Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JUNI 1927
No. 2609
De Profeet
door W. MACKENZIE
p INKSTEREN is de dag van het profetisch
Christendom. Het is de dag waarop het Chris
tendom als profetische kracht zich tot de wereld
keert, zich in de wereld baan breekt. Dit is histo
risch geschied op het oogenblik, toen Christus'
jongeren' in geestdrift zich bewust werden van hun
roeping om het vuur,, dat in hen ontstoken was,
op de aarde te brengen. Dit is ook de symbolische
beteekenis van Pinksteren. Wij zouden kunnen
zeggen: op Pinksteren wordt het Christendom tot
profeet. En als wij nu verder over den profeet iets
zeggen, dan wilt gij daar bij wel denken aan het
Christendom van Pinksteren.
; Een profeet is een bezielde, een geroepene. Hij
is door den geest gegrepen en moét en kan niet
anders dan dezen woord en taal geven, dan dezen
met de daad dienen, in onvoorwaardelijke overgave.
In den greep van het Volstrekte kan hij niet anders
dan hiervan getuige zijn, zonder berekening,
zonder consideratie, zonder transigeeren. Hij gaat
niet te rade met vleesch en bloed, met voordeel of
geluk alleen zijn geweten volgt hij, alleen uit zijn
inspiratie leeft hij. Met ontembaren levenswil
streeft hij hartstochtelijk naar de verwerkelijking
van zijn Ideaal, omdat hij overweldigd is door zijn
eigen levenstaak. Door hem spreekt wat meer is
dan hij en hij moet en wil gehoorzamen.
Daarom is de profeet altijd boetprediker en visio
nair. Hij oordeelt de wereld en is vurig idealist.
Hij ziet den grond en den onderstroom van de
cultuur, wordt niet verblind door haar schijn.
Hij ziet de vergane wortels der samenleving, de
huichelarij der menschen. En dan wordt hij boetpre
diker. Hij treedt de wereld tegen met zijn volstrekten
eisch. En zijn woord is vuur, dat verbrandt, een
hamer die rotsen verplettert. Zoo ging het oordeel
van Jezaia, Jeremia, die godsgestalten van
oudIsraël, over de wereld. Wie hun woorden leest, wie
Michel Angelo's uitbeelding van hun gestalten ziet,
verstaat iets van den profeet. Zoo ging Christus'
liefde-oordeel over de wereld. Zoo slaat in onzen
tijd het woord van een Tolstoi, een Romain
Rolland de menschheid.
Maar tegelijk is de profeet visionair, ziener. Hij
profeteert de gouden eeuw, gelijk Jezaia ziet den
tijd, dat de zwaarden tot ploegscharen zullen zijn
omgesmeed, de speren tot sikkelen, dat geen volk
meer tegen het andere het zwaard zal opheffen en
de oorlog niet meer zijn zal. En Christus heeft zijn
visioen van het Koninkrijk Gods, dat alle andere
omvat, in het middelpunt van zijn Boodschap
aan de wereld gesteld. De profeet heeft zijn heilig
visioen, maar gelooft ook in de vervulling daarvan.
De dag van de verwerkelijking zal komen. Want
wat hij ziet en hoort, weet hij de hoogste, laatste
Werkelijkheid die is, de Bestemming, die volbracht
moet worden. Hij weet te staan voor Gods zaak,
en wil daarvoor leven en sterven.
Als boetprediker en visionair treedt de profeet
de wereld tegen. Want de wereld wil zich zelf. De
profeet wil breken den godsdienst der wereld, waar
deze tot uiterlijkheid en vorm is versteend, waar
deze in zijn officieele vertegenwoordiging onecht
heid, mechanische zielloosheid afteekent en kweekt.
Hij strijdt tegen de afgoden die de menschen aan
bidden: staat, kerk, geld. Hij strijdt tegen de cul
tuur der wereld, waar deze gebouwd is door den
duivel der geraffineerde zelfzucht, achter fraai
masker verscholen. Hij vloekt oorlog en den
dierHOLBEIN VELVET
EEN MAT GLANZENDE
DUBBELZIJDIGE ZWARE
GORDIJNSTOF 125 BREED
ONVERSCHIETBAAR
STALEN
FRANCO
PER MTR.
FL.
9.DER
lijken strijd van allen tegen allen, alle verwildering
van den geest. Hij vloekt de politiek, waar zij op
sluipwegen gaat, de diplomatie, waar zij
onderaardsche tournooien houdt. Hij geeselt nationalis
me en chauvinisme. Hij geeselt de demonische
machten der menschheid, maar evenzeer de middel
matigheid. Waar zedelijkheid wordt tot braafheid,
wijsheid tot verstandigheid, liefde tot lieve vrien
delijkheid, blijft zijn zweepslag niet uit.
Het kan daarom niet anders of de profeet is naar
den geest revolutionair. De wereld die van het
volstrekte is afgekeerd, wil hij er toe terugbrengen.
Aldus dient de profeet den Heiligen Geest.
* *
*
Wat is nu de beteekenis van den profeet voor
het menschelijk leven en de cultuur?
De nuchterling acht hem een pathologisch geval,
of hoogstens een utopist. De fatsoenlijke egoïst
vindt hem een lastig man, die zijn stand aantast
en hem dwarsboomt in zijn belangen. De wereld
wijze ziet in hem een gevaar. Hij heeft immers geen
werkelijkheidszin.
En gelijk hebben deze verstandigen, van uit de
wereld gezien. En zeker is het dat de profeet te
kort heeft aan besef van realiteit, waarmede reke
ning moet worden gehouden. Wij moeten mensch
en wereld aanvaarden zooals zij zijn, om haar te
kunnen maken wat zij worden moet. En wij mogen
niet slechts geeselen en tegen de wereld opbotsen.
Wij hebben ook op te voeden, te leiden, arbeiders
te zijn van dag tot dag. Het compromis is een
noodzakelijkheid voor alle leven in de wereld, ter
wille van de wereld. En wij leven in betrekkelijke
verhoudingen wat de profeet vergeet. Een pro
feet is eenzijdig.
Maar weinigen hebben zooveel waarde voor ons
persoonlijk leven en voor de cultuur als de profeet.
Voor ons persoonlijk leven hebben wij hem
noodig, den profeet. Hij is het, die zóó geheel van den
Geest is vervuld, dat hij dien in ons wekt. Hij door
breekt de goddelooze en karakterloos middel
matigheid van den doorsnee-mensch. Hij stolt onze
onwaarachtigheid aan de kaak, verstoort de doode
rust onzer banaliteit, schudt ons wakker uit onzen
geestelijken slaap. Hij is ons geweten en brengt ons
tot ons zelf. Hij redt dengene, wiens ziel onder de
narcose der wereld is verdoofd. Hij sterkt liet ge
loof van wie in moedeloosheid dreigt onder te gaan.
De profeet is het die er voor zorgt, dat onze ge
woonten, onze levensvorm, onze godsdienst niet
aan den dood geofferd worden. Hij steekt het vuur
van het leven in ons aan. Want hij leeft niet is
dit woord niet van Carlyle ? aan de kanalen van
het leven, en drinkt daar stilstaand water. neen.
hij is doorgedrongen tot den Bron van het leven en
schept daaruit levend water.
En voor onze cultuur is de profeet slechts breker,
om bouwer te zijn. Hij is het levend geweten van
het volk, als hij met zijn volstrekte eischen tot de
wereld komt. Zonder profetisme zou de wereld
zedelijk geheel zijn ondergegaan. De profeet is
het die de valsche richting der menschheid, tegen
alle bestemming in, haar ontdekt; die, wat in
een volk duister en onbewust leeft, openbaart; de
groote wegwijzer dus.
* *
*
En nu is in onzen tijd de vraag wat het werk van
den profeet baat, een noodkreet geworden, want
de vraag naar de toekomst is de levensvraag ge
worden voor ons geslagen en verscheurd geslacht.
Prof. Kernkamp, sprak eens, als historicus, van
de onmacht, waarin de menschen verkeeren om de
rampen van zichzelf af te wenden. Zij zijn met han
den en voeten gebonden aan de noodzakelijkheden
der politiek. De tragedie der historie voltrekt zich.
Oswald Spengler huldigt de gedachte dat een volk
en een groep van volkeren zijn krachten te eeniger
tijd heeft uitgeleefd. Gelijk Rome en Griekenland
en Egypte zullen wij voortleven zonder cultuur,
zonder uit ons diepste wezen nog iets te scheppen.
De noordelijke ziel heeft haar mogelijkheden uit
geput. Das Lied ist aus.
Een man als Maurenbrecher zegt dat het de
dwaling der profeten is met geestelijke machten
brutale historische noodweiidigheden in den weg te
willen treden.
Is de profeet dan tot onmacht gedoemd? Neen.
Zijn werk is evenzeer een historische noodwendig
heid, maar van hooger orde. En de historie zegt
prof. de Graaf toch terecht kan nooit als bewijs
aangehaald worden voor de toekomst. Want. de
zin. dien wij in de geschiedenis zien. is aan onze
eigen geest ontleend. Ken toekomst-beschouwing is
persoonlijke visie alleen.
De profeet nu ziet den tijd die komt in het licht
der bestemming van mensch en menschheid. Hij
Prof. Dr. Jan te Winkel
Te Amsterdam is Woensdag j.L overleden Prof.
Dr. Jan te Winkel.
Hij laat, naast de herinnering aan een voorname,
zuivere persoonlijkheid, aan een louter en gaaf
karakter, een groot aantal belangrijke boeken en tijd
schriftartikelen na (waarvan een opsomming ver
scheen in Het Boek" van 1917, Nov. en Dec.).
Voor de taalwetenschap en voor verschillende vereen
igingen op maatschappelijk gebied beteekent Te
Winkel's heengaan een groot verlies.
Den 27« Maart j.l. vierde Prof. te Winkel deit
dng, waaro/i hij voor een halve eeuw tot doctor in de
letteren werd bevorderd aan de Clroningnchc Universi
teit. Dit feit is toen herdacht en de velerlei
kantenvan deze belangrij/ie figuur zijn bij die gelegenheid'
in het licht f/eMeld.
kent hun goddelijke bestemming. En deze predik!
hij met Godsvuur. opdat de vonken overslaan
opdegenen tot, wie hij zich richt. Geweldig is zijn werk.
Hij geeft geloof aan het groote Doel van alle leven..
geloof dat groot genoeg is om een tijdelijke
ondergang te aanvaarden. Want hij geeft de zeker
heid, dat door de ondergangen heen het Leven zirn
ontplooit en, voortschrijdend, groeit naa.r zijn Doel.
Hij wijst de Bestemming, die boven wereld en tijd
uitgaat, maar die wij, gaande over de wegen
deiaarde, en in deze wereld bouwende, hebbon te ver
vullen. Zonder te vragen naar de voleindiging. Eri
wie den profeet verstaan heeft, ontvangt
eeuwigheidskrachten om mede te bouwen.
Aldus is de profeet een tragische gestalte in deze
wereld. Hij wil het absolute verwerkelijken in deze
betrekkelijke wereld. De wereld maakt het hem, in
onafwendbaren tegenstand, onmogelijk. Teleurge
stelde verwachtingen zijn zijn dagelijksch deel.
Maar deze tragiek aanvaardende, in haar tijdelijke
noodzaak, blijft onverminderd zijn Eisch en Bood
schap aan mensch en wereld. De eeuwige Zin va»
het leven is hem werkelijkheid boven alles.
* * *
Pinksteren is nu de symbolische dag van hc(
profetische Christendom. Christus staat als levende
profeet voor de menschheid. Wie Pinksteren wil
vieren moet zijn doorwerkende Godskracht onder
gaan, moet een vonk van zijn vuur in de wereld zijn.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
«va <M> <M> DEN HAAG svs ^ <**>
AMSTERDAM - ARNHEM
Verz. van Tentoonstellinggoederen