Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MEI 1927
17
Radio Rubriek
Aviatiek en Radio
Meteorologie en RicHting^oeker
door A. DUBOIS
Directeur v. d. Ned. Sein(oesfellenfabriek
De Grondstations.
(Slot)
De functie, die een grondstation
heeft te vervullen is drievoudig.
Allereerst moet het de schakel vormen
tusschen de zich en route bevindende
luchtvloot en de vliegvelden en,
desgewenscht van daar via de plaatselijke
telefoonlijnen naar elke gewenschte
afdeeling van het aerodroom.
In de tweede plaats moet het de
verbinding onderhouden met andere
langs de luchtlijn gelegen
vliegterreinen, teneinde vertrek en aankomst
der vliegtuigen, meteorologische be
richten, enz. te kunnen doorgeven.
En ten slotte moet het uitgerust zijn
met een radio-peilstation om ten allen
tyde en zoo noodig in samenwerking
met andere grondstations, de positie
te kunnen bepalen van elk vliegtuig,
waarmede het in draadlooze communi
catie is, hetzij radio-telegrafisch of
-telefonisch.
Teneinde de nadeelige en dikwijls
zeer hinderlijke invloeden van mecha
nische ? of electrische geluiden van
buitenaf te vermijden, dient zulk een
radio-peilstation in een geheel vrij
staand gebouw te worden onderge
bracht. Want elk tijdverlies kan onder
bepaalde omstandigheden tot nood
lottige gevolgen leiden en daarom
moet een zoo vlotte en rustig mogelijke
afwikkeling van het radio-peil-verkeer
met alle middelen te dienen be
vorderd.
De snelheid, waarmede berichten
over en weer radio-telefonisch ge
wisseld kunnen worden en de nood
zakelijkheid van geoefend, betrouw
baar radio-telegrafisch personeel, kun
nen bij een behoorlijk geoutilleerde
luchtvaart maatschappij niet worden
gemist.
Het Radio-vliegtuigstation
Er zijn ettelijke types van
radiovliegtuigstations, doch van alle wordt
tenslotte hetzelfde gevergd, ergo
vertoonen ze sterke principiëele onder
linge gelijkenis,
In het navolgende zal vrijwel uit
sluitend sprake zijn van burger-vlieg
tuigen, dus dat zijn die welke gebruikt
worden voor het vervoer van passa
giers, mail en goederen.
Alle radio-vliegtuig-installaties wor
den ontworpen met als grondprincipe:
een zoo eenvoudig mogelijke bediening
Voor de bediening dezer installaties,
die door middel van een z.g.n. af
standsbediening geschiedt, zijn noodig:
uitschakelen van twee of drie
omschakelaars b.v. om van ontvangen
op zenden over te gaan, de afstemming
AAN DE INZENDERS
Alle Toor bet redactioneele gedeelte
bestemde inzendingen moeten
worden geadresseerd
AAN HET SECRETARIAAT DER
REDACTIE VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM,
zonder vermelding ran persoonsnamen.
bij te regelen van het ontvangtoestel
en c.q. tot het aflezen van eenige
stroom- en spanningmeters.
In een vliegtuig van normale af
metingen, waar de ruimte, den piloot
toebedeeld, uit den aard der zaak niet
anders dan zeer beperkt kan zijn,
heeft dit samenstel het groote voordeel,
dat de meerderheid der toestellen in
elk mogelijk hoekje van het vliegtuig
kan worden weggewerkt" en slechts
meegevoerd, dan maakt de reeds
genoemde controle-énheid het den
piloot mogelijk, zelf de installatie te
bedienen en te controleeren.
Een standaard-radio-vliegtuig-in
stallatie bestaat in hoofdzaak uit:
1. Samengebouwde zender?ont
vanger,
2. Bowden controle,
3. Microfoon,
4. Hoofdtelefoon,
5. Badio-telegraaf installatie, o.a.
bevattend: seinsleutel, zoemer en
geef-ontvang omschakelaar, (K.L.M.
vliegtuigen hebben alleen
radio-telefonie installaties; onze militaire vlieg
tuigen hebben beiden).
G. Generator met schroef,
7. Accumulatoren batterij,
8. Winch met luchtdraad en an
tenne-kogel,
9. Antenne-uitvoerbuis,
10. Luchtdraad-amperemeter,
MIJN FILM
IN VERBINDING MET DE AARDE
een zeer kleine z.g.n. Bowden con
trole" dient in de onmiddellijke nabij
heid van den piloot opgesteld te
worden.
Een standaard-type radio vliegtuig
station is er speciaal op ingericht, voor
militaire, zoowel als voor
commercieele doeleinden te worden gebruikt.
Zulk een installatie, zooals b.v. het
type A.D. 6 van de Engelsche Marconi
Mij. er een is, heeft een uitgebreid
golfbereik, kan zoowel radio-tele
grafisch als radio-telefonisch werken
en met de grondstations een goede
communicatie onderhouden over af
standen van 180 a 360 K.M.
Waar personeel en beschikbare
ruimte zulks toelaten, kan de geheele.
radio-vliegtuig installatie zoodanig
worden gemonteerd, dat do telegrafist
of waarnemer-telegrafist aUe uit te
voeren manipulaties van zijn plaats af
kan bewerkstelligen.
Is de ruimte a] te zeer beperkt en
wordt geen telegrafist of waarnemer
11. Kabels, verbindingsstukken,
elastische suspensie om de zend
ontvang-kast veerend aan op te
hangen.
Het totaal gewicht van een com
plete radio-vliegtuig-installatie is on
geveer 70 K.G.
De radio installaties op de K.L.M.
vliegtuigen zijn eveneens geleverd door
de Nederlandsche Seintoestellen Fa
briek te Hilversum en geven alleszins
bevredigende resultaten.
Een gedetailleerde beschrijving van
elk der onderdeden te geven, ligt niet
in de lijn van dit opstel, dat slechts
beoogt, even de aandacht te vragen
voor een belangrijk en interessant
onderdeel van een vliegdienst. Waar
de radio in haar verschillende toe
passingen zich in een zoo algemeene en
warme belangstelling mag verheugen,
hopen wij, dat aan een enkel woord
over de radio ten dienste van de
aviatiek een deel van die belang
stelling te beurt mag vallen.
\\T AT de wereld af en toe noodig:
heeftt is een held niet een held
van vijf en zestig, die acht kindereik
heeft groot gebracht en trouw zijn
belasting heeft betaald, of een onder
zoeker, die zich uit curiositeit met het
een of andere serum inspuit, omdat hij
de werking niet op een ander levend
wezen wil beproeven, en niet de win
kelbediende, die na vier en zestig
verschillende paren vleeschkleurige
kousen ontvouwd te hebben, zonder
een woord van verzet op zoek gaat
naar nog een nuance'tje lichter, maar
een zichtbare held, die in de
stralendebundels der zoeklichten uit de onein
digheid komt aanzweven, na honderd
twintig duizend seconden te hebben
vertoefd op die grens tusschen be
staan en vernietiging, waar elke dier
seconden hetzelfde noodlot van
Nungesser en zijn voorgangers over hem.
kon brengen. Een held met blonde
haren en een kinderlijk gezicht, die
een wereld in verrukking en de licht
ontvlambare Pranschen tot waanzin
brengt, zoodat zij hem van vereering
bijna dooddrukten een lot dat de
meeste helden eerst vél later over
komt. En al mocht nu een sceptische
Sjah van Perziëeenmaal zeggen: Ik
weet wel dat het eene paard harder
loopt dan andere," de wereld wil dat
paard zien en den man die er boven op
gezeten heeft. Het is het zielige ver
langen uit den onromantischen staat
waarin wij geboren, leven en gevild
worden, iemand zich te zien ver
heffen die vleugels heeft, en zijn levea
op elegante wijze op de bascule zet
niet zoo onschoon en alledaagsch, zoo
als wij dat plegen te doen, met
vervalschte levensmiddelen, Fordjes, fiet
sen en onbewaakte overwegen. En al
moge dan het beroep gevaarlijk zijru
van held er zijn een aantal on
schatbare voordeelen aan verbonden.
Eenmaal held, blijft held zelfs
een held der zee, al bevat het lot van
onze helden der zee een waarschuwing,
niet met redden op te houden, zoo lang
er nog wat te redden valt. Voor den
grootsten held heeft het iets merk
waardigs, wanneer er onder zijn oogen
en in het schijnsel zijner vele schitte
rende eereteekenen, voor hem geloot
en gecollecteerd wordt. Dat heeft
Lindbergh begrepen en daarom vliegt
hij straks naar de Philippijnen en
Australië. Hoewel er een eind komt
aan alles. Hij kan voor de
veranderingnmaal terugvliegen, maar ten slotte
is New-York New-York, om den
aardbol heen, de limiet en dan wacht
hem het gepensionneerd heidendom.
Tenzij hem, zooals aan den as des as,
RénéFonck, een plaats in de volks
vertegenwoordiging wordt aangebo
den. Maar een nori-stop-vlieger, i»
nog geen non-stop-prater en het is du*.
de vraag of men hem een dergelijk
uiteinde als held wel mag
toeweuschen.
IOHAN L.