De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 11 juni pagina 1

11 juni 1927 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

TX V^ He o roene ammer <fc>c_yVVcekbIcid voor Nederland Hotel HAHDORFF LAREN ZELFDE DIRECTIE ALS RESTAURANT TRIANON" AMSTERDAM ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP Redacteuren. H. BRUGMANS EN TOP VAN RH1JN-NAEFF Secretaris der Redactie i C. F. VAN DAM KEIZERSGRACHT 333 Uitg.i N.V. DE GROENE AMSTERDAMMER AMSTERDAM TOB AND HEEL. $iwks OPGERICHT IN 1877 No. 2610 ZATERDAG 11 JUNI 1927 DE VLIEGENDE AMERIKAAN 'T* OEN Heine, in de geniaalste politieke satyre, die ooit het licht zag Deutschland, Ein Wintermftrchen. Geschrieben im Januar 1844". den spot dreef met de machteloosheid van het toen malige, verbrokkelde Duitschland en met de poli tieke onbeholpenheid en het hersenschimmige gepolitiseer van de Duitschers, die droomden van vrijheid en eenheid, maar alleen in hun droom, niet in wakenden toestand, zulk een koene vlucht durfden nemen, liet hij de Duitschers roemen: Franzosen und Russen gehort das Land, Das Meer gehort den Briten, Wie aber besitzen im Luftreich des Traums Die Herrschaft unbestritten". Hier ben wir die Hegemonie, Hier sind wir unzerstückelt; Die andren Völker haben sich Auf platter Erde entwickelt". Die andere volken mogen het land, mogen de zee beheerschen, Duitschland zwaait den scepter in het rijk van den droom. En dat rijk van den droom is het rijk van de lucht omdat in de werkelijkheid van toen, van 1844, de mensch alleen auf platter Erde" zijne macht kon doen gelden en het luchtruim nog niet had veroverd. Daar hadden de idealisten toen het rijk nog alleen. Ze konden daar toen nog heerlijk liggen te luieren op een donzige wolk en werden er uit hun droomen nog niet opgeschrikt door het geronk van een motor. Dat is wel een beetje anders geworden, sinds den tijd toen Heine zijn Wintermarchen" schreef. De heerschappij in de lucht is geen utopie meer, die als een troostprijs spottend wordt aangeboden aan een volk, dat de macht te land en ter zee aan anderen moet overlaten. Wat zou het den Duitschers waard zijn, wanneer zij thans konden zeggen, dat zij in het luchtrijk de heerschappij onbetwist bezitten ! Voorloopig zal die hun nog niet ten deel vallen; militaire vliegtuigen mogen ze niet hebben. Voorloopig zal de zon dus nog niet verduisterd worden door de Duitsche militaire luchtvloot, zooals straks wél zal gebeuren door de Italiaansche straks, dat wil zeggen: zoodra Mussolini in de buitenlandsche politiek van woorden overgaat tot daden; en zoo heel gauw zal dat nog niet het geval zijn; laat ons het althans hopen. Maar zoodra aan Duitschland de handen niet meer gebonden zijn, zal het meedoen aan den wedijver in uitbreiding der militaire luchtvloot. Want in een toekomstigen oorlog zal die lucht vloot misschien den doorslag geven. Het is geen aangename gedachte, dat een van de merkwaardigste uitvindingen van onzen tijd: het vliegtuig, onmiddellijk ook in dienst is gesteld van de kunst om menschenwerk en menschenlevens te vernietigen. Maar, aangenaam of niet aangenaam, ook bij de jongste vluchten over den Atlantischen Oceaan komt even de gedachte bij je op: zouden die nu een voorbode wezen van een aanval eens, in een verre toekomst van een Amerikaansche lucht vloot op een of ander land van Europa ? Misschien. Maar vandaag of morgen zal het nog niet gebeuren. Jndbergh en Chamberlin hebben aangetoond, dat onder gunstige omstandigheden, in een be paalden tijd van het jaar, een onafgebroken vlucht ? we behoeven toch immers niet van een nonstop-vlucht" te spreken ! van het Amerikaansche naar het Europeesche vasteland kan geschieden. Maar in omgekeerde richting, van Europa naar Amerika, heeft niemand den tocht nog volbracht. Laat ons aannemen, dat dit straks ook zal ge lukken. En ook, dat weldra een vlieger zoowel de heen- als de terugreis zal ondernemen. Maar voor het ontstaan van een geregeld ver keer tusschen Europa en Amerika, vice versa, per vliegtuig, waarbij passagiers en goederen worden overgebracht, is meer noodig dan het feit, dat enkele koene vliegers er in geslaagd zijn, den tocht te volbrengen. Zulk een beurtvaart, in de lucht, over den Atlan tischen Oceaan, behoeft de zekerheid dat onder alle weersomstandigheden de dienst kan worden volge houden en moet over zulke volkomen betrouwbare motoren beschikken, dat het gevaar van een nood landing voor het neerstrijken op den Oceaan zal men een ander woord moeten bedenken ! is uitgesloten. Het is zeer goed mogelijk, dat men op den duur de moeilijkheden, die thans nog aan een geregelden dienst New-York?Parijs of Berlijn in den weg staan, zal weten te overwinnen, maar eenigen tijd zal het zeker kosten. Intusschen ? wanneer men zich even herinnert, dat pas twintig jaar geleden de eerste, bescheiden pogingen om zich met een vliegtuig door de lucht te bewegen, werden gedaan; wanneer men er aan denkt, hoe betrekkelijk kort geleden wij die onver getelijke gewaarwording hebben beleefd van het eerst een vliegtuig te zien oprijzen van dm beganen grond en zich in het luchtruim verheffen; wanneer men nagaat, welke groote vorderingen de luchtvaart in die kleine spanne tij ds heeft ge maakt waarom zou men dan niet mogen aan nemen, dat over vijf en twintig jaar de HollandAmerika-lijn ernstige concurrentie ondervindt van een luchtdienst Waalhaven?New-York? *** Wat echter ook de practische resultaten mogen wezen van de vliegtochten van Lindbergh en Chamberlin, niet daarom hebben zij die onder nomen en niet daarom zijn ze bij hun aankomst op het vasteland van Europa luidruchtig toege juicht. Toen Columbus terugkwam van zijn eerste reis naar, zooals hij meende, Indië, maar wat later bleek een stuk van een nieuw werelddeel, van Amerika , te zijn, werd hij te Palos, waar hij voet aan wal zette, met uitbundige geestdrift ontvangen. Zijn tocht van Palos naar Barcelona, waar hij zijn opwachting maakte bij de katholieke koningen, Ferdinand van Arragon en Isabella van Castilië, was een triumftocht. Maar men bewonderde niet alleen zijn durf en zijn doorzettingsvermogen, men zag in hem den man, die schatrijke bezittingen voor de Kroon had veroverd. Toen Cornelis de Houtman van de eerste reis, die Nederlandsche schepen om de Kaap naar Tndi 4. 5. DE GROENE AMSTERDAMMER P r Us per Jaargang ? 10.?b(J vooruitbetaling. Per No. 26 Cent. Advertentlën ? 0.75 per regel. Postglro 72880, Oem.-Olro O 1000. INHOUD: 1. Prof. Dr. O. W. Kernkamp, De vliegende Amerikaan. 2. Mr. E. van Bolhuis, De nieuwe motor- en rijwielwet. H. O. Cannegieter, Moderne jeugd Joh. Braakenslek, De vliegtnde Amerikaan. Mr. H. GHtay, Levensvragen van het Socialisme, S. Ritsema van Eek, Gen. van Heutsz L. J. Jordaan, Tweeërlei mentaliteit. 6 en 7. Dr. Ed. Wiener, Met de Slamat op reis, met teekeningen door Karel van Seben. 8. Annle Salomons, Bijkomstigheden. 9. Dr. Jac. P. Thljsse, Uit de Natuur Spreekzaal. 11 en 13. Red. Elis. M. Rogge, Voor Vrouwen. 14. A. Defresne, Nieuwe Nederl. verzen. 15. L. J. Jordaan, Bioscopy. 17. Jhr. Mr. H. Smissaert, Vragen?C. K., Beurs spiegel. 18 C. K., Bankwet en Conjunctuur. 19. Dr. A. Dubols, Radio H. J. M. Walenkamp, Ed. Cuypers t20. Melis Stoke, Stormramp Melis Stoke, Rijm Kronyck. 21. Allda Zevenboom's Croquante Croquetjes Joh. L., Mijn Film B. van Vlijmen, Toen Chamberlin in Cottbus landde. 22. A. Tsjechow, De zwarte Monnik, met teeken, d. George van Raemdonck. 33. Uit het Ktadschrlft van Jantje. 24. Cel 2, Telefoon Charivaria. Omslag: Spelproblemen. Bijvoegsel: Joh. Braakenslek, Rusland zoekt toenadering tot Duitschland. volbracht hadden, was teruggekeerd, lieten burge meesteren van Amsterdam de klokken luiden: als hulde aan de koene zeevaarders, maar ook uit vreugde over de winst, die de vaart op Indiëstraks zou binnenhalen. Lindbergh en Chamberlin zijn toegejuicht alleen om hunne daad zelf, omdat zij gewaagd n gewon nen hebben. Zij kregen volop hun deel van de heldenvereering, waartoe onze tijd geneigd is, ook van de smakeloosheid, die daarvan onafscheidelijk schijnt te zijn. Zoowel de eene als de andere zullen zij bij hun thuiskomst nog in hoogere mate hebben te onder gaan. Jonathan pleegt geen half werk te verrichten als hij nationale helden moet eeren. Aan zijn vele emblemen: sterren en strepen, arend, bison en wat niet al meer, kan hij er nu nog een toevoegen: de vliegende Amerikaan. Braakensiek heeft het al voor hem ontworpen. KERNKAMP

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl