Historisch Archief 1877-1940
No;'2609
DE'ÖROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JUNM927
27
F)AT wil zeggen, eerste tafereel:
De man en de Auto. Het noodlot,
dat altijd weet, wat we te leeren
hebben, zendt ons drie uur te
vroeg naar het Stadion. Immers, het
concours d'élégance begint pas om
vier uur!
Best zoo l Laat het van de vrouw
niet gezegd zijn, dat zij aleeniglijk
voor de stonde des
sierlijkheidsvertoons leeft.
Er is psychologie in het zon-over
goten Stadion. Ook nu Zie de
bijna twee honderd auto's, die
chauffeurloos te rusten staan, en waar
achter de keurende ?
concours-decarosserie-commissie bij haar rond
gang telkens schuil gaat. Rapporten
vol goedkeuringen plakt de commissie
op de auto-facie's. Want, nietwaar?
ieder auto-type heeft haar
physionomie. Er is' dat met den Langen Snoet
des Soevereinen Everzwijns, dat vaart
en vurigheid voorspelt. Er is de auto
met den goedigen truffelneus van ons
Inheemsche Varken. Er is ook die
met het Kinderlijk aanschijn van
een groot Ei, in welks doorgesneden
ovaalheid, de bazin of de baas, of de
baas n de bazin saam kunnen
zittende gezien zijn als waren zij fan
tastische struisvogel-jongen. Er is
ook.... de auto, de lange zwarte,
met het kaaiman-profiel, dat vlakten
en verten vreten wil, en zelfs nu in
zijn rust, op de grazige Stadion-vlakte,
de onheilspellendheid van een gloeien
den detectiveroman in zijn atmos
feer" draagt....
En er zijn.... in deze groene en
wagenrijke, maar als nog
dameslooze" ruimte, vooral ook de eigenaren
der auto's. De mans t De bazen ! En
daarom zond het noodlot ons ,,te
vroeg" ui het door zon en wind be
zochte Stadiondal.
Op dat wij de mans alleen met hun
car zouden zien.
En met hun onbemerkt-gewaande
teederheid.
* **
Op een hondententoonstelling zijn
de juffers die haar kardoes, vlak vóór
de jury met haar zakkam bewerken,
van gebaar niet zoo liefhebbend, als
hier de bazen, die met hun
zegelringhand zelf vlak voor de visite van de
commissie" het corpus van hun car
staan op te wrijven. Laten de dichters
niet jammeren. Zoo wischte in de
middeleeuwen een Beinoud van zijn
harrenas een denkbeeldig spinrag,
voor hij een of anderen heroïeken strijd
aanving. In sentimenteele latere
tijden poetste de aanbidder wellicht
Voor Vrouwen
De Vrouw en de Auto
(Met teekeningen voor de Groene Amsterdammer"
door Henri Pieck)
zoo den lakschoen, waarop hij zoo
straks zijn aangebedene zijns hart, zou
gaan aanbidden. (Charivarius, u zij
deezs' zin opgedragen!)
In het gebaar van den auto-eigenaar
is iets van beide gestes en meer nog, n.l.
iets van de geste van dengene, die
iets aanhangt omdat het hem een
schoon toevluchtsoord is".
We denken op eens aan Mark
Sabre in Als de winter komt". Ge
weet het, hij peddelt dagelijks op
zijn fiets den weg tusschen 't
veeleisehende kantoor en zijn
veeleischende" home. En dan op die
fiets voelt hij zich even vrij van beide.
Een korte spanne tij ds: werkelijk
mensch. Zichzelf.
Hoeveel bazen zouden dat alleen
in hun car" zijn?
Concours d'élégance.
Drie uur later. Ander aspect. Hare
majesteit de moderne vrouw treedt in
't Stadion. Dus addio sentimentali
teit". Honderdvoudig geweld vaai't
koeien te vrind houdend. En er zijn
scharlakene, zoo rood, dat Potters
stier nog aan 't loeien zou slaan",
zooals de schoolmeester zegt. Er zijn
de okergele, voor ,yboterblom"-blije
vacantiedagen. En practische
eikenbruine cara" voor plechtstatig ,,fa
milie-vervoer" en masse ook. Sneeuw
witte, die als zegewagens van het door
Heyermans in zijn Droomkoninkje
zalig besproken IJsco-mannetje kun
nen gelden. En neen, vergeten we de
fameuze bordeau-roode wagens niet
en niet de pastei-blauwe.
* * *
. . . .Men zit in de cars. En het con
cours d'élégance, onder herhaald ap
plaus vaart los" en ziegezaagt en
ijlt langs ontelbare sierlijkheidslijnen
over het gazon.
De belofte van,,mevrouw gekleed in
de kleur vanhaar wagen'' is maar zelden
nagekomen. Maar desniettegenstaande
is het coquet en ongedwongen. Daar
waar tien jaar geleden we" nog
sierlijk met een hoofdbuiging gegroet
TIJDENS DE RACE
in de verniste auto-lijven. Hoorn
signalen schreien ten hemel. Waar is de
moderne componist-smulpaap van ge
luiden, die ze niet graag in een
symphonie des modernen levens lasschen
zoude, als hij maar durfde? Oproerige
vitaliteit doorsiddert de Peugeot's,
de Studebakers, de Renault's, de
Willys Knights, de Panhards en
hoe al de benzinerossen heeten mogen !
De mode-carosserie-kleuren van 't
oogenblik? Er zijn auto's voor alle
ziele-roerselen. Er zijn er in een
parelgrijs, dierbaar als een bruigoms
trouwhandschoen. Er zijn er donkergroen,
waarboven elk blozend meisjesgezicht
een triomf van lenteliefelijkheid wordt.
Er zijn lichtgroene cars, als bestemd
voor asperge-slanke bleeke j of f eren
met wapperende sluiers en haaksche
profielen: op zich zelf.... sirenen !
Er zijn grasgroene cars waarin ge door
Hollands beemden kunt suizen, alle
zouden hebben, is riu alom de
dalnesgroet, die a la princesse Astrid, met
den langen arm boven het hoofd,
wuivend naar oen verren kennis.
Er is veel jolige oogentaai.
Er zijn veel guitige sigaretten, die
van onder cotjuette vagebond-hoedjes
heen zien naar andere guitige dito's
onder resolute gleufhoeden. Er zijn
kolossale parelen, en er zijn zuiver
gevormde enkels, die enkel even op
de treeplank post vatten, om bij
ongeluk heelemaal niet expres vooral
gezien te worden. En tusschen die
parelen, en die treeplank heerscht
onomstootelijk op dezen kouden Mei
dag de Nerz-pels, of de beige of de
blauwe of de cerise, of de paarse
duvetyne mantel, die dezen winter
onze" slankheid alreeds omsloot.
* *
*
Er is ook vooral: de Allure ! Zola
beschrijft hoe eens eenmenschenoogin
EEN BRUINE CAROSSERIE MET
CHAUFFEUSE.
CHOCOLADEKLEURIGE MANTEL; MET MAN
CHETTEN, REVERS EN
HOEDRAND VAN BONT, GEHEEL IN
DE KLEUR VAN DE AUTO
n bliksemflits" ineen voorbij-ij len
den trein het silhouet van een gebeu
rende misdaad waarnam. Als mevrouw
daar in haar auto voorbij zwenkt.vangt
liet toeschouwersoog, soms in n
seconde, heel het silhouet van een
huiselijken roman. Mevrouw klein,
verbeten, geladen", de sierlijke
klauwtjes om het stuur. En Mijnheer
achterin! Uitbundig de fox-terriër
naast mevrouw, op den
chauffeurszetel vastgebonden. Benijdt meneer
hem niet om de openhartigheid, waar
mee het lief dierke het vermag zijn
soortgenooten van zijn hoogen zetel
toe te keffen? Zie je mij, Zie je mij.
Jij lekker niet ! ! Ik wel, ik wel, ik wel ?
Er waren op dezen schoonen middag
veel van die romantische silhouetten..
* *
*
Hoe besliste de jury? De pers heeft
het reeds gemeld. Laat de Amster
dammer ook even jury mogen spelen
voor de grap", in deze
vrouwenrubriek.
De prijs van vrouwelijke elegance
ging dan in drieën. Een deel van den
.... appel zou komen aan den schar
laken rooden kleinen car, om zijn
geestig rendierschap" en zijn glunder ?
rijdersspan. Een ander, aan de beige
limousine. Met het fijne beige godin
netje als mentrix. En het beste
appeldeel zouden we reiken aan de
..suprême distinctie" van de blauw-grijze
coupé, gereden door de in blauwgrijs
gekleede dark beauty" die de oranje
roze lathyrus in de bloemvaas voerde.
De afwezigheid van alles wat naar
cossu" zweemde, was hier een wel
daad voor het oog. Had Asschepoesters
petemoei een pompoen tot een tuf
getooverd, ze had 't niet gracielijker
kunnen doen.
Ja, leve het sprookje. Laat het nog
triumfeereri in den tijd, zelfs in den
tijd, waarin ook do auto triumfeert.
YVONNE
AUTO'S DIE CHAUFFEURLOOS TE WACHTEN STAAN
EEN MOOIE PEUGEOT MET OVEREENSTEMMENDE BEVRACHTING