pl.min. 250 K.M. op de langs de te vliegen route gelegen tusschenstations. De waarnemingen van elk dezer stations moeten in den kortst mogelijken tijd onderling uitgewisseld kun nen worden, zoodat steeds de meest uitgebreide en betrouwbare meteoro logische inlichtingen bij de hand zijn. In het bijzonder geldt dit voor gebieden, waar de Klimaatsomstandigheden zich van uur tot uur totaal kunnen wijzigen, zooals b.v. op de route Holland?Engeland, waar plot seling opkomende mist, plaatselijke slagregens of een in aantocht zijnden storm tijdig gesignaleerd moeten kun nen worden, waardoor de veiligheid van het luchtverkeer in hooge mate zal worden bevorderd. De Richtingzoeker. Een niet minder belangrijk onder deel van een volledig geoutilleerden vliegdienst wordt gevormd door het bepalen van de positie der onderweg eijnde vliegtuigen. Het toestel, dat in onze taal Richtingzoeker heet, doch in de Engelsche Direction-Finder wordt den laatsten tijd ook aan boord van schepen in steeds ruimere mate toegepast. Groote moeilijkheden moes ten ook hier worden overwonnen, een langdurig stadium van de meest accurate proefnemingen worden door gemaakt, alvorens het even nuttig als vernuftig apparaat bij zee- en lucht vaart zijn intrede kon doen. Nog zijn alle moeilijkheden niet volkomen overwonnen, zij het dan ook, dat de onder bepaalde omstandig heden voorkomende onvermijdelijke fouten tot een nagenoeg te verwaarloozen hoegrootheid terug te brengen zyn. Daarnaast blijven zich echter nog gevallen voordoen, ofschoon uiterst zelden waarbij geen betrouwbare peiling verkregen kan worden. De kans op belangrijk foutieve resultaten is vooral aanwezig gedurende zware mist; tengevolge van het zoogenaamde screen-effect"; en in de nabijheid van industrieele centra, waar de atmospherische onzuiverheid een soms fnui kende en nog niet afdoend verklaarden invloed op de juistheid eener radio peiling. In de practijk wordt met al deze omstandigheden vanzelfsprekend terdege rekening gehouden. ; - --i Om een vliegdienst, en vooral een over lange afstanden met een bij den huidigen stand der techniek zoo groot mogelijke veiligheid te doen furictionneeren, is het volstrekt noodig om of de methode van plaatsbepaling door middel van radiopeilingeu van Aviatiek ee Radio Meteorologie en Richtingzoeker door A. DUBOIS Directeur v. d. AW. Seinfoesfel/enfabriek lty.y.gfi:--fii DRAAGBARE RADIO-INSTALLATIE VOOR VLIEGTUIGEN den grond toe te passen, of die uit de lucht op bepaalde grondstations, welker posities aan dengene die de peiling neemt, bekend zijn, dus met behulp van richtingzoekers die de vliegtuigen aan boord hebben. De laatstgenoemde methode zou men, zoo a prima vista geneigd zijn voor de minst kostbare en meest doel treffende te houden en indien even accuraat werkend als de eerste, tevens als de meest verkieslijke, vooral bij vluchten over lange afstanden. De vraag, aan welke van deze beide methodes de voorkeur moest worden gegeven, heeft de deskundigen langen tijd ernstig bezig gehouden en de zaak is zoowel uit technisch, als uit commercieel standpunt grondig bestudeerd. Het vinden van een definitieve oplossing toch, werd zeer bemoeilijkt door de omstandigheid, dat voor beide methodes nagenoeg eenzelfde hoeveel heid pro en contra te berde gebracht kon worden. Er zijn enkele gevallen, waar dis cussie buitengesloten is. In oorlogstijd b.v. zal het vanzelfsprekend nood zakelijk zijn, een richtingzoeker aan boord van een vliegtuig te plaatsen, opdat dit geheel onafhankelijk van de grondstations, in welker nabijheid het zich bevindt, in stilte peilingen op die grondstations kan nemen zoodra deze seinen. Dat dit, in militair opzicht, van het grootste belang is, vooral wanneer het vliegtuig zich boven vijandelijk gebied bevindt, behoeft geen nader betoog. In vredestijd echter doet zich het reeds hoogerop aangestipte bezwaar van extra gewicht, extra plaatsruimte en extra personeel weer dusdanig gelden, beteekent het installeeren van een richtingzoeker aan boord van een VLIEGVELD GRONDSTATION vliegtuig ten dienste van het burgerluchtverkeer een zoodanige derving van inkomsten door het verloren gaan van minstens n passagiersplaats, of het equivalent daarvan aan ruimte en gewicht voor goederen, dat men er, uit hoofde van deze commercieele overwegingen, vrijwel algemeen toe is overgegaan de Radio-peilstations in of nabij de grondstations aan te brengen. Hoe gaat het nu verder? Wenscht het vliegtuig zijn positie te weten of bekend te maken, dan roept het een grondstation op met toevoeging van een bepaalde afkor ting die dient voor het aanvragen van een radio-peiling of kruispeiling, welke laatste door minstens twee samen werkende grondstations gegeven moet worden. Het vliegtuig seint dan ge durende ongeveer een minuut achter een overeengekomen teekens (groepen van strepen, of v's of eigen roepletters) indien de peiling radiotelegrafisch genomen wordt. Bij het nemen van een radiopeiling door een vliegtuig, dat alleen radiotelefonie heeft, laat de piloot, nadat hij verbinding met het grondstation heeft gekregen, d?n zender ongeveer een halve minuut op genereeren staan, waarna hij weer op ontvangen overgaat en van het grondstation het gevraagde verkrijgt. Onder normale omstandigheden, draadlooze en atmospherische heeft geoefend personeel niet langer dan 2 a 3 minuten noodig, om een radiopeiling voor elkaar te brassen", om het eens met een zeemanswoord te zeggen. Wanneer een vliegdienst de be schikking heeft over geoefend, plichte getrouw personeel, eersterangs vlieg tuigen, gunstig gesitueerde, goed inge richte vliegterreinen, een deugdelijk georganiseerden, goed functionneerenden radio- en meteorologischen dienst, is aan alle redelijkerwijs te stellen eischen ruimschoots voldaan en wordt een luchtdienst verkregen, die onder elke weergesteldheid en over eiken gewenschten afstand op vol komen betrouwbaarheid aanspraak kan maken. Het is een verheugend feit, dat Nederland, waarop zoo vaak a tort et a travers wordt gescholden en gesmaald, in de K.L.M, een lucht vaartmaatschappij van zoodanige su perieure hoedanigheden bezit, waar door ons kleine land het moge zonder eenige chauvinistische groot spraak worden gezegd mag gerekend worden tot de op dit gebied meest vooraanstaande landen ter wereld. Amsterdam geldt in aviatiekkringen als het centrum van Europa". De gunstige geographische ligging van Nederland en de terreingesteldheden zijn hier factoren van de grootste beteekenis. Rotterdam bezit voor het burger-luchtverkeer een radio-peilstation,geleverd door deNederlandsche Seintoestellen Fabriek te Hilversum en heeft een meteorologischen dienst. Amsterdam heeft alleen een meteoro logischen dienst. De organisatie van lucht- en gronddienst zijn bij de Kon. Luchtvaart Mij. niet minder dan schitterend te noemen een onder neming, waarop ons land trotsch kan zijn. (Wordt voortgezet)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl