Historisch Archief 1877-1940
No. 2609
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 JUNI 1927
eraan ten voorbeeld te stellen.
het niet ernstig op, want hij-deet-h«t
zelf niet. Alles gaat hier een beetje
om en bij, maar terTslotte kdmt"K
vóór elka^,r-.£
lifkheid ;'SA>rg"o3*Ujfevat ajBijjjjrSeBisiti
ontbreekt. Zie lïeèWé^liee^of ftrEt.
Men heeft het minder beschaafd dan
téLondaa geBöSidJ Minder beschaafd
moet dSM be'téefcerien bruusker, met
horten en stoolën. Zoo inderdaad" is
<\e aard van den Parijzenaar
den Parijschen chauffeur.
tóant een kjjdjjlpjiie:
leiden ^iljÉjj»^!^* tak|' aangepa]
wordt
mazen
ea-aet hij"
gaat. De
_ niet
gcidealiseerd te wofïen, maa*4ëfewade
oor
log Jtregen, is niet .meer verdiend.
Die v
h?!6?§chheid in het dagelij kscKe
verkper is olie, welke den omgang smeert.
Men zegt, ze is niet .gemeend. Is .hoe-.
kjgheid het welj^ÏRf ^leT^aalT de
Parijzenaar in zaken en beloften geen
woord houdt. Neen, het zijn geefli
percte handelsmenschen, maar evenmin
knoeiers, deloyaal of op eigen voordee»
bedacht. In de transacties van het
dagelijksche leven blijken ze slag op
?sl^S h§t Jjegendeeljrafl. rekgjupeesters,
want bij de elementairste rekensom
. tiafl..Jat>e geil
aich «niettemin jn, eigeja
-r zijn ze, indien de
jjier:
eea
;ge
;ke
'J? i**
iacM*
n etai'tiStete Jn
vele-opzichten is
z%ken worden veelal door vrouwen _
gedreven, ook hotels en a^lertiêwide **
ondernenrVng'8n. IfT ialloozej* windels '
zit de patrones aan de kas, terwijl) (de j
eahtgenoot lummelt." De vrouw als ?;
klssier is een algemeen verschijnsel, ?
alhter loketten ^fenals in de trajj^s ?
hebben velen de plaats vaa-^n^pnen
ingenomen en het aantal stü?feefende
vrouwen neemt gestadig toe. Ze kwij- .
ten zich meest nauwkeuriger dan de
man vAahjuj taak, al heef t huju.jjlicKIs- ^
vervulling soms het nfcodgloo* scterpe x
van wie, zich eigen zwakte bewust,
aMoor tot tegenweer bereid is. »?
Deze gelijkstellingjin jhet zakelijke
PAirrjS"
kt,l dat wil .zeggen: ,,
jnj ^dan de vacht (
voor-,
fon het aHerkost; ,
'voor ieder bereikbare.
dertien,maan-, .
dèlfjkSchè" termijnen" van 50 frank
kunnen "worden"'"afbetaald.
Vap de centrale hallen en filialen
in andere wijken van de stad behoeft
niet/Vqbl te w^r'deBuverteld^ Men weet
wel, datnde «gr-§ie tegen
het.ophtendgraXiwen in hun volle doen zijn.
Fantastisch' gaat'hèt' er dan toe in het
schijnénV vaïf'de felle booglampen met
het.*woegen van,de sjouwen», -die de
malden gTÖeTrt&~^n*ooft en brokken ,(
vleescb*te*S»H»"Hieromheen is
een woekering. ..yan. n,
p«eti.afgdzakt.i Ook hier
,
evenals in'^Tónt'niartre ondergaan ze ,
dea wearsiag, der,- sjBijgiug» van den
frank. Eigenaardig zijn de periodieke
tttórkten van goedkgope/;sph^ld,£cjjen..
?jn dé'op'en'fcrch'top verschillende
plaat,sen yan de stad. De makers houden er
omgang tusschen de geslachten. In
is zij vaak
lokt, meer of minder opzette
ijk,"blikkén n verlangens, want met déuiter
ste zorg is ze, gekleed en hoe bevallig,
drapeert ze zich in mantel of sjaal om'
zich het voegende óogenbtïk daaruit
te ontsluieren. )e dans heeft'de sexen
nauwer. rsamehgebracht en die''gel!jk-",
-*--1"-- weer een stap nader gëb'racht'.
Niets, is makkelijker dan een onbe
kende ten dans te leiden, hóe voornaam
ze ook zij, al behoudt ze zich de vrij- "
heid voor van neen te zeggen. Vrou
wen dansen ook veel met vrouwen n
dan heeft de een het recht de andere
.u??:><([ .- w-1''1'- '??"? r >; ii-'
te vragen en te ,,voeren .
'Een- iaérkeéelsèn ? vAa dte
weeldeb^jioe.fte is de algemeenheid, waarmee
d.
ia
gaat «r een massa om. Beroepad is de
luizenmarkt" in het noorden van
ontt verwarring aan
laftikelen bijeen:staat.
* . . . .
De 'fijngevoelige lefzeres voelt haar
reuk- en andere zenuwen door deze
evocatie onaangenaam beroerd. 'Zij
ga om ? w-et-r- op kracht te komen een
Zoiwtag.d>cht«nd kijken naar de-
pantoffèlparade ih de Avenue du Bois de
Bonlpgne. ..Heel Parijs!' pleegt er
langs elkaar te schuifelen, terwijl op
heb'mulle rij pad'de amazones met de
hupsche ruiters galoppeecen. Zij kent
de->? modieuze restaurants,. de
theeschenkerijen niet en zonder dans, de
voorname hotels, de theaters. voor.
moer of minder lichte kunst evenals
de böites de nuit". Hierover geen
woord, want veel echter dan dit klater
goud, deze speculatie op vreemdelin
gen, dit chaotisch gekrijsch en
gewriemel is het Qüartier latin met zijn
vertierigen Boul' Mich', zijn gonzende
café's, zijn deugdelijke eethuizen,
klein en groot, zijn gastvrije boek
winkels, intieme kronkelstraten in die
overoude buurt van Parijs' oudste
kerkjes, Saint Sévérin en Saint Julien,
zijn kelderholen, waar tegenwoordig
wordt gezongen en muzk>k gemaakt,
deze wijk van Villon's kattekwaad,
waar Dante volgens de legende zou
hebben getoefd en vele
vagebondeerende kunstenaars na hem. liet
Quartier latin met zijn in alle tijden en
seizoenen blijvende Luxembourg, dien
toovertuin, waar de droom van de
stad is heengevlucht en 's nachts
gevankelijk blijft, harmonieus mengsel
van natuur on cultuur, bloemenweelde,
vooral in den herfst, met zijn statig
dalende trappen, rondende balus
trades, op zich zelf monsterlijke
poppen van steen en, beheerschend
element, het monumentale paleis van
Maria de ifedicis. Parken zijn er meer
te Parijs, geen is schooner, geen wordt
u vertrouwder dan het
Het is .hier bij het
beginnen.eiken dag een genot de atwjfrt 'J
gaan. Xiet om dit of dat,:ntet rrtftat Aéf*
te werk gaande meisjes
er'pittig'uitzien of het plaveisel degelijk'ondect
"houden wordt, maar omdat de')V*r-<
houding tusschen stad en bewoÉes;
precies dat standvastige evenwicht *
bereikt heeft, dank Tzij hetwelk deaé' '
oceaan van liuizen niet' een willekeu
rig agglomeraat, maar een organisch '
gegroeide stad is eri tegielijk d«.ibóv'*n..
alles op geestelijke vüijheid beluste
bewoner zich door niets naanganaaoiis ?
geraakt.voelt. Ik weet wel,
IN DE HALLE i
de dichterlijke weréldling, Parijs voor
al als een stad van zielspij n zag. Maar
Kilke ook heeft openlijk gezegd, het
wonen hier boven 'dat waar ook te
verkiezen. Omdat, voegde hij er ver
klarend ongeveer aan toe, de wande
laar te Parijs van gezicht naar gezicht
gaat en elk 'gezicht iets uitdrukt en
mijmeren doét. In Duitschland is dit
hein kwalijk genomen, maar het is
duidelijk, wat hij ermee bedoelt.
Dit opehe, dit tegelijk vrijmoedige
en ingchoudenc,' waarbij het opene
den enkeling 'of het temperament, het
ingehoudene de massa, traditie of
opvoeding betreft, deze rhythmische
ongedwongenheid maakt, dat waar
men Parijs "ook aanpakt, het niet
alleen interessant is, maar heugelijk
aandoet, evenals Parijs, van welken
kant ook genomen, u verblijdend grijpt
en vasthoudt/ Er' is ergens in het
hemelruim een planeet zoo klein als
het departement van de Seine, zeg
maar: als Parijs."Débewoners, ge
steld dat ei' Waren; moeten er de kim
aan allen kant zien omlaag vluchten.
Ze zitten op die aardkluit midden
in het barre heelal. 7oo inderdaad
gaat het den Parijzenaar, met dit
verschil, dat de wereld hem minder
baf -venschijttt.. Nergens kan hij zich
heter isoleeren.. ^Nergens is hij veiliger
besloten dan tuseohen zijn broze
wandfen in deV.-veg«ltóoi8n van de
kazerrfehuizen!'
. Kn wil hijv de ruimte, de Mssche
openheid, IMJ «gaat naar de Seine, den
verrukkemleïi stroom van loiiter
kronkfelingen-, 'altijd anders en altijd het
zelfde, met de ra,ppe sprongen van zijn
brnggert n het ijle loof van de boomen,
vlak aan het water, waarvan het loof
in pluimen tot boven de ka gerezen
komt.
Aan de Seine zij de eerste en laatste
_bladzjj?yan.dit tqoverboek gewijd.