Historisch Archief 1877-1940
"
No. 2612
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JUNI 1927
17
Recensenten-Run
N hoe werken, jullie nou eigen
lijk !" vroeg ik popelend van
nieuwsgierigheid en opwinding,
mijnen vriend, den film-redac
teur. Het was mij n.l. gelukt, na
eindelooze moeite en sluwheid,
de vriendschap te verwerven
van een heuschen film-recen
sent zoo een, die tusschen
Vrijdagmiddag twee uur en Vrij
dagnacht twaalf uur, kans ziet alle, of bijna alle
bioscoop-programma's af te hollen en in een uitge
breid feuilleton des Zaterdagsmorgens op te dienen.
Hij strekte zijn slanke, athletische gestalte (het
vak maakt ze allen slank en lenig !) en antwoordde
met stille triomf: ,,O, heel eenvoudig. We trainen
ons de heele week opz'nMarathonsch
enVrijdagsmiddags twee uur, zijn we in voetbal-broekje en
shirt, op de redactie present. Onze uitrusting
bestaat in een rücksack voor de programma's
«en notitie-boekje en een flesch melk met een
speen, op de wijze der lange-baan racers om den
hals gebonden. Kwart over twee vuurt de hoofd
redacteur een pistool af en wij schieten weg als de
klassieke pijl uit den boog. En verder? Nou verder
loop je maar theater-in theater-uit! Je hebt er,
<lie het na de eerste tien al opgeven, maar dat zijn
natuurlijk de knoeiers. Ik zelf (hij glimlachte be
scheiden) heb er nog nooit een gemist, van
Tuschinsky tot Tip-Top". En alles in orde hoor, film
beschrijving, bijprogramma, variétéen den lof
voor het orkest. Ik heb me maar n keer vergist,
toen ik geestdriftig schreef over de bezielde en
gevoeh'ge muziek in het Heeby-Jeeby"-theater,
in de Pieter Jacobdwarsstraat, alwaar, bij nadere
beschouwing, een electrische piano bleek te
functionneeren !.. .."
Iedereen heeft wel eens een sportieve bui.
Bovendien heeft het zijn nut alle systemen te
onderzoeken en zoo heb ik getracht op mijn beurt
den recensenten-run te beproeven. Helaas het
?was een smadelijke nederlaag, een roemlooze
mislukking ! Na drie theaters was ik knock out en
moest ik duizelig, bezweet en misselijk de zaak
opgeven. Er zal gezien mijn physiek wel
nooit een behoorlijk film-redacteur uit mij groeien !
Russische Hartstochten" van
Marcel l'Herbier. Roxy"
L'Herbier heeft een grooten naam bij de Fransche
avant-garde. Gezien dit feit is deze film een van
de zeer weinige, die tot ons komen een teleur
stelling. Ongetwijfeld helj werk is van goeden
huize: beschaafd, dikwijls fijn van toon en licht
werking en over het algemeen voortreffelijk ge
speeld. Maar l'Herbier is nou eenmaal l'Herbier en
ik verklaar hier eerlijk, dat ik nooit bij het zien
van deze film aan den grooten Franschen
cinegrafist zou hebben gedacht, als ik niet vooruit
over het feit was ingelicht. Daarbij komt, dat de
monteering iets armoedigs heeft, dat toch eigenlijk
niet door den beugel kan. Ik zal niet beweren, dat
de ausstattung een film tot een kunstwerk maakt
maar zij kan haar wel degelijk schade toe
brengen. Bij het lichtspel is het oog van het publiek
gliiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiii __
l J. B, BENNËR & ZOON l
I PIANOHANDEL ^-^'cZ I
DEN HAAG 97 NOORDEINDE =
tienmaal zoo waakzaam, als bij welke andere
gelegenheid ook, daar alle belangstelling op het
visueele geconcentreerd is. Dit hoogst belangrijke
feit verplicht den regisseur tot verdubbelde attentie,
teneinde storende elementen in decor en aanklee
ding van te voren onmogelijk te maken. Dit raakt
niet de diepere artistieke kwaliteiten van den
cinegrafist: het scheppen van zuiver dramatische
atmosfeer en stemming door licht en tooneelbouw.
Ik bedoel hier alleen de juistheid en de raakheid
der milieu-schildering, een factor, die in haar
technische nuchterheid toch het beginsel van alle
film-wijsheid is. De cinegrafist, die de sfeer der
chique Fransche Riviera heeft weer te geven, weet,
dat deze opgave beslissend is, ook voor de psycho
logische beteekenis van zijn werk. Hij houdt er
rekening mee, dat de milieu-schildering van het
leven der voor-oorlogsche Russische aristocratie af
moet zijn en op pooten moet staan", wil het
dramatische gegeven zich rustig kunnen ont
wikkelen. Welnu l'Herbier begaat in beide
gevallen, voor mijn gevoel, even fatale als onver
klaarbare flaters. Een Russische generaal en een
garde-kapitein, die slecht zittende, te groote jassen
dragen, maken de zaak tot een verkleedpartij, tot
een tooneelspelerij, die allerbedenkelijkst is voor de
waarschijnlijkheid en aanvaardbaarheid van het
drama. Een kleinigheid een bijkomstigheid?
Zeer zeker maar een, die als zoovele van vitale
beteekenis is.
Bij de schildering der Riviera-wereld frappeert
weer een andere zonderlinge fout. Eerst krijgen we
de realistische opname van een der schitterende
hotel-paleizen als een soort voorspel van de gran
deur en de weelde der locale situatie. Daarna
speelt het drama zich verder af in kennelijk l
voor het atelier geconstrueerde interieurs, die aan
het geheel een tweeslachtigheid en onzekerheid
verleenen een gebrek aan harmonie, welke aan
de hechte, vaste basis der waarschijnlijkheid
onmiskenbare afbreuk doen.
Het merkwaardige nu is, dat l'Herbier, die te
kort schiet in deze elementaire technische factoren,
de artistieke atmosfeer meesterlijk beheerscht. Het
beeld van de rampzalige samenleving der Russische
echtelieden in de laatste acte met den
onheilszwangeren stormnacht is van een Strindbergsche
suggestiviteit. En zoo zijn er vele in de film.
Wat verder opvalt in het werk van deze ve
dette" is een zekere.... ouderwetschheid in de
opvattingen van hetgeen des regisseurs is. Bij een
vorige gelegenheid sprak ik over de moderne
zienswijze, die de tranches de vie vereenigt in de
hand van den cinegrafist tot een geheel, dat in
rythme en compositie zijn persoonlijke creatie
wordt. In tegenstelling hiermee worden de scènes
a faire in Le vertige" breed uitgespeeld een
iegelijk krijgt nog ruimschoots gelegenheid om
'em, wat je noemt, van katoen te geven en het
gevoel dringt zich sterk op, dat de regisseur bij dit
alles respectvol afwacht tot de spelers gezegd
hebben, wat zij op het hart hadden. Bij een der
gelijke conceptie komt alles op de capaciteiten
van de acteurs aan en ik verklaar hier graag, dat
die capaciteiten stuk voor stuk uitstekend zijn
speciaal van den jeugdigen Jaque Oatelain, die
een prachtig cineastisch type mee heeft, dat sterk
aan Mosjoukine doet denken.
Alles in alles brengt l'Herbier hiermee wel een
goede film een werk, dat ondanks zijn drakerig
scenario, weet te boeien. Maar het ongeluk wil, dat
de artistieke cinematografie nog een andere een
belangrijker taak heeft: het experiment! Alles
rekt zich, in deze jonge kunst, in een
onweerstaanbaren drang tot groeien alles zoekt naar nieuwe
wegen, in het sterke bewustzijn, dat de film in de
eerste plaats zich zelf moet worden. Waar dit het
geval is, werkt een conceptie, als deze, waarvan we er
al dozijnen (en goede !) gehad hebben, ietwat
ontnuchterend.... met alle waardeering dan. Is
dit wellicht een jeugdwerk van l'IIerbier? Wij
weten het niet de moderne Franschen en Russen
komen niet op de repertoires voor, dan bij ver
gissing. Gance, Epstein, Delluc. Chomette,
Eisenstein, Kirsanoff, Pudowkin.... wij krijgen ze
niet te zien.
Goddank zijn daar de habiele Amerikanen, die
terugkeeren met de hardnekkigheid van een
scheerabonnement.
De Zoon van de Sahara" Tuschinsky
De tweede etappe van mijn recensenten-run.
O, Allah ! hoe lang nog ? Hoe lang nog deze
sahara's deze sheik's-inct-europeesche-vrouwen
deze opstandige zonen deze légionnaire's ....
deze heele tot op den draad versleten en afgekloven
OOKTFRED:JftOESKE
ZANDBLAD - SIGAREN 8 enIO ets.
santekraam? Welk psychisch defect drijft toch
jaar-in, jaar-uit de béte kudde met pathologische
hardnekkigheid naar deze zanderige nonsens?
Aanvankelijk scheen het of de persoonlijke aan
trekkelijkheid van Valentino, den oer-sheik, het
'em lapte. Maar nee Valentino of geen Valen
tino .... ze komen wel als het maar sheik't.
Ofschoon we pas in het zand gebeten hadden
met ,,Beau Geste", een (nomen est omen) leeg
maar kostbaar gebaar moeten we er nu opnieuw
aan gelooven. Welja daar waren ze weer: de
ouwe sheik en de jonge sheik en de Europeesche
vrouw en de légionnaire en de zandvlakte en de
apachen-kroeg.... daar waren ze weer allemaal in
blakenden welstand en het sigaren-lebberend of
noriko-zuigend, maar niettemin zeer geachte
publiek, keek z'n (ietwat glazige) oogen weer uit,
met een gedweeheid, die je er vurig naar deed
verlangen, dat de film eens achterstevoren mocht
worden afgedraaid !
Ik heb tot halverwegen naar den edelen jongen
sheik, waarvoor ze ditmaal een type van
afstootende gemeenheid hadden uitgezocht, zitten kijken..
Toen ben ik gedrost. Met de vuisten tegen de borst
en in den looppas naar....
De mooie Dolores" Rembrandt Theater
Ook hier een afgezaagd thema: de beroemde
danseres ! De bioscoop zal nog eens maken, dat er
een razzia moet worden gehouden onder de sheik's
en de beroemde danseressen.... ze gaan iemand
r
op de zenuwen zitten l Maar, gelukkig - het heele
spelletje was ditmaal in handen van een bekwamen
en geestigen regisseur (Wolff) die met de stof en de
acteurs wonderen deed. Hij is een voortreffelijk
cinegrafist, die de materie volkomen beheerscht.
Zijn variété-revue, was aardig en frisch, al blijkt
duidelijk, dat hij Dupont's voorbeeld gezien heeft....
"kortom het resultaat is een amusante film. Ik
heb precies het tegenovergestelde als bij l'Her
bier alleenbe zwaar tegen de acteurs. Ellen Rich
ter schijnt in Duitschland eengrootheid te zijn?het
is mij een raadsel, waarom. Het spel is niet on-knap
en vooral van een groote zelfverzekerdheid. Maar
het is hard en koud ! Er gaat van dit regelmatig
gevormde masker geen grein innigheid of warmte
uit zij heeft een mond, die in starheid Swanson
evenaart. Haar tegenspeler Bruno Kastner heeft
dezelfde stroefheid en het is een merkwaardig
schouwspel deze beide houten gezichten te zien
zwoegen, om iets van wat daar binnen bij hun om
moet gaan, naar buiten te brengen. Gelukkig is
daar de weergasche regisseur, die op het juiste
moment de hachelijke scènes afbreekt, en over
gaat tot de orde van den dag.
* * *
Ik heb het er bij moeten laten. Na drie groote
films vier dans en variété-nummers, vier ko
mische films, drie mode-journalen, drie gekleurde
landschap-films, drie werelduieuws-films.... was
ik murw en moest ik het opgeven, niet zonder een
diep respect voor mijn collega's.
De muzikale begeleiding was overal prima....
natuurlijk !
77% J\
Hotel Duin en Daal" * Bloemendaal
Str. koud en warm water
PRIVÉBADKAMERS
op alle kamers
- Telefoon 22223