Historisch Archief 1877-1940
No. 2609
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JUNI 1927
17
Dramatische Kroniek
door TOP NAEFF
Gastspiel Tilla Durieux:
Fraulein Julie Die Sterkere
T N Nederland is geen noemenswaard publiek
voor Strindberg. Wij hebben enkele mooie
Strindberg-voorstellingen gehad Doodendans"
en Paschen" zijn gelukkig dezen winter nog
eens opgehaald maar het Hollandsch publiek
heeft er te weinig belangstelling voor, naar ver
houding van het enorme werk, dat er aan de voor
bereiding van zulk een allernauwst-luisterende
en altijd weer even hachelijke vertooning vast
zit. Het is er mogelijk nog niet aan toe. Dat het
inmiddels vol loopt, wanneer Wegener of
Tilla Durieux een enkele maal met deze stukken
komen, bewijst in dit verband niets, zij brengen
een jarenlang gevestigde reputatie speciaal
voor dit soort werk mee, en voor hun op
treden twee, driemaal in hetzelfde stuk in
dezelfde stad is ons publiek, met de Duitsche
kolonies erbij geteld, wel talrijk genoeg. Wij
mogen ervan hopen, dat dank zij hun optreden
de aandacht nog eens wordt gevestigd op dit
universeel tooneelwerk van zooveel hooger
waarde dan het mode-repertoire van den dag
waarvan in achterlijk Nederland nog maar
sporadisch vertalingen voorkomen, en waarvan
ons tooneel zich, force majeure, veelal onthouden
moet.
Elf Einakter" noemde Striridberg den bundel,
waarin we Fraulein Julie" en Die Starkere"
vinden. En van welk een gehalte is het meerendeel
dezer grepen van den machtigen veertigjarige !
Rechtaf een meesterwerkje is Die Starkere", het
vindt, in dit bestek en in dezen vorm, nauwelijks
zijn weerga in de litteratuur; of het zou uit den
allerlaatsten tijd Schnitzler's Fraulein Else"
moeten zijn. Want ook Die Starkere" is een
monoloog, een van de beide partijen zwijgt nml.
onafgebroken. In precies zes bladzijden druks
geeft de geniale schrijver hier, als handeling: het
duel op leven en dood tusschen twee vrouwen
om den man; als achtergrond, scherp en volledig:
het huwelijksleven van de eene, het liefdeleven
van de andere. Door de jaren heen, en op het
momenteel hoogtepunt vati verval en bloei.Wij zien,
door dien korten woordenstroom heen, ten voeten
uit de drie karakters: de beperkte, sensueele,
geheel op haar instincten levende gezinsmoeder,
als zoodanig sterk en onverzettelijk; de erotisch
intellectueel liefhebbende kameraad van den
man. onpraktisch en zwak waar het op haar
voordeel aankomt, maar sterk in zichzelve; en
tusschen deze beiden: den man, die onzichtbaar
blijft, een middelmatige kunstenaars-natuur. Me
vrouw X, tooneelspeelster, vindt op Kerstavond in
een verlaten café-hoekje, haar collega: juffrouw Y,
haar rivale in alles, en daarom uit zelfbehoud
als vriendin van den huize aanvaard. Na de
quasi hartelijke begroeting, door de andere, die
de krant leest, nauwelijks beantwoord, grijpt de
j>®©©®@©
ITRANSPORT MIJ, HOLLAND";
JWccsperzijde 94 AMSTERDAM!
»Telefoon 51271 Tel.-Adres Transport"!
> Verhuizingen, door geheel Europa per
meuj belwagen en gesloten spoorwegwagons, S
> binnenlands ook per gesloten autoverhuis- ©
;wagens met aanhangwagen. Binnen een©
| rayon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten g
(BEWAARPLAATSEN VOOR GEHEELEEN©
GEDEELTELIJKE INBOEDELS |
E>©©®©©®©©®©©®©©®©©©®@@@
gehuwde vrouw, onder een schijn van zelfver
zekerdheid en bluf, de ontmoeting aan, om zich
uit de bange vertwijfeling van haar ongelukkig
huwelijksleven te verheffen, en zich te vergewissen
in hoever de vriendin daar mede schuldig aan is.
Zeker weet Mevrouw X niets, maar zij heeft
haar vermoedens, en gemakkelijk gaat het niet.
Tot in het tragi-comische vijzelt zij haar positie"
op, ten einde de andere vrouw, aldus geprikkeld,
iets te ontlokken van het geheim, dat deze achter
haar ondoorgrondelijken glimlach verbergt. Ja. .
die Frauen sind ganz verrückt nach meinem
Mann". Het verwondert haar alleen, dat het
tusschen Amelie (juffrouw Y) en hem
oogenschijnlijk niet zoo best vlotte. . . . Tot Amelie
zich verleden jaar verloofde en plotseling wo du
in Sicherheit warst", die heftige vriendschap
tusschen hen ontstond. Een verloving, welke
Amelie intusschen na korten tijd weder verbrak
.... Onverstandig, want een eigen huis, man,
kinderen, dat is in de wereld toch maar alles,
niet waar?
Juffrouw Y roert haar chocolade en zwijgt.
Zie. dit heeft de bevoorrechte huisvrouw,
terwijl die arme Amelie daar zoo eenzaam haar
Kerstfeest doorbrengt voor de haren gekocht.
In haar wanhoop komt Mevrouw X ertoe haar
man dien zij om zijn ontrouw bij tijden haat
tegenover de vrouw, die den held in hem aan
bidt, een beetje belachelijk te maken. Mein Alter"
. . . ., zegt ze. en pantoffels met tulpen geborduurd,
pakt ze uit, tulpen, die zij niet uit kan staan,
Amelie's lievelingsbloemen. Gold niet Amelie's
smaak in hun huis langen tijd voor een evangelie?
En eindelijk, wanneer de andere, onbezweken. zon
der n weerwoord, haar met volle, stille oogen aan
blijft zien, slaat ze door, vervalt in den groveri
toon van verwijt, dien zij listig had willen ver
mijden: ..Alles kam von dir. . . . sogar deine
Passionen." Om ten slotte, zich haar armzaligheid
weder bewust, en plotseling weer bcheerscht,
haar troon van eerzame burger-mevrouw, die alles
heeft wat de romantische juffrouw onthouden
bleef, opnieuw te bestijgen en zich te redden,
intuïtief, met den meester! ijk on draai: ..l'nd wenn
ich mie h von dir kleiden gelernt habe tant
mieux das hat meinen Mann uur noch mehr
an mich gefesselt und du verlorst, wo ich
gewann ja, nach gewissen Zeichon zu ui-teilen.
glaube ich. du hast ihn bereits verloren !"
In dit glaube ich" ligt haar vonnis. De andere
glimlacht: zij weet. Mevrouw X pakt haar
schatten bijeen om naar huis te gaan en haar man
wellicht ietwat verstrooid bij haai' Kerstboom
..zu lieben". Overwinnares. Juffrouw Y staart
haar nog even na, met haar vochtige oogen en
haar raadselachtigen glimlach, en neemt dan de
courant weer op. De sterkste.
Het canailleuse, dat Tilla Durieux in haar wezen
meebrengt, is voor de, van fijne ironie doortrokken
figuur van juffrouw Y" niet voordeelig. In haar
machtige, au fond machtelooze, jaloezie, ziet
weliswaar mevrouw X bij voorkeur ,.de slang"
in haar, doch het kan Strindberg's bedoeling niet
geweest zijn, dat ook wij in deze vrouw, die zich
niet meer heeft toegeëigend dan haar van nature
toeviel, en die, terwijl het gezin zich om den
Kerstboom schaart, zich tevreden stelt met een
eenzaam café-hoekje, iets louche" zouden zien.
Doch dit bezwaar was vooral uiterlijk, innerlijk
heeft Tilla Durieux, met vermijding van al wat
aanstootelijk zou kunnen werken, prachtig, diep
en vol expressie, deze stille tragedie uitgebeeld.
Een wereld in een oogopslag, een lachje, als over
scherven. En nochtans: licht.
Renée Stobrawa was in de zware rol van me
vrouw X tegen dit spel niet opgewassen, hoeveel
goeds zij ook gaf. Zij bleef in haar boosaardigheid
te kinderlijk, te labile, groeide niet uit tot de
machtige matrone, die zij. wil zij ..partij" blijven.
oogenschijnlijk tegenover de andere moet zijn.
Men kan deze in zichzelf volmaakte ..scène" op
zeer verschillend niveau spelen, al naar het talent
der beide vertolksters geaard is, en zich op elkaar
af laat stemmen. Het gaat om het evenwicht.
..Fraulein Julie". de hoofdschotel van den avond,
en bekender dan Die Starkere". komt ons voor
Hollandsche Badplaatsen,
Aanbevolen Hotels:
WIJK a/ZEE
HOTEL D'ORANGE en
HOTEL DRIEHU1ZEN
BAD HOTEL en
ZEE-DEPENDANCE
onzen tijd meer verouderd voor. Het geval van de
erfelijk belaste en decadente freule, die het met
den lakei van haar vader aanlegt, blijft ten allen
tijde een geval". En zooals Strindberg, nog wor
stelend met den dramatischen vorm, het op het
tooneel heeft gebracht, schijnt het ons in zijn
verloop, als naturalisme", niet zeer betrouwbaar,
en vooral naar het slot sterk geforceerd. Het is hem,
zooals hij in de nog altijd belangwekkende narede"
op dit werk schrijft, ook niet om het geval te doen
geweest, het wa,ren de maatschappelijke stroo
mingen van zijn tijd, waarin hij de revolutie voelde
aankomen, die hem bezighielden, en het is duidelijk,
wat al te duidelijk dat hij geen partij heeft
willen kiezen, noch voor den heer, noch voor den
knecht. Voor ons, die de Umwertung" hebben zien
voltrekken, blijft vooral in dit verband de figuur
van den knecht de opkomende stand boeiend,
een meesterlijk geteekende Figaro" van het einde
der 19e eeuw. Ook zonder het ongelukje van de
Freule zou Jean" tot het bewustzijn gekomen
zijn voor minstens hotelier" in de wieg te zijn
gelegd.
Het meisje zelf Strindberg wil niet, dat we
haar tragisch zien maar op de oogenblikken,
dat ze menschelijk voor ons wordt, kunnen we
toch niet anders dan bitter medelijden gevoelen
met deze hysterische telg uit een oud geslacht, wier
plebeïsche neigingen (van moederskant) nog eervol
gewroken moeten worden naar de tradities van
vader's riddergeslacht. Ook hier, als Fraulein Julie,
bracht Tilla Durieux niet mee wat aan dit ramp
zalig adelskind, trots alles, haai' cachet kan geven
en het drama schrijnend maakt. Door haar werd
het spel geheel verplaatst in den modernen tijd
reeds die ordinaire roode jurk ontnam haar elke
illusie van (eenzijdige) verfijning van-huis uit
terwijl het, wegens de oplossing, ook daarin weder
niet past. Een moderne freule zou er in de gegeven
omstandigheden niet tegenop hebben gezien haar
fortuin in een hotel te steken, en als hotelière met
een romantisch verleden, in het bureau te gaan
zitten. Mevrouw Durieux stond daarvoor al dicht
genoeg bij ..Jean". Doch op haar wijze, meer
moeder's dochter dan vader's erfgename, speelde
zij de rol zoo overtuigend mogelijk, fel-levend.
aangrijpend na de catastrophe, technisch verbluf
fend. Hoe bijna bovenmenschelijk zwaar moet
deze rol zijn, die van een actrice in een uur tijds den
inhoud van een stuk in drie bedrijven vergt ! Het
zou niet juist zijn hier het zwaartepunt in de tech
niek te zoeken. Een sterk beeldend talent, ook van
nature.
Ken krachtige, schoon in zijn vak te weinig aris
tocratische ..Jean" van C'arl Hannenian stond haar
terzijde. Renée Stobrawa was wederom te weinig
imponeerend, maar overigens allen lof waardig, de
keukenmeid. Het knappe samenspel der drie ver
goedde wat aan de mise-en-scène?wij misten het
tusschenspel der St.-.Tansnachtvierders ontbrak.
VT. EXTRA
30
«
VM. EXTRA
40 <**
VP. EXTRA
50c p- 4 ns
OLDENKOTTS