Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JUNI 1927
No. 2609
Het Nut van Automobiel wedstrijden
De Achtergrond der Snelheid
Toegepaste Keest
door JAN D. VOSKL7L
r\ E moderne automobiel is inder
daad voor den gelukkigen bezitter
een instrument, dat velerlei voordeelen
biedt.
Ongetwijfeld is hij op de eerste
plaats voor velen een middel tot
ont? spanning, dat in onzen gejaagden tijd
een goede afleiding is^na druk werk en
enerveerend zakendoen.
Maar bovendien en dit is wel de
belangrijkste rol, die de automobiel te
vervullen heeft hij heeft een groote
plaats ingenomen in het moderne be
drijfsleven. En wanneer wij dit neer
schrijven, denken wij niet in de aller
eerste plaats aan een vrachtwagen of
omnibus, waarvan het maatschappe
lijk nut wel zeer sterk wordt gedemon
streerd, we denken meer speciaal aan
personenwagens"', die het grootste
gedeelte van hun leven slijten in dienst
van een bedrijf, daar van het
aller'. grootste nut zijn en zelfs in het geheel
niet gemist zouden kunnen worden.
De dokter, de veearts, de reiziger
van groote zaken heeft zijn wagen en
kan dien wagen in het geheel niet
raeer missen in zijn dagelijksche werk.
Daarom is ,een der voornaamste
eigenschappen van een modernen auto
mobiel zijn betrouwbaarheid en het
moet gezegd worden, dat de moderne
auto in dit opzicht een benijdens
waardige hoogte heeft bereikt. Men
reist in een automobiel veiliger, com
fortabeler en zekerder dan met een
trein en met de onafhankelijkheid ten,
opzichte van de openbare middelen
van vervoer, die aan het
voertuigeigen zijn en die een factor vormt,
waarmede rekening wordt gehouden,
vooral ook omdat aan die onafhanke
lijkheid verbonden is een rustiger
?zakendoen immers men wordt bij
zijn besprekingen niet opgejaagd door
de vertrekuren, vermeld in het spoor
boekje, terwijl het tijdroovende wach
ten aan provinciale stationnetjes niet
meer voorkomt, waardoor een groote
tijdsbesparing verkregen wordt.
Hoe is die betrouwbaarheid van den
modernen automobiel ontstaan ?
Abonneert U op
De Groene Amster
dammer Weekblad
voor Nederland
Natuurlijk op de teekenkamers van
de automobiel-ingenieurs, maar daar
bij voor een groot gedeelte ook op de
renbaan en op den weg, waar de auto
mobiel dagelijks onderworpen werd
aan zware proefnemingen zoowel door
den gebruiker als door de
fabrieksemployé's die langs de groote wegen
reden ter volmaking vari het
fabrikaat, waarvoor zij arbeiden.
Daarom ook zijn de
snelheidswedstrijden voor de betrouwbaarheid van
den automobiel van het grootste belang
en men kan zelf een heel kalm en be
zadigd rijder wezen en daarom toch
een groot bewonderaar van de groote
snelheden, die de fabriekscoureurs met
hun wagens behalen.
Bewonderaar desnoods niet om die
snelheden zelve, maar dan toch in
ieder geval een bewonderaar om de re
sultaten, die het gevolg zijn van de
groote snelheden op weg en baan be
haald.
Sportmenschen beschouwen de snel
heden meestal alleen om de snelheden
als zoodanig.... het is niet verziend !
Rustige menschen, die beweren zich
niet voor sport te interesseeren en
zich erop beroemen zich niet aan sport
te bezondigen, smalen op records en
op snelheid.. .. Maar ook dit is kort
zichtig en ondankbaar, omdat de
betrouwbaarheid van hun eigen
reisof zakenautomobiel voor een groot
deel te danken is aan de records, die
gemaakt werden en aan de hooge snel
heden, die bereikt werden door de
ondernemende fabrieken, die iets bij
zonders construeerden en aan de
record-rijders, die erin slaagden uit die
prachtig geconstrueerde motoren en
lichte, sterke chassis een snelheid te
halen, die grooter is dan ooit bij nor
maal gebruik behoeft te worden be
reikt.
Wanneer wij lezen, dat bij een
24uurs wedstrijd op den weg een merk
met een aantal wagens een gemiddelde
haalt van 95 K.M. per uur en wanneer
wij dan vernemen, dat die wagens
motoren hebben met een
cylinder-inhoud van 1100 tot 1500 c.M.3, wanneer
wij lezen, dat een wagen een nieuw
uurrecord vestigt van over de 200 K.M.
dan bewijst ons dit, dat de construc
teur van die wagens erin geslaagd zijn,
iets heel bijzonders tot stand te bren
gen, een fabrikaat naar voren te bren
gen, dat aan heel bijzondere eischen
voldoet en dat, dank zij de constructie
en dank zij de gebezigde materialen,
in het dagelijksche gebruik zeer zeker
meer zal bieden dan de bezadigde
dokter of reiziger ervan zal vragen.
En daarom: hoe interessant, van
sportief standpunt bekeken, een auto
mobiel- of motorrace ook moge wezen,
als achtergrond van een race-baan,
als horizont van een Grand Prix neme
men een veel wijder verschiet, neme
men den bedrijfswagen, die den reizi
ger brengt naar zijn klanten, die den
dokter tijdig doet arriveeren bij een
zieke in een wagen, die voor een heel
groot gedeelte zijn bedrijfszekerheid
en betrouwbaarheid te danken heeft
aan de overgroote snelheden, behaald
in wedstrijden óp weg of baan.
In dit licht bezien, krijgen races
grooter belang dan de sportsinan of de
leek eraan geeft.
Chris Agterberg in De Bron"
te 's Gravcnhage
T N de stemmige bovenzaal van ue
Bron" stelt Chris Agterberg beeld
houwwerk en toegepaste kunst ter be
zichtiging, waarvan vele voorwerpen
reeds eerder hier besproken werden.
Zijn zilveren doozen, wier vormen als
't ware ontstaan zijn uit de vervaardi
ging en het karakter van het materiaal,
dragen een levendig aspect. De sporen
der bewerking, die nog duidelijk te
zien zijn, schenken het geheel een
zuivere versiering. In het algemeen
kan men ook hetzelfde zeggen van de
bronzen gebruiksvoorwerpen, die het
beste zijn waar de motieven en
edelsteenen schaarsch werden gebezigd.
Van een verfijnde doch sterke concep
tie is het roode leerwerk, dat met zijn
kantige en rustig getinte figuren menig
bijzonder artistiek en luxueus voor
werp zien laat. Verder memoreeren wij
nog een groote zilveren pul, gaaf van
vorm, enkele poederdoosjes met teer
gekleurde dekseltjes en een schaal vol
hoekige vischmotieven.
De sierkunst lijkt mij van Agterberf/
belangrijker, dan het beeldhouwwerk.
De kleine zoowel als de groote plastiek
schijnt eerder een resultaat van een
verlangen naar versieren, dan van een
begeerte om sculptuur te scheppen.
Hierdoor blijft de verstrakking te veel
de indruk maken, alsof zij er van
buiteaf aangebracht is en althans niet uit
het innerlijke groeide, tijdens het tot
stand komen van het beeld. Ook het
verwerken van een menschelijkt figuur
(hoe zwierig en streng deze gestalte op
zichzelf beschouwt, ook wezen mag)
in een kandelaar of luchter lijkt mij
aesthetisch niet verantwoord.
Eenige forsch geweven Poolsche
kleeden, een paar fijne Deensche weef
sels ' van het atelier Vavestuen te
Kopenhagen en houtsneden van Jan
Schonk vullen deze, met smaak in
gerichte tentoonstelling, op aangename
wijze aan.
Frans Buffa en Zonen, Amsterdam.
Schilderijen en Aquarellen door Adolf
Liesier. Tot 7 Juni.
De Korenbeurs", Arnhem. Schil
derijen van G. van Duffelen. Tot
8 Juni.
Amsterd. Ateliers v. Binnenhuis
kunst, Amsterdam. Werk van Reyer
Stolk en Gerard van Eek. Tot 12 Juni.
De Bron te 's Gravenhage. Beeld
houwwerken door Chris Agterberg.
Tot 16 Juni.
J. N. de Bois, Haarlem. Teekeningen
van Moderne Meesters. Tot 30 Juni.
Stedelijk Museum, Amsterdam.
Werk van leden van ,,De
Onafhankelijken". Tot 30 Juni.
GARAGE
AMSTERDAM
Cornelis Krusemanstraat 56?62
« Telefoon 22835?22733 «
DE GARAGE VOOR DEN
EIGENAAR-BESTUURDER
Stalling voor 80 Wagens
Laadstation voor Accumulatoren
Auto-Ambulance: Free-air-station
Be besle Service voor tulp bitters met eisen parate
Geregeld wasschen, smeren en onderhoud
Steeds eigen chauffeurs disponibel
DAG EN NACHT GEOPEND
D. OBERINK 6 Co.,
^^ INGENIEURS ~~ ^.
Amsterdam, Prinsengracht 456. Tel. 37452
BLIKSEMAFLEIDERS
AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD.