De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 4 juni pagina 6

4 juni 1927 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JUNI 1927 No. 2609 Het Nut van Automobiel wedstrijden De Achtergrond der Snelheid Toegepaste Keest door JAN D. VOSKL7L r\ E moderne automobiel is inder daad voor den gelukkigen bezitter een instrument, dat velerlei voordeelen biedt. Ongetwijfeld is hij op de eerste plaats voor velen een middel tot ont? spanning, dat in onzen gejaagden tijd een goede afleiding is^na druk werk en enerveerend zakendoen. Maar bovendien en dit is wel de belangrijkste rol, die de automobiel te vervullen heeft hij heeft een groote plaats ingenomen in het moderne be drijfsleven. En wanneer wij dit neer schrijven, denken wij niet in de aller eerste plaats aan een vrachtwagen of omnibus, waarvan het maatschappe lijk nut wel zeer sterk wordt gedemon streerd, we denken meer speciaal aan personenwagens"', die het grootste gedeelte van hun leven slijten in dienst van een bedrijf, daar van het aller'. grootste nut zijn en zelfs in het geheel niet gemist zouden kunnen worden. De dokter, de veearts, de reiziger van groote zaken heeft zijn wagen en kan dien wagen in het geheel niet raeer missen in zijn dagelijksche werk. Daarom is ,een der voornaamste eigenschappen van een modernen auto mobiel zijn betrouwbaarheid en het moet gezegd worden, dat de moderne auto in dit opzicht een benijdens waardige hoogte heeft bereikt. Men reist in een automobiel veiliger, com fortabeler en zekerder dan met een trein en met de onafhankelijkheid ten, opzichte van de openbare middelen van vervoer, die aan het voertuigeigen zijn en die een factor vormt, waarmede rekening wordt gehouden, vooral ook omdat aan die onafhanke lijkheid verbonden is een rustiger ?zakendoen immers men wordt bij zijn besprekingen niet opgejaagd door de vertrekuren, vermeld in het spoor boekje, terwijl het tijdroovende wach ten aan provinciale stationnetjes niet meer voorkomt, waardoor een groote tijdsbesparing verkregen wordt. Hoe is die betrouwbaarheid van den modernen automobiel ontstaan ? Abonneert U op De Groene Amster dammer Weekblad voor Nederland Natuurlijk op de teekenkamers van de automobiel-ingenieurs, maar daar bij voor een groot gedeelte ook op de renbaan en op den weg, waar de auto mobiel dagelijks onderworpen werd aan zware proefnemingen zoowel door den gebruiker als door de fabrieksemployé's die langs de groote wegen reden ter volmaking vari het fabrikaat, waarvoor zij arbeiden. Daarom ook zijn de snelheidswedstrijden voor de betrouwbaarheid van den automobiel van het grootste belang en men kan zelf een heel kalm en be zadigd rijder wezen en daarom toch een groot bewonderaar van de groote snelheden, die de fabriekscoureurs met hun wagens behalen. Bewonderaar desnoods niet om die snelheden zelve, maar dan toch in ieder geval een bewonderaar om de re sultaten, die het gevolg zijn van de groote snelheden op weg en baan be haald. Sportmenschen beschouwen de snel heden meestal alleen om de snelheden als zoodanig.... het is niet verziend ! Rustige menschen, die beweren zich niet voor sport te interesseeren en zich erop beroemen zich niet aan sport te bezondigen, smalen op records en op snelheid.. .. Maar ook dit is kort zichtig en ondankbaar, omdat de betrouwbaarheid van hun eigen reisof zakenautomobiel voor een groot deel te danken is aan de records, die gemaakt werden en aan de hooge snel heden, die bereikt werden door de ondernemende fabrieken, die iets bij zonders construeerden en aan de record-rijders, die erin slaagden uit die prachtig geconstrueerde motoren en lichte, sterke chassis een snelheid te halen, die grooter is dan ooit bij nor maal gebruik behoeft te worden be reikt. Wanneer wij lezen, dat bij een 24uurs wedstrijd op den weg een merk met een aantal wagens een gemiddelde haalt van 95 K.M. per uur en wanneer wij dan vernemen, dat die wagens motoren hebben met een cylinder-inhoud van 1100 tot 1500 c.M.3, wanneer wij lezen, dat een wagen een nieuw uurrecord vestigt van over de 200 K.M. dan bewijst ons dit, dat de construc teur van die wagens erin geslaagd zijn, iets heel bijzonders tot stand te bren gen, een fabrikaat naar voren te bren gen, dat aan heel bijzondere eischen voldoet en dat, dank zij de constructie en dank zij de gebezigde materialen, in het dagelijksche gebruik zeer zeker meer zal bieden dan de bezadigde dokter of reiziger ervan zal vragen. En daarom: hoe interessant, van sportief standpunt bekeken, een auto mobiel- of motorrace ook moge wezen, als achtergrond van een race-baan, als horizont van een Grand Prix neme men een veel wijder verschiet, neme men den bedrijfswagen, die den reizi ger brengt naar zijn klanten, die den dokter tijdig doet arriveeren bij een zieke in een wagen, die voor een heel groot gedeelte zijn bedrijfszekerheid en betrouwbaarheid te danken heeft aan de overgroote snelheden, behaald in wedstrijden óp weg of baan. In dit licht bezien, krijgen races grooter belang dan de sportsinan of de leek eraan geeft. Chris Agterberg in De Bron" te 's Gravcnhage T N de stemmige bovenzaal van ue Bron" stelt Chris Agterberg beeld houwwerk en toegepaste kunst ter be zichtiging, waarvan vele voorwerpen reeds eerder hier besproken werden. Zijn zilveren doozen, wier vormen als 't ware ontstaan zijn uit de vervaardi ging en het karakter van het materiaal, dragen een levendig aspect. De sporen der bewerking, die nog duidelijk te zien zijn, schenken het geheel een zuivere versiering. In het algemeen kan men ook hetzelfde zeggen van de bronzen gebruiksvoorwerpen, die het beste zijn waar de motieven en edelsteenen schaarsch werden gebezigd. Van een verfijnde doch sterke concep tie is het roode leerwerk, dat met zijn kantige en rustig getinte figuren menig bijzonder artistiek en luxueus voor werp zien laat. Verder memoreeren wij nog een groote zilveren pul, gaaf van vorm, enkele poederdoosjes met teer gekleurde dekseltjes en een schaal vol hoekige vischmotieven. De sierkunst lijkt mij van Agterberf/ belangrijker, dan het beeldhouwwerk. De kleine zoowel als de groote plastiek schijnt eerder een resultaat van een verlangen naar versieren, dan van een begeerte om sculptuur te scheppen. Hierdoor blijft de verstrakking te veel de indruk maken, alsof zij er van buiteaf aangebracht is en althans niet uit het innerlijke groeide, tijdens het tot stand komen van het beeld. Ook het verwerken van een menschelijkt figuur (hoe zwierig en streng deze gestalte op zichzelf beschouwt, ook wezen mag) in een kandelaar of luchter lijkt mij aesthetisch niet verantwoord. Eenige forsch geweven Poolsche kleeden, een paar fijne Deensche weef sels ' van het atelier Vavestuen te Kopenhagen en houtsneden van Jan Schonk vullen deze, met smaak in gerichte tentoonstelling, op aangename wijze aan. Frans Buffa en Zonen, Amsterdam. Schilderijen en Aquarellen door Adolf Liesier. Tot 7 Juni. De Korenbeurs", Arnhem. Schil derijen van G. van Duffelen. Tot 8 Juni. Amsterd. Ateliers v. Binnenhuis kunst, Amsterdam. Werk van Reyer Stolk en Gerard van Eek. Tot 12 Juni. De Bron te 's Gravenhage. Beeld houwwerken door Chris Agterberg. Tot 16 Juni. J. N. de Bois, Haarlem. Teekeningen van Moderne Meesters. Tot 30 Juni. Stedelijk Museum, Amsterdam. Werk van leden van ,,De Onafhankelijken". Tot 30 Juni. GARAGE AMSTERDAM Cornelis Krusemanstraat 56?62 « Telefoon 22835?22733 « DE GARAGE VOOR DEN EIGENAAR-BESTUURDER Stalling voor 80 Wagens Laadstation voor Accumulatoren Auto-Ambulance: Free-air-station Be besle Service voor tulp bitters met eisen parate Geregeld wasschen, smeren en onderhoud Steeds eigen chauffeurs disponibel DAG EN NACHT GEOPEND D. OBERINK 6 Co., ^^ INGENIEURS ~~ ^. Amsterdam, Prinsengracht 456. Tel. 37452 BLIKSEMAFLEIDERS AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl