De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 4 juni pagina 33

4 juni 1927 – pagina 33

Dit is een ingescande tekst.

ó. 2609 DE GROENE AMSTERDAMMERS VAN 4 JUNI 1927 33 De Moderne RadioTelegrafie Lange Afstanden door Dr. A. DUBOIS Aan het (Luister^)Vinketouw Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan C INDS het ontstaan van de draadlooze telegrafie is natuurlijkerwijze de aandacht van de ?constructeurs er op gevestigd geweest om de draad looze telegrafie ook bruikbaar te maken aan het -overbruggen van lange afstanden. Uit den aard der zaak is hierbij het eerst gedacht -aan het overbruggen van die afstanden, waar de -draadtelegrafie door terreinmoeilijkheden bezwaar lijk of slechts met hooge kosten door te voeren was. Wel zeer in het bijeonder is dit het geval waar de Oceanen te overbruggen zijn. Vandaar dan ook, -dat Marconi al heel spoedig, nadat de draadlooze telegrafie over groote afstanden mogelijk ge bleken was, getracht heeft verbinding te krijgen xiiet rechtstreeks met Amerika doch met NewFoundland. In Ierland werd hiertoe het bekende station JPoldhu opgericht. Het bleek al spoedig, dat bij de overbrugging van deze groote afstanden ernstige bezwaren waren 4e overwinnen in den vorm van de thans algemeen bekende luchtstoringen. Behalve deze eerste vijand van de draadlooze telegrafie bleek nog een andere tegenstander te «verwinnen. Deze tegenstander openbaarde zich in het onaangename verschijrisel, dat door de Engelschen verflauwen" wordt genoemd. Het verschijn sel bestaat hierin, dat de in den ontvanger aan.komende teekens niet steeds dezelfde sterkte heb ben, doch dat zij met zeer onregelmatige tusschenpoozen sterker of zwakker worden. Dit verflauwingsverschijnsel treedt het sterkste naar voren op oogenblikken, dat de lijn van licht «n donker zich tusschen het zend- en het ontvang station bevindt. Het verschijnsel kan zóó hevig zijn, dat geduren?de heele gedeelten van een etmaal de teekens on hoorbaar worden. Het verflauwingsverschijnsel, dat met kortere tusschenpoozen van circa l tot 3 minuten optreedt ?en dat thans aan lederen luisteraar wel bekend is, is zoo mogelijk nog van ernstiger aard, aangezien .hierdoor gedeelten van telegrammen kunnen weg vallen, waardoor de weinige uren, die soms voor een draadlooze verbinding beschikbaar zijn, nog min der effectief worden. Voegt men hier nu nog bij, dat de kabelverbin dingen van al deze stoornissen geen last hebben, terwijl zij bovendien nog het extra voordeel hebben van grootere geheimhouding, dan is het zonder ?ineer wel duidelijk, dat vooral in de eerste jaren de draadlooze overbrenging op groote afstanden nu niet bepaald een openbaring is geweest. Toch hebben in het begin van hun bestaan de groote krachtstations zeer belangrijke diensten be wezen. Niet alleen hebben zij reeds van den aan vang af de tarieven en ook den overbrengtijd der groote kabelmaatschappijen gunstig beïnvloed, doch wel in de voornaamste plaats hebben zij een groote politieke rol gespeeld. Ieder groot Rijk toch heeft van den aanvang getracht de draadlooze stations dienstbaar te maken aan het streven om zich onafhankelijk te maken van de vrijwel uit sluitend door Engeland gecontroleerde telegrafieverbindingen. Niet alleen dat dit een groot commer cieel belang geacht wordt, doch ook in politiek op zicht is dit van de grootste waarde. Zeer duidelijk is dit gebleken in den afgeloopen ?wereldoorlog, toen met name voor de Centrale Mogendheden de draadlooze verbindingen de eerste mogelijkheid gaven om contact te krijgen met het Buitenland. Hiervan is dan ook een zeer ruim geDE LUISTERVINK: WELK EEN ONBAATZUCHTIGHEID. ... IK BEN ER KAPOT VAN l" OOCT|KED:J ROESKjE ZANDBLAD- S1CAREN 8 enIO ds. bruik gemaakt, zoowel voor berichtgeving aan de diverse ambassades als wel door publicatie van de bekende persberichten, welke iederen amateur uit den oorlogstijd bekend zijn. Leek het dus in het begin, dat de kabel zeer ge makkelijk aan den nieuwen concurrent het hoofd zou kunnen bieden, zoo valt toch op te merken, dat deze verwachting niet is verwezenlijkt. De reden hiervoor is wel voornamelijk gelegen in het feit, dat de kabel geenszins een ideaal ver keersmiddel is. In de eerste plaats leent de lange zeekabel zich absoluut niet voor telefonie. Waar nu de telefonie voor den handel een meer en meer on ontbeerlijk hulpmiddel is geworden, lag het voor de hand, dat een verkeersmiddel, dat telefonische verbinding over latage afstanden kon bewerkstelli gen, zeer zeker een toekomst voor zich had. Een ander bezwaar van den kabel is, dat hij door zijn electrische eigenschappen niet in staat was teekens over te dragen met een grootere seinsnelheid dan ca. 20 tot 40 woorden in de minuut. De capaciteit van den kabel was dus ten opzichte van het verkeer beperkt. Web'swaar kon hieraan tegemoet gekomen worden door het leggen van meerdere kabels, doch dit procédéwas, vooral na HOOFIEN'S ROOMBOTER WORDT SPECIAAL BEREID den oorlog, zoo kostbaar, dat slechts noodgedrongen hiertoe werd overgegaan en men veeleer, door hooge tarieven, het aantal gewisselde telegrammen binnen zekere perken trachtte te houden. Wanneer dus de draadlooze telegrafie er in zou kunnen slagen om een betrouwbare 24-uurs-verbinding tot stand te brengen, terwijl zij middelen kon bedenken om de seinsnelheid belangrijk op te voeren, dan zou er voor haar een mogelijkheid ge schapen worden om een succesvolle concurrent van den kabel te worden. Kon zij er dan bovendien nog aan toevoegen de mogelijkheid om door middel van de draadlooze telefonie ook het gesproken woord over groote afstanden te brengen, dan zou hiermede een wezenlijke schrede vooruit zijn gezet op den weg naar betere en snellere verbindingen.. Het eenige, hoewel kleine bezwaar dat dan nog overblijft bij het gebruik van draadlooze telegrafie, is gelegen in de omstandigheid, dat het z.g. telegrafiegeheim door middel van de draadlooze niet afdoende is verzekerd.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl