Historisch Archief 1877-1940
No. 2608
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MEI 1927
13
nis over het feit, dat van een. dergelijk ongezond
principe de groei van een belangrijken kunstvorm
in ons land afhankelijk is ? bedenke men, dat het
Moeder-Koren ?
(Naar aanleiding van het verbod der film
De Moeder")
Moederkoren, een schimmel, claviceps
purpurea, die zich ontwikkelt in de bloemen van
de rogge. In ee igszins grooten getale met de
roegekorrels medegeoogst en met het meel ge
malen, ontstaat vergiftiging op groote schaal . ."
En cyclopaedie.
AAT ons trachten kalm en ernstig te
blijven, bij wat zich zoo onweerstaan
baar opdringt als een zot melodrama
of een ergerlijke farce. Laat ons
trachten de dingen breed-menschelijk
te beschouwen, te glim
lachen in plaats van te
vloeken, te argumenteeren
. in plaats van met de vuist
op tafel te slaan. Laat ons
bedenken, dat wat den Goden vergund is, den
ossen niet werd toegestaan en aldus het gebrek
aan zelfbeheersching, rechtvaardigheidsbesef en
maathouden uitsluitend aan de autoriteiten over
laten, die met wilde, roekelooze hand het rijpe
graan trachten te vernielen, dat zij in hun be
krompenheid voor moeder-koren houden. Laat
ons, om te beginnen, trachten te begrijpen !
Daar komen vier burgemeesters bestuurders
van de grootste steden des lands bij elkaar om zoo
iets nietigs te beoordeelen als een film. Men
beseffe toch, welk een hoon dit bloote feit reeds is,
voor de richtige waardeering der grootheden in
ons wei-geclassificeerd landje. Vier burgemeesters
het is een verbijsterende optelling van poli
tieke en maatschappelijke grootheid, geperst binnen
de bescheiden begrenzing van een
bioscoop-showoom en dat alles terwille van het schadelijkste en
het verachtelijkste, wat zich denken laat: een
ilm l Het is hier de vraag niet, hoeveel showrooms
.volgepropt met schimmen van vergeten burge
meesters naar de eeuwigheid zullen zijn verhuisd,
als pionierwerken van de grootheid eener
Potem;-kin"-film nog met eerbied worden aanschouwd
;het is alleen zaak ons rekenschap te geven van de
oogenblikkelijke verhoudingen. En dan ligt het
voor de hand, te begrijpen in welk een gemoedsstem
ming deze autoriteiten verkeeren, die uit den aard
van hun wezen reeds afwijzend plegen te staan
"tegenover nieuwe, opkomende verschijnselen en
nu gedwongen worden zich bezig te houden met
«en film ik herhaal: een film ! Dit is ernstiger
bedoeld, dan het wellicht lijkt. Men vergete toch
niet, dat kunstwerken als deze sovjet-films, den
?wanhopigen strijd om hun bestaan alleen kunnen
"winnen, door het bewijs van hun artistieke waarde
«n dat de indruk van hun beteekenis als kunst
object in de eerste plaats afhankelijk is van de
stemming der toeschouwers. En nog eens het is
volkomen begrijpelijk, dat personen, zonder eenige
innerlijke belangstelling voor een verschijnsel,
dat de officieele kunst nog steeds veroordeelt, als
een schadelijk en minderwaardig volks-amusement
zich reeds bij voorbaat met wrevel en tegenzin.
plaatsen tegenover iedere uiting van dat verschijn
sel, niet het minst, wanneer zijn herkomst het
een odium van staatsgevaarlijkheid en demagogie
meegeeft. Het feit alleen reeds, dat niet vier
menschen maar vier chefs van politie dit werk
gaan zien, sluit een normale beoordeeling vrijwel
uit. Wie iets gaat keuren op zijn toelaatbaarheid is,
in het algemeen gesproken, al van voren blind
voor zijn schoonheid. Hier kon geen sprake zijn
van een fteoordeeling maar alleen van een
veroordeeling. Bij alle verontwaardiging en
oiitstelteKONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR "SHOPPING" WORDT
EEN VERFIJND GENOEGEN
optreden der betrokken autoriteiten menschelijk
is.... zij het dan niet ruim of breed-gedacht.
Het groote bezwaar is echter, dat door dit feit
het eenige positieve argument ten gunste van de
vertooning der Sovjet-films, hun artistieke loaarde,
vervalt. Ons rest dus niets anders, dan te spreken
over zijn onschadelijkheid. Het is een trieste
arbeid, maar plicht!
Men is over de handeling in de film De Moe
der" reeds volledig door de dagbladpers ingelicht.
Het is de geschiedenis van een staking aan een
groote fabriek in welk algemeen conflict de bijzon
dere tegenstelling opgesloten ligt van een vader en
een zoon de eerste handlanger en spion van de
directie de laatste leider van de stakingsbewe
ging. Tusschen beiden in staat de moeder. Van
nature conservatief en vol angst voor het almachtig
gezag" volgt zij de activiteit van haar zoon
met schrik en afkeuring. Wanneer haar man in het
eerste treffen tusschen stakers en militairen gevallen
is en de politie huiszoeking komt doen naar wapens
en opruiende geschriften, die de zoon verborgen
houdt, verraadt zij hem om erger te voorkomen en
vol vertrouwen in de autoriteiten, die beloven
dat er niets zal gebeuren, als hij maar bekent".
Tot haar ontzetting en bittere ontgoocheling, be
seft zij al heel gauw, dat die belofte niets waard is:
de j onge man wordt gearresteerd en veroordeeld, na
n.b. door een dronken advocaat te zijn verdedigd.
Tenslotte wordt de zoon, door een inval van de
kameraden" uit de gevangenis bevrijd, maar
juist als hij, na een spannende vlucht voor de aan
rukkende troepen, zijn moeder in de armen valt,
wordt hij door een salvo van achtervolgende
kozakken getroffen en. sterft. De moeder in
opperste wanhoop en verontwaardiging, grijpt nu
de roode vlag, keert zich naar de militairen en
laat zich op haar beurt neerschieten.
Ziedaar het gegeven, dat aan onze onschuldige
oogen wordt onthouden, als zijnde opruiend en
staatsgevaarlijk. Nog eens laat ons kalm blijven,
bij deze dwaze en beleedigende miskenning van
het gezond verstand van ons volk laat ons
trachten te redeneeren over deze absurditeit, met
al de toegeeflijkheid en hot geduld, dat wij bij
elkaar kunnen brengen.
Dan komen. \ve allereerst tot de vraag: Wat
vreest men in 's hemels naam van dit zuiver
lokale drama? Meent men, dat onze arbeiders bij
bosjes zullen overloopen naar de communisten
gesteld al, dat zij wisten naar welk der ramp
zalige overblijfselen van de C.P.H. ? Of gelooft men
dat zij, van stonde af aan, revolvers zullen gaan
verbergen en gevangenissen bestormen ? Voor welke
imbecielen moet men ons volk toch houden, om
te veronderstellen dat het proletariaat, georgani
seerd in machtige vakvereenigingen, die als het
er op aan komt, meer in de melk te brokkelen
hebben, dan alle politie-kommissarissen bij elkaar
eensklaps hun sterke en beproefde maatschap
pelijke wapens zouden prijsgeven, voor dergelijk,
even gevaarlijk als onzinnig speelgoed?
En dan welk idee heeft men toch wol van do
demagogische" kracht, die van dergelijke films
zou uitgaan? Een kind begrijpt immers, dat voor
het succes van welke revolutionnaire propaganda
ook, een minimum aan analogie verondersteld
wordt. En ik vraag opnieuw: welke overeenkomst,
welk idee van saamhoorigheid, bestaat er tusschen
dit verloren hoopje afgestompte en neergetrapte
werkbeesten uit het tsaristische Rusland van anno
'05 en onze politiek geschoolde arbeiders, wier sterk
gevoel van eigenwaarde hun reeds aanstonds zal
zeggen, dat zij, ieder voor zich, door hun pers en
hun organisatie meer invloed op het staatsbestel
hebben, dan de hooghartige officieren-zelf uit het
filmdrama. Welke overeenkomst bestaat er tus
schen de verdierlijkte politie-kinkels, die gebonden
gevangenen in het gezicht slaan en onze gemoede
lijke agenten (o, burgemeesters !). die overtreding
Vraagt steeds
VANOUDS HET BESTE WERK
van de maximumsnelheid bekeuren en verder zelf
lid zijn van hun vakvereeniging ? Welke overeen
komst bestaat er tusschen de jurisprudentie, zooals
die ons op de film vertoond wordt, met partijdige
of onverschillige rechters en dronken verdedigers
en de strafrecht-procedure van onzen tijd,
waarin de naam van een gevreesd socialistisch
advocaat als Mr. Mendels, de arbeiders breed doet
glimlachen?
Welke invloed, meent men tenslotte, dat een schil
dering van zulke toestanden, die wellicht even ver
van onze maatschappij afstaan, als de situatie van
vóór 1789, kan hebben op ons proletariaat? Wie
haalt het in zijn hersens, dat het volk van nu,
hetwelk het effect zijner binnen de grenzen van
wet en orde gevoerden klassenstrijd nog dagelijks
constateert na het aanschouwen van deze
films uit god weet welke archaistische bevlieging,
weer zijn toevlucht zou nemen tot de totaal ver
ouderde en onbruikbare strijdmiddelen van vijftig
jaar terug? Het is belachelijk het is absurd
het is beleedigend l En men zou in gemoede gaan
vreezen voor het gezond verstand in onze
stadsregeering, telkenmale als vier burgemeesters een
paar uur in een donkere show-room worden opge
sloten !
**.
Wij staan aan den vooravond van groote ge
beurtenissen. Zonder eenigen redelijken grond
alleen op het door niets gemotiveerde oordeel van
enkele toevallige ambtsdragers, zal ons voortaan
een kunst worden onthouden, die even aangrijpend
en schoon is, als representatief voor onzen tijd.
Want iedereen, die De Moeder" gezien heeft,
behalve dan de vier ongelukkige burgervaders,
is diep onder den indruk van dit zeldzame werk,
dat evenals de l'otemkin", evenals de geschriften
van een Dostojevsky en een Tolstoi, de Russische
ziel in al haar melancholieke schoonheid openbaart.
Het is te hopen, dat ons volk ons volk en niet
alleen ons proletariaat, duidelijk beseft, wat er
gebeuren gaat. wat er op het spel wordt gezet.
En. wat het te doen staat !
Nog een opmerking tot slot. Ik lees bij het over
zien van de actie, die zich tegen het optreden der
burgemeesters heeft ontwikkeld, met genoegen
vele klinkende namen zij het ook met eenige
verwondering. Waar waren al deze verontwaardig
de strijders toen het erop aankwam, deze even on
waardige als ongerijmde censuur onmogelijk te
maken? Waar waren zij, toen het legislatieve mon
strum: de bioscoopwet werd behandeld? Wie van
deze hoeren, die nu (terecht !) mcenen, dat een
ernstige kunstuiting in het gedrang komt, heeft
in Raad of Kamer, do film als artistieke mogelijk
heid verdedigd, toen zij als een schadelijke parasiet
waar niets vóór en alles tegen te zeggen viel, buiten
de wet werd gesteld en vogelvrij verklaard? Want
men bedenke het wel: Wat nu gebeurt is de on
afwijsbare consequentie van hetgeen in die dagen iverd
beslist! Wij hebben toen gezegd en herhalen hot nu
met nadruk: ieder, die destijds gezwegen heeft,
toen het erop aan kwam aan de film de bestaans
mogelijkheid van iederen anderen kunstvorm te
waarborgen, is mede verantwoordelijk voor hetgeen
nu geschiedt! Daaraan doet de ijverigste posthume
verontwaardiging niets af.
Gouverner c'est prévoir".... in het Dietsch
overgheset synde: Besturen is achteraankomen !
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam?R'dam?Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND