Historisch Archief 1877-1940
N o. 2609
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JUNI 1927
19
Napoleon
van Abel Gance
i.
APOLEON en de film !
,,Au cinéma 011 aime
beaucoup l'histoire, mais
on aime surtout les
histoires !" schreef l'Herbier.
Inderdaad, wat wij totnog
toe als Napoleon-film te
zien kregen, was de jonge,
slanke huzaren-officier, die
het eenvoudige landmeisje,
uit de streek, waar het Groote Leger doortrekt,
bemint, haar het hof maakt en na eenige spannende
ren- en schermutselpartijen, ten goeden einde
krijgt". Het geheel wordt opgeluisterd door
een veldslag bij dit of dat, ten genoege van
het geëerde publiek keurig en naar de regelen
deikunst in elkaar gezet, terwijl door al dit gebeuren
de voortreffelijk geslaagde karikatuur van den
Pranschen imperator kuiert, al maar snuifjes
nemend en verre-kijkend, om als deus ex machina
dienst te doen. Het slot vereenigt de gelieven in
den on vermijdelij ken verlovingskus, waarna het
beeldvlak den keizerlijken adelaar vertoont, of een
omkranste N", of den steekhoed of eenig ander
embleem, dat u er van moet doordringen een
..historisch epos" gezien te hebben. Ziedaar de
Napoleon-film, die wij totnogtoe kenden en aan
haar onzalige nagedachtenis is te dezer plaatse
menig onplezierig woord gewijd.
En nu durft een Fransch kunstenaar, die
meer dan eenig buitenlander weet, hoe heilig de
Keizerlegende .in het republikeinsche Frankrijk
is, het aan, een waarachtig Napoleonepos te
scheppen uit het trillende spel van witten en
grijzen, dat de film is.
Welk een taak welk een onderneming, een
dergelijk werk aan te vangen onder de oogen van
een natie, die haar historie, en vooral dit deel van
haar historie, als een kostelij ken schat bewaart
die een mislukking weinig minder dan een misdaad
zou achten. Zonder te aarzelen zonder te duize
len, aanvaardt hij deze taak, gedreven door den
fatalen scheppingsdrang van den kunstenaar. Hij
neemt het op zich de figuur, die hij aanduidt als
,,1'abrégédu monde" te doen leven voor die wereld,
door middel van de taal, welke tot de gansche
menschheid spreekt. Kort en kernachtig formuleert
hij dit alles: Napoléon est un paroxysme dans son
poque, laquelle est un paroxysme dans Ie Temps.
Et Ie cinéma, pour moi, est Ie paroxysme de la
vie".
* * *
Men heeft veel geschreven over Gance's nieuwe
vinding, het triple cran" en dit eigenlijk zoo'n
beetje als de gebeurtenis beschouwd. Met allen
eerbied voor de geniale toepassing van deze novi
teit, waarop ik later terugkom, meen ik, dat men
hiermee de waarlijk groote idee van dit werk mis
kent. Het is overigens karakteristiek voor de
universeele buitenlandsche correspondenten-reportage,
dat dergelijke technische mirakelen in het brand
punt van de belangstelling worden geplaatst, met
negatie van het werkelijk-groote artistieke ge
baar. Het is het eeuwige conventioneele misver
stand, dat nog steeds in de cinematografie naar
de technische rariteit snuffelt dat nog steeds
meent, dat filmkunst en trucqage hetzelfde zijn.
O, zeker men keuvelt allerwelwillendst over
de artistieke mogelijkheden" van de film: dat
staat modern, nietwaar! Maar onveranderlijk
staart men zich (als het dan eens tot een practische
ontmoeting met die film komt) blind op het in
teressante" machientje zooals de onmuzikale
mensch zich vergaapt aan de vingergymnastiek van
den virtuoos.
Wie zich rekenschap geeft van'de grootsche taak
die Gance zich gesteld heeft: het herscheppen van
een stuk historie tot een heldendicht in beeld, die
zal dadelijk voelen, hoe dit en dit alleen de eerste
en juiste waardeering van zijn werk vormt. Dat bij
in den eigenaardigen trance-toestand van den schep.
penden kunstenaar, die de middelen uit het niet
toovert, waar zij noodig zijn tot de schitterende
inventie van het drievoudig beeldvlak kwam, is
bijzaak. Hoofdzaak is, dat hier voor het eerst ge
tracht is den laaienden chaos van grootschheid,
razernij en tragiek, die de Fransche Revolutie is,
te focusseeren in het lichtspel. Men kan van oordeel
zijn, dat hij hierin faalde hot ware te begrijpen
tegenover zulk een arbeid maar dan is het werk
ook verloren, alle techniek ten spijt. Ons rest dan
geen verhandeling over het triple cran", maar
een eerbiedig B.I.P.".
Men wijdt aan den gevallen held geen lofzang
op zijn geciseleerd harnas.
Het wil mij voorkomen, dat de grootste moeilijk
heid overwonnen was, toen het werk begon. Ik
bedoel, dat de conceptie van de film, het vast
leggen van het cinematografisch schema, m.a.w.
de samenstelling van het scenario het allerzwaarst
was. Het gold hier toch niet meer of minder, dan
het eomprimeeren van een. historisch tijdvak, beter
gezegd: do visie op een historisch tijdvak, in enkele
duizend meter filmband. Gelijk vanzelf spreekt,
kon niet volstaan worden met het geven van
belangrijke historische gebeurtenissen. Hoe ge
schiedkundig nauwkeurig ook, een dergelijke
nuchtere, objectieve vertooning van geïllustreerde
jaartallen moest, artistiek gesproken, tot niets
leiden. Het gold hier wel degelijk, de subjectieve
visie van den kunstenaar op het historisch tijdperk
der Revolutie en de Napoleon-figuur - - en het
eerste waar de cinegrafist zicli van bewust behoorde
te wezen, was, dat hij inderdaad een persoonlijke.
visie op dit historisch gebeuren had een visie,
die boven het banale geschiedenisboekje uitging.
Ook zonder de film gezien te hebben is alle twijfel
op dit stuk uitgesloten voor ieder, die de merk
waardige aphorismen leest, waarin Abel Gance
zijn opvatting van den arbeid, welken hij ging
ondernemen, heeft vastgelegd en. waarvan ik reeds
een enkel aanhaalde. Zij vestigen de overtuiging,
dat een intelligent, veelzijdig en ernstig kunstenaar
zich aan het werk zette een overtuiging, die
door de film volkomen bevestigd wordt.
In zekeren zin heeft de Napoléon" van (iaiice
een missie, een zendirigstaak te vervullen. Zij
spreekt in den allereenvoudigste!!, meest suggestie
ven vorm tot de geheele wereld en het eerste wat
zij te doen heeft, is de conventioneele,
platburgerlijke ideeën omtrent een der grootste tijd
perken en een der machtigste figuren der wereld
geschiedenis te bestrijden. Zij moet de begrippen
der groote massa uitroeien, volgens welke de
revolutie het bedrijf was van een bende bloed
dorstige gekken en Bonaparte een eerzuchtige,
onmenschelijke sabreur. Het geven van de uiterlijke
gebeurtenissen-alleen, die door den toeschouwer
naar eigen bevattingsvermogen zouden worden
opgevat, had geen enkelen zin. L>e historische
feiten verdraaien, zou alleen tot resultaat geven
een tendenzfilm van de ordinairste soort het
grootsche ontwerp en zijn schepper ten eenenmale
onwaardig. Zoo volgde Gance dus een derden weg
de eenig juiste. Hij vormde een skelet een soort
steunbouw van zuiver historische feiten en gegevens
en verbond dit alles door een atmosfeer van legende
en verdichting, die, door de gloeiende overtuiging
van den dichter bezield, als het ware een eigen
licht uitstraalde, dat de geweldige, onwraakbare
geschiedkundige gebeurtenissen in een mystiek en
PIANO'MGEl
.-80EKHOB5T*
'jSTI»ATl49
TELEI::|305I
verheven clair-obscur plaatste, als formidabele
wolkgevaarten bij een zonsondergang.
Zoo gezien wordt het componeeren van de
Marseillaise" belangrijker, dan het innemen van
de Bastille zoo gezien is Robespierre niet langer
ec-n paroxysme van machtswellust en bloeddorstige
razernij, maar het ontzaglijke, huiveringwek
kende resultaat van een tot het uiterste gedreven
consequentie zoo gezien zijn de legers van de
Republiek niet een horde in lompen gehulde
roovers, maar Les Mendiants de la Gloire", de
dragers vari een grootsche nieuwe idee, die het
aangezicht der wereld zal veranderen. En zoo
gezien is tenslotte Napoleon een der grootste en
meest tragische figuren, die de menschheid heeft
aan te wijzen.
Dit alles is niet nieuw er zijn dikke boeken
over volgeschreven, waaronder betrekkelijk popu
laire, als Anatole France's ..Les Dieux ont soif" en
Napoléon" van Emil Ludwig. Maar zij zullen het
star-dogmatische inzicht, der massa niet ver
anderen zij zijn daartoe als middel te omslachtig
en te ingewikkeld, liet is het felle, gecomprimeerde
het flitsende, hamerende beeld, dat deze taak
zal volbrengen. En. aan Abel Gance is de eer te
beurt gevallen, met dit werk, welks betoekonis nog
nauwelijks overzien kan worden, een begin te
hebben gemaakt. Ken werk, dat een glimp van
waarlijk verheven historisch bespf zal doen op
lichten in de hoofden var» een milHarden-inenigte
en waartoe de dichter Querido zei het reeds
de geroepene is
* *
*
Ik meen bij de conceptie-gedachte ongewoon
lang te moeten stilstaan, omdat zij n voor deze
film n voor de artistieke cinematografie van zoo
buitengewone beteokeiiis is. De kunstenaar torst
hier een drie-ledige» verantwoordelijkheid: de
artistieke, de historische en do paedagogische.
Ja, ook de paedagogische, want het lichtspel zal de
massa loeren, do grootschheid en do schoonheid dor
historie te zien. Zij zal op behoorlijken afstand, van
de afzonderlijke feiten geplaatst, de groote
synthethischt» lijn loeren \vaavnemeii - 7.1 mals men do
constructieve schoonheid van een kathedraal eerst
waardeert, wanneer men niet langer met den nous
op do bouwsteenon staat. Een gedachte alweer, die
voor den intellectueel niets nieuws bevat, maar die
voor de massa welke toch de historie maakt .'
oen venster wijd openstoot, waardoor nieuwe,
onvermoede perspectieven zichtbaar worden. Dit
is do sociale beteekonis van deze eerste ..épop
e-onimages".
Onwillekeurig gaan bij dit alles do gedachten uit
naar dat andere heldendicht (lor révolte: do
Knjas Potemkin" en het is interessant na
te gaan, hoezeer on hoe grondig hot Fransche en
het Russische, werk van elkaar verschillen. Het is
moeilijk te zeggen, welk van beide ..mooier" is.
Zij vertegenwoordigen respectievelijk de Franscho
en de Russische ziel: do eerste mot haar lan, haar
panache en haar heroiok - - do tweede mot haar
diepe irienschelijkhoul, haar wijd mededoogen en
haar melancholie. Het Fransche, 'Lied van don
Opstand vindt zijn oplossing, zijn slotaccoord in
Napoleon, die deze symphonie dor historie afsluit
tot een gaaf, voleindigd geheel. De Russische, elegie
vervaagt in den schoonon, grijzen nevel, waardoor
de Potemkin" ontkomt. Het is do Gallische
mentaliteit, die niet schuimende, ontembare
stuwkracht in alles streeft naar het concrete doel,
naar de harmonische afsluiting tegenover de
Slavische ziel, welke haar groot-meiischelijko
idealen in wilde, ongebonden passie najaagt en
zich tenslotte toch verliest in stille, weemoedige
resignatie. Hot is in hot kort de Marseillaise"
naast het Wolga-liod". . . . !
* * *
Hoe Abel Gance zijn gedachten tenslotte heeft
verwerkelijkt, hoop ik in een volgend artikel nader
te bespreken.
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam?R'dam?Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND