Historisch Archief 1877-1940
TX V^
He o
roene
ammer
<fc>c_yVVcekbIcid voor Nederland
Hotel HAHDORFF
LAREN
ZELFDE DIRECTIE ALS
RESTAURANT TRIANON"
AMSTERDAM
ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP
Redacteuren. H. BRUGMANS EN TOP VAN RH1JN-NAEFF
Secretaris der Redactie i C. F. VAN DAM KEIZERSGRACHT 333
Uitg.i N.V. DE GROENE AMSTERDAMMER AMSTERDAM
TOB AND HEEL.
$iwks
OPGERICHT IN 1877
No. 2610
ZATERDAG 11 JUNI 1927
DE VLIEGENDE
AMERIKAAN
'T* OEN Heine, in de geniaalste politieke satyre,
die ooit het licht zag Deutschland, Ein
Wintermftrchen. Geschrieben im Januar 1844".
den spot dreef met de machteloosheid van het toen
malige, verbrokkelde Duitschland en met de poli
tieke onbeholpenheid en het hersenschimmige
gepolitiseer van de Duitschers, die droomden van
vrijheid en eenheid, maar alleen in hun droom, niet
in wakenden toestand, zulk een koene vlucht
durfden nemen, liet hij de Duitschers roemen:
Franzosen und Russen gehort das Land,
Das Meer gehort den Briten,
Wie aber besitzen im Luftreich des Traums
Die Herrschaft unbestritten".
Hier ben wir die Hegemonie,
Hier sind wir unzerstückelt;
Die andren Völker haben sich
Auf platter Erde entwickelt".
Die andere volken mogen het land, mogen de
zee beheerschen, Duitschland zwaait den scepter
in het rijk van den droom.
En dat rijk van den droom is het rijk van de
lucht omdat in de werkelijkheid van toen, van
1844, de mensch alleen auf platter Erde" zijne
macht kon doen gelden en het luchtruim nog niet
had veroverd. Daar hadden de idealisten toen het
rijk nog alleen. Ze konden daar toen nog heerlijk
liggen te luieren op een donzige wolk en werden er
uit hun droomen nog niet opgeschrikt door het
geronk van een motor.
Dat is wel een beetje anders geworden, sinds den
tijd toen Heine zijn Wintermarchen" schreef.
De heerschappij in de lucht is geen utopie meer,
die als een troostprijs spottend wordt aangeboden
aan een volk, dat de macht te land en ter zee aan
anderen moet overlaten.
Wat zou het den Duitschers waard zijn, wanneer
zij thans konden zeggen, dat zij in het luchtrijk de
heerschappij onbetwist bezitten !
Voorloopig zal die hun nog niet ten deel vallen;
militaire vliegtuigen mogen ze niet hebben.
Voorloopig zal de zon dus nog niet verduisterd
worden door de Duitsche militaire luchtvloot,
zooals straks wél zal gebeuren door de Italiaansche
straks, dat wil zeggen: zoodra Mussolini in de
buitenlandsche politiek van woorden overgaat tot
daden; en zoo heel gauw zal dat nog niet het geval
zijn; laat ons het althans hopen.
Maar zoodra aan Duitschland de handen niet
meer gebonden zijn, zal het meedoen aan den
wedijver in uitbreiding der militaire luchtvloot.
Want in een toekomstigen oorlog zal die lucht
vloot misschien den doorslag geven.
Het is geen aangename gedachte, dat een van de
merkwaardigste uitvindingen van onzen tijd: het
vliegtuig, onmiddellijk ook in dienst is gesteld van
de kunst om menschenwerk en menschenlevens te
vernietigen.
Maar, aangenaam of niet aangenaam, ook bij de
jongste vluchten over den Atlantischen Oceaan
komt even de gedachte bij je op: zouden die nu een
voorbode wezen van een aanval eens, in een
verre toekomst van een Amerikaansche lucht
vloot op een of ander land van Europa ?
Misschien. Maar vandaag of morgen zal het nog
niet gebeuren.
Jndbergh en Chamberlin hebben aangetoond,
dat onder gunstige omstandigheden, in een be
paalden tijd van het jaar, een onafgebroken vlucht
? we behoeven toch immers niet van een
nonstop-vlucht" te spreken ! van het Amerikaansche
naar het Europeesche vasteland kan geschieden.
Maar in omgekeerde richting, van Europa naar
Amerika, heeft niemand den tocht nog volbracht.
Laat ons aannemen, dat dit straks ook zal ge
lukken. En ook, dat weldra een vlieger zoowel de
heen- als de terugreis zal ondernemen.
Maar voor het ontstaan van een geregeld ver
keer tusschen Europa en Amerika, vice versa, per
vliegtuig, waarbij passagiers en goederen worden
overgebracht, is meer noodig dan het feit, dat
enkele koene vliegers er in geslaagd zijn, den tocht
te volbrengen.
Zulk een beurtvaart, in de lucht, over den Atlan
tischen Oceaan, behoeft de zekerheid dat onder alle
weersomstandigheden de dienst kan worden volge
houden en moet over zulke volkomen betrouwbare
motoren beschikken, dat het gevaar van een nood
landing voor het neerstrijken op den Oceaan
zal men een ander woord moeten bedenken !
is uitgesloten.
Het is zeer goed mogelijk, dat men op den duur
de moeilijkheden, die thans nog aan een geregelden
dienst New-York?Parijs of Berlijn in den weg
staan, zal weten te overwinnen, maar eenigen tijd
zal het zeker kosten.
Intusschen ? wanneer men zich even herinnert,
dat pas twintig jaar geleden de eerste, bescheiden
pogingen om zich met een vliegtuig door de lucht
te bewegen, werden gedaan; wanneer men er aan
denkt, hoe betrekkelijk kort geleden wij die onver
getelijke gewaarwording hebben beleefd van het
eerst een vliegtuig te zien oprijzen van dm
beganen grond en zich in het luchtruim verheffen;
wanneer men nagaat, welke groote vorderingen
de luchtvaart in die kleine spanne tij ds heeft ge
maakt waarom zou men dan niet mogen aan
nemen, dat over vijf en twintig jaar de
HollandAmerika-lijn ernstige concurrentie ondervindt van
een luchtdienst Waalhaven?New-York?
***
Wat echter ook de practische resultaten mogen
wezen van de vliegtochten van Lindbergh en
Chamberlin, niet daarom hebben zij die onder
nomen en niet daarom zijn ze bij hun aankomst
op het vasteland van Europa luidruchtig toege
juicht.
Toen Columbus terugkwam van zijn eerste reis
naar, zooals hij meende, Indië, maar wat later
bleek een stuk van een nieuw werelddeel, van
Amerika , te zijn, werd hij te Palos, waar hij voet
aan wal zette, met uitbundige geestdrift ontvangen.
Zijn tocht van Palos naar Barcelona, waar hij zijn
opwachting maakte bij de katholieke koningen,
Ferdinand van Arragon en Isabella van Castilië,
was een triumftocht. Maar men bewonderde niet
alleen zijn durf en zijn doorzettingsvermogen, men
zag in hem den man, die schatrijke bezittingen voor
de Kroon had veroverd.
Toen Cornelis de Houtman van de eerste reis,
die Nederlandsche schepen om de Kaap naar Tndi
4.
5.
DE GROENE AMSTERDAMMER
P r Us per Jaargang ? 10.?b(J vooruitbetaling.
Per No. 26 Cent. Advertentlën ? 0.75 per regel.
Postglro 72880, Oem.-Olro O 1000.
INHOUD:
1. Prof. Dr. O. W. Kernkamp, De vliegende
Amerikaan.
2. Mr. E. van Bolhuis, De nieuwe motor- en
rijwielwet.
H. O. Cannegieter, Moderne jeugd Joh.
Braakenslek, De vliegtnde Amerikaan.
Mr. H. GHtay, Levensvragen van het Socialisme,
S. Ritsema van Eek, Gen. van Heutsz L. J.
Jordaan, Tweeërlei mentaliteit.
6 en 7. Dr. Ed. Wiener, Met de Slamat op reis,
met teekeningen door Karel van Seben.
8. Annle Salomons, Bijkomstigheden.
9. Dr. Jac. P. Thljsse, Uit de Natuur Spreekzaal.
11 en 13. Red. Elis. M. Rogge, Voor Vrouwen.
14. A. Defresne, Nieuwe Nederl. verzen.
15. L. J. Jordaan, Bioscopy.
17. Jhr. Mr. H. Smissaert, Vragen?C. K., Beurs
spiegel.
18 C. K., Bankwet en Conjunctuur.
19. Dr. A. Dubols, Radio H. J. M. Walenkamp,
Ed. Cuypers
t20. Melis Stoke, Stormramp Melis Stoke, Rijm
Kronyck.
21. Allda Zevenboom's Croquante Croquetjes
Joh. L., Mijn Film B. van Vlijmen, Toen
Chamberlin in Cottbus landde.
22. A. Tsjechow, De zwarte Monnik, met teeken, d.
George van Raemdonck.
33. Uit het Ktadschrlft van Jantje.
24. Cel 2, Telefoon Charivaria.
Omslag: Spelproblemen.
Bijvoegsel: Joh. Braakenslek, Rusland zoekt
toenadering tot Duitschland.
volbracht hadden, was teruggekeerd, lieten burge
meesteren van Amsterdam de klokken luiden: als
hulde aan de koene zeevaarders, maar ook uit
vreugde over de winst, die de vaart op Indiëstraks
zou binnenhalen.
Lindbergh en Chamberlin zijn toegejuicht alleen
om hunne daad zelf, omdat zij gewaagd n gewon
nen hebben. Zij kregen volop hun deel van de
heldenvereering, waartoe onze tijd geneigd is, ook
van de smakeloosheid, die daarvan onafscheidelijk
schijnt te zijn.
Zoowel de eene als de andere zullen zij bij hun
thuiskomst nog in hoogere mate hebben te onder
gaan. Jonathan pleegt geen half werk te verrichten
als hij nationale helden moet eeren. Aan zijn vele
emblemen: sterren en strepen, arend, bison en wat
niet al meer, kan hij er nu nog een toevoegen: de
vliegende Amerikaan. Braakensiek heeft het al
voor hem ontworpen.
KERNKAMP