Historisch Archief 1877-1940
14
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JUNI 1927
No. 2612
Radio-Rubriek
Op de Lematang
Moderne Radio-Telegrafie
Speciaal over Lange Golven
door Dr. A. DUBOIS
Tekst en teekening voor de Groene Amsterdammer'' door J. G. Sinia
III
"C* EN geheel nieuwe weg is nu in
den laatsten tijd ingeslagen door
' de Marconi Maatschappij en later nog
door vele anderen. Marconi had reeds
in 1895 proeven genomen om de uit
gezonden radioteekens te versterken
door het toepassen van z.g. reflectors.
De toepassing van reflectors was ook
toentertijd niet nieuw, immers het
klassieke experiment dat door Hertz
genomen werd teneinde uit te maken
of de electrische ontlading zich wer
kelijk in den vorm van golfbewegingen
voortplantte, geschiedde onder ge
bruikmaking van deze reflectors. Dat
Marconi dus aanvankelijk ook bij zijn
telegrafiestations van reflectors ge
bruik wenschte te maken, lag voor
de hand.
* * *
Bij de zeer primitieve ideeën die
toentertijd nog omtrent de
draadlooze telegrafie heerschten, beging
.Marconi echter de fout, dat hij den
reflector niet afstemde op de uitge
zonden golven. Ten eerste werd toen
tertijd nog niet ingezien, dat dit
noodzakelijk was en ten tweede, al
zou dit ingezien zijn, dan nog zouden
de vrij lange golven, welke toen
gebruikt werden, de reflectors tot
enorme afmetingen opgevoerd hebben,
en wel zoodanig, dat de praktische
^toepassing toch als uitgesloten zou
moeten worden beschouwd.
Toen men nu bij de ontwikkeling
van de radiotechniek beter inzicht
begon te krijgen in de voorwaar
den waaraan de verschillende een
heden van een radiozender moesten
' voldoen, bleek het alras dat bij de
oudere constructies een zeker verband
bestond tusschen de maximaal te
verkrijgen antenne-energie en de ge
bruikte golflengte, en wel moest men,
naarmate de energie grooter werd, een
langere golf kiezen.
Deze noodwendigheid heeft er toe
.geleid, dat men, voorloopig althans,
afzag van het gebruik van reflectors
«n dit idee als niet voor verwezen
lijking vatbaar terzijde heeft gelegd.
De groote wereldoorlog heeft ook
Mer alweer het idee van den reflector
op den voorgrond gebracht. Het doel
lag hierbij voor de hand. De uitge
breide luisterdienst toch, welke aan
de verschillende fronten was ingericht
tot het opnemen van eikaars berichten,
?deed de oorlogvoerende Mogendheden
pogingen in het werk stellen om
draad"looze berichten over te brengen van
het eene deel van het front naar het
.andere zonder dat de vijand deze
berichten kon waarnemen. Deze
?wensch riep bij Marconi weer oude
herinneringen wakker en met hulp
van de inmiddels voortgeschreden
theorie heeft hij toen getracht een
voudige straalzenders te construeeren.
De mogelijkheid hiertoe was gescha
pen door het feit dat in 1916/1917
van middelen gebruik gemaakt kon
worden, welke de uitzending van
praktisch ongedempte golven mo
gelijk maakte. Bedoelde inrichting
?was de z.g. vonkbrug van Chaffey,
een Amerikaan, die met veel succes
gepoogd had om een bluschvonk, een
?z.g. Wiensche vonkenbrug, te doen
overslaan in een atmosfeer van water
stof. Weliswaar werden hierdoor geen
zuivere ongedempte golven gekregen,
doch werden de golven dermate
-weinig gedempt, dat zij zeer geleken
op volkomen ongedempte golven.
Door de toepassing van ongedempte
golven nu werd de overdracht van
energie uit den z.g stootkring aan den
antenne-kring geheel gewijzigd. De
ontlading per vonkovergang kon nu
belangrijk minder worden, aangezien
het aantal ontladingen per seconde
aanzienlijk kon worden opgevoerd,
waardoor toch weder eenzelfde totaal
energie beschikbaar was. Doordat de
ontlading per vonkovergang veel
geringer kon vallen, kon ook de te
ontladen condensator in den
tusschenkring veel kleiner gekozen worden
en wederom als gevolg van dezen
kleinen condensator kon de golflengte
aanmerkelijk kleiner vallen.
Marconi gebruikte bij deze eerste
proeven, juist zooals dit bij Hertz
het geval was, een z.g. parabolischen
reflector. Deze parabolische reflector,
die bestond uit een serie verticale
draden, welker rangschikking zoo was,
dat zij alle raakten aan een parabool,
heeft, zooals bekend, de eigenschap,
dat een antenne, welke in haar brand
punt wordt opgesteld, haar stralen
in een praktisch evenwijdigen bundel
uitzendt. De spreiding van de bundel
is o.m. afhankelijk van de plaatsing
van den eigenlijken zenddraad in of
buiten het brandpunt en behalve
dat van de meerdere of mindere lengte
van de parabool en de wijdte van haar
opening. Een analogie hiervoor bestaat
bij de z.g. lichtreflectors.
De oorspronkelijke proeven welke
Marconi genomen heeft, zijn beëindigd
als gevolg van het feit, dat de wapen
stilstand tot stand kwam en daardoor
het militaire nut van de z.g. straal
zenders kwam te vervallen.
De aanvankelijke proeven echter
waren dermate succesvol geweest, dat
vooral met het oog op de verdere
ontwikkeling van de zendtechniek
(lampen) een voortzetting alleszins
gewettigd scheen. Aanvankelijk is
hierbij niet gedacht zoozeer aan
draadloos verkeer over groote af
standen, doch meer aan toepassingen
waar het systeem van straalzending
bijzondere voordeelen kon bieden.
Ook hier lag de toepassingsmogelijk
heid voor de hand en wel met name
bij de scheepvaart, waar deze straal
zenders een goeden dienst konden
vervullen ter vervanging van vuur
torens. Hierom zijn dan ook door de
Marconi Maatschappij eenige straal
zenders gebouwd met een golflengte
van ca. 70 c.M., waarbij de geheelo
reflector-parabool op een draaiend
gestel werd gezet, dat met een matige
snelheid (l a 2 omwentelingen in de
minuut) ronddraaide. Aldus werd
verkregen dat een ongedempte golf
in den vorm van een straal over den
heelen horizon kon worden
rondgezonden.
Teneinde nu nog aan de schepen op
zee kenbaar te maken wat de
oogenblikkelijke stand van den straal was
op het oogenblik dat deze het ont
vangststation passeerde, was aan den
draaiendcn reflector een borstel aan
gebracht, welke langs een contactrand
van de reflector-opstelling liep. Deze
rand was dusdanig onderbroken dat
voor de verschillende streken van het
kompas bijzondere teekens werden
uitgezonden, zoodat door het ont
vangststation kon worden nagegaan
bij welke richting van den straal de
teekens gehoord werden.
Hijgend en puffend worstelt de onoogelijke, slecht onderhouden hekwieler,
eigendom van een Chineeschen handelaar, tegen den feilen stroom. Welk een ver
schil met nog niet zoo heel lang geleden, toen ik, aan boord van de Ogan", deze
zelfde Lematang opvoer! Toen een rustige, kalme rivier, die waardig voortgleed
tusschen de sombere groene muren van het woud, nu een razende, wild
voortschietende watermassa, die kolkt en wielt en met ongebreidelde kracht alles dreigt te
vernietigen wat in den weg komt; toen in alle opzichten een vreugdevolle tocht,
nu: slechts spanning. Want herhaaldelijk worden wij, bij eenigszins scherpe bochten,
door het geweld van den stroom teruggeslagen en soms honderde meters
medegesleurd; n maal zelfs doet die stroom ons, in samenwerking met een onhandige
manoeuvre van den roerganger, bijna kapseizen.
Toch, ondanks die spanning, hebben wij nog een oogenblik van groote
vroolijkheid: Op een gedeelte, waar de rivier zich eenigszins verbreedt, heeft zich nabij de
zuidelijke oever, een groote draaikolk gevormd en daarin draait mede, temidden
van allerlei rommel, een klein van pisangstammen gevormd vlot, icaarop een
Inlander zit, kalm en rustig en schijnbaar onverschillig voor alles wat er om en
met hem gebeurt:/. Hoe lang draait die kerel daar nu al rond en hoe moet hij er uit
komen? Een vraag, die hij zelf allerminst schijnt te overdenken. Toean Allah
heeft hem in dezen draaimolen gezet, Toean Allah zal hem er ook wel weer uithelpen.
Maar hoe knap en hoe virtuoos moet
Hilde Wagener zijn om dit te kunnen
bereiken. Want zij bracht een volledige
en gave tooneelfiguur, geheel door
dacht, doorwerkt, in allen deele
verzorgd, voor het voetlicht. Zij ver
baasde in Madel von Heute" met
haar rijk-genuanceerd spel, dat wild
en gewiekst als het zijn moest, daar
waar zich de gelegenheid voordeed,
gevoelig en teeder was. Deze bruuske,
eigenzinnige, bakviscb, die zich van
ieder, die overbodig was of haar plan
i n den weg stond, wist te ontdoen en
zonder van haar strategischer! opzet
af te wijken, den man verwierf, dien
/.ij bezitten wilde, Hilde Wagener
heeft haar tot in alle finesses van
sluwheid en verontrusting tot een
werkelijk wezen gemaakt.
* *
*
Otto Tressier bleek een voortref
felijk acteur, vief in het eerste, fijn
gevoelig in het tweede blijspel, maar
vooral een uitnemend tegenspeler.
In Madel von Heute" een nog jonge
grijsaard, vrijgezel en viveur, gaf
Tressier zeer raak de intonatie van der
gelijke Heden: die steeds ietwat te
kortschietende losheid, die jeugdig
wil zijn en het natuurlijk lan toch
niet meer heelemaal haalt". Hier
vooral kregen wij van zijn subliem
tegenspel een diepen indruk; tegenover
Hilde Wagener, die steeds tot een
sprong bereid was, hem aanvloog,
roekeloos en onstuimig, was zijn
gedrag perfect, zijn houding vlekkeloos
gekarakteriseerd, de verhouding van
leeftijd en leefwijze tot een prachtig
evenwichtigen vorm gespeeld.
,,Marika" bood hem meer gelegen
heid tot gevoelsnuances en psychische
verfijningen. Ook voor Tressier geldt;
de eerste acte schonk al den vollen
maat van zijn dramatisch vermogen.
Hofburgtlieater
door D. A. M. BINNENDIJK
Hilde Wagener en Otto Tressier
~\T OOR hen zij bestaan nog in
grooter getale dan men wenscht
te denken die de opvoering van een
to;me,elstuk niet kunnen (of willen)
genieten, wanneer het gehalte van
den gespeelden inhoud den toets
van hun. zwaarwichtige smaak niet
vermag te doorstaan, moeten de
twee volkomen waardelooze blij
spelen die de leden van het Wiener
Hofbui'g-theater in Amsterdam ten
toorieele hebben gebracht, en de
wijze van opvoering toch wel een
eigenaardige openbaring- zijn geweest
en een heuchelijke genezing van lam
dwaalleer ten gevolge hebben gehad.
Madel von Heute" van Gustav
Davis en Marika" van Stefaii Zagon
bleken blijspelen-teksten van zelfs
dramatisch weinig houvast, maar
voor spelers als deze, grondig geschoold
in samenspel en van een. doorwrochte
traditie, die niet hunkeren om nieuwe
wogen te betreden en voor wie het
blijspel, traditioneel van nature, het
dankbaarst materiaal levert, slechts
aanleiding tot spel en nog eens spel.
* *
*
Ik weet niet hoe oud Hilde Wagener
is, maar het zeventienjarige meisje
uit Madel von Heute" tras zeventien
jaar; .,Marika", het kind van veertien,
icas veertien.
Al de haclielijkheden van zoo'n
precaire rol, al de kansen op valsehe
accenten en onnatuur hier waar
liet er op aankomt natuur te creëeren
loste zij schijnbaar moeiteloos op.