De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 18 juni pagina 15

18 juni 1927 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

jNo. 2611 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 JUNI 1927 15 Futuristische Pantomimes te Parijs door CONSTANT VAN WESSEM O TEL u de schilderijen der futuristen voor met cubussen, driehoeken, guitaren of de vertikaal ?doorgesneden gezichten, waarbij de mond naar den rechterbovenhoek is verhuisd en het oog naar links onder (bij wijze van spreken, want over de wijze ' van zien, die dit motiveert, wil ik niet debatteeren) of de kachelpijpmenschen van Leger, en stel u dit alles voor in beweging: de driehoek marcheert naar op zij af, de cubus verdwijnt naar boven, de Decor dynamique van Enrico Prampolini voor Cocktail Pantomime van Marinetti hals van de guitaar wordt een soort kippenloop waartegen een man omhoog klautert, en ge hebt eenig denkbeeld van de onderneming, die zich te Parijs het Théatre de la pantomime futuriste" noemt, gedirigeerd en georganiseerd door Italianen: de danseres Maria Ricotti en Enrico Prampolini en georiënteerd naar de theater-intenties van Mari netti en de muzikale van den bruiteur" Russolo. Het programma vertelt kort en bondig wat het streven is. Een -wedergeboorte der klassieke Italiaansche pantomime op een modern plan en vereenigd tot een nieuw geheel, waarin alle nieuwe ontdekkingen op het gebied der plastische psychologie, licht architectuur en muzikaal-picturaal mechanisme". Is het geworden wat dit wijdsche devies aan kondigde? Ongetwijfeld, zal men zeggen, voor zoo ver al deze elementen, hierboven genoemd, er in zijn aangewend. Maar geen enkel modernisme bezit eenige overtuigingskracht, wanneer het niet ge dragen wordt door een stevig fond van goede en doeltreffende techniek en een constructief ver antwoord gebruik van die nieuwe ontdekkingen", die voor ons, helaas, al weer verouderd aandoen. Van eenig rhythme, van eenige spanning, zelfs van eenige als volmaakt te apprecieeren mechanische techniek is hier niets te bespeuren. Met een kinderachtig geëxperimenteer als wij in deze futu ristische pantomimes ontmoeten, neemt niemand onder de toeschouwers meer genoegen en de soort naïeve acrobatiek met koulissen, decors en me chanisch uitgedoste menschen wekt alleen onze hilariteit. Een nummer als Cocktail" van Mari netti, waarin de vermenging der dranken wordt voorgesteld door de figuren van meisjes in ver schillende kleuren en wier dronken makende kwali teiten worden uitgedrukt door op het hoofd gaan staan of met de beenen zwaaien, ongetwijfeld nog het beste futuristische", dat er bij was, 7,011 in een synthetische revue op zijn plaats zijn geweest, maar dan technisch veel beter uitgevoerd door militairement getrainde revue-girls. Van een ander nummer, dat Les trois moments" heet, ontgaat ons eveneens de beoogde werking door het lachsucces, dat de kinderachtige vondst" van levend wordende kapstokken, die beginnen te wiebelen en een roode gramofoon-hoorn, die een draaienden ventilator biologeert (moderne overzetting van het oer-oude mannetje en vrouwtje"-geval !) bij ons, ongeloovige toeschouwers, heeft. Of was dit .juist de beoogde werking? Men moet tegenwoordig op passen, sinds Marinetti heeft gedecreteerd. dat het futuristische tooneel den lach over alle rangen wil ontketenen". Neen. zelfs afgezien van geslaagd of niet ge slaagd: als deze futuristiscme pan t om i nes nog iets voor het futurisme willen bepleiten, is het tijdstip daartoe reeds voorbij. Ken correspondent van een onzer groote dagbladen heeft ei' nog eens /eer juist aan herinnerd: niets veroudert zoo snel als het modernisme. En de musici, die lam namen aan de muziek H.D.MACQILLAVRY\ AMBARAWA / INDISCHE SIGARETTEN Verkrijgbaar: DEN HAAG, Elandstraat No. 771 Tel. No. 36856. voor deze pantomines gegeven hebben: Pratella, Casella, Armande de Polignac? Zij hebben zelf niets aan het futurisme geofferd, het is over het algemeen onbeduidende gewone muziek, die wij hooren. En wat de bruiteurs" betreft, die onder aanvoering van Russolo een enkele maal hun zaag-sonoriteiten ten beste gaven, zelfs zij bleven verre onder de verwachting, en de vroolijkheid. die zij opwekten, was die van het gezond verstand. Een Prijsvraag om een Prijsvraag Mededeelingen omtrent de inzendingen op deze prijsvraag waaronder wij eenige origineele denkbeelden aantroffen, die in ons blad als prijsvraag zullen komen verschijnen in het volgend nummer van ons weekblad. DIT MERK IS EEN WAARBORG VOOR ONOVERTROFFËN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAA9 een door WYBO MEYER 2 Aanplakbiljetten voor het 59e Lustrum van het Amsterd. Studenten Corps T~\ ER traditie getrouw, schreef de Senaat van het A. S. C. onder de leden van dit Corps een prijs vraag uit voor een biljet, dat den volke de viering van het Lustrum zou moeten aankondigen. Men ging ditmaal zelfs verder en verlangde 2 biljetten: l voor de Lustrum-viering zelve en l voor de daaraan verbonden tooneel-uitvoering, het z.g.n. LustrumSpel. Voor het eerste doel viel de keuze op een ontwerp van den heer Gulden, voor het tweede op dat van den schrijver van het Lustrum-Spel, den heer J. Bletz. LINCOLN de meest volmaakte wagen JAN LIMBACH- Haarlem Men dient er bij do beoordeeling al lereerst rekening mee te houden, dat de inzenders allen amateur-kunstenaars zijn. En dit doende, mag het resultaat hier zeker zeer bevredigend worden genoemd. Beide uitverkoren biljetten vertoonen een vaardigheid, technisch zoowel als in de compositie, die men bij leeken niet dikwijls aantreft. Van den heer Gulden is dit niet zoo verwonderlijk: dagelijks verkeerend in een omgeving, waar geteekend en ontworpen wordt, had hij veel gelegen heid om daarvan te profiteeren. Dit heeft echter gunstiger invloed gehad op zijn techniek dan op zijn compo sitie-vermogen. Nu ik zijn biljet in de stad aangeplakt zie, nu is het doet mij leed het te moeten zeggen mijn oordeel erover wat minder gunstig, dan ik aanvankelijk meende dat het kón zijn. De schertsendjuiste opmerking werd van dit ontwerp gemaakt, dat het veel geleek op n der biljetten, zooals die door het Gemeentebestuur worden verspreid voor b.v. den Gemeentelijken Vischverkoop. Men hoopte toen, dat dit beter zou worden door de 3 Andreaskruisen van het Amsterdamsche wapen te vervangen door '?' Malthezer kruisen van het Corps-wapen. Dit («inderdaad wel een verbetering gebleken, het (noodzakelijke) studentikozo accent werd er aanzienlijk door versterkt. Maar de compositie is er niet door gered geworden. Zij bleef onsamenhangend-onrustig een onrust welke vooral is toe t e schrijven aan de kleinere zwarte letters langs de randen van het vlak. Te meer is dat jamnu r, omdat liet voorkomen had kunnen worden, wanneer de ontwerper raad gevingen, hem te dezen opzichte gegeven, had opgevolgd. Maar al doende leert men; de heer (lulden trooste zich met de gedachte dat zijt. ontwerp toch een goed figuur maakt, vergeleken bij veel werk van ..vakmenschen". In elk geval trekt het in den goeden zin de aandacht en dat is op zichzelf reeds veel waard. Voor het biljet van den heer Biet/, heb ik niets dan lof. Technisch is liet zeker even vaardig als dat van den heer Gulden en ook compositair is het absoluut feilloos. De groote 7 die liet roode vlak diagonaal in 1 weeën deelt. zorgt tegelijkertijd n voof de oog vangst" ii voor het volkomen even wicht; de letters zijn duidelijk en goed. de kleur-verdet'ling is eveneens in orde. De uitnemendheid van dit biljet blijkt onmiddellijk hieruit, dat het zonder n wijziging zou kunnen worden vergroot in Meter-maten, zoo wel als verkleind tot sluitzegel van b.v. ',i X i c.M. Dat zijn ontwerp dezen steekproef glansrijk kan doorstaan, strekt den heer Bletz, geheel selfmade" oritworper-teekenaar, tot grooteu lof. welken ik hem hier gaarne publiekelijk toozwaai. Beide biljetten werden op zorgvul dige en uitnemende wijze gedrukt door de Steendrukkerij Loenen en Sleper te Bussum. Haar komt tevens een compliment toe voor de typo grafische verzorging van den tekst der nadere bijzonderheden" onder het ontwerp van den hoer Bletz. JUWEELEN, PAARLEN, platina, goud, zilver enz. wordt tegen reëele waarde te koop gevraagd door H. L a m~ m er s, juwelier A. o. 1845 Oudegracht 149, Utrecht. Expert der Ned. Spoorwegen. Confidentiëele bediening.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl