De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 28 mei pagina 17

28 mei 1927 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 MEI 1927 17 Radio Rubriek Aviatiek en Radio Meteorologie en RicHting^oeker door A. DUBOIS Directeur v. d. Ned. Sein(oesfellenfabriek De Grondstations. (Slot) De functie, die een grondstation heeft te vervullen is drievoudig. Allereerst moet het de schakel vormen tusschen de zich en route bevindende luchtvloot en de vliegvelden en, desgewenscht van daar via de plaatselijke telefoonlijnen naar elke gewenschte afdeeling van het aerodroom. In de tweede plaats moet het de verbinding onderhouden met andere langs de luchtlijn gelegen vliegterreinen, teneinde vertrek en aankomst der vliegtuigen, meteorologische be richten, enz. te kunnen doorgeven. En ten slotte moet het uitgerust zijn met een radio-peilstation om ten allen tyde en zoo noodig in samenwerking met andere grondstations, de positie te kunnen bepalen van elk vliegtuig, waarmede het in draadlooze communi catie is, hetzij radio-telegrafisch of -telefonisch. Teneinde de nadeelige en dikwijls zeer hinderlijke invloeden van mecha nische ? of electrische geluiden van buitenaf te vermijden, dient zulk een radio-peilstation in een geheel vrij staand gebouw te worden onderge bracht. Want elk tijdverlies kan onder bepaalde omstandigheden tot nood lottige gevolgen leiden en daarom moet een zoo vlotte en rustig mogelijke afwikkeling van het radio-peil-verkeer met alle middelen te dienen be vorderd. De snelheid, waarmede berichten over en weer radio-telefonisch ge wisseld kunnen worden en de nood zakelijkheid van geoefend, betrouw baar radio-telegrafisch personeel, kun nen bij een behoorlijk geoutilleerde luchtvaart maatschappij niet worden gemist. Het Radio-vliegtuigstation Er zijn ettelijke types van radiovliegtuigstations, doch van alle wordt tenslotte hetzelfde gevergd, ergo vertoonen ze sterke principiëele onder linge gelijkenis, In het navolgende zal vrijwel uit sluitend sprake zijn van burger-vlieg tuigen, dus dat zijn die welke gebruikt worden voor het vervoer van passa giers, mail en goederen. Alle radio-vliegtuig-installaties wor den ontworpen met als grondprincipe: een zoo eenvoudig mogelijke bediening Voor de bediening dezer installaties, die door middel van een z.g.n. af standsbediening geschiedt, zijn noodig: uitschakelen van twee of drie omschakelaars b.v. om van ontvangen op zenden over te gaan, de afstemming AAN DE INZENDERS Alle Toor bet redactioneele gedeelte bestemde inzendingen moeten worden geadresseerd AAN HET SECRETARIAAT DER REDACTIE VAN DE GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM, zonder vermelding ran persoonsnamen. bij te regelen van het ontvangtoestel en c.q. tot het aflezen van eenige stroom- en spanningmeters. In een vliegtuig van normale af metingen, waar de ruimte, den piloot toebedeeld, uit den aard der zaak niet anders dan zeer beperkt kan zijn, heeft dit samenstel het groote voordeel, dat de meerderheid der toestellen in elk mogelijk hoekje van het vliegtuig kan worden weggewerkt" en slechts meegevoerd, dan maakt de reeds genoemde controle-énheid het den piloot mogelijk, zelf de installatie te bedienen en te controleeren. Een standaard-radio-vliegtuig-in stallatie bestaat in hoofdzaak uit: 1. Samengebouwde zender?ont vanger, 2. Bowden controle, 3. Microfoon, 4. Hoofdtelefoon, 5. Badio-telegraaf installatie, o.a. bevattend: seinsleutel, zoemer en geef-ontvang omschakelaar, (K.L.M. vliegtuigen hebben alleen radio-telefonie installaties; onze militaire vlieg tuigen hebben beiden). G. Generator met schroef, 7. Accumulatoren batterij, 8. Winch met luchtdraad en an tenne-kogel, 9. Antenne-uitvoerbuis, 10. Luchtdraad-amperemeter, MIJN FILM IN VERBINDING MET DE AARDE een zeer kleine z.g.n. Bowden con trole" dient in de onmiddellijke nabij heid van den piloot opgesteld te worden. Een standaard-type radio vliegtuig station is er speciaal op ingericht, voor militaire, zoowel als voor commercieele doeleinden te worden gebruikt. Zulk een installatie, zooals b.v. het type A.D. 6 van de Engelsche Marconi Mij. er een is, heeft een uitgebreid golfbereik, kan zoowel radio-tele grafisch als radio-telefonisch werken en met de grondstations een goede communicatie onderhouden over af standen van 180 a 360 K.M. Waar personeel en beschikbare ruimte zulks toelaten, kan de geheele. radio-vliegtuig installatie zoodanig worden gemonteerd, dat do telegrafist of waarnemer-telegrafist aUe uit te voeren manipulaties van zijn plaats af kan bewerkstelligen. Is de ruimte a] te zeer beperkt en wordt geen telegrafist of waarnemer 11. Kabels, verbindingsstukken, elastische suspensie om de zend ontvang-kast veerend aan op te hangen. Het totaal gewicht van een com plete radio-vliegtuig-installatie is on geveer 70 K.G. De radio installaties op de K.L.M. vliegtuigen zijn eveneens geleverd door de Nederlandsche Seintoestellen Fa briek te Hilversum en geven alleszins bevredigende resultaten. Een gedetailleerde beschrijving van elk der onderdeden te geven, ligt niet in de lijn van dit opstel, dat slechts beoogt, even de aandacht te vragen voor een belangrijk en interessant onderdeel van een vliegdienst. Waar de radio in haar verschillende toe passingen zich in een zoo algemeene en warme belangstelling mag verheugen, hopen wij, dat aan een enkel woord over de radio ten dienste van de aviatiek een deel van die belang stelling te beurt mag vallen. \\T AT de wereld af en toe noodig: heeftt is een held niet een held van vijf en zestig, die acht kindereik heeft groot gebracht en trouw zijn belasting heeft betaald, of een onder zoeker, die zich uit curiositeit met het een of andere serum inspuit, omdat hij de werking niet op een ander levend wezen wil beproeven, en niet de win kelbediende, die na vier en zestig verschillende paren vleeschkleurige kousen ontvouwd te hebben, zonder een woord van verzet op zoek gaat naar nog een nuance'tje lichter, maar een zichtbare held, die in de stralendebundels der zoeklichten uit de onein digheid komt aanzweven, na honderd twintig duizend seconden te hebben vertoefd op die grens tusschen be staan en vernietiging, waar elke dier seconden hetzelfde noodlot van Nungesser en zijn voorgangers over hem. kon brengen. Een held met blonde haren en een kinderlijk gezicht, die een wereld in verrukking en de licht ontvlambare Pranschen tot waanzin brengt, zoodat zij hem van vereering bijna dooddrukten een lot dat de meeste helden eerst vél later over komt. En al mocht nu een sceptische Sjah van Perziëeenmaal zeggen: Ik weet wel dat het eene paard harder loopt dan andere," de wereld wil dat paard zien en den man die er boven op gezeten heeft. Het is het zielige ver langen uit den onromantischen staat waarin wij geboren, leven en gevild worden, iemand zich te zien ver heffen die vleugels heeft, en zijn levea op elegante wijze op de bascule zet niet zoo onschoon en alledaagsch, zoo als wij dat plegen te doen, met vervalschte levensmiddelen, Fordjes, fiet sen en onbewaakte overwegen. En al moge dan het beroep gevaarlijk zijru van held er zijn een aantal on schatbare voordeelen aan verbonden. Eenmaal held, blijft held zelfs een held der zee, al bevat het lot van onze helden der zee een waarschuwing, niet met redden op te houden, zoo lang er nog wat te redden valt. Voor den grootsten held heeft het iets merk waardigs, wanneer er onder zijn oogen en in het schijnsel zijner vele schitte rende eereteekenen, voor hem geloot en gecollecteerd wordt. Dat heeft Lindbergh begrepen en daarom vliegt hij straks naar de Philippijnen en Australië. Hoewel er een eind komt aan alles. Hij kan voor de veranderingnmaal terugvliegen, maar ten slotte is New-York New-York, om den aardbol heen, de limiet en dan wacht hem het gepensionneerd heidendom. Tenzij hem, zooals aan den as des as, RénéFonck, een plaats in de volks vertegenwoordiging wordt aangebo den. Maar een nori-stop-vlieger, i» nog geen non-stop-prater en het is du*. de vraag of men hem een dergelijk uiteinde als held wel mag toeweuschen. IOHAN L.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl