Historisch Archief 1877-1940
jNo. 2611
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JUNI 1927
15
Futuristische Pantomimes te Parijs
door CONSTANT VAN WESSEM
O TEL u de schilderijen der futuristen voor met
cubussen, driehoeken, guitaren of de vertikaal
?doorgesneden gezichten, waarbij de mond naar den
rechterbovenhoek is verhuisd en het oog naar links
onder (bij wijze van spreken, want over de wijze
' van zien, die dit motiveert, wil ik niet debatteeren)
of de kachelpijpmenschen van Leger, en stel u dit
alles voor in beweging: de driehoek marcheert
naar op zij af, de cubus verdwijnt naar boven, de
Decor dynamique van Enrico Prampolini voor Cocktail
Pantomime van Marinetti
hals van de guitaar wordt een soort kippenloop
waartegen een man omhoog klautert, en ge hebt
eenig denkbeeld van de onderneming, die zich te
Parijs het Théatre de la pantomime futuriste"
noemt, gedirigeerd en georganiseerd door Italianen:
de danseres Maria Ricotti en Enrico Prampolini
en georiënteerd naar de theater-intenties van Mari
netti en de muzikale van den bruiteur" Russolo.
Het programma vertelt kort en bondig wat het
streven is.
Een -wedergeboorte der klassieke Italiaansche
pantomime op een modern plan en vereenigd tot
een nieuw geheel, waarin alle nieuwe ontdekkingen
op het gebied der plastische psychologie, licht
architectuur en muzikaal-picturaal mechanisme".
Is het geworden wat dit wijdsche devies aan
kondigde? Ongetwijfeld, zal men zeggen, voor zoo
ver al deze elementen, hierboven genoemd, er in
zijn aangewend. Maar geen enkel modernisme bezit
eenige overtuigingskracht, wanneer het niet ge
dragen wordt door een stevig fond van goede en
doeltreffende techniek en een constructief ver
antwoord gebruik van die nieuwe ontdekkingen",
die voor ons, helaas, al weer verouderd aandoen.
Van eenig rhythme, van eenige spanning, zelfs van
eenige als volmaakt te apprecieeren mechanische
techniek is hier niets te bespeuren. Met een
kinderachtig geëxperimenteer als wij in deze futu
ristische pantomimes ontmoeten, neemt niemand
onder de toeschouwers meer genoegen en de soort
naïeve acrobatiek met koulissen, decors en me
chanisch uitgedoste menschen wekt alleen onze
hilariteit. Een nummer als Cocktail" van Mari
netti, waarin de vermenging der dranken wordt
voorgesteld door de figuren van meisjes in ver
schillende kleuren en wier dronken makende kwali
teiten worden uitgedrukt door op het hoofd gaan
staan of met de beenen zwaaien, ongetwijfeld nog
het beste futuristische", dat er bij was, 7,011 in
een synthetische revue op zijn plaats zijn geweest,
maar dan technisch veel beter uitgevoerd door
militairement getrainde revue-girls. Van een ander
nummer, dat Les trois moments" heet, ontgaat
ons eveneens de beoogde werking door het
lachsucces, dat de kinderachtige vondst" van levend
wordende kapstokken, die beginnen te wiebelen
en een roode gramofoon-hoorn, die een draaienden
ventilator biologeert (moderne overzetting van het
oer-oude mannetje en vrouwtje"-geval !) bij ons,
ongeloovige toeschouwers, heeft. Of was dit .juist
de beoogde werking? Men moet tegenwoordig op
passen, sinds Marinetti heeft gedecreteerd. dat
het futuristische tooneel den lach over alle rangen
wil ontketenen".
Neen. zelfs afgezien van geslaagd of niet ge
slaagd: als deze futuristiscme pan t om i nes nog iets
voor het futurisme willen bepleiten, is het tijdstip
daartoe reeds voorbij. Ken correspondent van een
onzer groote dagbladen heeft ei' nog eens /eer juist
aan herinnerd: niets veroudert zoo snel als het
modernisme.
En de musici, die lam namen aan de muziek
H.D.MACQILLAVRY\
AMBARAWA /
INDISCHE SIGARETTEN
Verkrijgbaar: DEN HAAG,
Elandstraat No. 771 Tel. No. 36856.
voor deze pantomines gegeven hebben: Pratella,
Casella, Armande de Polignac? Zij hebben zelf
niets aan het futurisme geofferd, het is over het
algemeen onbeduidende gewone muziek, die wij
hooren. En wat de bruiteurs" betreft, die onder
aanvoering van Russolo een enkele maal hun
zaag-sonoriteiten ten beste gaven, zelfs zij bleven
verre onder de verwachting, en de vroolijkheid.
die zij opwekten, was die van het gezond verstand.
Een Prijsvraag om een
Prijsvraag
Mededeelingen omtrent de inzendingen op
deze prijsvraag waaronder wij eenige
origineele denkbeelden aantroffen, die in
ons blad als prijsvraag zullen komen
verschijnen in het volgend nummer van ons
weekblad.
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFËN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAA9
een
door WYBO MEYER
2 Aanplakbiljetten voor het
59e Lustrum van het Amsterd.
Studenten Corps
T~\ ER traditie getrouw, schreef de
Senaat van het A. S. C. onder
de leden van dit Corps een prijs
vraag uit voor een biljet, dat den
volke de viering van het Lustrum
zou moeten aankondigen. Men ging
ditmaal zelfs verder en verlangde 2
biljetten: l voor de Lustrum-viering
zelve en l voor de daaraan verbonden
tooneel-uitvoering, het z.g.n.
LustrumSpel. Voor het eerste doel viel de
keuze op een ontwerp van den heer
Gulden, voor het tweede op dat van
den schrijver van het Lustrum-Spel,
den heer J. Bletz.
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBACH- Haarlem
Men dient er bij do beoordeeling al
lereerst rekening mee te houden, dat de
inzenders allen amateur-kunstenaars
zijn. En dit doende, mag het resultaat
hier zeker zeer bevredigend worden
genoemd. Beide uitverkoren biljetten
vertoonen een vaardigheid, technisch
zoowel als in de compositie, die men
bij leeken niet dikwijls aantreft.
Van den heer Gulden is dit niet zoo
verwonderlijk: dagelijks verkeerend
in een omgeving, waar geteekend en
ontworpen wordt, had hij veel gelegen
heid om daarvan te profiteeren. Dit
heeft echter gunstiger invloed gehad
op zijn techniek dan op zijn compo
sitie-vermogen. Nu ik zijn biljet in
de stad aangeplakt zie, nu is het
doet mij leed het te moeten zeggen
mijn oordeel erover wat minder
gunstig, dan ik aanvankelijk meende
dat het kón zijn. De
schertsendjuiste opmerking werd van dit ontwerp
gemaakt, dat het veel geleek op n
der biljetten, zooals die door het
Gemeentebestuur worden verspreid
voor b.v. den Gemeentelijken
Vischverkoop. Men hoopte toen, dat dit
beter zou worden door de 3
Andreaskruisen van het Amsterdamsche wapen
te vervangen door '?' Malthezer kruisen
van het Corps-wapen. Dit («inderdaad
wel een verbetering gebleken, het
(noodzakelijke) studentikozo accent
werd er aanzienlijk door versterkt.
Maar de compositie is er niet door
gered geworden. Zij bleef
onsamenhangend-onrustig een onrust welke
vooral is toe t e schrijven aan de kleinere
zwarte letters langs de randen van
het vlak. Te meer is dat jamnu r,
omdat liet voorkomen had kunnen
worden, wanneer de ontwerper raad
gevingen, hem te dezen opzichte
gegeven, had opgevolgd. Maar al
doende leert men; de heer (lulden
trooste zich met de gedachte dat zijt.
ontwerp toch een goed figuur maakt,
vergeleken bij veel werk van
..vakmenschen". In elk geval trekt het in
den goeden zin de aandacht en dat is
op zichzelf reeds veel waard.
Voor het biljet van den heer Biet/,
heb ik niets dan lof. Technisch is liet
zeker even vaardig als dat van den
heer Gulden en ook compositair is het
absoluut feilloos. De groote 7 die liet
roode vlak diagonaal in 1 weeën deelt.
zorgt tegelijkertijd n voof de oog
vangst" ii voor het volkomen even
wicht; de letters zijn duidelijk en
goed. de kleur-verdet'ling is eveneens
in orde. De uitnemendheid van dit
biljet blijkt onmiddellijk hieruit, dat
het zonder n wijziging zou kunnen
worden vergroot in Meter-maten, zoo
wel als verkleind tot sluitzegel van
b.v. ',i X i c.M. Dat zijn ontwerp dezen
steekproef glansrijk kan doorstaan,
strekt den heer Bletz, geheel
selfmade" oritworper-teekenaar, tot
grooteu lof. welken ik hem hier gaarne
publiekelijk toozwaai.
Beide biljetten werden op zorgvul
dige en uitnemende wijze gedrukt
door de Steendrukkerij Loenen en
Sleper te Bussum. Haar komt tevens
een compliment toe voor de typo
grafische verzorging van den tekst
der nadere bijzonderheden" onder het
ontwerp van den hoer Bletz.
JUWEELEN, PAARLEN, platina,
goud, zilver enz. wordt tegen reëele
waarde te koop gevraagd door H. L a m~
m er s, juwelier A. o. 1845 Oudegracht 149,
Utrecht. Expert der Ned. Spoorwegen.
Confidentiëele bediening.