Historisch Archief 1877-1940
No. 2612
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JUNI 1927
13
Dramatische Kroniek
door TOP NAEFF
Teékening voor de Groene Amsterdammer"
door B. VAN VLIJMEN
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTE
Gastspel Kathe Dorsch Die Flamme"
PJ E innigste, de aanminnigste" actrice ook
. het woord is verouderd die Duitschland
misschien ooit bezeten heeft, Agnes Sorma, is in
den j.l. winter gestorven. Wie haar maar nmaal
heeft zien glimlachen, met al wat aan een
vrouwenglimlach stralen en innerlijk schreien kan, draagt
daaraan voor altijd de herinnering mee, en voelt
meteen, dat het ras dezer, het moge dan zijn ietwat
klein-burgerlijke, maar in haar sfeer verrukkelijke
tooneelspeelsters, aan het uitsterven is. Het zijn
nu andere gaven, waarmede de gevierde actrices
veelal woekeren, andere bekoringen, die wij van
haar spel ondergaan. Zullen er voor o.a. Schnitzler's
Liebelei" op den duur nog heldinnen te vinden
zijn? Het moderne meisje bezit alles, behalve het
vraagteeken in haar oogen. En het is ook best
mogelijk, dat de jongste generatie, die over de
liefde haar eigen opvattingen heeft of althans
pousseert ??- in dit doodelijk minnespel niet veel
belang meer steil. Voor het oogenblik dan altijd.
Schnitzler kan zijn tijd afwachten, en tot dusver
zijn er gelukkig nog enkele actrices van de oudere
generatie jong genoeg om het beeld van het
gemoeds-meisje" in het leven te houden en nu en
dan voor haar te sterven.
* *
Bij deze teekenen des tijds is de verschijning
van Kathe Dorsch, onmiddelijk na Tilla Durieux
Pranziska", minder een gebeurtenis, dan wel
een bevestiging van wat wij wel wisten, en gaarne
nog eens in zijn volle waarde zagen herleven. Een
jongere uit het Sorma-tijdperk, terstond herken
baar aan den oogopslag, den glimlach, het timbre
van de stem, de poëzie van het eenvoudige, zachte
hart, die om haar hangt. Kort na den oorlog heeft
zij er Berlijn mee veroverd, Berlijn, waar het ster
systeem weer onrustbarend woekert, en waar zij
met Elisabeth Bergner, een actrice met meer
raffinement, maar minder hart dan zij, nog altijd
den loop heeft, het komt er niet op aan in welk
stuk zij speelt.
Het repertoire van een ster" wijst al tevoren
uit van welk gehalte de aandoeningen zullen zijn,
die het begenadigd talent in ons wekt, en tot waar
de aspiraties zullen reiken. Het zoogenaamde
ras"talent wordt door het groote publiek boven alles
hoog geschat. Terecht, voor zoover het de oor
sprong aller kunst is, ten onrechte voor zoover
men meent, dat zijn, in hoofdzaak zinnelijke
bekoring tevens het einddoel is. De uitersten, die
bij de verdediging van de natuur-zonder-meer
worden betracht tegenover het surplus, dat daaraan
de gerijpte, bewuste persoonlijkheid vermag te
geven, zijn al daarom te veroordeelen, omdat deze
natuur-kunst in het geheel geen verdediging noodig
heeft. Terwijl juist de andere, waarbij de mensch"
in den tooneelspeler zoo licht in het gedrang komt,
en bijna altijd uit traagheid tegenover de diepe
en fijne complicatie, die zulk een gecultiveerde
kunstenaarsziel kan zijn wordt miskend, onzen
steun behoeft, al ware het maar om het publiek
het plan te wijzen, waarop het zich stellen kan
om er zoo ruim en zoo diep mogelijk van te ge
nieten. De zinnen zijn de geleidraden naar den
verheven geest, mits ze zuiver worden ingesteld.
* * *
Bekoord, betooverd en ontroerd door wat een
Kathe Dorsch uit de chablonen van een lor als
Hans Müller's Flamme" weet te halen, kan ikniet
ontkennen bij al déze beproefde gevoelens en ver
sleten aandoeningen een beetje leeg te zijn ge
bleven, terwijl ik aan den anderen kant weer
gaarne toegeef, dat het wellicht juist deze
goedkoope gevoelens zijn, die zich voor dit eenvoudig,
warm talent het beste eigenen. Een talent van zoo
klare zuiverheid, dat het zelfs het valsch effect in
zulk een stuk loutert, en betrekkelijk onbekommerd
doet aanvaarden. Als zoodanig iets zeldzaams.
Kathe Dorsch schijnt alleen met zichzelf óp het
tooneel te zijn, en zich daar volkomen uit te leven.
En van welk een lieflijkheid is dit schijnbaar
gewoon-doen, hoe hartelijk en oprecht, hoe onafge
broken ontroerend op een zeker niveau! Haar
rug is niet minder expressief dan haar gezicht, en
geen gebaar verraadt ooit eenigen opzet; zij vormt
het figuurtje uit haar eigen wezen vóór onze oogen.
Maar het blijft voor mij bij dit figuurtje, in een
bepaalde opvatting; het krijgt niet wat het bij
Greetje Lobo indertijd wél had den achtergrond
van het leven", en het stempel: eene uit velen
Men zal zich het stuk van die goede Hollandsche
opvoering nog wel herinneren. Das Tagebuch
einer Verlorenen" geplunderd en in dramatische
inooten opgediend. Anna, een meisje uit een bor
deel, vindt op een avond in een jeugdig musicus
haar redder". Zij is daarbij zoo onverstandig hem
familiaar bij zich aan huis" te inviteeren, zonder
hem te voren in te lichten wat dit voor een bijzonder
huis is, en zonder zelfs voldoende maatregelen te
nemen, ten einde bij deze reine ontmoeting niet
door een verdwaalden klant of door de geen twijfel
latende Mrs. Warren van het tablissement te
worden gestoord. Trots dit stortbad, besluit de
idealistische en grasgroene musicus de gevallene",
in wie hij een inspiratie voor zijn symphonie ziet,
en die hij bovendien gelooft te beminnen, tot zich
te nemen. Zij blijken inderdaad slecht te paren, de
jongeling komt uit zijn conventies niet los, en heeft
alras berouw zich bij z'n eerzuchtige droomen in de
fatsoenlijke wereld niet vrij te kunnen bewegen,
terwijl het jonge, fleurige meisje naar haar vrien
dinnen" en het lichte leven terugverlangt, in elk
geval ontdekken moet, dat liet gered-worden
onder deze omstandigheden niet de ware compen
satie brengt. Er is niet veel noodig om bij deze
verveling en achterafzctting, haar warm bloed aan
het gisten te brengen. Niettegenstaande zij een
kind verwacht, het kind, het toppunt harer ver
langens, waarom zij den musicus in het eerste
bedrijf op staanden voet gevraagd heeft, gaat zij
opnieuw de straat op. En na dien roes werpt zij
zich uit het venster te pletter, opdat haar kind
niet zal worden wat zij zelve, blijkbaar ingeschapen,
is geweest, en heeft willen zijn. Dit alles zijn
woorden, waarbij zelfs haar droeve dood niet
schokt, omdat wij er niet de oplossing van een
eenigermate verantwoord leven in kunnen zien.
Het bekorend spel van Kathe Dorsch heeft er
ook niet meer ruggegraat, diepte, noch relief aan
gegeven. De rol, voor haar geschreven, vraagt
feitelijk een andere onschuld" dan die van het
uitgelaten kostschoolmeisje, wier pensionaat door
een ongelukkigen samenloop van omstandigheden
een bordeel is, en de sterke crescendo's naar het
liederlijke, waarmede zij ons nu en dan aan deze
bijkomstigheid herinnerde, gingen het volkskind
weliswaar goed af, maar bleven m.i. toch nog te ver
van hetgeen de deerne" met officiëele opleiding
zich eigen maakt. Hoeveel meer vertelden ons
Greta Lobo's groote oogen van dit métier, van de
tragiek van het vreugdeleven ! Zij kon er het stuk
evenmin mee redden, maar de situatie greep ons
toen aan, over het geval heen, terwijl het bij
Kathe Dorsch, lieflijk en ontroerend, bij ..het
geval" bleef.
Een goeden partner had zij in l'lrich Bettac, die
Grand Theatre: De Vrouw van m'n
Vrind", door Yves Mirande Henri Réroule
A LS de deuren der officiëele schouwburgen
^^ sluiten over een min of meer miezerig seizoen,
zit Amsterdam ineens volop in de zomerstukken
en het wil nog wel eens, dat er daarbij plotseling
jofel van Jetje gegeven wordt uit een hoek, waar
men het misschien niet zoo gauw verwacht had.
Aarzelend tusschen De Man met de vijf dui
men" en Trots Pijnbank en Schavot", samen
gevoegd lijkt dat inderdaad een heele prestatie !
koos ik tenslotte De Vrouw van mijn Vrind".,
waarvan ik, ongezien de harem-affiche, nogal
Fransch-psychologische verwachtingen had. Nu,
Fransch was het wel, psychologisch niet in het
minst. Het was echter amusant en dank zij een
ongelooflijk handige bewerking, waarbij het aan
de noodige vastgelegde improvisatie" wel niefc
ontbroken zal hebben, had het geval ook een
goeden text.
Als iemand de maitresse van zijn vriend afneemt.
en beide belanghebbenden niet veel lust hebben
tot een theatraal duel of een meer plebejische
aframmeling, aangezien daar de vriendschap onder
zou lijden, dan kan men een contract opmaken,
dat den vriend het recht geeft om eenmaal de
wettige vrouw, die de ander zal bezitten,
tebezitten". Prachtig, behalve van stijl!
De eerste acte, waarin dit zonderlinge contract
tot stand komt en waarin tevens een oude
tooneeltruc het nummer van de hotelkamer onder
opde schoenen, dat beiden verraadt nog met veel
succes aangewend wordt, is stellig de aardigste.
De verwikkelingen van de volgende actes liggen
voor de hand, maar zonder den alleraardigsten en
vlotten toon van deze opvoering was het plezier'
daaraan wellicht niet zoo onschuldig gebleven.
Drie mannen en elf vrouwen staan op het pro
gramma. De mannen kunnen het echter makkelijk
aan. Chrispijn, geestig en geroutineerd, was als;
komiek zelden zoo goed op dreef en ook Willem
van der Veer, die van de film blijkbaar
meerongedwongenheid maar ook drukkere gesticulaties
heeft geleerd, was een pronkstuk van goedmoedig
geweld. Als derde in den bond fungeerde J.Visscher,.
die als secretaris een kreeftrooden en aalgladden
inktvisch te zien gaf. Van de dames moet in de
allereerste plaats Marie van Westerhoven genoemd
worden, die haar clausen kan zoggen op een manier,
dat de zaal plotseling een onweer lijkt, en met een
onverstoorbare verbetenheid deze salvo's over zich
heen laat gaan. Dan waren ook Marianne van
Gelder en Jo Bouwmeester-Klühn voor haar rollen
zeer berekend.
Het Grand Theatre kon wel eens plezier beleven:
aan dit stuk, waarbij van liet startschot af de.'
zaal in bijna voortdurende beweging is. En waarom
zou men voor stukken, die men in Parijs gaat zien,.
hier moreele bezwaren hebben? Voor dit klucht je
hoeft men zijn neus niet op te trekken, tenzij men
daartoe door een breeden grijns gedwongen wordt..
de naïeve wreedheid van het moeders-zoontje op>
zijn weg naar den roem zóó onbevangen wist
tehouden, dat het menschelijk, en op zijn wijze
gevoelig was, een mensch van een anderen planeet.
dan Anna. De overige rollen waren niet sterk
bezet; ook den raisonneur" van Werner Hollmann
vond ik niet zeer persoonlijk hij vervult ongeveer
de rol van de Duivel" in het stuk doch het
geheel was, waar het om Kathe Dorsch ging, en er
aan het werk niets verbeurd kon zijn, aannemelijk..
levendig, een beetje dik-op, maar sluitend en
gespannen. En deze ster" had bij al haar
goodegaven nog de eigenschap, dat zij zich, ook bij zwak
tegenspel, geen oogenblik ten koste der anderen'.
deed gelden. Een voorbeeld daarvan was het
gesprek met de moeder van den musicus, een rol
waar veel meer van te maken zou zijn: Anna's:
totaal zwijgende verslagenheid wekte een zoo
roerende atmosfeer om beiden, dat het zwakke
tegenspel der moeder erin werd opgenomen en er
nog een zeker relief in verkreeg.
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar